Jump to content

Skjønner ikke sikringa på hagla?


Jeger bom-bom

Recommended Posts

Hei! Jeg har arvet ei P.Beretta mod.S686 spesial 20/76, og sliter å forstå sikringa på denne.

Den har en bryter (løpskiftebryter?), men en kan ikke klikke begge løpene uten å bruke bryteren mellom skuddene, uansett utgangspunktet til bryteren.

Jeg har ikke prøvd å fyre av med skudd, men det skal vel ikke ha noe å si? 

har søkt litt rundt her, men finner ikke lignende tråder...

 

Noen som har noen tips og råd til en ny Beretta-eier? :) 

25371109_1773234369355463_1458708328_o.jpg

25360067_1773234376022129_1551662120_n.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De fleste italienere har rekyldrevet singel trigger. Det må smelle i første løp for å få skutt nummer to. Eller dunk i kolben.

Det systemet vil ikke jeg ha. Derfor har jeg Ruger red label, og fins nok mange børser med mekanisk singel trigger uten at jeg vet alle.

På Antonio Zoli kan du få avgårde andre løpet med å bevege løpsvelgeren.

Edited by jeaant
Glemt noe
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Billige Baikal har også mekanisk virkning på sine singel-trigger.

Fordel,.. tja vet ikke jeg. Ikke ofte man får klikk med gode patroner og dito hagle og skulle det mot formodning skje så er det løst ved at man manuell slår over på  løpsvelger.

 

Kan ikke huske det har skjedd meg,.. det som derimot KAN hende og som ibland hender er på Jegertrappen, at løpsvelger står i feil posisjon og hagla er ladd (enligt reglementet) med kun en patron.

Handler vel egentlig om å "kjenne" sitt våpen.

 

Rekyloperert er vel billigere/enklere å produsere tenker jeg iaf er dette det mest vanlige.

 

 

Edited by bobby
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er iallefall trendy med mekaniske avtrekk. Det er rimeligere å lage et ok mekanisk avtrekk enn et godt rekyloperert. Men i Beretta / Browning kvalitet lite å si i praksis. Har du derimot  ei hagle i 410 og 28, er de fleste avtrekk mekaniske for de er da uavhengig av svak rekyle for å veksle til skudd nr 2. Men i kaliber 12 og 20 er det mer enn nok rekyl i patronene til å veksle sikkert. Jeg har hatt Browning sst i ei B25 kaliber 20 fra 1990 (beste avtrekksfølelse) mekanisk avtrekk fra ei 77 modell. Og en double trigger (mekanisk) fra 65. (Helt uten kryp/ nydelig jaktavtrekk) men min favoritt er sst en fra 1990.  Så veldig mye avhenger av kvalitet, ikke system. 

Edited by hovdeknuten
Tilleggsinformasjon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vitsen med mekanisk er piece of mind angående den dagen du få ett klikk når du står med pipa inni kjeften på en bjønn.:D

Og jeg har dessuten full allergi mot billige løsninger på våpen. Kan nevnes at Ruger red label har så mange deler inn kassa at det er helt fælt. Men den produseres ikke lenger fordi den er altfor dyr og produsere i forhold til salgbar pris. De prøvde seg med en forenklet utgave med billigere løsninger en stund men den ble fort borte.

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, jeaant skrev:

Vitsen med mekanisk er piece of mind angående den dagen du få ett klikk når du står med pipa inni kjeften på en bjønn.:D

 

Eller kanskje best da med 2 avtrekkere, (to uavhengige lås):D

 

"Noen" skrev en gang; ...om singel trigger var først på banen og deretter oppfinnelse av to/doble avtrekkere lansert , - så skulle dett ses på som en klar forbedring :)

 

Jeg liker imidlertid singeltrykket på min Beretta, men har ingen planer on bjørnejakt med den (eller for så vidt i hele tatt)

 

Ellers er en eller to avtrekkere en vanesak. To avtrekkere gir nok definitivt det hurtigste valg av løp, men det forutsetter at man er innkjørt og vant med dette.

Link to comment
Share on other sites

Mekaniske avtrekk kom før sst. Sst ble ble driftsikre/kom etter at Val Browning kom med patentet til sin fars B25. Sst har fordeler i forhold til  et mekanisk avtrekk. Men å si at et et mekanisk avtrekk er bedre, må man også vurdere til hva? Legger med et bilde av min 65 mod B25 dt. Der har du to avtrekksmekanismer, om den ene skulle gå i stykker, vil den andre avfyre. Vil den kunne gå istykker? Nei😁

20170625_003145.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bobby skrev:

 

Eller kanskje best da med 2 avtrekkere, (to uavhengige lås):D

 

"Noen" skrev en gang; ...om singel trigger var først på banen og deretter oppfinnelse av to/doble avtrekkere lansert , - så skulle dett ses på som en klar forbedring :)

 

Jeg liker imidlertid singeltrykket på min Beretta, men har ingen planer on bjørnejakt med den (eller for så vidt i hele tatt)

 

Ellers er en eller to avtrekkere en vanesak. To avtrekkere gir nok definitivt det hurtigste valg av løp, men det forutsetter at man er innkjørt og vant med dette.

