Jump to content

Kikkertsikte til 10000kr +-


Lodderocken

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på utkikk etter en ny kikkert.

Tenker da 3-12x56 med opplyst retikkel. Åpen for andre forslag men lys bør det være.

Veldig usikker da jeg leser så mye forskjellig om samtlige kikkerter.

 

Viss du skulle brukt 10000kr +- minus på en kikkert idag i den kategorien, hvilken ville du anbefalt og hvorfor?

 

Docter

Kahles

Zeiss

Burris

Leupold

Meopta

 

har vel kikkerter til den prisen i denne kategorien. Burrisen da noe underlegen kanskje i forhold til de andre?

Link to comment
Share on other sites

Til litt over 10 k får en også det veldig gode Swarovski Z - 4. Videre absolutt topp optikk i prissegmentet er både Minox ZEi, ZX5 (rimeligere), ZA og DDOptics sin "Nachtfalke". DDOptics er tysk kvalitets optikk fra Dresden / Chemnitz og generalimportøren for Skandinavia holder på i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

For 10k pluss får du en kikkert til nesten doble prisen brukt. Selv kjøpte jeg en Zeiss Victory HT for 10k når jeg kjøpte sikte for et år siden. Det gjelder å ha litt is i magen og ha på app varsling på finn.

Jeg ville helt klart kjøpt en god kikkert brukt fremfor en middels ny.

Link to comment
Share on other sites

Blir vanskelig å trå helt feil her. Du er i en prisklasse du fint får noe veldig bra nytt og kanskje enda finere brukt. Men jeg har falt pladask for Meopta meostar r2 2-12x50rd. Den får du jo med noen hakk mer forstørrelse og med 56 objektiv. Faktisk drit fornøyd. Den pruter du deg til ny for 10k. Ellers er z4i også gunstig priset flere steder.

 

Jeg byttet ut Kahles helia C 2'5-10x50 mot nevnte meoptaen. Kahlesen var lettere og mer kompakt og veldig kantskarp og utrolig god i skumringen, men taper i skumringsegenskaper mot meoptaen tross sistnevntes større zoomområde. Meoptaen er også mye bedre i motlys.

 

Siden du vil ha 56 objektiv så er du kanskje også ute etter det lille ekstra når dagen gryr eller mørke faller på? Mitt forslag der er meopta, Zeiss VHT eller Swaros Z4i.

 

Jeg sto mellom z4i og meoptaen da jeg skulle kjøpe og følte at de på sett og vis var like lyssterke, men at det merkelig nok var bedre kontraster mellom vegetasjon og dyr på meoptaen. Kanskje mer naturlig gjengivelse i z4i og bedre kantskarphet, men jeg følte at totalpakka for meg med økt zoom og den biten gjorde at meoptaen vant for min del. Men det er øyet som ser og sikkert mange som mener det motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og tilbakemeldinger. Endte opp med en Swarovski Z4i 2.5-10x56 som skal plasseres oppå en tikka t3 med berserk stock, demper og tofot.

Vil tro jeg blir fornøyd med min første rigg. Noen av dere som vet noe om hvilken str. jeg må ha på leupold ringene? Er det low eller medium som gjelder på swaro med 56 åpning?

Bare å komme seg på bana etterhvert å få skutt inn dyret før det bærs til skogs. Gleder meg til å få testa kikkerten i sine rette omgivelser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og tilbakemeldinger. Endte opp med en Swarovski Z4i 2.5-10x56 som skal plasseres oppå en tikka t3 med berserk stock, demper og tofot.

Vil tro jeg blir fornøyd med min første rigg. Noen av dere som vet noe om hvilken str. jeg må ha på leupold ringene? Er det low eller medium som gjelder på swaro med 56 åpning?

Bare å komme seg på bana etterhvert å få skutt inn dyret før det bærs til skogs. Gleder meg til å få testa kikkerten i sine rette omgivelser.

 

 

Om du har en T3, så er det best å kjøpe Sako Optilock ringmontasje.

Link to comment
Share on other sites

Du mener at plastmerket koster 5000,- å påføre kikkertsiktet?

Det er optikken, slipingen og coatingen som koster på kvalitetsoptikk.

 

Merket/navnet er enten limt eller etset, og utgjør en promille av totalprisen.

 

Dette er nok en sannhet med modifikasjoner.

Du kan tenke deg at hver eneste reklame eller annonse du ser i et jaktblad, internett, messe eller utøver som blir sponset øker prisen på kikkerten/riflen din.

For fler og fler merker, er markedsføring blitt en veldig stor del av kostnadsbasen, så kan man diskuterere om man får mer for et kikkertsikte hos et merke som ikke blåser titalls millioner på annonser og eventer. Noen merker baserer seg kun på merkenavn, og ikke på kvalitet.

Et eksempel er iPhone og Apple som hr en nærmest religiøs tilhengerskare, ukritisk til hva som blir levert.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det, men kommentaren din her antyder at man ikke ser forskjell på en kikkert til 5k og en zeiss, og da vil jeg påstå at du må en tur til optiker :lol: Vi vet alle at markedsføring koster, men det er ikke det som gjør at "de store" koster mer, det ligger rett og slett mer arbeid med utvikling, materialer og grundigere produksjon bak :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen merker baserer seg kun på merkenavn, og ikke på kvalitet.

Et eksempel er iPhone og Apple som hr en nærmest religiøs tilhengerskare, ukritisk til hva som blir levert.

 

Har du noen gang tenkt over hvorfor apple har adamseplet i sin logo . Det er muligens ikke tilfeldig . :wink:

 

 

 

Når det gjelder de store kvalitetsprodusentene så har de produsert i form av kvalitet og ikke i form av merkenavn. Det er bare sutrende dilledanter og folk som har ikke har peiling som tror at man nærmest kun betaler for navnet .

 

Optikk har aldri vært billigere enn nå .men nordmenn flest klarer ikke å forstå det .

 

1944 - toppmodell zeiss 8x60 .2206 kr -gjennomsnitt årslønn : 4260 kr

1944 - laveste modell zeiss 7x50 med gummiarmering : 445 kr gj.snitt årslønn .4260 kr

 

2016 toppmodell zeiss SF 8x42 :20 490 kr gj.sn årslønn i følge SSB i 2015 var ca 526800 kr

 

2016 zeiss conquest HD 8x42 : 6490 kr ----------" ---------------"---------"--------"--------

2016 zeiss conquest HD 15x56 : 12500kr

 

Selv den laveste modell av 7x50 med gummiarmering kostet mer enn 10 % av en årslønn i 1944 . Så kan folk selv finne ut hva nivået ligger på idag angående kvalitetsoptikk vs årslønn .

 

Kikkertsikter vet jeg ikke priser på fra gammelt av

Link to comment
Share on other sites

Har aldri sagt at man ikke ser forskjell, tror det var noen andre ;)

 

Jeg er helt enig i at Zeiss og de store merkene har levert jevnt på kvalitet, bestrider ikke det.

Men man kan ikke benekte at hver gang det produseres en reklame video, annonser på nett og i blad, og store kunde arrangementer hvor leverandører tar med importører på jakt og tur rundt i verden legges dette i prisen på kikkerten din.

 

Sånn sett vil jeg mene at et produkt som selges direkte fra produsent med minimalt markedsføring vil (i teorien) gi deg mer for pengene en et høyprofilert produkt gitt samme pris.

 

Diskuterer ikke om kikkerter er verdt pengene eller ikke, men altså hva du betaler for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...