Jump to content

.308W FMJ & SP med lignende ballistik?


odin1899

Recommended Posts

Strenginstrument: Som å spørre om hvor mye må man stramme for å få akkurat den tonen?

Som hjemmelader har man muligheten, det finnes ingen ferdig oppskrift eller FASIT. Man må prøve seg frem. Ballistisk er det gode muligheter å få ting til å falle sammen innenfor rimelige jaktavstander, men treffpunkt bør ikke finne samme punkt.

Det som funker for en annen i samme kaliber og kule/ladning kan gi et annet treffpunkt i et annet våpen. Rifler med ulike løpslengder - tykkelser +++ individuelle faktorer oppfører seg litt som en stemmegaffel med sine svingninger, hvor i svingningene slipper løpsmunningen kula? Det er kompleks sammensatt med mange individuelle faktorer. En må bare prøve seg frem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i en del år ladet 168/167grs matchkuler(Sierra, Lapua, Nosler), og 165grs Hornady Interbond for å slippe å forholde meg til to forskjellige treffpunkter. Bruker samme ladning med N-140, en relativt moderat ladning jeg ikke husker i farten.

 

Hvorvidt ladningene treffer likt på LAAANGE avstande aner jeg ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...