Ingen dissing fra meg angående to avtrekkere altså.B| Men det er jo ikke alle våpen som fås med det å da vil jeg mekanisk. Men klart alle jakter ikke der det er mer vanlig å se bjønn enn mobildekning.

Link to comment
Share on other sites

Browning kom faktisk med et avtrekk som het twin single selective trigger. 2 avtrekkerere, men uavhengig av hvilken du skjøt først så ville samme avtrekker avfyre neste løp. Uten tvil raskeste valg av choke. Berettas løpvelger er litt mer kronglete, enn Brownings, hvor hele sikringen flyttes sideveis. Men en dt trigger er på jakt den eneste man tilnærmet instinktivt kan benytte seg av.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Jeger bom-bom skrev:

Noen som har noen tips og råd til en ny Beretta-eier? :) 

25371109_1773234369355463_1458708328_o.jpg

25360067_1773234376022129_1551662120_n.jpg

Den så fin ut! Skru ut chokene. Få på et tynt lag choke grease. Skru de så tilbake. Tørk vekk gammel olje på metall  og smør/ grease opp igjen.

 

Haglen så pen og velholdt ut.

 

Kaliber 20 er  dyrere å trene med. Så planlegg litt i forhold til å dra på bane. Kjøp inn et passende antall med rimelig ammo, mulig du må på nett/bestille.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Noen pleier å nevne at når man har rekyldreven løpsbytter så kan ikke begge løp gå av samtidig. På en Browning som ikke er rekyldrevet kan man teoretisk avfyre begge løp. Om det ene er bedre enn det andre? Ja hvem vet? For alle praktiske formål så er det antagelig helt uten betydning. 

Jeg er vant til å bruke Beretta og synes sikring og løpsvelger er helt optimal, med unntak av noen modeller hvor bryteren har for lite friksjon mot tommelen. Den blir for glatt. Jeg misliker Browning sin løpsvelger hvor du må ha sikringen på for å kunne velge løp. For meg føles det som å rote i ei dårlig synkronisert girkasse, men alt blir jo en vane. Browning har i hvert fall det "beste" avtrekket sett fra en rifleskytters øyne.

Link to comment
Share on other sites

For meg så blir det litt feil å velge løp på en avsikret hagle. Men det har vel kansje litt med vane å gjøre, men jeg er skeptisk til den muligheten. Brownings løsning gjør at om muligheten er der, så kan man velge løp raskt selv med vanter. Man trenger ikke lete/skyve på den tappen i midten av sikringen siden man beveger hele.

Først velge løp så avsikre, for meg den beste løsningen😉

Sst kan ikke doble så det er en fin feature, selv om jeg har hørt om folk som elsket å smelle av begge med løp når gammeltiuren skulle bli med hjem...

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, hovdeknuten skrev:

For meg så blir det litt feil å velge løp på en avsikret hagle.

På en Beretta gjør du det i samme bevegelse, og det går fort!

20 minutter siden, hovdeknuten skrev:

Sst kan ikke doble så det er en fin feature,

??? , når du ikke har en rekyldrevet veksler så kan du jo om alle uhell er til stede nettopp det. Det er jo kritikken mot B725 systemet. Om man skal vektlegge det er en annen sak. Jeg ville ikke brydd meg. 

Link to comment
Share on other sites

Lurer hvor reellt sikkerhetsproblemet med Berettas løpsvelger er. Jeg har hatt en "ulykke" med min gamle L685. Jeg gikk glipp av en skuddsjanse pga at jeg hadde løpsvelgeren i midten, da fikk jeg ikke fram sikringen. Har aldri hatt dobbeltskudd eller noen former for uønsket avfyring og jeg har jakter med den hagla i 25 år på Finnmarkskysten, året rundt. Har aldri lest om noen som har hatt problemer med sikkerheten, bare oppkonstruerte problemer på Internett

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, Bly skrev:

På en Beretta gjør du det i samme bevegelse, og det går fort!

??? , når du ikke har en rekyldrevet veksler så kan du jo om alle uhell er til stede nettopp det. Det er jo kritikken mot B725 systemet. Om man skal vektlegge det er en annen sak. Jeg ville ikke brydd meg. 

Når jeg skrev SST så er det kansje litt forvirrende siden jeg da snakker om Brownings rekyloperte avtrekk og har ikke noe med 725 mekaniske avtrekk å gjøre. 725 mekaniske avtrekk er forresten ikke noen ny oppfinnelse. Browning kom med det avtrekket  på 70 tallet for å sikkert kunne veksle i 410 og 28.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...