Jump to content

hvilket kaliber til subsonisk reve riffel


Billy the kid

Recommended Posts

jeg er på udkig efter en riffel der skal lades subsonisk og den skal monteres med demper til revejakt og som måske også skal kunne bruges til rådyr ved alm hastigheder ?

 

hvilket kaliber vil i anbefale ?

 

jeg har selv tænkt på 300 whisper / 357 magnum / 44 magnum :wink:

 

jeg har kigget lidt på T/C Contender riffel og der er der jo mange forskellige kalibre at vælge imellem :D

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

jeg er på udkig efter en riffel der skal lades subsonisk og den skal monteres med demper til revejakt og som måske også skal kunne bruges til rådyr ved alm hastigheder ?

 

hvilket kaliber vil i anbefale ?

 

jeg har selv tænkt på 300 whisper / 357 magnum / 44 magnum :wink:

 

jeg har kigget lidt på T/C Contender riffel og der er der jo mange forskellige kalibre at vælge imellem :D

 

MVH Billy

 

30BR

Link to comment
Share on other sites

Da hvis en skulle ha brukt 338federal vill jeg ha prøvd 250grains kule og 10 grain N-310 og magnum hette..

 

Jeg er ikke noe spesialist... Men. men..

 

Laddataer skrevet av meg må du altis ta med den klype salt... Dette kaliberet har jeg ikke testa en gang.. men der ville jeg ha startet.. eller med letter kuler om med litt redusert ladning..

Link to comment
Share on other sites

Så du ville ikke brukt tyngst mulig kule, 300gr? Men magnum hette, ja det er nok en god ide, tar med meg den.

 

K

 

 

Jo hvis du klarer og stablisere di så... men i en tvist på 1:10 så tror jeg ikke det går så greit..(føler det er det som er standar i 338 løp.)

men som sagt jeg har ikke testa dette kaliberet..

Link to comment
Share on other sites

Går du opp i kaliber kan du jakte rådyr med subladninger også.

Bortsett fra kulebane som en golfball klarer jeg ikke å finne en eneste bakdel med det. Utfordringen er å komme på skuddhold, men da kan man sende en tanke til buejegerene 8)

 

Du kan få trøbbel med expansjonen av kula i den hastigheten.. den trenger seg stortsett rett gjennom uten og ekspandere. men en vil antaglegig skyte gjennom et rådyr..

 

Det dinnes noen kuler som ekspanderer i lave hastigheter, men disse er relativt lette igjen, så tror ikke di vil klare krvavet i sub hastighet..

 

(dette har jeg ikke regnt på, Jeg bare tipper)

Link to comment
Share on other sites

det jeg ønsker meg er en 358 win.

med normale ladninger klarer den alt vilt her tillands, med subladninger og revolverkule får du ekspansjon i subhastigheter. det trenger du spesialkuler til i de fleste andre kalibre.

klarer dog ikke rådyrkravet i subhastigheter, men burde funke fint på alt det er lov til.

revolverkuler på 158grs stabiliserer fint i smithrevolvere med ca 1:18" riflestigning, så det ternger man antagelig ikke bekymre seg over.

Link to comment
Share on other sites

Anslagsenergi er gitt av formelen;

 

E = 1/2 * m * v^2

 

Vi er ute etter massen "m" i kg og får;

 

m = E / (1/2 * v^2)

 

eller (fritt valg - resultatet blir det samme);

 

m = (2 * E) / v^2

 

Sett inn ønsket anslagsenergi "E" i J (Joule) og ønsket anslagshastighet "v" i m/s, så kan du beregne nødvendig kulevekt (OBS! - i kg) for enhver situasjon.

Link to comment
Share on other sites

For meg ville en sub.rifle være et spesialvåpen for åtejakt, og da ville holdene være noenlunde kjente..

Slik at jeg ville valgt et typisk pistolkaliber feks 357mag. Også med tanke på at et slikt våpen ville vært yppelig til plinking på lørdags formidag uten å forstyrre sure hyttenaboer som tror det skal være 100% stille på landet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hva med 338wisper eller 458socom????????

 

som rådyrbørser, ja absolutt, men det er ikke akkurat et økonomiprosjekt å dra iland ei slik børse, ladeverktøy og prosjektiler som ekspanderer i subhastighet er ikke akkurat hverdagskost.

 

ei bøylerifle i 357 mag derimot, med en brukbar demper, behøver ikke koste allverden.

lading av subpatroner for 357/38 er heller ikke det mest komliserte i verden, det meste av data finnes allerede, du trenger ikke forske i det vide og det brede, og kuler som ekspanderer i subhastighet er lett tilgjengelig, hylser er gratis- for de som vil holde det enkelt er nok dette veien å gå.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

 

ja der er mange muligheder så det blir lidt svært :roll:

 

jeg havde osse tænkt lidt på en 458 socom men det bliver nok for dyrt at starte sådan et projekt op :(

 

så det skal være et økomomi projekt med let tilgængelige hylstre og kugler og nemt at lade patroner til og det skal være rimeligt enkelt :wink:

 

jeg syntes godt om 357 magnum og 44 magnum hvad mener i ?

