Jump to content

Heilpressing


Stihl Crazy

Recommended Posts

Skulle heilpressa idag for første gong. Skrudde dia 2 runda opp fra hylseholder, og fann ei hylse som gav tungt ladegrep. Har smurt og pressa og skrudd gradvis ned dia heilt til hylseholder men det blir ikkje noke bedre, får ikkje glatt ladegrep allikavel. Dia er forster og hylseholder er Lee. Fjerna utstøternåla på dia viss det har noke å sei. Er eg nødt til å få tak i lee si heilpresserdia og prøva med samme fabrikat på hylseholder og dia? Har berre necksiz til no med collet dia, det har gått greit, men no fekk eg så tungt ladegrep etter kvart at eg måtte heilpressa, hadde vært greit å fått det til. Har lest i ladeboka men blir ikkje noke klokare av det.

Link to comment
Share on other sites

Prøv med annen hylseholder eller die. Selv om jeg bruker Lee hylseholder til redding/Lee og RCBS dier uten noe tull. Kan også være at dia du har er for rom til at du får presset nok. Har du noen venner med die i samme kaliber spør om du kan låne den og prøv.

Link to comment
Share on other sites

Du bør absolutt finne ut hvor det butter. At du bunner dia uten at det er nok kan også tyde på kammer evt die som ikke er helt ihht spekken. Setter du tilbake skuldra for mye i denne prosessen, strekker du hylsa unødvendig ved neste avfyring. I verste fall ender du opp med hylseseparasjon. Case gauge, skyvelær og mikrometer er etter min mening "må ha" verktøy ifm hjemmelading.

Link to comment
Share on other sites

caspianblue, eg måle alltid alle hylse etter necksizing, desse her og var ca 54,8 mm lange så er under 55 mm. Mas-36, tenkte det samme eg og sjå om eg kan få låna meg ei dia i 6,5x55 for å sjå om det blir bedre, kan jo vera det går med anna hylseholder, det tenkte eg ikkje på. Står i ladeboka at ein skal bruka samme fabrikat på die og hylseholder. Skrudde inn igjen utstøternåla å prøvde da, men det blei ikkje bedre allikavel.

Link to comment
Share on other sites

Vavlo, viss eg må til me så mykje remedia så enten selge eg rifla (som eg ellers er fornøyd med) til ein som berre skyte fabrikkladninga, eller så berre necksize eg og hive hylsene når det ikkje går meir. Har tenkt tanken eg og, kammeret er for stort, hylsa får utvida seg for mykje og ein klarer ikkje å pressa ho nok tilbake, blir jo berre spekulasjona da men, har forøvrig digitalt skyvelær. 

Link to comment
Share on other sites

Utstøternåla har ikke noe å si for hvor mye du presser. Du skriver du har skrudd dia ned til hylseholderen. Prøv å skru den enda litt ned, da kan det hende du får pressa nok. Om du er usikker (noe du kanskje er siden det er første gangen du helpresser) så kan du sote en hylse over et stearinlys, da ser du fort om dia berører skuldra på hylsa eller ikke. Det er ikke uvanlig at du må skru dia litt lengre ned etter du har berørt hylseholderen med stemplet i pressa på topp.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du tar ut utstøternålen, men tar du ut ekspanderen også, det er den knappen som utvider hylsehalsen etter pressing. Ofte er ekspanderen slik at hylsen trekkes ut av fasong når den trekkes ut.

Prøv å ta ut hele innmaten av dien og press noen hylser, om de da kamrer så må du smøre hylsene mer innvendig i hylsehalsen når du presser dem.

