Jump to content

Interesse for (halv)langt hold i Vest-Agder/Øst-Rogaland?


Ole_Netland

Recommended Posts

hei. jeg lurer litt på hvordan interessen er for litt halvlange hold i sør? vi snakket om dette på vårt lille treff rett før jul og da var interessen høy der. men før jeg setter i gang noe lurer jeg litt på om det er noen som er intresert i et slikt treff?

 

litt kort info om hva der vil bli:

:arrow: hold ca 5-600 m

:arrow: mulighet for leirdueskyting

:arrow: kanskje ett par bevere som og vil dø

:arrow: masse parkeringsmuligheter like ved "standplass" (selv lave biler kan kjøre dit)

:arrow: trenger ikke å gå langt inn i skauen for å skyte

:arrow: har du lyddemper, bruk den

:arrow: skyting vil gå i lav høyde over vann men med tålig le for vinden

:arrow: midt mellom Kristiansand og Stavanger (2t +/- begge veier)

 

jeg har ikke enda fått målt opp hva hold det vil bli ( har ikke avstandsmåler). dersom isen er til å gå på når jeg kommer hjem fra sjøen vil jeg prøve å klargjøre litt, det er ikke mulig å komme til blinkene uten å komme vann veien.

 

når dette blir? tja, må vel bli på våren en gang. men sette jeg først opp dette vil vi kunne ha flere treff der.

 

dersom interessen er sterkt fraværende for dette vet jeg ikke hvor mye arbeid jeg vil legg ned i dette.

Link to comment
Share on other sites

Noen biter med hardox må vi ha, tenkte å høre med et firma som lager gravemaskin skuffer i flekkefjord om de har noen biter til overs, men hvis ikke de kan skaffe meg noe så setter jeg stor pris på hjelp å få tak i dette.

 

når det gjelder papir blinker så får vi se litt ann med vinteren og sånt, for det går ikke å komme bort der blinkene må stå uten å gå over isen eller å ro over, så kommer ann på når isen går på vannet i vår, og når den gamle trebåten har ligget lenge nok på vannet til at det går å ro i den. hadde håpet å fått rigget opp dette nå mens der is så jeg kan gå over, planne var å spenne opp en wire mellom to trær og henge blinker i den, men alle tips motas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

du sier noe der ja, den idèen med en wire og henge alle blinkene i var kanskje ikke så lur. tips og skisser til va som er greit ( og stabilt) til blinker og blink stativ tas mot med stor takk...

 

dette med å komme seg bort til skivene vil by på problemer dersom der er litt is på vannet, etter som at eneste vei å komme til skivene vil bli vannveien.

 

men som sakt så er dette på planlegging stadiet og jeg har aldri skutt på lange hold, så her tar jeg i mot all den hjelp jeg kan få.

Link to comment
Share on other sites

Hvor langt fra sjøen/høyt oppe i landet er dette? Isen langs kysten er vel lite å satse på?

 

 

 

Vannet ligger 202 meter over havet og et lite stykke inn i landet, så får se hvordan vintern blir om det er greit å gå bort, håper på så pass is at jeg kan kjøre tømmer på isen i vinter, men tviler på jeg er så heldig i år.

Jeg vil tro at dersom du søker på gule sider kart (eller tilsvarende) på Netlandsvannet så ser du hvor dette er, blir da i den nordøstre delen enn skyter.

Link to comment
Share on other sites

Godt og se at interessen i indre vest-agder også er på tur opp for denne artige skyteformen.

Ser ut som du har et bra utgangspunkt for å lage bane der Ole!

2mm Gjerdetråd på FK-Butikken kostet et par hundrelapper når jeg handlet det og denne kveilen holder til ganske mange surringer mellom plate og stativ.

Ikke for å legge meg opp i noe, men ville nok vurdert å heller ha platene på 30x40, 30x30, 40x40 og evt større om holdene nærmer seg 1K for å lettere spotte treffene om det er litt vind. Dessuten gir det bedre følelse å høre gonget i plata enn å bomme på et plate som er i smaleste laget pga feilvurdering av vinden. Forlegging og justering av siktepunkt er letter når du ser hvor treffet sitter i forhold til siktepunktet og forenkler ting endel etter min mening.

Lykke til med banen og kom med bilder og reportasje når det ordner seg med skyting!

Link to comment
Share on other sites

Si fra hvis hjelp trengs, er gjerne med på å ta et tak eller to om det passer sånn. Må bare somle meg til å kjøpe meg bil så mye jeg kommer meg rundt...

