Jump to content

Nybegynner skal kjøpe drilling!


pelsjager

Recommended Posts

Hei

 

Jeg tenkte å utvide våpengarderoben med en drilling. Men er veldig usikker på hvilket type våpen jeg burde kjøpe, så jeg beskriver hva jeg tenker å bruke det til, så kanskje noen kan hjelpe meg.

- Jakter mest ryper. og ønsker derfor to hagleløp.  Av og til ser jeg ryper på 100-200 m,  eller ender på vann, storfugl, eller hare eller rev og ønsker da å kunne bruke rifla. Ønsker et riflekaliber som er presist opp til 200m. 

- Ønsker å kunne gå med et zeiss v8 1.8-14 i sekken, for deretter å raskt montere dette på drillingen dersom jeg skal bruke rifla. Er det svingmontasje som da er raskest? Vil dette bli presist nok til å treffe la oss si en and på 200m?

- Går ofte lange strekk, så ønsker et lett våpen

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vil dette bli presist nok til å treffe la oss si en and på 200m?

Egentlig - normalt ikke. Generelt, om du trenger å spørre, så er svaret nei. En god skytter med masse erfaring med drillinger, sikkert, men en nybegynner - kan jeg aldri tenke meg. De fleste kan ikke treffe ei and på 200m uansett hva de skyter med.

 

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

36mm drillingmontasjer vokser ikke akkurat på trær vil jeg tro, og vil bli litt vulgært på en drilling etter min mening, særlig lett er det heller ikke.

Ville heller vurdert noe sånt: https://www.sportsbutikken.no/kikkertsikte-swarovski-z3-3-10x42-l_32246p.html

 

Angående kaliber, hvis du ikke lader selv, 6,5x55.

Burde ha en ammunisjon du kan finne noe presist i til ditt våpen og lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Angående kaliber, hvis du ikke lader selv, 6,5x55.

I en drilling? sjelden en god ide. Det som peker seg soleklart ut her er 7x57R. Det er vanlig, i salg, drillinger i det er vanlige, i salg, og det er et passende kaliber for oppgaven, og de fleste andre oppgaver en kan bruke ei rifle til. Brekkvåpen bør absolutt ha kravepatroner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, pelsjager skrev:

zeiss v8 1.8-14

Dette er et bastardsikte, egentlig ikke godt til noe annet enn å vise frem og skryte av (og for å tømme lommeboken).

Vekten og størrelse gjør det uegnet til storviltjakt med drilling, og det kommer så høyt over kolben at det blir umulig å skyte raske skudd i jaktsituasjoner. Skyte med hagleløpene med det på blir også nær umulig. Till storviltjakt er et lite og lett 1-4 sikte av god kvalitet godt egnet, med det kan du også få brukbare skudd med hagleløpene.

På fuglejakt når avstanden blir 200 m er 8x for lite, en vinterrype i snø eller and i litt vegetasjon kan være vanskelig å se godt nok til å plassere trådkorset med så lite forstørrelse, samme med toppjakt. Størrelsen og høyden gjør det også vanskelig å levere gode skudd. Kjøp et slankere sikte med 20x til den typen jakt.

Kaliber bør være 7x57 eller 7x65, begge gir god presisjon og de er lovlig til stort hjortevilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dette er den måten eg driv fjellrypejakta på. Med drilling, og kikkert i sekken. 200 m er langt, og min erfaring er at pulsen er ganske høg på denne jakta. Så dei gangene eg har montert kikkerten på etter å ha sett rype, har eg ikkje klart å holde børsa stille nok. Men det går greit når eg nærmer meg ca 100 m. Med omtrent samme forstørring som du anslår. Problem nummer 2; når eg ligg der og sikter, så begynner eg kvar gong å tenke "Skyter eg nå, får eg kun ei rype. Om eg smyger meg på haglehold, kan eg få 2 stk". Resultatet er som regel 0 stk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har sauer drilling i 20/76 og 6,5x55 med gammel zeiss diavari c 1,5-4,5x18. Veier 3050 gram uten kikkert og 3500 med.

