Jump to content

Hund i borettslag


Münsterjeger

Recommended Posts

Nå er helvete igang.

Bonso har bodd hos oss siden mai.

Han har de siste ukene begynt å være alene hjemme (8 timer max), og det er tidvis endel bjeffing, skal jeg tro grinebiterne her.

 

Nå kom jeg akkurat inn fra en heftig krangel fra en idiot av en borettslagsleder.

Måtte be han holde kjeft og gå, før jeg hadde kokt over. Jeg sa at denne diskusjonen er over, han motsatt. Forståelig nok.

 

For å få litt fakta på bordet:

Borettslaget har satt ned forbud mot husdyr

Bonso har bodd hos oss siden mai

Bonso gir lyd fra seg.

Leiligheten ligger ute for salg

 

Hvor kommer husleieloven §5.2 inn? Kan emmelinedommen benyttes her?

 

Jeg sørger alltid for å ha Bonso i band når vi skal ut å tisse, eller ut generelt.

Her bor mange gamle mennesker som ikke har noe fore enn å irritere...

Hvor står jeg? Selv føler jeg at jeg har en tynn sak, spesielt hvis det er slik at han bjeffer.

Men kan dem kaste ut meg eller Bonso? Når leiligheten er for salg? Omplassering er uaktuelt, da jeg føler at jeg har gjort det jeg kan gjøre ved å selge.

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet har du vel en tynn sak siden du har hund i et husvære der det er forbudt å holde dyr...? Så jeg er redd de kan gjøre som de vil med loven i hånd; de har sitt på det tørre. Dessverre.

 

 

Hmm.. Det er sånn ja? Noen flere som har synspunkkter?

Set skal også sies at det ikke har versert et eneste skriftlig brev i saken.

For min del håper jeg bare at jeg år solgt! :D

Link to comment
Share on other sites

Nå er helvete igang.

Bonso har bodd hos oss siden mai.

Han har de siste ukene begynt å være alene hjemme (8 timer max), og det er tidvis endel bjeffing, skal jeg tro grinebiterne her.

 

Nå kom jeg akkurat inn fra en heftig krangel fra en idiot av en borettslagsleder.

Måtte be han holde kjeft og gå, før jeg hadde kokt over. Jeg sa at denne diskusjonen er over, han motsatt. Forståelig nok.

 

For å få litt fakta på bordet:

Borettslaget har satt ned forbud mot husdyr

Bonso har bodd hos oss siden mai

Bonso gir lyd fra seg.

Leiligheten ligger ute for salg

 

Hvor kommer husleieloven §5.2 inn? Kan emmelinedommen benyttes her?

 

Jeg sørger alltid for å ha Bonso i band når vi skal ut å tisse, eller ut generelt.

Her bor mange gamle mennesker som ikke har noe fore enn å irritere...

Hvor står jeg? Selv føler jeg at jeg har en tynn sak, spesielt hvis det er slik at han bjeffer.

Men kan dem kaste ut meg eller Bonso? Når leiligheten er for salg? Omplassering er uaktuelt, da jeg føler at jeg har gjort det jeg kan gjøre ved å selge.

 

Slik eg forstår deg så er det no dei er komne med forbudet mot husdyr. Kontakt NKK og forhøyr deg deer om eit slikt vedtak har tilbakevirkande kraft. Er ikkje sikkert at det vedtaket har betydning for deg. Men eg er ikkje sikker.

Link to comment
Share on other sites

 

Slik eg forstår deg så er det no dei er komne med forbudet mot husdyr. Kontakt NKK og forhøyr deg deer om eit slikt vedtak har tilbakevirkande kraft. Er ikkje sikkert at det vedtaket har betydning for deg. Men eg er ikkje sikker.

 

 

Da har jeg forklart feil. Forbudet var der.

Men ettersom jeg har lest litt rundt på nettet etter tidligere liknende saker, kom jeg over noen infohefter (bla fra NKK) om at et slikt forbud i realiteten ikke er gjeldende.

Skal linke til heftet.

Her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en lignende sak for ikke mer enn halvannet år siden. Min hushai (studentsamskipnaden i bergen) fikk et tips fra en annen beboer (er 147 rekkehus) om at jeg hadde hund. Det hele var grunnet at en av hennes naboer hadde hund i en uke, og siden hun er livredd hunder og tror at hun lever i en utopi, så ringte hun og klagde. Riktignok - det står i reglene at husdyr ikke er lov.

 

Så skjedde det fatale. Hun fikk med seg lederen i styret i borettslaget - en drittkjærring fra Sp i Sogn et sted - og hun gikk dør-til-dør-aksjon for å undersøke hvem som hadde husdyr. Alle som hadde husdyr skulle kastes ut - ja, selv de med fugler, hamster og annet med pels. Det eneste som var lov å ha er fisk og skilpadder (hun sa faktisk det!).

