Jump to content

hvor finner jeg orrfuglen og tiuren?


Harlau

hva er best 17 hmr 22 wmr  

41 members have voted

  1. 1. hva er best 17 hmr 22 wmr

    • 17 hmr?
      16
    • 22wmr?
      25


Recommended Posts

hvor er det størst mulighet for og finne orrfuglen og tiuren i terrenget?. har vært 1 tur etter storfuglen og skaut etter ei over vektig røy som fløy opp i lyngen:p. men var bare masse trær og dritt...

 

så hvor kan jeg finne fugl som går ant og få has på? :oops:

 

og jeg skal kjøpe meg rifle til dette forbruket hva bør jeg velge av 22 wmr eller 17 hmr? :?:

jakter med min lincoln 12/76.

Link to comment
Share on other sites

hvor er det størst mulighet for og finne orrfuglen og tiuren i terrenget?. har vært 1 tur etter storfuglen og skaut etter ei over vektig røy som fløy opp i lyngen:p. men var bare masse trær og dritt...

 

så hvor kan jeg finne fugl som går ant og få has på? :oops:

 

og jeg skal kjøpe meg rifle til dette forbruket hva bør jeg velge av 22 wmr eller 17 hmr? :?:

jakter med min lincoln 12/76.

 

Nå vet jeg ikke hvordan terrenget ditt ser ut og det er mange faktorer som spiller inn. Når jeg jakter oppsøker jeg det jeg tenker på som "overganger" i terrenget. Dette vil si myrkanter, skillet mellom skogstyper som feks gammel skog og ungskog, bekkefar og lignende. Ofte kan det lønne seg å følge skogsbilveier og gå en titalls meter inne i skogen. Hvis du har markerte topper eller kanter som gir utsikt i terrenget ditt, så ville jeg ha brukt tid langs disse. Ellers er tiuren ofte å finne i voksen gran og furuskog, men som sagt så lønner det seg ofte å bruke tid i kantsonene av disse i stedet for inne i tjukkeste tetta. Orrfugl liker gjerne litt mer åpen og yngre skog. Jeg har også skutt en del orrhaner på hogstflater og i kanten av disse. Hvis terrenget ditt har furer/ renner/ bergknauser som gir god oversikt over myrer eller hogstflater er dette også en mulighet.

 

Nå begynner det å nærme seg slutten på sesongen de fleste steder. Da hender det ofte at orrhanene flokker seg og blir vanskelig å komme inn på. Til gjengjeld kan storfuglen ofte bli ganske "samarbeidsvillig". Hvis jeg kan, så prøver jeg å jakte når det snør eller hvis det blir en dag med fint vær etter en periode med vind og regn. Dette har gitt meg god uttelling på storfugl. Men husk at når snøen kommer, så setter fuglen seg ofte i veden/ trærene, så du må følge med i høyden i tillegg til bakken.

 

Ellers vil jeg råde deg til å bruke så mye tid i skogen som mulig. Etterhvert vil du begynne å få en feeling med hvor det er sansynlig at fuglen befinner seg. Dette oppleves nesten som en slags "sjette sans". Uten at du klarer å sette fingeren på hvorfor, så får du den kriblende følelsen av at "her er det fugl". Ikke jag av gårde på en rett linje, men gå dit du regner det som sannsynlig at fuglen er samtidig som du passer på å ha de beste mulighetene for skudd. Stopp ofte og se deg rundt. Ofte letter fuglen i det du tar et nytt skritt eller snur på hodet. Pass på at du stopper på hensiktsmessige plasser slik at du har størst mulighet til å få avgårde et skudd etter fuglen.

 

Jeg ville ikke ha valgt hverken .17 HMR eller .22 mag til toppjakt, men hvis jeg måtte velge, så hadde det nok blitt .22 mag da denne har mindre hastighet og en tyngre kule. Hvis jeg skulle ha kjøpt en dedikert toppjaktrifle, så ville ja ha valgt en 6,5x55. Da er du dessuten rustet til jakt på alt norsk vilt.

