Jump to content

N-140 i 222 rem. Mulig?


Mas-36

Recommended Posts

Lurer da på om det vil være noen problemer med å bruke N-140 i en .222remington? Tenker hastigheten ikke blir topp, men lader mest for presisjon så det tenker jeg ikke så mye på. Vil det bli alt for tregt eller kan det gå? Skal lade kuler som veier 50 og 55grs.

 

Grunnen til jeg spør er, vil ha litt lav hastighet og har mye av kruttet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader de tyngre, 55grains kulene med N-140 og det går bra. Litt soting beroende på kulehold /kuletype.

Med 23,5grains får jeg V/0 på ca 850-860 m/s. Dette med Norma hylser og Lapua kuler.

Med lettere kuler bør du kanskje vurdere et annet krutt.

Link to comment
Share on other sites

Med lettere kuler bør du kanskje vurdere et annet krutt.

 

Har stående noen rester med N-130 og N-133. Men pga ca 4,5kg med N-140 hadde det hvert greit å kunne bruke opp dette før nye innkjøp skal til. Tenker det blir mest 55rs kuler jeg lader med N-140, men om det lar seg gjøre å få til noe med 50grs kuler så er det supert :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, N-140 er et "allsidig" krutt (ikke minst prismessig), selv bruker jeg mye av det,.. alt ifra 405grs kuler i .45-70 Gov. og til og med 55grs kuler i .222 Rem.

Lette kuler i .30-06 og for 170 og 150 grains kuler i min .30-30 Win.- Lader (for kompiser) også med det i .308 og .375 Win. og for koseskyting i min egen Krag. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte Norma 202 og Vith N-140 til 60grs kuler i .222 og hadde svært god presisjon. prøvde etter å ha lest i 2.utgave av Ladeboken og funnet anbefalinger om trege krutt og tunge kuler. Mener jeg brukte ca 22 grs bak 60grs kule.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker N140 til 55TSX og 69SMK, funker veldig bra til disse. God hastighet og omtrent full hylse. For 55grs og lettere er nok N130-135 mer optimalt, men så lenge du ikek krever absolutt max fart vil N140 gjøre en fin jobb. Det er Bobby sier et veldig allsidig krutt, jeg brukte det til 30-06 før jeg solgte mævseren.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Det er noen år siden denne tråden ble startet, men vekker den til livet i stedet for å lage en ny ;) Siden jeg i 2016 ble syk og solgte unna det meste av våpen fikk jeg aldri testet N-140 i 222 remen jeg hadde den gangen. Men nå er en ny på plass i huset og jeg vil igjen prøve dette da tilgang på kuler og krutt er litt så som så. Da passer det fint å lade "rester". Jeg hadde en 223 rem en periode og har derfor endel 55grs kuler og der var N-140 supert. Jeg laget en liten stige med ladninger nå og ser hylsa ble full på slutten ;) Vil jeg få overladning med N-140 og 55grs kuler? Eller blir hylsa full lenge før jeg får problemer? Ble lett komprimert med 24grs og 55 grs FMJBT kula. De to flatbasede ligger bare på kruttet.

 

Noen tanker og erfaringer her folkens?

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

@boble Ja, om det ikke skulle virke har jeg 200 kuler som veier 45grs. Så kjører jeg på med N-110 og ser om raske krutt er bedre. Så får jeg se om våpenbutikken har noe bedre krutt når de får inn igjen noe. Nå var det rimelig slunket bortsett fra noe overpriset Norma.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne 63gr Sierrakula har jag brukt i 222 med N140 med upåklagelig presisjon. Det er så lenge siden at jeg ikke husker/har ladevekt:

https://www.sierrabullets.com/product/22-caliber-63-gr-smp/

 

Denne 70gr Speerkula fikk jeg også stabil i 222 med 1-14. Maksladet med N140 i 67cm pipe. Det skal være marginalt men det gikk fint ut til 300m i min (Hq1900 Sporter)

https://www.speer.com/bullets/rifle_bullets/varmint_soft_point_bullet/19-1053.html

 

Link to comment
Share on other sites

Kronografen trengte nytt batteri så den fikk ikke bli med i dag. Men joda, N-140 gikk det. Det samme gjorde 55grs kuler i 1:14 snurren. Men måtte opp på største ladning før det ble bra. Men alle ladningene gikk bedre enn Norma Jaktmatch i rifla for det var bare sorgen :( 

 

008.JPG.57679f668129304504a7816fe22e6477.JPG

Jaktmatch var tragisk :(

 

003.JPG.aeb2426b776d2fd7220f37f863190b29.JPG

Hirtenberger 55grs FMJBT var brukbar.