 

Noen dager gikk, og blant andre jeg fikk brev om at jeg måtte kvitte med meg dyret innen kort tid ellers ville det bli oppsigelse. Jeg ga beskjed at jeg ikke hadde tenkt å flytte, men ville undersøke lovligheten i det de gjorde. Først tok jeg kontakt med en del jusstudenter som bor i samme studentby. De er jo studenter, og mente at jeg ikke hadde sjans i havet. Siden jeg er sta og ekkel, så hørte jeg ikke på dem - men ringte en advokat som har behandlet (og vunnet) denne saken i Høyesterett. Fikk 15 minutter gratis samtale med han, hvor han ettertrykkelig sa at det ikke er forbudt så lenge det ikke er til vesentlig ulempe for borettslaget/naboer og at du har en god grunn.

 

"Hva er en god grunn?", spurte jeg.

"Ja, hva føler du er en god grunn? Å ønske at barna sine skal få oppleve hund, å ha hund selv til jakt, å HA HUND er god nok grunn".

 

I tillegg gikk jeg til legen og fikk legeerklæring på at det tilsynelatende var viktig for meg å ha hund. Den erklæringen valgte jeg å ikke sende til SiB, jeg ville bruke det som trumfkort. Jeg sendte brev til SiB (dvs. epost) hvor jeg forklarte hvem jeg hadde pratet med, hva han hadde sagt og hva dommen i høyesterett betydde for meg som beboer og dem som hushai.

 

Tre dager senere kom det brev om at jeg fikk bo der videre, uten å skrive mer om begrunnelsen til deres beslutning.

 

Min anbefaling til deg er å ringe den advokaten, du finner navnet hans over alt på nettet (jeg gidder ikke lete selv akkurat nå). Sørg for at du får deg noen gode grunner, jo bedre grunner de er jo større sjans har du for at du får det gjennom. Det er viktig at du også gjør alt du kan for å redusere ulempen dine naboer har. De har faktisk en god sak når hunden din bjeffer. Få bjeffesprutebånd, vis at du ønsker å gjøre situasjonen bedre. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det var godt tips!

Ja har funnet navnet hans.

Det med bjeffing er et knallgodt poeng... Hadde citrushalsbånd på han for litt siden. Dette var som snop for bikkja...

Gikk til det steget at jeg valgte strøm, for å få hunden til å stoppe å bjeffe.

Han reagerer ikke litt engang på strøm. Gjorde det i begynnelsen. Bjeffingen er ikke sånn sinna grov bjeff. Det er sånn lyst samtidig som han puster og peser. Nervøs bjeffing?

Når han vet at jeg er hjemme er han stlle hele tiden.

Men vet jo ikke når han bjeffer.

Han bjeffet som beskrevet når jeg kom hjem. Hører han i gangen når jeg hører godt etter...

 

Overhørte han prate med naboen min istad. Han spurte om naboen hadde hørt hunden i det siste, for selv hadde han ikke hørt han... Hørte de diskuterte det, så jeg gikk ned, med Bonso for å tisse.

Da kikket han stygt på meg å sa at bikkj holdt et helvetes leven. Da konfronterte jeg han med det jeg nettop hadde hørt. Det var at han IKKE hadde hørt Bonso. Etter litt om og men, for jeg slapp ikke på den, så sa han at, jo nei, jeg hørte han på do istad.

Men som det står i infoheftene; Bevisbyrden ligger ikke på meg.

Også hvs allergi er et ankepunkt, må det påvises for den plagede at allergien fortsatt er tilstede, og FORVERRET etter hunden kom i hus.

Link to comment
Share on other sites

Bjeffingen er ikke sånn sinna grov bjeff. Det er sånn lyst samtidig som han puster og peser. Nervøs bjeffing?

Kan tyde på separasjonsangst... Da skal du ihvertfall ikke bruke strøm og liknende metoder.

Det vil bare gjøre ting verre.

 

Prøv å ta kontakt med en hundeklubb, de har nok gode tips å komme med

Link to comment
Share on other sites

Bor selv i borettslag / blokk med harehund nr 3. Var i samme situasjon som du for 7-8 år siden, ble truet med utkastelse. Den nye borettslagsloven kom meg til unnsetning etter at jeg hadde stått ut med trusler fra styret i ca 6 mnd. Det ble da aksept for at vi kunne beholde hunden.

 

Skal innrømmes at hamiltonstøveren jeg hadde den gang hadde et klangfullt mål han brukte, spesielt når han hørte vi kom hjem eller gikk fra han. Fant ut at løsningen var P3 på middels volum. Hunden fikk da "selskap" inne samtidig som interessante lyder (for hunden) utenfra ble fjernet. Samme trikset har jeg brukt på de to neste harehundene, ikke en klage på støy!

 

Hunder som står å bjeffer / jager innedørs er ikke noe greit å høre på for naboene. Forstår godt at enkelte blir drittlei av å høre på slikt. Jeg har tro på positive stimuli for å få hunden til å slutte å bjeffe fremfor elektroniske straffeinstrumenter. Viktig at hunden føler seg trygg på sine omgivelser og at du snart kommer hjem.