Dersom kammeret er for romt ser du det ved å legge to hylser ved siden av hverandre og klemme dem sammen, dersom det da er en stor åpning mellom hylsebunnene når hylsekroppen er tett sammen har du et romt kammer. Avstanden mellom hylsebunnene kan være et par tiendeler uten at det behøver å bety noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eller skru dia enda lenger ned, dvs. så det er tungt å få hylseholderen tom helt opp under dia. Det er litt svikt i alle ender på systemet, og litt fjæring i hylsene, så det kan hende du skal skru dia så langt ned at den butter ordentlig i hylseholderen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Per-s når eg klemme hylsebotnane samman så går det ann å "vikka" dei littegrann mot kvarandre, veit ikkje heilt korleis eg skal forklara det, men den beste forklaringa er kanskje at dei ikkje slutta heilt 100 % mot kvarandre over alt, sån at det er littegrann bevegelse ja. Eventuelt dersom ein helde begge i ro og dreie roligt hylsene rundt så slutta dei heilt inntill kvarandre noken plassa medan andre plassa er det litt glipa (mellomrom). Kan henda at noke av det kan skuldast tennhetteisettaren fra Lee, eller rettare sagt hylseholdaren som helde hylsa på plass på toppen av pressa. Eg har lee ram prime meiner eg det heiter. Når ein trykke i hetta har den ein tendens til å ødelegga litt av kanten på hylsa dersom ein ikkje helde i hylsa og er litt forsiktig. skal skru ut innmaten og prøva ein gong til. 1983, skal bort på butikken no å få tak i stearinlys og mat så eg klare meg til Måndag.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Kan nok være skjevt kammer, men når hylsen avfyres vil den ligge nederst i kammeret slik at litt skjevhet er normalt. Men du kan presse hyles to ganger og snu den 180 grader mellom dem, da skal du ha presset tilbake skjevheten.

Etter mat og litt opplysning får du prøve tipsene og se om det hjelper.

Link to comment
Share on other sites

Skrudde ut innmaten i dia og skrudde ho litt meir ned etter at ho botna mot hylseholdaren ca 1/4 tørn. Sota halsen samt skuldera og tok bilde før og etterpå pressing. Ser dette normalt ut? Synes verfall at hylsene kammre normalt eventuelt skru dia enda pittelitt lengre ned. Må bruka litt kraft merkar eg ellers kammra ikkje hylså.

20170422_194753.jpg

20170422_195807.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette ser normalt ut, sot hylsen og kamre den så du ser hvor den har kontakt i kammeret. Det ideelle er at du akkurat kjenner litt motstand på hevarmen når den lukkes helt.

Det kjenner du lettest om du tar ut innmaten i sluttstykket.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det beste er kanskje å kjenne pittelitt motstand, ja. I allefall for levetiden til hylsa.

Jeg pleier å presse litt forbi det så jeg kan necksize flere ganger.. jeg presset til jeg ikke har motstand, men samtidig god motstand med en bit maskeringstape/klistrelapp for skiver bak på hylsa.

 

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

Litt motstand er perfekte oppskriften på en som sitter pøkk fast når du minst trenger det :D

Til å begynne med er det greit å gi seg selv litt ekstra marginer. Joa, det sliter kanskje litt mer på hylsene men hvor mye koster en hylse? Etter hvert som en får erfaring kan en begynne å finjustere ting mer.

 

Link to comment
Share on other sites

ok, det eg tenke er at eg ikkje må pressa så mykje at ikkje skuldera ligge ann i kammeret, er det ikkje da ein kan få hylseseperasjon? Er vel ikkje bra. Men har fikla så mykje me dei få hylsene eg har at no må eg på skytebanen på tysdag for å få skyta noken skudd så eg har noken hylser å arbeida med. Tenkte å bruka 3 lapuahylser til den jobben. Når eg skal stilla inn, bør eg etter å ha kjørt hylsa gjennom første gongen ta ut utstøternåla, og kun bruka dia som Per-s nevnte ovanfor?

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Utstøternåla gjør ingenting til elller fra her. Ekspanderknappen kan kødde det til, men det er sjelden, iallefall om du smører innvendig også. Hvorvidt skuldra skal ligge an... Den skal jo det, og ikke. Til endel skyting, r.eks. jakt, og alt som har tidsbegrensning - så kan man ikke akseptere patroner som ikke kamrer "uten videre", og siden alt har toleranser (det er ikke slik at alle patronene du sizer blir like store). Derfor må du ta litt ekstra om du skal være sikker - Det SKAL være litt slark i lengderetningen når patronen er kamret . det er dette dom er headspace - space ikke sant. Hvor mye er en smakssak, og er begrenset i hver ende av å enten ikke klare å kamre, og å risikere hylseseparasjon.