Er nok en anelse kjappere med randpatron, men har nok ingen praktisk betydning, bruker ny patron til å ta ut den gamle om jeg bruker hansker.

Kikkerten har jeg i lomma på småviltjakt. På rådyrposter med mulighet for rifleskudd har jeg kikkerten på hele tiden. Så kort og lett kikkert er å anbefale, etter min mening bør du ha mulighet for laveste forstørrelse som ned til 2x, helst lavere da det fort kan bli plundrete å finne ett rådyr mellom en busk og et tre på under 10m, fant ut det da jeg brukte en leupould 2-7x33 kikkert(egentlig 2,3-7x33) og syns det fort ble litt i meste laget med forstørrelse. Med mindre du skal skyte fluktskudd på fugl med kikkert er ikke sann 1x så viktig. Montasjer kan fort være dyre spesielt om man skal ha noe annet enn 1" og 30mm mellomrør, montasjene jeg har får jeg ikke plass til mer enn 40mm objektiv.

Greener sikring er noe å venne seg til, men det går helt fint. 

Klarer du rype på 200m med vanlig rifle, burde du klare det med drilling og etter litt trening. Blir kjempe bra avtrekk med snellert, men det er også litt tilvenning.

 

Som med alle andre våpen krever det at du tar den med på skytebanen i ny og ned

 

Kjøper du noe med greie montasjer (picatinny skinne er enkelt og du får mulighet til å teste mye forskjellige kikkerter uten noe særlig ekstra investering, men ikke pent) og i et vanlig kaliber er det vanskelig å gjøre noe veldig feil. Du finner fort ut hva som funker for deg, finnes ingen fasit. Hos meg er det drillingen som oftest blir med på tur, er en fryd å ha når du lærer deg hvordan du bruker den.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk for fine svar. Har til nå gått med hagla i hendene. Og enten Blaser R8 på ryggen. Da tar jeg ut ender og ryper på ca. 200m. Det fine er at ryper og ender ikke nødvendigvis  stikker av selvom det smeller, så man kan faktisk få skutt en del fugl før de stikker.  Har også brukt 22lr takedown. Men da må man på rundt 70m for å treffe. 

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har hatt enn haug med drillinger, og har jaktet rype med drilling. Mye før da jeg bodde i Troms, ikke så mye nå. Men, jeg har erfaring.

 

1. Du skal GÅ på jakt og ikke bare sitte på post = forholdsvis lett drilling. Da bør du hoppe over frittliggende rifleløp. I tillegg til at det blir klumpete så veier det mer.

2. Støkkjakt på rype = ikke oppspenner på rifleløpet. Jeg hadde Blaser D99 drilling en stund, men gikk glipp av sjansene når Tiur og sånt tok i vei.

3. Kalibervalg rifle: Velg kragepatron. Dersom du er SIKKER på at du ikke skal skyte storvilt med den kan  du velge en smmåviltpatron. Fordelen er at du finner billigere børser i innkjøp. Siden hjorten har øket i omfang er det mange som vil ha kombi og drilling med storviltkaliber. Ulempen er at om du vil selge igjen er det desto færre mulige kjøpere. Jaktmessig er det min mening at det ikke spiller allverdens rolle. Jeg har skutt en del rype med 6.5 og 7mm kule, og det går helt fint.

4. Kalibervalg hagle: Jeg har bare kaliber 20-76 i mine drillinger Kan godt ha kaliber 16. Kaliber 12 er helt fint på rådyrjakt, men etter rypa gir det drilling som er fortung. Lettere å gå klar med finere kalibere i hagleløpene. Og det blir tilstrekkelig dekning til at det er effektivt.

