Jump to content

Merkelig (tror jeg) resultat av slugging


Bäke

Recommended Posts

Jeg forsøkte å "slugge" løpet på min Ruger GP100 357 magnun revolver, og resultatet forundrer meg.
Jeg presset en 125 grains blykule igjennom løpet, og før- og ettermålingene kan sees på bildene.
0.353 tommer etter slugging er vel altfor lite? Er det målingene mine eller er det løpet som feiler noe?
Jeg burde sikker skaffe meg et mikrometer.

 

Hmm. Når jeg tenker over det, er det kanskje noe blying i løpet.  Må løpet være helt rent for denslags når det "slugges"?

 

uslugget.jpg

slugget.jpg

 

 

 

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med slugging av løp, men min umiddelbare tanke rundt måling er; Du bør skaffe det et sikkelig mikrometer, ikke bruk "Biltema"  Rent løp ville jeg tenkt var en selvfølge? En annen ting er hvordan du måler kula, på tvers og ikke på langs, ville jeg tenkt. Og du bør selvfølgelig måle flere plasser rundt kula. Det er ikke sikkert den er "rund" etter en tur gjennom løpet.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor slugger du en revolverpipe i utgangspunktet? Hvis målet er å unngå blying, så er det viktigere å ha kontroll på målene til sylindermunningene enn pipa. At pipa ligger et stykke under "normal" kulediameter er som det skal være i en revolver. Sylindermunningene ligger gjerne .001" eller .002" under normal kulediameter, mens pipa gjerne ligger .003" - .005" under. Så alt er som det skal med Rugeren din!

 

Prøv å dytte en mantla kule gjennom et av kamrene i sylinderen. Det skal gå greit uten stor bruk av makt. Prøv så å dytte den samme kula inn i pipa fra munningen. Det går neppe like greit. Poenget er at kula først skal tette for gass på vei gjennom sylinderåpningen, og så "sizes ned" til løpsdiameter i overgangskonusen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hensikten med sluggingen var å finne ut om jeg bør gå ned i kulediameter når jeg lader for å få bedre presisjon . Jeg har brukt blykuler kalibrert til 0,358.

Jeg har dessverre ingen mantlet kule for hånden .

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Aha, skjønner. For revolver er løpsdiameter mindre viktig, da den i de aller fleste tilfeller (hvis alt er som det skal) ligger godt under normal kulediameter for kaliberet (.357/.358 - .429 / .430 - .451 / .452). Akkurat som du fant ut. Det er viktigere at kula ikke går for lett gjennom sylinderen. Eneste grunn til å slugge revolverpier er hvis presisjonen er uforklarlig dårlig og/eller hvis det blyer uvanlig mye.

 

Med pistol er det en helt annen historie- da er det hensiktsmessig å slugge og kalibrere kula til en tusendels tomme over pipediameteren. I pistol spretter kula direkte inn i riflinga/pipa, og ikke via tønneåpning og overgangskonus som i en revolver.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Erlend Meyer skrev:

...

6 timer siden, Bäke skrev:

Ser ut som 5 riflinger.

Punkt 2: Hvor mange riflinger har løpet? Slugging er vanskelig om du har oddetall (du får ikke to bommer rett over hverandre).

 

 

Ifølge Ruger.com så er det faktisk 5 riflinger. Det gjør jo målingen mer utfordrende. Du kan risikere å måle en "groove" mot en "land", så du må justere kulen til du har max dim. Da har du målet for "groove" som angir kulens diameter. Som nevnt over så er det best å måle på tvers.

 

Og siden du er opptatt av blyingen - er det noe bly i løpet etter sluggingen? Men jeg tror ikke dette skal ha noe å si hvis du ser klare avtrykk av riflene på kulen.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at for revolver er det ingen vits å slugge pipa og kalibrere etter pipediameter i det hele tatt, siden det bare blir rot. Dette fordi pipediameter skal ligge godt under kaliber-diameter, slik Bäke har funnet ut. Å måle pipa til f.eks. .354" og kalibrere til .355" vil ikke fungere, fordi tønnehalsene mest trolig ligger på .356"-357". 

 

Litt blying vil det alltid bli hvis man skyter litt myke legeringer i høye hsatigheter, ev. kanskje også  ved harde legeringer i lave hastigheter (har ikke opplevd sistnevnte selv).

Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, FredrikW skrev:

 Det er viktigere at kula ikke går for lett gjennom sylinderen.

Det ser ikke ut til at kulene mine går så  lett igjennom. Jeg satter en kule i åpningen foran på tønna, og jeg tror jeg måtte ga banket en hel del for å få den inn.

Link to comment
Share on other sites

Når en skal diskutere slik ting som dette bør en kunne bruke riktig terminologi, ellers blir svarene rotete slik som her.

Fire viktige begreper er løp, pipe boringsdiameter og riflingsdiameter. I svarene til FredrikW er dette blandet sammen til usystematisk rot. F eks skriver han at pipediameter skal være under kaliberdiameter. Pipediameter er utvendig mål på pipen, hva kaliberdiameter er vet jeg ikke sikkert, det kan være både boringsdiameter og riflingsdiameter. Skal en være korrekt så er kaliber avstanden mellom to diametralt motstående bommer, eller diameter av en sirkel som tangerer toppen av alle bommene.

 

Ellers er jeg uenig i at det er bortkastet å slugge løpet, dersom en ikke vet både boringsdiameter, riflingsdiameter, sylindergap og diameter på åpningen i tønnen er det vanskelig å finne en kule som har beste muligheter for god presisjon. Noen ganger må en bruke hardere kuler for å unngå for mye deformasjon der diameter på sylinderåpningene er for stor. Patronlengde kan også innvirke på presisjonen.

Dersom du måler 356 som største dia er det sikkert for lite, 5 riflede løp er vanskelig å måle, men 358 kuler virker som en bra start. Prøv eventuelt 359 om du har tilgjengelig. Du kan banke gjennom en 358 kule, mantlet eller bly, og se om den har riper fra riflingene eller om den ikke har kommet til bunns i riflingen.

Link to comment
Share on other sites

Terminologien er sikkert feil, ja. Dette er hva jeg mener:

 

-    Med pipediameter mener jeg største målte diameter etter slugging
-    Kaliberdiameter = normal diameter for en mantlet kjøpekule i det aktuelle kaliberet, f.eks. .357 for en XTP i kaliber .38.

 

Ellers skjønner jeg fortsatt ikke poenget med å slugge en revolverpipe, da den alltid har diameter godt under åpningene i tønna. Man kan ikke kalibrere kuler etter pipa, da blir de alt for små.

Link to comment
Share on other sites

Største målte diameter ved slugging er riflingsdiameter eller groove diameter på engelsk.

Kaliber diameter skal være på toppen av bommene, men kulediameter normalt er samme som riflingsdiameter.

For revolvere er dimensjoner og navn belemret med en arv fra gamle svartkruttpatroner og er et virvar. 357 mag er vel den første av revolverpatronene som har korrekt betegnelse på kulediameter. Løpsdiameter er da ca 350.

For en del riflepatroner er dette enklere, 7,62 rifler har boringdiameter på nominelt 7,62, riflingsdiameter på 7,82, og kulediameter 7,82. En kule for en 7,62 rifle skal altså være 7,82 mm.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok. De kulene jeg har brukt leveres enten som .357 eller .358 i kalibrering.

Må jeg ganske enkelt prøve begge sorter for å finne ut hvilken som går best i mitt våpen?

 

Jeg har brukt  .358 så langt fordi jeg hadde inntrykk av at dette var vanligst for blykuler.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...