Jump to content

Politiets nye måte å håndtere våpensøknader


Benelli86

Recommended Posts

Hei.

Som emne tilsier undrer jeg meg over hvordan vi som våpeneiere opplever dagens måte å søke erverv på skytevåpen.

For endel år siden gikk jeg til en hyggelig saksbehandler og ble tilbudt kaffi mens søknad ble behandlet, senere måtte jeg stå i skranken for forvaltning med hatten i hånda å be pent om rask saksgang, noe de fleste ordner med ett smil. Personlig oppmøte og dialog med politiet kort sakt.

 

Men.. I slutten av juni ble jeg henvist til en POSTKASSE kontra den hyggelige saksbehandleren, og denne postkassa er langt fra hyggelig. Ingen kaffi eller kort prat om jakt der nei!

Dum som jeg var solgte jeg våpenet før nye papirer var ordnet, nye eieren fikk stemplet og motatt søknad på 14 dager, så pokkern heller... Midt i fellesferie ble søknaden lagt i POSTKASSA..Og da måtte jeg jo ha kopier av dokumentasjon, noe som den hyggelige saksbehandleren tidligere gjorde. Heldigvis var det en trivlig kar i vakta som hjalp med kopimaskina, men føltes dårlig der å da.

 

14 dager går og standardbrev om lang saksbehandligstid fra POSTKASSA. 6-8 UKER.. :oops:

 

6 uker og brev med regning på søknader fra POSTKASSA. Jiiiipiiiiiii!!

 

ADRESSEENDRING 1 AUGUST.

 

9 august betales søknaden.

17 august :roll::roll: sendes den til posten

23 august samtale med forvaltning. Etterspør søknad betalt 9 aug. Samt at adresse er endret. Åpningstid Tirs-Tors-Fre 09:00-11:00 :roll:

 

1 September samtale med forvaltning. Saksbehandler skal vistnok kontakte meg..

 

Bukkejakt spolert, Hjortejaktstart spolert og neste gang man skal søke, gjøres det 1 ÅR i forkant viss utvikligen fortsetter.

 

Noen som kjenner seg igjen og kan man søke i andre politidistrikt en der man er i folkeregisteret?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1 September. Posten har som kjent ingen sporing av brev. Forvaltning mente det kunne ta 3 uker før brev kom i retur ved adresseendring. (Ca 7 september). Posten sier at dette tyder på at avsender ikke har returadresse på brevet.

 

På slike saker er tålmodigheten ikke som på jakt og med min optimisme ser jeg også elgjakt bli spolert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problemer med hvordan Asker og Bærum politikammer håndterer våpensøknad. Er derimot ganske fornøyd med det. Har null behov for prat, kaffe og sosial omgang når jeg kommuniserer med dem, bare at ting skjer ordentlig. Leverer søknaden på skranken, de sender meg e-post om det er noe uklart, svarer, får regning 2 uker senere, betaler, får godkjent søknad noen dager senere.

 

Følger ikke helt historien din, men hovedproblemet er vel at en postsending har forsvunnet? Ikke klart for meg om du mener adressen til deg eller adressen til våpenkontoret som ble endret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke problemer med hvordan Asker og Bærum politikammer håndterer våpensøknad. Er derimot ganske fornøyd med det. Har null behov for prat, kaffe og sosial omgang når jeg kommuniserer med dem, bare at ting skjer ordentlig. Leverer søknaden på skranken, de sender meg e-post om det er noe uklart, svarer, får regning 2 uker senere, betaler, får godkjent søknad noen dager senere.

 

Følger ikke helt historien din, men hovedproblemet er vel at en postsending har forsvunnet? Ikke klart for meg om du mener adressen til deg eller adressen til våpenkontoret som ble endret.

 

 

Jeg som har endret adresse, og er nok postgangen som er hovedproblemet ja. Men at det går fra 9-17 før skjemaer sendes.. Kaffien og sosiale omgangen er da heller ikke nødvendig, men ting var lettere før syntes nå jeg.

 

At dette burde digitaliseres via Altinn er soleklart. Dagens løsning er nok bare ett mellomstadie, da slipper man mellomledd, og dette vil nok være sikrere/enklere oppmot privatkjøp.