 

Bruk god tid i skogen, tren mye med haglen og skitt jakt :D !

Link to comment
Share on other sites

hvor er det størst mulighet for og finne orrfuglen og tiuren i terrenget?. har vært 1 tur etter storfuglen og skaut etter ei over vektig røy som fløy opp i lyngen:p. men var bare masse trær og dritt...

 

så hvor kan jeg finne fugl som går ant og få has på? :oops:

 

og jeg skal kjøpe meg rifle til dette forbruket hva bør jeg velge av 22 wmr eller 17 hmr? :?:

jakter med min lincoln 12/76.

 

Nå vet jeg ikke hvordan terrenget ditt ser ut og det er mange faktorer som spiller inn. Når jeg jakter oppsøker jeg det jeg tenker på som "overganger" i terrenget. Dette vil si myrkanter, skillet mellom skogstyper som feks gammel skog og ungskog, bekkefar og lignende. Ofte kan det lønne seg å følge skogsbilveier og gå en titalls meter inne i skogen. Hvis du har markerte topper eller kanter som gir utsikt i terrenget ditt, så ville jeg ha brukt tid langs disse. Ellers er tiuren ofte å finne i voksen gran og furuskog, men som sagt så lønner det seg ofte å bruke tid i kantsonene av disse i stedet for inne i tjukkeste tetta. Orrfugl liker gjerne litt mer åpen og yngre skog. Jeg har også skutt en del orrhaner på hogstflater og i kanten av disse. Hvis terrenget ditt har furer/ renner/ bergknauser som gir god oversikt over myrer eller hogstflater er dette også en mulighet.

 

Nå begynner det å nærme seg slutten på sesongen de fleste steder. Da hender det ofte at orrhanene flokker seg og blir vanskelig å komme inn på. Til gjengjeld kan storfuglen ofte bli ganske "samarbeidsvillig". Hvis jeg kan, så prøver jeg å jakte når det snør eller hvis det blir en dag med fint vær etter en periode med vind og regn. Dette har gitt meg god uttelling på storfugl. Men husk at når snøen kommer, så setter fuglen seg ofte i veden/ trærene, så du må følge med i høyden i tillegg til bakken.

 

Ellers vil jeg råde deg til å bruke så mye tid i skogen som mulig. Etterhvert vil du begynne å få en feeling med hvor det er sansynlig at fuglen befinner seg. Dette oppleves nesten som en slags "sjette sans". Uten at du klarer å sette fingeren på hvorfor, så får du den kriblende følelsen av at "her er det fugl". Ikke jag av gårde på en rett linje, men gå dit du regner det som sannsynlig at fuglen er samtidig som du passer på å ha de beste mulighetene for skudd. Stopp ofte og se deg rundt. Ofte letter fuglen i det du tar et nytt skritt eller snur på hodet. Pass på at du stopper på hensiktsmessige plasser slik at du har størst mulighet til å få avgårde et skudd etter fuglen.

 

Jeg ville ikke ha valgt hverken .17 HMR eller .22 mag til toppjakt, men hvis jeg måtte velge, så hadde det nok blitt .22 mag da denne har mindre hastighet og en tyngre kule. Hvis jeg skulle ha kjøpt en dedikert toppjaktrifle, så ville ja ha valgt en 6,5x55. Da er du dessuten rustet til jakt på alt norsk vilt.

 

Bruk god tid i skogen, tren mye med haglen og skitt jakt :D !

 

Takk for svare:D.. var veldig detaljet og greit:).. noen som har noen gode historier om tiuren;D?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svare:D.. var veldig detaljet og greit:).. noen som har noen gode historier om tiuren;D?

