Jump to content

aimpoint vs 1-6x24 på drilling


sportsman500

Recommended Posts

Hei.

Jeg har kjøpt meg en Blaser d99, og trenger noen råd/synspunkter ang siktemiddel.

Jeg har en Swarovski z6i 1-6x24 som jeg hadde tenkt å bruke. men så dukket tanken om en aimpoint micro opp...

aimpointen er mindre og lettere, pluss at den er mindre "i veien" på en måte, men har ikke forstørrelse.

Swarovskien er kjempefin, men blir da større. Så har jeg tenkt at hvis man skrur den ned på 1 gang forstørrelse, blir den på en måte som Aimpointen.

men blir den like rask?

Setter pris på erfaringer/synspunkter, gjerne fra de som har prøvdbegge deler.

På forhånd takk:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for det meste brukt kikkerter på kombivåpen, ingen problemer med å skyte orrfugl i flukt med en god kikkert. Men din drilling er jo ikke den mest egnede til støkkjakt på fugl. Den er såpass tung i utgangspunktet- samt at den har en lang oppspenner- så fuglen er muligens i mange tilfeller fløyet før du finner den i trådkorset? På grunn av lavere vekt vil jeg tro at Aimpointen kanskje blir litt raskere? En 1-6 blir fort en 1/2 Kg ekstra med montasje- og det kjennes i løpet av en lang dag om den skal være montert. Men som slb spør om- hva børsa den brukes til? Til posteringsjakt etter rådyr er jo en kikkert uten tvil å foretrekke- og på eventuell støkkjakt kan du jo ha kikkerten i sidelommen på sekken- og smette den på ved behov. Er dyret så langt borte at du ikke føler for et godt skudd med de åpne siktene har en som regel tid til å smette på kikkerten. Rødpunkt har jeg personlig ikke så så mye erfaring med på jakt- jeg har hatt et par Aimpointer- samt at det fremdeles ligger en Zeiss compact point i skapet. Den blir heller ikke brukt....

Vedlegger skrytebilde av en duble`på orrhaner- skutt i flukt med drilling og kikkertsikte. Slike jaktopplevelser synes jeg kan deles med likesinnede. :) 

Drilling.jpg

Edited by asterix
Duble på orrhane med kikkert.
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt ambivalent til dette... Før jaktet jeg alene mest, støkkjakt på rådyr. Postering på morgen og kveld, forsiktig lokking i bukkejakta, smyging utover høsten. Hadde kikkertsikte hengende i et lærfutteral og jaktet med åpne sikter. Det fungerte prefekt! Har skutt tiur, hare ++ på slik jakt, som bonusvilt. Da kommer virkelig drillingen til sin rett.

Nå har jeg fått en god kompis som har en Basset (Ladd her på forumet), og vi jakter mye sammen. Da blir kriteriet annerledes. Det er mulig at et kikkertsikte med lav forstørrelse vil være å foretrekke. Men denne jakten minner veldig om drivjakt jeg har vært med på i Sverige og Polen, og da har Aimpoint Micro fungert glimrende. Jeg kommer til å teste jakt med Microen til høsten, og skrive noe om det etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Drilling eller kombi blir omtrent det samme ved valget av siktemidler vil jeg tro. Jeg har en kombi Merkel B4 som hovedsakelig blir brukt til rådyrjakt med Tass og Skaubjønn hehe og til det bruket synes jeg er beste valget Leica Magnus 1-6,3x24 i hurtig montasje med mulighet for åpne sikter. Jeg har prøvd Swarovski 1-6x24 og denne er meget bra og er lettere enn Leicaen MEN er mer nøye med øye plassering. Swarovskien står nå på Sauer 202 i lav montasje og passer perfekt der men hvis kolba er lav (som på de fleste kombier og drillinger er) vil jeg ikke anbefale Swarovski. Aimpointen er kanskje litt raskere i bruk enn kikkertsikte.  

Edited by LAD
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...