 

Får nok bare ta tiden til hjelp desverre

Link to comment
Share on other sites

Estimatet for nytt elektronisk system for våpensøknader er 1.2 milliard.

 

Så det blir nok dessverre ikke prioritert i nær fremtid.

 

Husk at det er ikke bare du som skal "slenge inn et skjema".

Blir skjemaet elektronisk så må også alle som selger våpen integreres i et slikt systemet for å laste ned/verifisere at søknaden er godkjent, føre på sine data etc.

Håndtering av salg mellom private etc.

I tillegg kommer integrering mot de systemer de på våpenkontoret foretar: våpenregister, rulleblad etc.

 

Noe som i teorien høres veldig enkelt ut er i praksis veldig komplisert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i grunnen veldig fornøyd. Søker ikke så ofte at jeg forventer samme sosiale connection med saksbehandleren som jeg f.eks har med tannlegen, men de er hyggelige og effektive.

Sist leverte jeg 6 søknader samtidig. Dro innom Politikammeret på vei hjem fra jobb, så dette var på slutten av arbeidsdagen. Neste dag ringte de for å avklare noen småting jeg hadde fylt ut feil.

To dager etter dette, hadde jeg brev i postkassa med bekreftelse på at alle søknader var innvilget.

3-4 dager etter at gebyret var betalt, lå godkjente søknadskjema i postkassa.

Var faktisk litt imponert jeg.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan kan en privat selger verifisere med 100% sikkerhet at dagens godkjente søknad er ekte?

Folk forfalsker da både pass og førerkort.

 

Eksempel: En person forfalsker søknad og førerkort. Møter deg på en parkeringsplass og gjør handelen , vedkommende tar med blå del og våpen. Selger får med resterende og leverer politiet.

 

Eksempel: En innlogging via telefon/altinn med søkefunkjon på våpenkortnummer/personnummer til eksempelvis privat kjøper vil da bekrefte at vedkommende har godkjent søknad.

 

Men kostnaden forsvarer kanskje ikke gevinsten

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i grunnen veldig fornøyd. Søker ikke så ofte at jeg forventer samme sosiale connection med saksbehandleren som jeg f.eks har med tannlegen, men de er hyggelige og effektive.

Sist leverte jeg 6 søknader samtidig. Dro innom Politikammeret på vei hjem fra jobb, så dette var på slutten av arbeidsdagen. Neste dag ringte de for å avklare noen småting jeg hadde fylt ut feil.

To dager etter dette, hadde jeg brev i postkassa med bekreftelse på at alle søknader var innvilget.

3-4 dager etter at gebyret var betalt, lå godkjente søknadskjema i postkassa.

Var faktisk litt imponert jeg.

 

 

Flere slike ender på søknader selv. Er nok bare svært dårlig timet av meg med adresseendring og fellesferie pluss surr fra posten.

Link to comment
Share on other sites

Noe som i teorien høres veldig enkelt ut er i praksis veldig komplisert.

Egentlig ikke. Skrot hele våpenregisteret, det har i seg selv aldri forhindret en eneste kriminell handling og er i dag fullt av rot og feil. Lag et sertifiseringssystem for våpeneiere og la oss eie så mange våpen som lommebok og samlivshensyn tilsier.

 

Eksempel: En person forfalsker søknad og førerkort. Møter deg på en parkeringsplass og gjør handelen , vedkommende tar med blå del og våpen. Selger får med resterende og leverer politiet.

 

Eksempel: En innlogging via telefon/altinn med søkefunkjon på våpenkortnummer/personnummer til eksempelvis privat kjøper vil da bekrefte at vedkommende har godkjent søknad.

 

Du kan nok bare glemme å få tilgang til andres data på Altinn. For øvrig er ikke BankID/kodekort heller fullstendig sikret mot forfalskning/hacking.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke. Skrot hele våpenregisteret, det har i seg selv aldri forhindret en eneste kriminell handling og er i dag fullt av rot og feil. Lag et sertifiseringssystem for våpeneiere og la oss eie så mange våpen som lommebok og samlivshensyn tilsier.

 

 

 

AMEN!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...