 

Min første tiur ble skutt på ca 15 meters hold i det den kom ut av en osp. Fuglen deiset i bakken og begynte å løpe. Jeg vet ikke hva skudd nummer to traff, men fuglen løp like forbannet etter at ekkoet døde ut. Tiurjævelen løp i sikksakk med meg i helene og det så lenge ut til at den skulle vinne. I desperasjon slengte jeg haglen etter den og til alt overmål fikk dette fuglen til å "gå på nebbet". Jeg kastet meg over den, mer som en sakkosekk enne en løve, og kampen var i gang... Snakk om mann mot natur :lol: !

 

Etterhvert fikk jeg reist meg opp i stående stilling med et godt grep om fuglens hals, men ikke f... om den ville avgå uten ytterligere kamp. Den dasket og slo med vingene og jeg sto helt fjetret og bare klemte... Til slutt gav den endelig opp og utåndet. Da slo det meg at det kanskje hadde vært en god ide å knekke nakken på den, men som sagt den var omsider dau. Jeg tror nok at reaksjonen skyldes min daværende unge alder og at jeg var overbevist om at jeg aldri kom til å klare å få has på en av de svarte djevlene. Dette med bakgrunn i alle de gangene jeg hadde skutt bom på tiur.

 

Etter dette har det falt en og annen tiur og hyppigheten har blitt større ettersom erfaringene har blitt fler :D . Sist uke hadde jeg med valpen på jakt. Denne sesongen har ikke gitt mye fugl eller skuddsjanser. Dette skal en overivrig valp ha mye av æren for :evil: . Men sist uke skjøt jeg mot en tiur. Denne gikk i bakken og jeg hadde aldri funnet den igjen uten bikkja. Han hadde ingen problemer med å få avlivet tiuren :D !

Link to comment
Share on other sites

Har ingen historier om tiur, bare erfart et par groteske og uforståelige bomskudd (kanskje de har skuddsikker fjærdrakt?)... Har kanskje et tips om å finne dem i det minste!

 

Dersom du ser furuer som virker litt tynne i toppen, altså med lite nåler, samt at de er litt flate og ikke spisse i toppen, da er det mye sannsynlig beitefuru. Dersom det er litt snø på bakken vil du også se at tiuren har gjort fra seg ganske grundig. Det er et tydelig tegn på at den beiter der. Driver du med toppjakt kan det være lurt å bruke kikkerten ganske heftig før du nærmer deg. Er du du heldig kan det hende det sitter en i toppen, og da... :)

 

Nå for tiden, med litt snø på bakken og frost osv, så ser jeg nesten bare i trærne og bruker kikkerten flittig. De på bakken rekker å fly før jeg kommer frem likevel pga støyen jeg lager på knaseføret.

Link to comment
Share on other sites

I gode år er de mange og lette og finne, ellers sjekk i jegerprøveboka..(;>)

 

Det er veldig mye skadskyting av storfugl, de er hardskutte, kommer seg unna og dør til revemat. Det er veldig synd og bortkastet.

Lad hagla med de kraftigeste patroner, hagl nr 3 til 5, noe trangboring, og tren på å skyte godt, da har du ihvert fall gjort det du kan..

Har du ei bikkje så ta den med til ettersøket om ikke annent.

Sjangsene øker med 500% for å finne fuglen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke er så mye snø at det dekker alle bærene, vil det være mulig at fugl beiter på bakken. Best tidlig i sesongen, avtar når første snøen kommer. Derfor er ett råd å søke etter områder med bær. Her vil fugl ha beitet i sommer og utover høsten, og de holder seg ofte der også når de går over til føde fra trærne.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk for svare:D.. var veldig detaljet og greit:).. noen som har noen gode historier om tiuren;D?

 

Min første tiur ble skutt på ca 15 meters hold i det den kom ut av en osp. Fuglen deiset i bakken og begynte å løpe. Jeg vet ikke hva skudd nummer to traff, men fuglen løp like forbannet etter at ekkoet døde ut. Tiurjævelen løp i sikksakk med meg i helene og det så lenge ut til at den skulle vinne. I desperasjon slengte jeg haglen etter den og til alt overmål fikk dette fuglen til å "gå på nebbet". Jeg kastet meg over den, mer som en sakkosekk enne en løve, og kampen var i gang... Snakk om mann mot natur :lol: !

