Jump to content

"utsetting" av fasan


v-max

Recommended Posts

Morsom :) og vakker fugl som har vært ganske lett å se i søndre Østfold så lenge jeg kan huske. Men jeg innbiller meg at den er avhengig av milde vintre og tilknytning til kulturlandskap (slåtte kornfelt med rester av korn) for å ha særlig sjans til å overleve. Nord-Norge er jeg nok skeptisk til for denne fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Joda fasanen overlever i beste velgående. Det er faktisk en liten bestand her i Trøndelagsregionen også.. :wink:

( ganske så lokalt på en øy)

Disse klekker egg hvert år, eller for å være litt mere korrekt, de har iallefall klekket, og fått frem kyllinger, de siste 5 årene.

Denne "stammen" kommer fra endel fugler som rømte/ble sluppet fri for endel år siden.

Link to comment
Share on other sites

Her i "syden" (Vestfold) har utsatt fasan vært å se så lenge jeg kan huske, men er ikke mange og se nå om dagen.

Der jeg jakter lokalt settes det ut 500 fasaner i året, men i mange av områdene går fasanene rett i reven vistnok....

På det lille området som jeg har jaktkort på (1,4 km bredt og ca 5,5 langt) så er det satt ut ca 40 fasaner vistnok, og jeg har ikke sett en fasan i år. Men rev har jeg sett mye av i steinbruddenes skrotsteinstipper, vet om 4 revehi og 3 grevlinghi på dette lille området, og det er sikkert flere jeg ikke vet om.

På spørsmålet om den vil overleve i nordnorsk natur tror jeg overlevelses sjansen kan beregnes i promille, 0 promille for og yttre min mening.

 

Nofish

Link to comment
Share on other sites

Jeg bodde utenfor Drammen i mange år og der var det en lokal fasanstamme. Den ble aldri særlig tallrik utover i bygda jeg bodde i men i boligområdene nærmere byen var de oftere å se. Virket som de var avhengig av å bli foret igjennom vinteren for å overleve. I skogsområdene rundt Drammen ferdes jeg hyppig med fuglehund men var aldri i kontakt med fasan. Å sette ut fasan i Nord-Norge hvor klimaet er enda barskere vil jeg tro er håpløst rett og slett....

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06 skrev:

og sør om Trondheimsfjorden

 

Joda, stemmer sikkert det, men det finnes iallefall en bitteliten stamme litt lengre nord også.... :wink:

 

Beklager kvaliteten på bildet, det er tatt ut som snapshot ifra en av mine videoer... men her har du iallefall "Far i huset".

PDVD_002.BMP

Link to comment
Share on other sites

Har da hatt noen gående her på hamar i flere år..... For noen år siden var det også ofte fasan å se i stange(romedal). En jeg kjenner bestemte seg for å spare ca 30 stykk som gikk ute på åkern, i håp om en flere neste år.Men neste år var det ingen, så de er nok sårbare for vinter og rev.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Fasanen overlever vintrene rundt Mjøsa. Der kan det som kjent bli ned mot -30.

Produksjonen av ville kyllinger varierer fra år til år som for annen fugl.

 

Kjerneområdene til fasan i Mjøsområdet er i forbindelse med åkerlandskap.

Fasanen ser ut til å like skjul mot åpne områder: renkanter, holmer grøfter og begynnende skog. Har aldri sett fasan langt til skogs.

 

Jeg tror predasjonen regulerer bestanden i langt større grad enn vinterdødelighet. Hønsehauk, rev og kråke vil jeg tro er de værste.

 

Klarer en først å etablere en vill stamme har en et veldig godt utgangspunkt for å trene stående fuglehunder.

Lavlandsjakt i Norge har fått et B-preg i forhold til fjelljakt.

Dette til tross for at ville fasaner er vanskeligere å presentere jaktbart for en fuglehund, enn ryper i september. I tillegg holder hundene, grunnet underlaget, en mye høyere fart på lavland enn på skog/fjell.