Når du i utgangspunktet ikke klarer å size nok, så tror jeg risikoen for separasjon er svært liten, iallefall på de første 4-5 omladingene. Du lader tydeliigvis omtrent som jeg, halspresser til det går for tregt, og helpresser så. Er ikke alltid jeg gidder å helpresse forresten, 6.5x55 hylser har lett for å gå på røysa når jeg må legge arbeid i dem. Men det skal funke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det Per beskriver er tilfeller der skulderen strekker seg når man trekker hylsa over ekspanderen, da må en presse mer enn nødvendig for å kompensere. Den vanligste årsaken er mangelfull innvendig smøring av hals, selv om en røff ekspander også kan passere kvalitetskontrollen av og til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med 1983 her, og egentlig ganske uenig med Per-S. Noen gidder ikke å smøre hylsehalsen inni, og da kan en jo spare litt jobb med å ta ut ekspanderen. Hylsene varer ikke lenger, men en får hardere kulehold - fra die til die så kan det bli litt eller veldig mye hardere. Noen ganger er det en ffordel, andre ganger en ulempe - men som regel innafor "greit".

Om det ikke er noe feil på dia, så er dette godt nok for nesten all skyting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fekk skåte 3 skudd i dag tidleg. Dette er da eg har gjort sålangt. Skrudd inmaten ut av sluttstykke, skrudd dia ned til den botnar mot hylseholdaren pluss litt til. Smurt hylsa godt og trykt halsen litt nedi puta for innvendig smøring. No er det litt motstand når eg lukkar sluttstykke uten innmat i sluttstykke altså. Sota halsen etter pressing og etter å tatt 2 ladegrep for at det skulle visa litt meir på bildene. Det første bildet er før kammring og dei 2 neste er etterpå.

20170423_133156.jpg

20170423_133645.jpg

20170423_133559.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å slipe bort en tiendedel av toppen på hylseholderen eller bunnen på dien. Det ser ut som om du har litt for lite sizing. Bruk et bryne på hylseholderen, den er billigere enn dien.

Når det gjelder det jeg skrev om å sløyfe ekspanderen så er det en nødløsning, men det fungerer som oftest godt. Grunnen til at det forlenger hylselevetid er at hylsen strekker seg svært lite, da slipper en å frese lengden. Som fattig student gjorde jeg dette i forrige årtusen for å spare dyre hylser. Raufoss kronehylser brukte jeg mer enn 15 ganger med en gang fresing av lengde.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har det travelt så fjern litt fra hylseholderen med bryne, ny hylseholder koster ikke mye.

Dersom du har mulighet så lån en 6,5 sizer og prøv om den virker bedre, det er sikkert en kammerat i nærheten som har. Hvor bor du?

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, can skrev:

ok ser fyrst om eg kan få lånt meg ei å prøvd, ellers får eg kjøpa viss eg må kjøpa er det noke spesielt merke du vil andbefala

Egentlig ikke, bare sørg for at den ikke er i 6.5x55 SKAN. Det er jo igrunnen en slags "DFS-villkatt".

 

K

Link to comment
Share on other sites

ok då lerte eg da og, ende sikkert om me å måtta selga å kjøpa men prøve å låna fyrst å sjå. Sendte ei melding til ein kollega kanskje han har. Har forster kulesetterdia og følgte med i samme settet, den har såvidt eg har merka fungert alldeles utmerka. Alle skota blir omtrent akkurat lika lange.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden av tema i tråden, men allikevel veldig godt og relatert innenfor,  håper jeg, hva bruker folket av følgende: Til innvendig smøring av hylsehals ved helpressing og halspressing, grafittpulver som hylsene blir dyppet i, eller kammerbørste med litt fett/olje på? 

Edited by Generaldfeld
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dillon sin spray ved helpressing, setter hylsene oppreist i en boks, sprayer litt, rister litt på boksen sprayer litt til, rister godt, venter noen minutter og presser.

ved halspressing til 6.5x55 bruker jeg ingenting for å smøre, bruker bushingdie og en ekspander tilpasset slik at det er veldig lite motstand og strekk i hylsen... men den gjør fortsatt jobben sin. 

