Jump to content

Hvilken pistol bør jeg velge?


jegeren

Recommended Posts

Jeg er ny med pistolskyting og skal snart kjøpe min første pistol og har sett ut et 3 modeller.

Hämmerli X-esse Standard, Ruger Mark III ss og Browning Buckmark Pluss.

Det den skal brukes til er trenig og fin felt.

Hvilken pistol bør jeg velge, hvem er mest briftsikker osv?

Link to comment
Share on other sites

Tror nesten det blir hipp som happ for deg. Pistoler i .22LR pusses ikke noe særlig uansett. Du rensker bare opp innsiden av låsekassen for fett og guffe av og til. Alle de 3 du nevner er egentlig i samme klasse. Hämmerlien har jeg ikke noe erfaring med, Rugeren er en gammel klassiker som fremdeles er litt forvirrende å sette sammen etter puss. Browningen er vel favoritten min av de tre. Jeg kan ikke påstå at noen av dem er mer driftsikre enn andre brukt som klubbvåpen med minimalt puss og stort sett bare uerfarne skyttere. Velg den du føler deg mest komfortabel med. Husk at grep kan byttes på et senere tidspunkt.

 

I tillegg har du vel bl.a. Sig Mosquito, Beretta Neos og en viss Walther som har fått veldig blandede kritikker.

Link to comment
Share on other sites

har eid buckmark, og det er en god pistol skytemessig. fornuftig grepsvinkel, fornuftig plassering av mag-utløser, sikring og sleidestopp, og et brukbart avtrekk.

grunnen til at jeg solgte den er at den ikke kan pusses skikkelig uten å skru ut skruer, du får ikke "field-strippet" på noe enkelt vis.

skruene går i rammen som er av aluminium, gir uakseptabelt mye slitasje på våpenets hoveddeler ved puss.

dessuten stoler jeg ikke på at siktet er 100% skutt inn etter en slik demontering, da en av skruene som må løsnes ved puss sitter i sikteskinna og det er mulighet for små forflytninger av skinna under demontering.

 

Rugerens påståtte monteringsproblem har jeg fikset flere ganger for en kompis, jeg skjønner rett og slett ikke at han klarer å klusse det til hver gang han har demontert pistolen. nå har jeg fiklet med litt flere pistolmekanismer en gjennomsnittet av befolkningen, men det bør være mulig for de fleste å lære seg å plukke på en ruger om de har lyst til det.

MK3en kommer med magasinutløseren plassert riktig, og om du liker grepsvinkelen er det en god og slitesterk pistol om du ikke har ambisjoner som baneskytter på toppnivå. mulig å kjøpe diverse forbedringsdeler om du ønsker nytt grep, nye sikter, nye avtrekksdeler+++.

ruger har dessuten kommet med flere utgaver med plastramme, om grepsvinkelen på stålramma ikke treffer deg.

 

hadde ikke våpenontoret nektet meg flere 22 pistoler enn de to jeg har, hadde jeg eid:

M41(smith)

M71(beretta)

MK2(ruger)

Margolin

High std

 

.. og sikkert fler.

 

en pistol du bør titte på er margolin.

margolinen er russisk, og utdatert og umoderne, ser ut som nøkken, men den er usedvanlig god å skyte med for å være en "billigpistol".

den har mulighet for anatomiske skjefter, og kan kjøpes for en billig penge på bruktmarkedet.

hadde jeg ikke vært så jålete at jeg måtte ha M41, hadde jeg skaffet meg en margolin som feltvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en Beretta 87 Target i sommer, og har vel skutt ca 1000 skudd med den. Ikke et eneste feilslag så langt og presisjonen er bra. Dessuten ser den kul ut :D Eneste minuset jeg har kommet frem til så langt er at jeg synes den er litt lett, men det er vel en vane sak. Anbefaler den ihvertfall på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny med pistolskyting og skal snart kjøpe min første pistol og har sett ut et 3 modeller.

Hämmerli X-esse Standard, Ruger Mark III ss og Browning Buckmark Pluss.

Det den skal brukes til er trenig og fin felt.

Hvilken pistol bør jeg velge, hvem er mest briftsikker osv?

 

Prøv alt du kommer over, så kan du bestemme deg. Ingen av oss er like, noen foretrekker en spesiell grepsvinkel, vekt, utseende, avtrekk, balanse, etc.etc.. Noen avskyr pistol A og B men synes C passer som hånd i hanske. Noen liker mora, noen liker datteren og noen liker broren..

Igjen, for å mase, prøv alt du kommer over før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ny med pistolskyting og skal snart kjøpe min første pistol og har sett ut et 3 modeller.

Hämmerli X-esse Standard, Ruger Mark III ss og Browning Buckmark Pluss.

Det den skal brukes til er trenig og fin felt.

Hvilken pistol bør jeg velge, hvem er mest briftsikker osv?

Skjønner ikke helt spørsmålet.

Hvis du har økonomi til å velge mellom Hammerli og Ruger, så har du vel middler til å kjøpe en Walter SSP.

Felt skyting, så er god gønner´n GSR Expert.

Men SSP´n er så pervers fin(etter 2007), så jeg som ikke kan skyte, har vunnet flere mesterskap både felt/hurtig/standard med den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...