 

Skal en prøve å sette ut fasaner, er det lurt å bruke engelske jaktfasaner og ikke rene koreanere, pga hardførhet.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å sette ut fasaner her i midtre Telemark for en del år siden. Biotopen er fin her på stedet, ifølge "sakkyndig". Prøvde med 2 høner + 4 haner. Utsettinga skjedde etter akklimatisering i nettinginnhegning, ved påsketider. Hadde noen forautomater plassert i område med godt skjul. Fikk ett større kull og ett mindre, men "bestanden" minket fort utover ettersommeren/høsten. Rakk litt fugletrening med min unge SV-tispe, men utover førjulsvinteren ble de borte. Tror nok reven tok sitt, men hønsehauken var verst. To ganger så jeg hauken angrep, den ene gangen tok den en voksen hane. Andre gangen var jeg så nær at jeg klarte å skremme den slik at den avbrøt forsøket. Og så var det alle gangene jeg ikke observerte, da... Men flere ganger kunne vi se hauk som satt i nakne eiketrær og observerte i området hvor fasanene holdt til.

Link to comment
Share on other sites

Finnes fasaner fra Stavanger og til et stykke nedpå Jæren i allefall. Har fasaner gående rundt hushjørnene her jeg bor nå i Stavanger. Har også sett en del fugl i Sola kommune. Felles for alle stedene jeg har sett fasan er klassisk kulturlandskap. Ofte kornåkre med randvegetasjon, kratt og gras innimellom. Etter treskinga tidligere i høst ser jeg jevnt en god del fasaner beitende på kornåkre og på gressplener rundtomkring. Tror nok det kan bli i hardeste laget for denne arten i nord ja.

Fabelaktig god mat forresten.

Link to comment
Share on other sites

Har selv sett fasan to ganger, ene gangen var for 6-7 år siden på rødtangen ute i hurum og andre var på skytebanen ved madla da jeg var på rekrutten for to år siden. tror ikke sistnevnte vet hvor heldig den var at vi hadda lunsjpause da :twisted:. en kar var 5 cm fra å fangen etter halefjæra :shock:

Link to comment
Share on other sites

Det er en liten stamme med fasan 15 minutters gange fra der jeg bor. Dette er et stort sivområde som grenser mot dyrkamark. Ser og hører ofte fasan på sommeren, men det virker som de forsvinner inn i det utillgjengelige sivet om vinteren. Jeg tror ikke ville fasaner i Norge har så gode villkår at det kan etablereres en stamme som tåler noe særlig uttak av jegere. Det settes ut mye fasan rundt Oslofjorden hvert år. Skal man ha noe effekt av disse utsettingene bør det skytes endel predatorer.

 

Jeg har også sett hønsehauken i aksjon. Den er så utspekulert at den angriper fugl som trykker for hund.

 

Jeg savner også rapphøna. Den har visstnok levd vilt her engang i tiden, men det moderne landbruket har tatt knekken på den. :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser fasan daglig på vei til jobb. Det florerer av dem i Madla bydel utenfor Stavanger. Har merket meg at de beiter på "kjelvene" på dagen for så å vagle seg i trærne som står rett i utkanten. De liker seg når det ikke er så langt til trærne. Har også opplevd å støkke noen (og nesten drite i buksa), selvfølgelig utenfor jakttid. Det er jo en stor fugl som flyr i en vanvittig fart!

 

Men de kommer ikke lenger sør på Jæren, merkelig nok. Men med den bestanden som er i det området jeg ser dem begynner å bli for stor, så jeg får vel begynne spesifikk jakt på dem de 15 dagene de er tilgjengelige neste år.

 

Har en liggende i frysen som jeg gleder meg til å sette tenna i når jeg får tiltakslyst nok til å slakte den.

Link to comment
Share on other sites

Fasan har blitt forsøkt satt ut i Stjørdal kommune i Nord-Trøndelag også. Området den ble satt ut i er en sørvendt skogås ved fjorden på Skatval antatt å ha såpass milde vintre at fasan kunne trives. Jeg husker ikke årstallet, men jeg tror det var på 60-tallet. Jeg vet heller ikke antall fugl, men jeg mener det var betydelig.

Bestanden forsvant gradvis i løpet av 10-15 år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...