Jump to content

Militærammunisjon i jaktrifle


Recommended Posts

Noen der ute som kan dele sine erfaringer med å bruke 7,62x51 mm militærammo til treningsskyting med .308 Win jaktrifle? Det lokale skytterlaget selger ut Nato-ammo, sannsynligvis billigere enn hva stykkprisen blir om jeg lader selv. Litt usikker på hvordan dette tar seg ut med tanke på kammer-toleranse, utgangshastighet og riflestigning. :?: Børsa er en ganske så ordinær CZ 550. Regner med at det finnes erfaringer i bøtter og spann der ute :)

Link to comment
Share on other sites

Mange som bruker denne ammunisjonen i sivile rifler. Ingen fare med tanke på trykk etc.

 

Som en over her sier, så hvis den kamrer fint så bare skyt.

Har hørt om før noen som har litt problem med utkast når hylsen utvider seg etter skudd. Det ser du fort, men helt ufarlig.

 

Løp og kjøp og skyt!

Link to comment
Share on other sites

Det er, som de andre skriver, ingenting i veien for det, men vær obs på at du kan få trykktegn. NATO-ammo gav eksempelvis svært tungt hevarmsløft i min T3 i .308

 

Det skyldes ikke trykk, men den lille kammer forskjellen på 7,62x51 go 308win. Natoen er ladet til lavere trykk enn 308win. Derfor skal du ikke bruke 308win i 7,62 nato våpen. Men andre veien går bra(om de kamrer) :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra et amerikansk forum der det virker som folk er over snittet intesert i våpen :wink: Diskusjonen heter er "7,62 Nato og 308win identiske?"

 

"Although not identical, the 7.62×51mm NATO and the commercial .308 Winchester cartridges are similar enough that they can be loaded into rifles chambered for the other round, but the Winchester .308 cartridges are typically loaded to higher pressures than 7.62×51mm NATO cartridges."

Link to comment
Share on other sites

Om det hadde vært problemet, hadde det vært vanskelig å få den til å kamre - det var det på ingen måte; de kamret like lett som all annen .308-ammo jeg har skutt. Det var etter skudd det var problematisk.

 

Hvilke våpen var dette? Hadde samme problem i en Brno 601. Børsemaker sa det var ikke pga trykket, men pga kammeret i mitt våpen. Så han sa jeg kunen fortsetet å skyte nato og ha en tung hevarm i ny og ned. Eller han kunne lage en nato kammer. Men da kunne jeg få problemer med 308win ammo :roll:

 

Løsningen min ble lage 308win ammo selv og selge natoen til noen som ikke hadde problemer.

Link to comment
Share on other sites

Som du kan se Kragermann. Er det mye forskjellig ute å går i forskjellige våpen. Så anbefaler deg å kjøpe 20stk og teste de ut.

 

Kanskje de fungerer og er presise i ditt våpen.

Kanskje de er presise men gir tunge hevarmløft.

Kanskje de ikke kamrer(da kan du sikkert bytte de inn igjen).

Kanskje de fungerer med er upresise i ditt våpen.

 

Mange muligheter. Er ammoen billig så kjøp en ask og test i DITT våpen. Det er det eneste som kan gi deg svar om hvordan de er i rifla de.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er sant. Den blyfrie dritten bør du styre unna :evil: Makan til drittpatroner. Men knallfine om du bytter ut kulene :winke1: Byttte ut kulene med 123grs Lapua FMJ og 125grs Nosler BT. Trykket gikk ned og presisjonen var helt super i den rifla jeg hadde da.

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker her nå. Innbiller meg at dette er et parti de har fått tak i gjennom Heimevernet, så da burde det vel være norsk. Men som sagt, jeg vet ikke. Takker uansett for alle svar. :smile: Jeg konkluderer med at dette er forsvarlig og kjøper en pakke og prøver :D

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker her nå. Innbiller meg at dette er et parti de har fått tak i gjennom Heimevernet, så da burde det vel være norsk. Men som sagt, jeg vet ikke. Takker uansett for alle svar. :smile: Jeg konkluderer med at dette er forsvarlig og kjøper en pakke og prøver :D
Spørs om laget ikke selger noe gammelt som ble "destruert" for 20-30 år siden. Mange skytterlag som selger slik rundt om har jeg sett. Bla laget mitt selger slik til jegerne.

 

Om noe av dette er tilfellet tipper jeg at dette er "litt utenfor boka", og noe som ikke egentlig tåler helt dagens lys, for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...