5. Optikk: Tenk om igjen. Dersom du setter på et periskop kommer hodet og sikteøye laaaaangt over stokken. Vanskelig å skyte bra med, og ekstra vanskelig å treffe et lite mål som ei rype. Vil du ha så mye forstørrelse bør du også ha hevbar kolbekam. Men da er du låst til å jakte med kikkertsiktet på. Du er ikke avhengig av den beste optikken for rypejakt; er ikke skumringsjakt allikevel. En Leupold 2-7 eller sånn fungerer helt greit. Jeg har plukket en del ryper på vinterjakt med min første drilling, med fast 4x forstørrelse. Går fint det. Kikkertsiktet må være hurtig avtagbart. Dersom du kjøper brukt drilling med hakemontert kikkert er du ofte låst til den som følger med. Svingmontasje er lettere for da kan du sette på det siktet du vil. Prisen å betale er at siktet kommer noe høyere. Jeg har en Swaro Z8i 1-8 på min rifledrilling. Det må være optimalt. Men en unødvendig investering for rypa mener jeg.

6. Velg vanlig sikring for hagleløpene om du skal drive støkkjakt, og oppspenner for rifleløpet. Krieghoff Trumpf er ofte et godt valg, skjønt det finnes andre gode modeller. Jeg er Merkel entusiast når det gjelder drilling. Har både rifle- og hagledrilling i Merkel. Sikringen på 96K hagledrillingen er så smått genial: skyve sikringstangenten litt frem = begge avtrekkerne er hagle. Spenne opp mekanismen for rifleløpet = skyve den helt frem. Har aldri klart å gjøre feil med den mekanismen, og alt er på samme sikringstangent. Jeg fikser ikke Greener sikring. Du får nesten teste litt. Om du klarer Greener sikring kan du finne mye billigere drilling enn om du må ha sikring på kolbehalsen!

6. Det selges en del letter drillinger med aluminiumskasse (dural). De har et noe frynsete rykte. Noen alu-legeringer har fungert bra, og andre har smuldret opp med tidens tann... Og de er vanskelige å fikse om noe går galt. Pass på å få gjort en god vurdering av børsa om du går for en sånn. Det aller viktigste, i tillegg til å få sjekket løpene for rust og mekanismen for slark, er at børsa ligger godt for deg. Du kjenner det med en gang. Noen børser bare peker der de skal, liksom. Stokken må selvsagt passe deg.

 

Jaktmessig: 200 meter. Really? Det hender rypa er skjær, men oftest kan man da lure seg inn på 100 meters hold eller nærmere? Dette er små mål, og det blåser jo alltid i fjellet. Du skal være god til å skyte, og beregne vind, for å plukke ryper på 200 meters hold uavhengig av hvilket våpen du velger.

Edited by Skaubjønn
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 12.12.2017 den 20.44, Skaubjønn skrev:

Hei. Jeg har hatt enn haug med drillinger, og har jaktet rype med drilling. Mye før da jeg bodde i Troms, ikke så mye nå. Men, jeg har erfaring.

 

1. Du skal GÅ på jakt og ikke bare sitte på post = forholdsvis lett drilling. Da bør du hoppe over frittliggende rifleløp. I tillegg til at det blir klumpete så veier det mer.

2. Støkkjakt på rype = ikke oppspenner på rifleløpet. Jeg hadde Blaser D99 drilling en stund, men gikk glipp av sjansene når Tiur og sånt tok i vei.

3. Kalibervalg rifle: Velg kragepatron. Dersom du er SIKKER på at du ikke skal skyte storvilt med den kan  du velge en smmåviltpatron. Fordelen er at du finner billigere børser i innkjøp. Siden hjorten har øket i omfang er det mange som vil ha kombi og drilling med storviltkaliber. Ulempen er at om du vil selge igjen er det desto færre mulige kjøpere. Jaktmessig er det min mening at det ikke spiller allverdens rolle. Jeg har skutt en del rype med 6.5 og 7mm kule, og det går helt fint.