 

kan 44 magnum ikke lades til at holde energi kravet til rådyr i sub hastighed med 300 grs kugle ?

 

jeg er blevet tilbudt en Ruger 77 i kaliber 44 magnum kender i evt noget til den riffel og hvordan den skyder ?

 

tak for hjælpen alle sammen det er fint at i vil hjælpe en nybegynder :D

Link to comment
Share on other sites

hmmm var det meg du pratet med?? ellers har jeg en heldempet 77/44 til salgs

 

nej det var ikke dig :wink:

 

men det kunne jo være jeg var intereseret i din Ruger :wink:

 

har du nogle billeder af den så jeg kan se hvordan den ser ud ?

 

skyder den godt og er den i god stand ?

 

hvor meget larmer den ?

 

hvad er grunden til at du vil af med den ?

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

44mag med 300grs kule holder ikke energikravet til rådyr.

 

dessuten er det meste av 44 kuler beregnet på å ekspandere i hastigheter godt over 330m/s.

 

9x19mm, 38 special, 45acp og 45 colt er i mitt hode de beste alternativene for en billig subrifle med ekspanderene prosjektiler, dog ikke lovlig til rådyr.

 

250 grs XTP for 45 colt er konstruert for 45 colt som gi rundt 900fps. altså fint til subladninger.

230 grs XTP for 45 acp er konstruer for enda litt laver hastigheter.

 

det er dog mye vanskeligere å bygge en god 45 demper enn en god 9mm/38 demper, større hull krever mer av demperkonstruksjonen.

 

147 grs XTP for 9mm er også beregnet på å ekspandere i subhastigheter, og bruker mindre krutt en 38/357.

 

T/C contender i 9x19 med A-tec TMM6 demper for 9,3/375 er antagelig en fin og relativt tyst revebørse.

 

contendermekanismen gir deg i tillegg mye kortere totallengde enn repetermekanismer.

 

løp og kjøp...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

 

så har jeg adgang til PCer igen efter at have været væk et par dage :D

 

ja jeg ved ikke ikke rigtigt hvad kaliber det blir for det er rigtig svært når der er så mange muligheder :roll:

 

jeg har tænkt meget på om det ikke skulle være en 357 magnum da det burde være rimeligt nemt og effektivt at bruge på rev og rådyr :roll:

 

men jeg har også tænkt på 44 magnum og er også blevet tilbudt en fulddempet ruger 77 så det ville jo også være fint :roll: men jeg syntes også at T/C contender virker meget spændene og der kan man jo skifte pibe til mange kalibere :D

 

jeg er også blevet tilbudt en savage knek lås riffel i kalber 30-30 WIN til 500 kr og det var også en mulighed for en billig sub riffel men kan man få rimelige tunge kugler til kalber 0,30 som er gode i sub hastighed ?

 

er der evt nogen der har erfaringer med 30-30 win i sub hastigheder ?

 

er der nogen der har erfaringer med 357 Magnum som sub riffel til reve jakt ? kan 357 holde kravet til rådyr i supersonisk hastihed ?

 

er der nogen der har erfaringer med 44 magnum i sub hastighed ?

 

hvilket våpen mener i jeg skal vælge ?

 

Ruger 77 i 44 magnum (brugt ) ?

 

savage knek lås riffel i 30-30 win (brugt) ?

 

eller en ny T/C Contender knek lås riffel (med mulighed for kaliber skift ) ?

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

ja jeg ved godt at jeg efterhånden har bredt mig over mange muligheder :roll:

 

men hvis vi nu siger at det skal være et økonomi projekt og det skal være nemt at lade til det valgte kaliber og nemt at få fat i hylstre og projektiler og det behøver ikke kunne bruges til rådyr i sub hastihed hvilket at disse 3 kaliber vil i så vælge ?

 

30-30 win

 

357 magnum

 

44 magnum

 

har 30-30 win meget mere hylstre volume end 300 whisper ?

 

er der evt noge der har erfaring med de 3 kaliber i sub hastighed og fuldt ladet ?

 

er der nogen der har prøvet savage gamle kneklås enkeltskuds riffel i 30-30win ? jeg er nemlig blevet tilbudt sådan en for 500kr :wink:

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en enkeltløpet Beretta hagle bygd om til heldempet 357 mag.

Da jeg i sin tid fikk bygd denne sto valget mellom 357 mag og 44 mag. Børsemakeren jeg brukte anbefalte imidlertid 357'en fordi den var lettere å dempe og å lade til greie samlinger.

jeg bruker nå 180gr Hornady XTP som i sub drar seg 47 cm inn i våte telefonkataloger og ekspanderer til fin soppform. Samlingen greier jeg å holde innenfor en 3-4 cm på 50 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en enkeltløpet Beretta hagle bygd om til heldempet 357 mag.

Da jeg i sin tid fikk bygd denne sto valget mellom 357 mag og 44 mag. Børsemakeren jeg brukte anbefalte imidlertid 357'en fordi den var lettere å dempe og å lade til greie samlinger.

jeg bruker nå 180gr Hornady XTP som i sub drar seg 47 cm inn i våte telefonkataloger og ekspanderer til fin soppform. Samlingen greier jeg å holde innenfor en 3-4 cm på 50 meter.

