Jump to content

Avtrekk drilling


Skarvekongen

Recommended Posts

Hvordan er avtrekket på drillingene deres?

 

På min Merkel 96K er det både kryp og hardt. Den har vært hos børsis for å bedre, og selv om det hjalp er det fortsatt dårlig. Og ja, det er snellert, men dette er til bruk for finskyting på blink, ikke når en stiller på vilt. Altfor følsomt til slikt.

 

Tør påstå at hadde en rifle kommet med et slikt avtrekk ville den blitt "slaktet" av alle.

 

Innbiller meg at D99 er mye bedre på avtrekk. Stemmer det ?

Link to comment
Share on other sites

Et drillingavtrekk skal både være hardt nok til at det funker med haglepipene og lett/reint nok til å funke med riflepipa. Da blir det fort et kompromiss, og IMNSHO kommer man ikke unna snellerten da.

 

Så det er ikke mulig å gjøre det bedre med et kombiavtrekk hagle/rifle ??

 

 

Finnes det produsenter som har begge hagleløpene på en avtrekker, og et egnet rifleavtrekk på den andre ?

Link to comment
Share on other sites

Finnes det produsenter som har begge hagleløpene på en avtrekker, og et egnet rifleavtrekk på den andre ?

 

Ja, mener Krieghoff kan leveres med det. Merkels dobbeltrifledrilling har begge rifleløpene på fremre og hagle på bakre, så det går sikkert å bestille en vanlig drilling med begge hagleløpene på fremre og rifle på bakre.

Link to comment
Share on other sites

Tror nok at 30-06 har svaret :D .

 

Min drilling - hadde fint avtrekk - for hagle å være, men "plutselig" ble det for lett til 50 grams ladninger.

 

Derfor fikk jeg det justert - for å takle disse ladningene.

 

Og angrer bittert :? .

 

Hva i all verden skal jeg med 50 gr. ladninger :shock: ?

 

En 36 grams ladning gjør det den skal gjøre på normal avtand - eller 32 grams for den saks skyld.

 

Når det er sagt - merkes ikke justeringen - når orrhanen letter.

 

Og når snelleren er koplet inn - går kulen der den skal :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vurderer å kjøpe drilling til høstens jakt, og har blant annet sett på en Merkel 96K. Liker den kombinerte sikringsfløyen og oppspenneren veldig godt.

 

Vil jeg kunne oppleve at begge halgeløpene går av ved bruk av tunge ladninger også på ett nytt våpen, eller er dette mest et problem på eldre modeller laget for litt snillere patroner? Fikk prøve avtrekket på en ny Merkel og synes det var veldig godt slik det var stilt inn fra frabrikk, både med tanke på hagle og rifleskyting med og uten snellert.

 

(Er klar over at 36 gr ladning er mer enn nok til normal jakt, men ønsker å ha muligheten til å bruke tyngre av og til...:-) )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Er fersk drilling eier, krieghoff optima. Har jo to avtrekkere med løpsvelger, løpsvelgeren i framre stilling så er rifla på framste avtrekker, løpsvelger bak så har jeg hagle løp på hver avtrekker, MEN, når jeg har valgt rifle på fremste avtrekker, altså løpsvelger framover, er det et hagleløp på bakerste avtrekker da?

Link to comment
Share on other sites

Alle drillinger jeg har sett er slik at bakre fortsatt avfyrer venstre hagleløp selv om løpsvelgeren er satt til rifle.

 

Ordentlige drillinger (med tre slaglåser) er også slik at om man først fyrer av rifleløpet med fremre avtrekker, kan man bare ta et nytt avtrekk med fremre, og fyre høyre hagleløp.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er avtrekket på drillingene deres?

 

På min Merkel 96K er det både kryp og hardt. Den har vært hos børsis for å bedre, og selv om det hjalp er det fortsatt dårlig. Og ja, det er snellert, men dette er til bruk for finskyting på blink, ikke når en stiller på vilt. Altfor følsomt til slikt.

 

Tør påstå at hadde en rifle kommet med et slikt avtrekk ville den blitt "slaktet" av alle.

 

Innbiller meg at D99 er mye bedre på avtrekk. Stemmer det ?