4. Kalibervalg hagle: Jeg har bare kaliber 20-76 i mine drillinger Kan godt ha kaliber 16. Kaliber 12 er helt fint på rådyrjakt, men etter rypa gir det drilling som er fortung. Lettere å gå klar med finere kalibere i hagleløpene. Og det blir tilstrekkelig dekning til at det er effektivt.

5. Optikk: Tenk om igjen. Dersom du setter på et periskop kommer hodet og sikteøye laaaaangt over stokken. Vanskelig å skyte bra med, og ekstra vanskelig å treffe et lite mål som ei rype. Vil du ha så mye forstørrelse bør du også ha hevbar kolbekam. Men da er du låst til å jakte med kikkertsiktet på. Du er ikke avhengig av den beste optikken for rypejakt; er ikke skumringsjakt allikevel. En Leupold 2-7 eller sånn fungerer helt greit. Jeg har plukket en del ryper på vinterjakt med min første drilling, med fast 4x forstørrelse. Går fint det. Kikkertsiktet må være hurtig avtagbart. Dersom du kjøper brukt drilling med hakemontert kikkert er du ofte låst til den som følger med. Svingmontasje er lettere for da kan du sette på det siktet du vil. Prisen å betale er at siktet kommer noe høyere. Jeg har en Swaro Z8i 1-8 på min rifledrilling. Det må være optimalt. Men en unødvendig investering for rypa mener jeg.

6. Velg vanlig sikring for hagleløpene om du skal drive støkkjakt, og oppspenner for rifleløpet. Krieghoff Trumpf er ofte et godt valg, skjønt det finnes andre gode modeller. Jeg er Merkel entusiast når det gjelder drilling. Har både rifle- og hagledrilling i Merkel. Sikringen på 96K hagledrillingen er så smått genial: skyve sikringstangenten litt frem = begge avtrekkerne er hagle. Spenne opp mekanismen for rifleløpet = skyve den helt frem. Har aldri klart å gjøre feil med den mekanismen, og alt er på samme sikringstangent. Jeg fikser ikke Greener sikring. Du får nesten teste litt. Om du klarer Greener sikring kan du finne mye billigere drilling enn om du må ha sikring på kolbehalsen!

6. Det selges en del letter drillinger med aluminiumskasse (dural). De har et noe frynsete rykte. Noen alu-legeringer har fungert bra, og andre har smuldret opp med tidens tann... Og de er vanskelige å fikse om noe går galt. Pass på å få gjort en god vurdering av børsa om du går for en sånn. Det aller viktigste, i tillegg til å få sjekket løpene for rust og mekanismen for slark, er at børsa ligger godt for deg. Du kjenner det med en gang. Noen børser bare peker der de skal, liksom. Stokken må selvsagt passe deg.

 

Jaktmessig: 200 meter. Really? Det hender rypa er skjær, men oftest kan man da lure seg inn på 100 meters hold eller nærmere? Dette er små mål, og det blåser jo alltid i fjellet. Du skal være god til å skyte, og beregne vind, for å plukke ryper på 200 meters hold uavhengig av hvilket våpen du velger.

helt fantastisk svar! Lærte mye!

Link to comment
Share on other sites

Takk, fint at det var nyttig :-)

Oiiii ser at jeg skrev feil på punkt 2. Du skal ikke ha oppspenner på HAGLEløpet!! Rifleløpet kan du med fordel ha oppspenner på. Du behøver forresten ikke lade rifleløpet får du skal skyte. Dersom du har tid til å rigge deg til med rifle, så har du tid til å lade også. Og da kan du ha patronene innenfor jakka så de ikke er kalde. Det blir litt forskjell på treffpunkt med kald og varm patron (må testes) siden utgangshastigheten går ned når det er kaldt. Fort å skyte under dersom man ikke har kontroll på tempen. Men da snakker vi forskjellene fra +2+ til - 20; vinterjakt altså.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...