Til kaliber jeg skyter lite og ikke har bushingdie funker grafittipulver meget godt

 

hvor mye har du skrudd dia etter den hadde kontakt med stempelet ?

Edited by 1983
Link to comment
Share on other sites

snakka med den mest kjente våpenpusharen på haugalandet for dei som veit kor da er. Tenkte å få tak i ei swedish dia, men han var ikkje så innteresert i å selga meg ei sån. Han sa omtrent det samme som de har sagt skru ned litt meir etter at hylseholdar og dia møtes for å fjerna all slark. Skal sannsynligvis skyta ein av dei neste dagane så eg får noken hylse, får ta å heilpressa da å prøva.

Link to comment
Share on other sites

Jeg smører hylser som skal helpresses ved å hive dem i en handlepose og tømmer en skvett motorolje oppi, for så å riste ei stund, det funker bra. Grafittpulver er litt på kanten om en ikke har karbiddier, så nytter neppe til annet enn halspressing, og innvendig - de fleste ekspandere er vel karbid nå?

Merke "Imperial" har grafittpulver i keramiske kuler, kjempegreit til å dyppe hylsene i ved halspressing.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et lite tips: Hvis hylseholderen er bittelitt rom, så går det kanskje å fore opp litt under hylsa? Hvis du unner deg en Munkholm til kvelds, klipper av ei remse metall fra boksen og forer oppunder mellom hylsebunn og hylseholder. Det er neppe plass til mye, men kanskje akkurat såpass at det gjør en forskjell? 

Ellers støtter jeg tipset om å slipe litt av hylseholderen. En ny koster en femtilapp på Ebay. Slipe av dia er litt synd. Jeg har ei slik i skuffen, ung og dum...

Jeg liker å måle hva jeg gjør, og har et par ulike verktøy for å måle mot skuldra på hylsa. Google "Case bump gauge". Denne f.eks. http://www.whiddengunworks.com/product/shoulder-bump-gauge/ eller http://brtshooterssupply.com.au/products/sinclair-bump-gauge-insert.html Koster ikke stort disse heller. Da kan du måle lengden på skutte upressede hylser og bruke som fasit. Deretter skrur du dia ned til du måler at skuldra settes tilbake 2-3-4 hundredels mm. Det er ikke unormalt å skru et godt stykke forbi det punktet der hylseholderen butter i dia. Det er store krefter i sving, så pressa svikter noe. Se om det er lysåpning mellom hylseholder og die når du er på maks med hylse i dia. Er det lys kan du skru mer.

En "fattigmannsløsning" på ovenstående er (som noen skrev tidligere) å sette en bit tape bak på hylsa for å gjøre den en tanke lenger. Den bør fremdeles kamre med ett lag tape, men ikke med 2 eller 3 lag. Du kan jo teste med fabrikkladd og se hvor mange lag du får på før sluttstykket ikke går igjen. Mikrometer er fint for å måle tykkelsen på tapen. Koster ikke stort det heller, på Ebay eller dx.com

Håper du finner ut av det, lykke til!

Edit, ble nysgjerrig og søkte litt:

Bump Gage Body, kr. 165,- https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/35265749011476/SubProducts/749002552

+insert til 108,- NB! Kaliberspesifikk. F.eks. 30-06 https://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/35265749011476/SubProducts/749011476

Youtube er din venn: Lettere å se film enn å lese tekst.

Sinclair Bump Gauges

Brownells - Case Sizing: Part 3 - Using a Bump Gage

 

+

Edited by Flatin
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skrive litt meir her har merka noke dei 2 siste gongene eg har skåte: Noken av hylsene virka som har lika godt kulehold etter dei er skåtne som før, på noken hylser kan ein festa kulene uten å pressa hylsa, ein klare faktisk ikkje å få kula nedi hylsa ein gong. Detta er med necksiza hylser det da,  pressa i ei collet dia, men dei kan ha blitt heilpressa ein gong før av meg. Har jo vært lada noken gonger desse hylsene men veit ikkje kor mange helde berre kontroll på kor mange gonger dei har blitt trimma. Mister hylsene spensten mon tru etter mange ladninge at det er derfor dette skjer? Kan grunnen vera at eg kjøre alle hylsene igjennom ein Lee universal decaping dia?

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...