 

Etterhvert fikk jeg reist meg opp i stående stilling med et godt grep om fuglens hals, men ikke f... om den ville avgå uten ytterligere kamp. Den dasket og slo med vingene og jeg sto helt fjetret og bare klemte... Til slutt gav den endelig opp og utåndet. Da slo det meg at det kanskje hadde vært en god ide å knekke nakken på den, men som sagt den var omsider dau. Jeg tror nok at reaksjonen skyldes min daværende unge alder og at jeg var overbevist om at jeg aldri kom til å klare å få has på en av de svarte djevlene. Dette med bakgrunn i alle de gangene jeg hadde skutt bom på tiur.

 

Etter dette har det falt en og annen tiur og hyppigheten har blitt større ettersom erfaringene har blitt fler :D . Sist uke hadde jeg med valpen på jakt. Denne sesongen har ikke gitt mye fugl eller skuddsjanser. Dette skal en overivrig valp ha mye av æren for :evil: . Men sist uke skjøt jeg mot en tiur. Denne gikk i bakken og jeg hadde aldri funnet den igjen uten bikkja. Han hadde ingen problemer med å få avlivet tiuren :D !

 

Jeg har tvinna nakken til orrfugl flere ganger rundt fingra i håp om å knekkke nakken på dem, men jeg har enda ikke klart det. Så det jeg gjør nå for tida er følgende: holder godt tak litt høyere enn midten av halsen med 2 fingre + tommel, og kaster fugl'n litt opp i lufta, følger med den litt nedover, og brårøsker opp igjen. Da går nakken, og fugl'n dør momentant. Funker gull på all fugl jeg har skutt, etter at jeg skjønte at å knekke en fuglenakke ikke var direkte enkelt. Og huet forblir på fuglen, så du kan fint stoppe den ut etterpå, hvis det er ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

Har stått med et rypehode i hånden og blod oppover leggene flere ganger med den metoden din kenneth32 :)

 

 

He he he. Mulig rypa er mindre bygd enn orrfugl'n ? Jeg har aldri sett ei rype live i hele mitt liv, så jeg har null peiling på det :oops: Men det har ihvertfall funka godt på orrfugler og storfugler.

Link to comment
Share on other sites

Apropos avliving: Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å avlive voksen tiur "manuelt", men følgende metode har vist seg å funke på alt fra jerpe og rype via annen skogsfugl til grågås og canadagås:

 

1. Ta tak i huet på fuglen, la resten henge ned

2. Roter hånda vannrett, omtrent som om du rører kraftig i ei grautgryte

 

På små fugl som jerpe har jeg opplevd å bli stående med fuglehuet i hånda og et fårete uttrykk i ansiktet, men på alt annet funker dette gulle godt. bharsvik har også lagt ut en video en gang (tror det var på SL) som viser en variant av denne metoden brukt på gås. Der "sveiver han på ei sveiv" slik at han roterer hånda i loddplanet istedenfor å "røre i grauten", men det funker minst like godt. Er det noen som vet om denne videoen ligger på nett ennå?

Link to comment
Share on other sites

....gjør nå for tida er følgende: holder godt tak litt høyere enn midten av halsen med 2 fingre + tommel, og kaster fugl'n litt opp i lufta, følger med den litt nedover, og brårøsker opp igjen. Da går nakken....

 

Takk for tipset , greit og vite , kan jo råke borti det - hvem vet når.

Link to comment
Share on other sites

Bruker vanligvis "prest", dvs. flatsida på kniven. Holder fuglen over ryggen med venstre hånd og gir den et rapp i bakhodet med flatsida på kniven med høyre hånd. Dette funker helt greit i hvertfall opp til røystørrelse, fuglen tar kvelden momentant.

