Jump to content

Forventet ammoutvalg


358 Win

Recommended Posts

Leste litt i en annen tråd her og for å ikke kuppe denne lager jeg en ny. Hva forventer vi å finne av kaliberet , både hagle og rifle i en norsk våpen butikk. Jeg forventer

Hagle :

10,12,16,20,28,410

Rifle

17hmr, 22 lr, 222R ,223R, 22-250R, 243Win, 25-06R, 260 Rem, 6,5x55, 270 win ,270 wsm, 7x57r ,7x64, 7x65R, 7MMRM , 308, 3006, 300 WIN, 8X57IS, 8X57 IRS, 8X68S , 338 WIN, 9.3X57 , 9.3X62 , 9.3X74R, 375 H&H ,416 Rigby, 45/70 ,458 Win, 470 nitro , 500 nitro

Link to comment
Share on other sites

At ikke det lages mer "family packs" av de mest vanlige kalibrene, slik som S&B .223 kartongene, med dertil kvantumsrabatt.

 

I .223, .308, 6,5x55, og 30-06 så er man langt på vei.

 

Ellers har jeg sklidd utenfor normen ved å bestille børse i 6,5 Creedmoor, så er vel bare å buckle down and prepare to get ass-raped for de hylsene.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du forventer et slikt utvalg av ammo, må du nok starte butikk selv.

Våpenbransjen har svært dårlige marginer, og INGE vil være i nærheten av å ha et slikt utvalg.

Kostnaden ved et lager av ammo vil knekke økonomien i firmaet.

Mange av kalibrene du nevner er også svært lite brukt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Nyati, men forventer at en omtrent ikke eksisterende patron her til lands, som 9,3x57 skal finnes i hylla i våpenforretningen?

Har vel etterhvert funnet ut at vi som jakter med annet enn "de tre store" selv må ta ansvar for å kjøpe inn og lagre ammoen selv. Om en planlegger litt og shopper rundt forskjellige steder går det som regel greit å ha et lager av noen års forbruk av jaktammo. 9,3x57en feks er som regel mye greiere å kjøpe inn når man er en tur i Sverige.

Omløpshastigheten på ammo i mindre vanlige patroner er så lav at for en forretning vil det være reint tap å ha noe sælig av dette på lager, om det skal selges ut til vettug pris.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp omløpshastigheten er et viktig moment her. Varelager er nemlig skattepliktig for butikkens eier. Da den endringen ble innført (2004 om jeg ikke husker feil) gikk betydelige mengder bøker rett på dynga - forlagene og bokhandlene foretrakk å avskrive lageret, fremfor å skatte av det.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Nyati. Dette forventer jeg: Hagle : 12,16,20.

Rifle: 17hmr, 22 lr, 22 wmr ,223, 22-250, 243Win, 260 Rem, 6,5x55, 7x57r 308, 3006, 300 WIN, 8X57, 9.3X57 , 9.3X62.

Like viktig som kalibre, er haglstørrelse og -type, og kulekonstruksjon. Da sier det seg sjøl at butikker ikke kan oppfylle omtrent alle ønsker i annet enn hagle kal. 12 og 20, og "de 3 store".

 

På lista over ville jeg ha tilføyd 222 Rem, 7 mm Rem Mag og 338 Win Mag., mens jeg ikke venter at butikker har 260 Rem, 7x57R og 9,3x57.

Har vel etterhvert funnet ut at vi som jakter med annet enn "de tre store" selv må ta ansvar for å kjøpe inn og lagre ammoen selv.
De av oss som skyter med litt uvanlige kalibre, eller har spesielle ønsker mht. jaktkulekonstruksjon, lader som oftest sjøl, eller kjenner noen som kan bestikkes til å lade noen skudd, hvis man kjøper die-sett. Det gjør det litt enklere for sjappene, de trenger bare ha en pose tomhylser i hver av de "nest vanligste" kalibrene. Kanskje litt uvanlige kalibre også, en pose/eske hylser koster ikke all verden, og går ikke "av mote", slik kulekonstruksjoner kan gjøre. I den forbindelsen vil jeg skryte litt av "ABC Fritid" i Sparbu ("Jibrag" her inne er tilknyttet der, tror jeg). De hadde et godt utvalg Norma-hylser (Norma er de beste hylsene jeg har ladet), også 308 NM og 358 NM.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...