Blir vel ikke så mange timene fra stavanger dette?

Om det ikke blir skikkelig is, så tar det vel litt tid før ting er oppe og går, da jeg regner med man må ro over. Ellers studerte jeg sammen med en ranværing som er en jævel på å bære stokker...

Link to comment
Share on other sites

her begynner interessen å melde seg ja, det ser jo lovende ut, så er det bare opp til meg å få ordnet det som må ordnes da. nå ligger der så klart mye snø, men jeg skal prøve å ta en litt mer grundig kontroll av hva som trengs for å sette opp blinker når jeg kommer hjem fra sjøen om snaue to uker. pr i dag så er isen på vannet strerk nok til å gå på så håper den er det når jeg kommer hjem og..

 

akuratt dette med å rigge opp dette måtte vel helst vært tatt før selve skyte dagen da, så får vi mer skyte tid. hadde håpet å kunne sette opp noe som er mer eller mindre permanent som bare står i skråningen på andre siden av vannet.

 

når denne skytingen blir er ikke så lett å si, jeg har litt begrenset med helger fri siden jeg jobber på sjøen (og går ut fra dere ikke har mulighet midt i uka). men må vel kunne få det til i løpet av våren. klart er der is (som der er nå med snø på) så skal der ikke så mye til å få dette til for da kan vi gjøre det så enkelt som å sette bukker i vankanten på isen og henge blinker i, så da vil dette kanskje la seg gjenomføre første helga i februar, ellers må det bli i mars, har vel fri første del av mars, ellers er det jo 12-13 april som er neste mulighet.

 

hvor langt dette er fra stavanger? ca 2 timer, når vi kjører fra gåden til kvadrat bruker vi vel ganske nøye 2 timer, kanskje litt under,

 

dette med størrelsen på blinker vet jeg lite om hva som er "best", klart for min del skulle vi hatt ei låvedør der for da treffer kanskje jeg og, så tar i mot alle tips jeg kan få her.

 

vannebo, jeg går ut fra du tar med ranværingen på skytinga selv om det ikke blir så mye stokker å bære?

 

 

for de av dere som lurer på hvor dette er, se på dette kartet og zom ut til dere finner ut hvor dette er, skytinga vil være rett over den røde kula på "nåla" i kartet.http://www.gulesider.no/kart/map.c?ps=1 ... &scrollY=0

Link to comment
Share on other sites

klart "alle" kan være med, er jo bare gøy om vi blir en god gjeng som møtes...

 

når det blir vil jo tiden vise, skal plutselig bytte over på en annen båt så får litt andre arbeidsperioder, men komme hjem ca 6 februar og blir hjemme 3 uker... nå er der jo et veldig mildvær på sørlandet hører jeg (sitter i nordnorge nå) så isen er vel neppe helt god å gå på nå da, så vi får satser på at all snøen regner bort og vi får ny periode med frost...

dersom noen her har gode kontakter opp over mot værgudene så håper jeg de legger tilrette for trygg is :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du har kanskje sett det selv tidligere, men gir likevel et råd:

 

Det blir relativt mye "sprut" ved treff i stålplatene, og det tar sjelden lang tid (med mindre du bommer mye :wink: ) før tverrliggeren er "oppeten". Litt synd når du legger så mye arbeid i å lage et stativ.

 

Løsningen kan være å få gongen til å henge skrått - framoverlent i overkant. Plata vil fungere som bakplata på en kulefanger, og føre mesteparten av spruten ned i bakken.

 

For å få plata til å henge skrått, har jeg sveiset på krok mellom toppen og senter av plata...på baksiden selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

som der ble skrevet ble det dårlig med is i vinter så den planen om å kunne gå på isen for å komme til der jeg ville henge blinken gikk ikke, men nå skal snart båten på vannet så da skal jeg få sjekkt litt mer rundt dette. har langt i fra gitt opp, har fortsatt tro på at det må være en bra plass å skyte. det er bare tiden som ikke alltid er helt med når været er der, og motsatt. er på sjøen nå men mens dere er på six pack så kommer jeg hjemover så håper å få sjekket terenget nå i mai hvordan det kan ligge ann... går ikke ut fra langholdskytinga går av mote så fort da, hehe... før eller siden folken, før eller siden skal jeg få til noe skyting der, dukker det opp noe nytt rundt dette kommer jeg til å poste det her...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...