 

Merkel 96K har Blitzschlosse derav et elendig avtrekk. Jeg har vokst opp med en Blitz drilling en Steinerstauch i 12/70 og 7x65R . Finskyting med rilfe løpet uten snellert var bare å glemme . De eneste drillingene jeg kjenner med Blitzschlosse og gode avtrekk er Krieghoff drillinger med UAS avtrekk.

Skal du ha gode avtrekk på en drilling bør du velge en sidelås eller en Anson & Deely drilling .

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg startet denne tråden, og jeg eier ikke den Merkelen lenger. Men svarene er jo selvsagt relevante for andre Merkel K96 eiere.

 

Har etterpå eid en D99 Duo, og den hadde gode avtrekk i forhold.

 

Heym drillingen jeg har nå har like elendig avtrekk som Merkel, men den har utvendig justerbar snellert, og dette er nå justert hardere. Da blir det faktisk ganske bra under praktisk bruk.

Link to comment
Share on other sites

jeg har to drillinger. En Krighoff optima DBD med UAS avtrekk og TJF Skinne drilling ( Anson & Deely) begge har nydelige avtrekk.

Det jeg har prøvd av Merkel drillinger er mht avtrekk dårlige greier. Bein harde og rett og slett elendige avtrekk. Blitzschlosse

Blaser D99 .Der har du helt rett den har som alle blaser våpen meget gode avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Ordentlige drillinger (med tre slaglåser) er også slik at om man først fyrer av rifleløpet med fremre avtrekker, kan man bare ta et nytt avtrekk med fremre, og fyre høyre hagleløp.

 

Hvilke da? PÅ merkel 96 og Sauer må man ihvertfall ned å justere på pedalene før man kan få avgårde tredje skuddet. Om man spenner opp rifla på en trumf, og rådyret fremdeles ruser mot deg, må man vel ned å slå av haglesikringene før man kan fortsette på plan b og c? Jeg har hatt begge de første drillingene og vil påstå det går like fort å få avgårde 3 skudd med en krieghoff med to låser. Om man spenner opp trumfen, og man ombestemmer seg og vil sende en haglesuppe, må man vel ta av sikingene først? På krieghoffen med to låser er det da bare å bytte avtrekker, da oppspenneren går på begge. 3 slaglåser er oppskrytt før man har begge hagleløpene på en avtrekker og rifla på den andre og vanlig sikring.

 

Selv om det er gode avtrekk på krighoffen har jeg til gode å skyte et jaktskudd med rifla uten snellerten. Men jeg spenner ikke opp den før jeg skal skyte selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min nye drilling, en sauer fra 88 har et utrolig godt rifleavtrekk (uten bruk av snellert). Passe hardt, uten noe knirk. Mye bedre en Husqvarna 1900`n jeg har, og bedre enn Tikka t3 som jeg har forsøkt. Var på riflebanen med en garvet riflebruker, som satt det i kategorien "nydelig", så det trenger ikke være dårlig avtrekk på drillinger. Mulig denne er polert eller justert på noe vis, ikke vet jeg. Men fornøyd, ja.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Dette blir kanskje litt på siden, men kan si litt om min dobbeltrifledrilling.

Det er en Mathelon fra Frankrike.

Den børsemakeren var tidlig ute med en kompakt baskyle, og en god avtrekkskombinasjon:

 

Her går begge rifleløp på fremre avtrekker, noe jeg mistenker er samme løsning som på dobbeltløpede hagler med enkel avtrekker, og hagleløpet avfyres meg bakre avtrekker. Avtrekkene er gode med denne løsningen, og haglesikring på tangen gjør du en til en fryd å bruke!

 

Hadde en Sauer 3000 før, i 16/70 + 7x57R med Blitzlås. Den måtte jeg ty til snellerten med når det ble litt hold... Synes også det var vanskelig med oppspenner der sikringen sitter på alle andre våpen jeg har. Kastet ei riflekule etter en hare i huj og hast en gang. Smellet var ikke helt sol forventet....

Den ble solgt til fordel for Mathelonen.

 

Må innrømme at til småviltjakt så savner jeg en hagledrilling...! Men, skal jeg ha en slik en igjen, så vil det være vanskelig å komme forbi den avtrekksløsningen jeg har på Mathelonen!

 

Tittet på den Anson-Deeley drillingen Skaubjønn solgte for ei tid tilbake, og hadde den stokken/pistolgrepet passet meg hadde det nok fort kunne blitt handel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...