 

ja jeg har også tænkt meget på en 357 magnum og det virker til at være et godt kaliber til rev i sub...

 

hvad har du skudt med den ? og hvordan var evt virkningen på vildtet ?

 

har du ikke et billed af din sub riffel så jeg lige kan se den ?

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

I det øyeblikket kaliberet overstiger omlag 9mm, blir det suksessivt vanskeligere å få det helt stille. Jeg anser 9mm kulediameter å være en slags "magisk" grense for lyddempere ved bruk i subsoniske hastigheter. Det er forholdsvis enkelt å dempe rifler subsonisk under dette kalieret, men derfra blir det vanskeligere. Det er definitivt her, på subsoniske ladninger, proffer og amatører skiller lag.

 

357 er vesentlig enklere å dempe enn 44.

Link to comment
Share on other sites

I det øyeblikket kaliberet overstiger omlag 9mm, blir det suksessivt vanskeligere å få det helt stille. Jeg anser 9mm kulediameter å være en slags "magisk" grense for lyddempere ved bruk i subsoniske hastigheter. Det er forholdsvis enkelt å dempe rifler subsonisk under dette kalieret, men derfra blir det vanskeligere. Det er definitivt her, på subsoniske ladninger, proffer og amatører skiller lag.

 

357 er vesentlig enklere å dempe enn 44.

 

så skal det nok være en 357 magnum :wink:

 

er der nogen der har prøvet at lade 30-30win til sub hastighed ?

 

kan man få projektiler der er egnet til sub hastighed i kaliber 30 ?

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hva du er ute etter, og hva våpenet ditt klarer å stabilisere, kan du potensielt lade alle kulevekter i 30-30. Skal du ha det alldeles stille, er raske pistolkrutt veien å gå - gjerne VV N-310. Du er trygg med en startladning på 7-8grs N-310 bak et 180grs prosjektil, men skal du virkelig subbe kaliberet, bør du gå for en riflestigning på minimum 1:8. Du kan fremdeles bruke det raskeste pistolkruttet du finner - en utdypende artikkel på dette vil bli å finne på en eventuell fremtidig portal ;-)

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av hva du er ute etter, og hva våpenet ditt klarer å stabilisere, kan du potensielt lade alle kulevekter i 30-30. Skal du ha det alldeles stille, er raske pistolkrutt veien å gå - gjerne VV N-310. Du er trygg med en startladning på 7-8grs N-310 bak et 180grs prosjektil, men skal du virkelig subbe kaliberet, bør du gå for en riflestigning på minimum 1:8. Du kan fremdeles bruke det raskeste pistolkruttet du finner - en utdypende artikkel på dette vil bli å finne på en eventuell fremtidig portal ;-)

 

den savage jeg kan købe har en riffelstigning 1:10 ... kan den stabelisere tunge kugler i sub hastighet ?

 

hvis jeg vælger 357 magnum er det så også best hvis stigningen er 1:8 ?

 

hvad ville du vælge af de 2 kalber til sub hastighet til revejagt ?

 

tak for hjælpen..

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Hmmm 30-30win med sub ladninger og erfaringer :D

 

Har en Marlin i 30-30win. Får og få denne til og gå godt med blykuler måtte jeg nesten ned i sub ladninger. Derfor fikk jeg en ide om og hvorfor ikke lade sub ammo til den :mrgreen:

 

Så sakt så gjordt. Så nå skyter jeg papp og rev med 170grain FN blykuler som ekspanderer i den hastigheten.(Testet på rev og gamle tlf kataloger)

 

Så blykuler, pistolkrutt og litt prøving er tingen til sub ammo i 30-30win :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja 30-30win er måske ikke så dumt... jeg er jo blevet tilbudt en gammel savage knek lås riffel til 500 kr så det ville jo være nemt/billigt at starte med den som sub riffel :wink:

 

men er 30-30win som sub riffel noget at ha eller er det bedre med 357 magnum :?:

 

Sauer200str virker 30-30win fint til rev i sub :?:

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg love deg. 50mm sammlinger med 5 skudd på 100 meter. Og myke flatnesede blykuler slukker reven raskt og effektivt. Kulebanen blir krum men hvis du vet kulebanen og holdet er ikke det noe problem.

 

Og får du rifle til 500kr er du godt på vei til noe bra. Setter du på en stor kikkert og lyddemper blir det bra skal du se :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg love deg. 50mm sammlinger med 5 skudd på 100 meter. Og myke flatnesede blykuler slukker reven raskt og effektivt. Kulebanen blir krum men hvis du vet kulebanen og holdet er ikke det noe problem.

 

Og får du rifle til 500kr er du godt på vei til noe bra. Setter du på en stor kikkert og lyddemper blir det bra skal du se :wink::mrgreen:

 

ja det lyder jo fint :D

 

hvilke blykuler bruger du til din 30-30win ?

 

hvilket krudt ?

 

hvor mange grains bruger du til sub ladning ?

 

bruger du kikkert med mildot til riflen ?

 

MVH Billy

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...