Jump to content

Prosjekt rådyr- og småviltrifle - 6,5x47Lapua.


Peacemaker

Recommended Posts

Tidligere navn på denne tråden var: "Hvilken 6mm/6,5mm?". Nå har jeg kommet lenger i prosjektet og velger derfor å bytte navn på tråden.

 

Nå har jeg reservert en Remington Seven i 308, som jeg skal få pipet om, m.m. Satser på Lothar Walther pipe med en liten demper forran. Tenker også på å få sendt rifla ned til practac for litt Duracoat. Kommer vel på mer når rifla en gang er i hus.

 

Takk for alle tips sålangt og setter pris på flere innspill!

 

Er man bruker av dette kammeret, rammes man av en sykdom: "Have syken"! Å, ja! Atter en gang har den rammet meg!

 

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en ren rådyr-/småviltrifle, og jeg har da bestemt meg for at kaliberet enten skal være 6mm eller 6,5mm, da jeg syns dette må være det perfekte på rådyr. Problemet er: Hvilket kaliber skal jeg velge?

 

Kriteriene mine er egentlig ganske enkle:

 

1. Skal fungere bra med kort løp - 50cm eller kortere, samtidig(hvis det går an) ha såpass fart at det også går bra å bruke lette varmintkuler -men ikke et must, det viktigste er at det funker på rådyr og rev.

 

Jeg har vurdert både 243win, 6x45, 260rem(som er en favoritt akkurat nå), og selvfølgelig gode gamle 6,5x55 samt BR kalibrene, men jeg blir egentlig bare forvirret! Jeg lader ikke selv akkurat nå, men både ladeboken og dvd om lading er innkjøpt og utstyret kommer til jul.

 

Håper det er noen der ute som kan hjelpe!?

 

 

Peace

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er man bruker av dette kammeret, rammes man av en sykdom: "Have syken"! Å, ja! Atter en gang har den rammet meg!

 

Jeg har bestemt meg for at jeg vil ha en ren rådyr-/småviltrifle, og jeg har da bestemt meg for at kaliberet enten skal være 6mm eller 6,5mm, da jeg syns dette må være det perfekte på rådyr. Problemet er: Hvilket kaliber skal jeg velge?

 

Kriteriene mine er egentlig ganske enkle:

 

1. Skal fungere bra med kort løp - 50cm eller kortere, samtidig(hvis det går an) ha såpass fart at det også går bra å bruke lette varmintkuler -men ikke et must, det viktigste er at det funker på rådyr og rev.

 

Jeg har vurdert både 243win, 6x45, 260rem(som er en favoritt akkurat nå), og selvfølgelig gode gamle 6,5x55 samt BR kalibrene, men jeg blir egentlig bare forvirret! Jeg lader ikke selv akkurat nå, men både ladeboken og dvd om lading er innkjøpt og utstyret kommer til jul.

 

Håper det er noen der ute som kan hjelpe!?

 

 

Peace

 

 

HEI. jeg ville gått for 270, det er kaliber som er perfekt på rein og alt under det. Klarer fint elgkravet.

 

Mvh reaper

Link to comment
Share on other sites

 

 

HEI. jeg ville gått for 270, det er kaliber som er perfekt på rein og alt under det. Klarer fint elgkravet.

 

Mvh reaper

 

Takk for svar, men er ikke av betydning at det ikke klarer elgkravet - denne skal kun benyttes til rådyr og nedover, for en æljrifle, det er et helt annet prosjekt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ellers kunne jo 250(-3000)Savage vært noe, ligger jo rett i mellom 6 og 6,5, med litt mindre hylse enn 243W og 260.

 

Spennende! Denne skal jeg lese mer om!

Ja, skal man lade selv er det utrolig mange muligheter. 25kal er jo populært i statene så kuler fins og hylser er det vel enkelt å utvide halsen på 22-250Rem, så er du der.

Barnes lager helmantel.

Link to comment
Share on other sites

Og hvis du ikke finner hylser til .250-3000 Savage, kan du jo omforme .22-250 ;) Burde da gå i ett drag på pressa, det, hvis du gløder halsen litt først?

 

.22-250 er (som kjent?) en .250 Savage strypt ned til å ta .224"-kule

 

EDIT: 350RM var før meg der, gitt...

 

@Polardego: 6mmPPC? Uff, da roter han seg jo rett inn i BR-reviret med "tight neck" og ikke-fullt-så-tight-neck og omforming fra .22 Russian. Nei, da ville jeg heller gått for noe ikke fullt så sært: 6x45 8) Mater som smør, lett tilgang på hylser og 90-grainere i 750-780 m/s uten å sprengfyre. EDIT: Og med 50cm pipe. Eller 6mmBR, hvis han har lyst til å ta sjansen på mateproblemer og den slags moro. Eller .243Win hvis han vil ha mer fart og tyngre kuler.

 

Sjøl ville jeg tro at .260Rem måte være et glimrende alternativ: 51mm hylselengde går i halvlang kasse og han har hele spekteret av 6.5-kuler å velge blant.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6,5Grendel

 

 

Lapua har hylser, det finnes ladedata med Vithavourikrutt, kulevekter fra 85grs til 140grs (litt krampeaktig med 140grs da), Lee har diesett, 6,5mm rekruttkuler er billig, bruker lite krutt, naboen har den ikke!

