Jump to content

Tromling av hylser


1983

Recommended Posts

Finnes det et medie med så grove korn at de ikke blir sittende i hullet til tennhetta?

Blir bare mer og mer lei av å pirke korn ut av sikkert 95% av hylsene etter hver gang de blir tromlet. Stort sett så necksizer jeg og da er det ikke noe problem siden jeg tromler før jeg presser. Ved helpressing er dette irriterende. Jeg har egentlig ikke lyst til på våte hylser, så rengjøringsmetoder med vann er egentlig ikke aktuelt

Link to comment
Share on other sites

Har hatt endel korncob media som er så fint at det ikke setter seg I hylsene. Fint når det er nytt, men genererer ekstreme mengder støv når det er brukt noen ganger(må blåse nær sagt hver hylse med blåsepistolen). Det kan dog vaskes noen ganger for å drøye levetiden.

Bruker noe grønt lyman media nå. Og det setter seg endel I hettelommene av det. Kommer nok til å prøve forrige talers triks neste gang for å se om det blir noen endring.

Ris funker greit, men samtlige typer jeg prøvde satte seg I tennkanal, og etter noen gangers bruk ble det en hvitaktig film på endel hylser. Det beste jeg har sett er uten tvil stainless tumler. Blir like rent inni som utenpå, men er jo en god del dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter sa vel at hylsene ikke skulle bli våte.

Stainless steel bruker vel ofte vann i tillegg til stålbitene?

Joda, men jeg anbefaler det allikevel. Det med vannet er ikke noe stress. Metoden er så overlegen alle andre metoder at det er verdt det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Igjen, stainless media trommel er tingen. Etter at jeg begynte med det er det ingen vei tilbake. Det er enkelt og hylsene ser ut som de kommer rett fra fabrikken.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

 

 

Jeg har revurdert tanken på stainless media trommel. Mediet blir vel ca evigvarende? Hva bruker du sammen med vannet, såpe etc..

 

Hva bruker du for å skille mediet fra hylsene etter tromling ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har revurdert tanken på stainless media trommel. Mediet blir vel ca evigvarende? Hva bruker du sammen med vannet, såpe etc..

Hva bruker du for å skille mediet fra hylsene etter tromling ?

Mediet er evigvarende ja. Må kun etterfylles hvis du mister media, men det skjer nesten heller ikke. Jeg bruker en dråpe Zalo og en teskje med "Lemishine" i hver vask. Da blir alt gullende rent og skinnende.

 

Frankford Arsenal sin trommel har lokk med sil som kan settes på. Jeg tømmer først mesteparten av vannet i vasken. Så tømmer jeg media i en bøtte. Hylsene blir igjen i trommelen. Så tømmer jeg hylsene på et hånkle på et varmt gulv i kjelleren. Jeg dobbeltsjekker at ikke det er media i hylsene før lading.

 

FA har også en separator som jeg har tenkt å kjøpe på sikt, da blir det enda lettere, men jeg har klart meg uten så langt.

 

Jeg kjøpte magneten deres for å plukke opp og flytte på media. Den er genial til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Skytterlinken har noe "fluidium", som er beregnet på ultralydvask og stålpinnetromling, som rett nok koster 250,- for flaska, men det blandes så tynt at det varer veldig lenge.

Jeg husker ikke hva det heter, men det er veldig mye bedre enn Zalo, sitronsyre, bakkepulver, eddik, alt mulig som vi mikser hjemme. Ekstremt mye bedre vil jeg si.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du må finne ut hva det heter da, har spurt deg om det før :-) Jeg fant det ikke hos skytterlinken. Kan være at øynene mine er i veien da.

 

Når det er sagt så betalte jeg 250 kroner med frakt for fire bokser med Lemishine på ebay. Jeg har enda ikke brukt opp en boks etter å ha vasket flere tusen hylser. Og stort blankere og rene tror jeg det er vanskelig å få dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...