 

(på gamlesvarten kan det vel tenkes at jeg heller tar et fangstskudd hvis jeg en gang kommer i den situasjonen) :oops:

Link to comment
Share on other sites

I gode år er de mange og lette og finne, ellers sjekk i jegerprøveboka..(;>)

 

Det er veldig mye skadskyting av storfugl, de er hardskutte, kommer seg unna og dør til revemat. Det er veldig synd og bortkastet.

Lad hagla med de kraftigeste patroner, hagl nr 3 til 5, noe trangboring, og tren på å skyte godt, da har du ihvert fall gjort det du kan..

Har du ei bikkje så ta den med til ettersøket om ikke annent.

Sjangsene øker med 500% for å finne fuglen igjen.

 

kraftige patroner bruker jeg;D.. bruker federal BB som har 4.5 milimeters hagel:P.. jakter skarve med dette også;D.. liker og ladde litt hardt(AA). detter den ikke av det så er den pansret:P

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi mere på "når en har funnet, OG SKUTT DEN" ... :)

 

mine hotspots er. Kraftlinjer, myrkanter, hogstkanter, der barskog møter bjørkeskog og mistenklige klynger med annen vegitasjon når en går i furuskogen.

 

Samt at jeg oppsøker høydedrag (fra skyggesiden) og popper plutselig opp over, klar for å møte evt stupbombere som hiver seg ut! Virker som de liker å sole seg :)

 

Et annet tips er å variere gangen mye. har opplevd at når jeg er litt lei og plutselig øker tempo, så fyker det opp en fugl akkurat litt for langt unna :) Når du finner fugl, så kan det være greit å merke seg høyden og terrengtypen. Og fortsette å siksakke det. hvis du hører det rasler i lyngen, bein på mot lyden og skjær ut til siden. Da kan du få en sjanse :)

 

Det er egentlig ikke noe fasittsvar på hvor fuglen sitter. De flytter mye på seg gjennom sesongen og kan flytte på seg fra dag til dag. Steder det koker en dag, kan være helt forlatt neste. Skogsfugljakt på støkk er vanskelig. Noen mener du får i snitt en fugl per 40 tur. Viktigste du tar med deg på skogsfugljakt er noe godt å grille på bålet og kaffe :)

 

heteste råd er varier tempo (dvs fra smyg til hurtig smyg) og stopp ofte. Og det skader ikke å gå mot vinden heller.

Og når den kommer, stol på magefølelsen. Du kjenner suget og begynner automatisk å krøke deg sammen og fokusere.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke jaktet mye storfugl, men erfaringen er at de turene jeg ser desidert mest fugl er under elgjakta. Har nok noe å gjøre med hvor jeg går i terrenget. Gikk en runde i fjor høst på et elgvald med usedvanlig mye elg og store okser, var der bare for å kose meg og titte på elg. Hadde vel 7-8 rimelig gode skuddsjanser på fugl i løpet av et par timer i skogen. Er ikke det bra så vet ikke jeg... Så fire elg på den korte turen, men dessverre ingen av de store :(

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke jaktet mye storfugl, men erfaringen er at de turene jeg ser desidert mest fugl er under elgjakta. Har nok noe å gjøre med hvor jeg går i terrenget. Gikk en runde i fjor høst på et elgvald med usedvanlig mye elg og store okser, var der bare for å kose meg og titte på elg. Hadde vel 7-8 rimelig gode skuddsjanser på fugl i løpet av et par timer i skogen. Er ikke det bra så vet ikke jeg... Så fire elg på den korte turen, men dessverre ingen av de store :(

 

Litt OT, så jeg beklger. Jeg har ofte opplevd å sitte på elgpost med orre og tiur som sitter i nærheten og frister uten at jeg kan skyte dem :( . På den annen side, så ser jeg aldri så mye elg som når jeg er på skogsfugljakt. Jeg hadde en skikkelig flott elgstut på "haglehold" i september. Dagen etter kom det ku med tvillingkalv rett mot meg, og på en slik måte at jeg følte at det var best å gi meg til kjenne :shock: . Min modige hund Doffen fant det fornuftig å stille seg bak meg ved begge anledningene :roll: ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...