 

002.JPG.d334f550bd0880644e05a6135b467118.JPG

Remington 55grs FMJ var heller ikke ille.

 

001.JPG.2e0fc93e92ba3636ef4dddcf1fc769e0.JPG

Hornady 55grs SP(flatbaset) Var desidert best. Denne har jeg litt over 200 stk av så det lover jo bra :D 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (16 minutter siden):

Kva er godkjent sammling 3 skot 100 meter med 222/223 fjellstøtt og optimale forhold?

Jeg tror ikke jeg vil skille på kaliber/patron, hva som er godkjent kommer vel mye an på hva du skal bruke rifla til? Men i min verden er det slik:

 

- godkjent: innenfor 30 mm

- bra: innenfor 20 mm

- meget bra: innenfor 10 mm

 

Alle mine rifler (Sauer 404 i .30-06, Browning A-bolt i 6,5x55, samt drilling med 5,6x52R) presterer bra eller meget bra med egnet ammunisjon.

 

Edit: Og jeg tenker her på jaktrifler generelt.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev Enig. Alt under 30mm er godkjent med jaktrifler. Bortsett fra Jaktmatchen som bare er latterlig i denne rifla. Så samlet alle mine 3 ladninger 25mm eller bedre. Dette er med ei 40 år gammel rifle, med tørr ubeddet stokk. Bedding er på "skal gjøre listen", men det får bli sent i høst eller til vinteren. Samlingene vil da sikkert krympe litt til. Lørdag hadde også endel vind, som sikkert åpnet gruppene opp med noen få mm også. Dette er jo ikke tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Rugerdud said:

Jeg endte opp på 24 grs før jeg fikk presisjon med disse kulene. Med 22 og 23 grs var samlingen rundt 4-5 cm og litt ujevne.

Jeg ville ha køla på med noen følere på 24,5, 25 og 25,5 grs også. Kula er lett og kruttet tregt og sannsynligvis kan du komprimere godt før det blir for mye. 

Link to comment
Share on other sites

boble skrev (2 timer siden):

Jeg ville ha køla på med noen følere på 24,5, 25 og 25,5 grs også. Kula er lett og kruttet tregt og sannsynligvis kan du komprimere godt før det blir for mye. 

Mye mulig, rett fra kruttmålern lå 24 grs litt opp i halsen. Om jeg hadde fått litt mer fall så kruttet ble litt mer kompakt så kanskje jeg kan få plass til mer. Er ikke helt tilhenger av å la det "knase" når jeg setter i kulene ;-)

Link to comment
Share on other sites

222rem er en "laserpatron" omtrent bare overgått av PPC/BR-patronene.

Hvis man er i tvil om presisjonen i std-rifler med 1-14" bør man prøve 19,5gr N120 eller N200 bak 52gr Sierra MK. Detter er std matchladning som er brukt i bokstavelig talt 50 år i internasjonalt viltmålmiljø fordi den alltid går bra. Gjør den ikke dert er det noe feil med rifla. Gammel Norma Jaktmatch med 50gr fmj var også ladet slik og det var en 10mm-patron i de fleste rifler jeg har sett. 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (16 timer siden):

Dette er med ei 40 år gammel rifle, med tørr ubeddet stokk.

Resultatet med Norma jaktmatch var katastrofalt dårlig, men det er potensiale for forbedring med de andre også. Siden dette er et gammelt våpen, kan det tenkes at mantelavleiringer bidrar til spredningen? Vi hadde samme problem med 5,6x52R (kaliber .227), men en runde med bronsebørste, JB-pasta og kobbersolvent gjorde underverker.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Resultatet med Norma jaktmatch var katastrofalt dårlig

La med si det slik, etter første 3 skuddserie når jeg skulle skyte inn siktet så trodde jeg virkelig at jeg hadde glemt å feste en skjefteskrue eller noe. Det var helt latterlig, aldri opplevd slik spredning før. Mantel skal det ikke være i pipe bortsett fra etter de 50 skuddene jeg har avfyrt i den så langt. Den fikk smake bronsebørste, Goldmedalion, og andre midler før skyting. Pluss pipekanalen i stokken ble pusset litt da det var noe kontakt med pipe. Nå glir et brettet A4 ark mellom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...