 

Og jeg trenger fremdeles noen hylser i 220Swift for å lage en 6,5Grendel-R!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ettersom du ikke lader selv (enda) så ville jeg valgt et kaliber der det går greit å få tak i komponenter uten å måtte omforme hylser og alt som følger med.

6,5x47 Lapua ville vært mitt valg. Nå vet jeg ikke om det finnes fabrikkammo med jaktkuler for dette kaliberet, så kanskje 243 Win hadde vært enklere ???

 

Når du får ladebenken opp og gå tror jeg 6,5x47 Lapua ville vist seg mest fleksibel, bla. på grunn av utvalget i kuler.

 

Spennende prosess du er inne i, hold oss oppdatert :)

Link to comment
Share on other sites

Hei, igjen og takk for svar!

 

Tror jeg har havna på enten 6,5x47 Lapua eller 260Rem. Er det slik å forstå at 6,5x47 også har .308 hylsa som "emne" og har blitt "korta" ned?

 

Har lest en del på diverse fora og da ser det mest ut til at disse kalibrene blir brukt på presisjons- og langdistanseskyting, og da med ca. 60cm pipe. Hvordan vil disse oppføre seg med tanke på pipelengder 40-50cm? Vil de likevel holde rådyrkravet og ha nok fart til å kunne bruke varmintkuler alà v-max?

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg svarer meg sjøl jeg! :mrgreen:

 

Joa, har funnet ut at 6,5x47 Lapua har samme hylseemne som 308. Her er et bilde jeg har hentet fra Robsoft:

6%2C5x47Lapua.jpg

 

 

Har vel egentlig bestemt meg for finnen nå, så får'n se hvor det bærer hen... :roll:

 

Er det noen der ute som kunne ha regnet ut for meg hvordan finnen klarer seg med kort pipe med tanke på rådyrkravet?

Link to comment
Share on other sites

Blir nok 6,5x47Lapua jeg går for til slutt, men får jeg engang solgt Merkelen min - så jeg har råd og plass, så er planen at jeg kjøper en Remington Seven i 260Rem, bruker den noen sesonger før jeg piper om til finnen. Høres ikke det ut som en plan? har fått dilla på Remington Seven, så får jeg tak i en billig brukt en, så piper jeg jo sef om til finnen med en gang.

 

@Chiefen: Joa, jeg skal i alle fall ta en skikkelig titt på 6,5Grendel... :wink:

Link to comment
Share on other sites

6,5*47 Lapua er et utmerket valg. Har hatt noen skrå blikk mot den selv.

Jeg kan foresten trygt anbefale en 6mm Norma BR. Lapua selger fabrikkammo med en 105grs Scenar til 5,80 (2 år siden)

Har cronografert 4 av disse skuddene i en 52cm Shilen løp. Hastighetene var særdeles stabil. 846, 847, 848 og 848m/s.

Med lapuaskuddene har det tippet vinterryper på 208 og 211 lasermålte meter. (krever en del forarbeid)

Lader nå med 88grs Berger kuler til ca. 840m/s.

Scenar kulene fungerer som om det var helmantel.

Bergerkulene har jeg ikke skutt rype med enda. Men på rev og stormåke går det utmerket.

Har jaktet småvilt med dette kalibret i 9 år.

 

Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Første innlegg er oppdatert og trådemne endret!

 

Nå har jeg fått tak i en brukt Remington Seven i 308win som skal pipes om. Tenker på Lothar Walther pipe. Rifla skal ha demper, men er usikker på om hva jeg skal velge av fabrikat.

 

Bilder og mer info kommer når rifla engang er i hus!

 

Kom gjerne med innspill på prosjektet!

 

 

Peace

Link to comment
Share on other sites

:lol::lol: Ble ikke rare prosjektet! Penga styrte, så det blei til at jeg har reservert en ny Remington Seven i 260Rem på Jakt og Friluft - fine priser der om dagen. Forran på børsa setter jeg en a-tec tmm5. Rifla blir beddet og levert med medium Leupold ringer. Jeg får bruke dette kaliberet til pipa er slitt eller jeg er lei, og så får jeg bytte til 6,5x47Lapua.

 

Jeg har stor sans for det gamle navnet til patronen: 6,5 Panther :mrgreen: , jepp, nå skal rådyra passe seg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

LEI 260?

Vanskelig!

 

Hehe, godt å høre, men det er bare det at 6,5x47Lapua har noen fordeler i forhold til 260`n når det gjelder lading av lange 6,5 kuler. Men dette finner jeg vel ut av når jeg begynner å lade!

 

Dessuten er det bare å komme med ladetips, kulevalg, etc... Twisten på rifla er 1:9, så er det sagt...

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg allverdens erfaring med jaktladninger i 260`n men fikk da skremt ihæl et par bukker i August.

Nosler Accb.130 gr./ N160 i 840 m/s,Lapua (243) hylser er mer enn nok presist

i min rifle.

Med lettre modda magasin i 700`n er det COL på 72mm+et hår og 1.5mm friflukt.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...