 

Prøv følgende:

- ikke vær for lenge borte fra bikkja i starten (kort i starten, deretter lengre)

- la den ha sitt eget rom der den kan bevege seg fritt

- sett på radioen for selskap

- selvsagt bør hunden luftes før du går på jobb og når du kommer hjem

 

Greier du å få hunden til å slutte å bjeffe, vil nok klagene stoppe. Da vil du sikkert kunne bo der inntill du finner noe annet. Tror nok de kan begjære utkastelse på grunnlag i loven, men det vil trolig ta tid. Klager bør også mottas skriftlig.

 

 

(Noen hunder vil alltid bråke og er urolige uansett dressur. Disse passer ikke for naboer om du ikke bor langt uti skauen. De blir sjelden de beste jakthundene heller.....(kanskje med unntak NEG / Finsk spets).

Link to comment
Share on other sites

Er man så dum at man ønsker å bo i et borettslag, så får man ingen sympati fra meg når verden butter imot........ :twisted:

 

:mrgreen:

 

Jeg var ung og hadde dårlig råd......... :oops:

 

 

 

 

Men tro meg, ALDRI mer... ;)

Er noen hus som skal få bud så fort leiligheta er solg, hadde det bare ikke vært for denne pokkers finanskrisen som gjør at ingen tør å kjøpe........

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Synes det er merkelig at en del hundeiere ikke klarer å se at deres hunder medfører ulemper for andre mennesker.

 

Unskyld meg, men dette er ikke en diskusjon om hvem som er til ulempe for hvem. Hvis det var meg du siktet til, har jeg aldri sagt at Bonso ikke er til ulempe for noen.

Derimot er jeg av den oppfatning at når man bor med andre mennesker må man tåle mere "støy" enn når man bor alene.

 

Men det er en helt annn diskusjon. Takk.

Link to comment
Share on other sites

Det springende punkt her, er hvorvidt ulempen for naboene er større en fordelen for deg. Det er helt riktig at det i praksis ikke er forbudt å ha hund i borettslag og at terskelen for hva som er "god grunn" er ganske lav. Men dersom ulempen for dine naboer er vesentlig så blir det en avveining.

 

Men dersom du oppfører deg "anstendig" og forsøker (ikke minst VISER at du forsøker) å gjøre noe med problemet så tror jeg ikke de har sjans til å kaste ut hverken deg eller bikkja. Når du uansett skal selge så tror jeg ikke det er så mye de kan gjøre.

 

Bare oppfør deg skikkelig og ta naboene på alvor (selv om man selvsagt ikke skal "fire på krava") så burde dette være en grei sak.

Link to comment
Share on other sites

Bjeffingen er ikke sånn sinna grov bjeff. Det er sånn lyst samtidig som han puster og peser. Nervøs bjeffing?

Kan tyde på separasjonsangst... Da skal du ihvertfall ikke bruke strøm og liknende metoder.

Det vil bare gjøre ting verre.

 

Prøv å ta kontakt med en hundeklubb, de har nok gode tips å komme med

Vil bare gi min støtte til dette. Seperasjonsangst kan trenes bort. Dersom du ikke får den hjelpen du trenger i nærmiljøet, så kan du kontakte www.fjellanger.net - som har egen adferdsklinikk. De kan du prate med uten å bli fattig, men du må nok betale litt for å få hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Hund som bjeffer er meget irriterende, i begynnelsen ikke noe å bry seg om. Men etter kort tid gjør det en potte sur og irritert. Spesielt når man kansje ikke har normale leggetider. Hund som bjeffer i naboleiligheten er etter mitt syn en vesentlig forringelse av livskvaliteten, som man ikke skal forvente folk skal stå ut med.

Hadde jeg vert nabo, hadde dette blitt kjørt hardt og uten nåde. Men, siden leiligheten er lagt ut for salg, ville jeg nok ha utstått dette om hundeier gjorde noe for å redusere plagen. (radioen på kan jo være nyttigt, trening likeså). Situasjoen er nok her like ille for bikkja som for naboen, da de fleste bikkjer ikke gir hals om ikke noe er galt.

Link to comment
Share on other sites

Tiltak er satt igang ja..

Kjerringa skal ta færre dagvakter på jobb, mere trening skal gjennomføres.

Selvfølgelig er dette en situasjon ingen er tjent med. Nå har jeg mine mistanker om at problemet er blåst opp til det uendelige, da det den ene dagen ikke var et kvekk, mens tre dager etterpå var det et jævlig spetakkel.. Uten at noen forhold var endret.

 

Men det med separasjonsangst var veldig interessant, og skal undersøke nærmere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk til annsakaffelse av hund i et boretslag der det var forbudt.

Kjøpte bikja, gikk til legen og sa at jeg var avhengig av hund for å opprettholde en god helse.

Fikk legeatest på at jeg trengte hund. La den med søknaden. Kan være et alternativ.

Det funket for meg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...