Jump to content

Spørsmål om kjøp av våpen


Qwer68

Recommended Posts

Hei. Jeg skal søke på en krag til baneskyting. I søknaden er det 3 spørsmål om øvelse/konkurranseskyting. Klubbens trening, terminfestede klubbstevner, åpne approberte stevner. De siste åra er det ikke blitt no av dette så jeg lurer på om jeg kan kryss ja på dette, eller sjekker de dette om jeg har vært på stevner/ trening

Link to comment
Share on other sites

Hehe godt poeng fra Rausheim her, men vi har vel alle vært i "begynnerfasen" en gang.

 

Edit: Det jeg skrev var helt feil, så jeg fjernet det nå.

 

De lurer jo også på hva du gjør før du får våpenet, og det kan sjekkes ja. :)

Men til en boltrifle kreves det ikke akkurat 50 stevnedeltakelser for å få innvilget søknad.

Link to comment
Share on other sites

Den påstanden har du nok ikke belegg for, Jeffery. Jeg henviser til våpenforskriften:

 

§ 13.Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.

 

Paragrafen er lenger, men dette er den relevante teksten. Som dere ser, er det bestemmelse om medlemskap og aktivitet for alle våpen til konkurranseskyting, men kravet er nærmere spesifisert for håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Den påstanden har du nok ikke belegg for, Jeffery. Jeg henviser til våpenforskriften:...

 

 

Ser ut som du har rett i det, men praksis er vel, for det aller meste, som beskrevet. Eller er det mange som, med for eksempel dokumentert medlemskap i DFS, har fått forespørsel om å dokumentere aktivitet ved søknad om kjøp av Sauer, Krag, eller Mauser?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som du har rett i det, men praksis er vel, for det aller meste, som beskrevet. Eller er det mange som, med for eksempel dokumentert medlemskap i DFS, har fått forespørsel om å dokumentere aktivitet ved søknad om kjøp av Sauer, Krag, eller Mauser?
Jeg vet i alle fall at jeg, med dokumentert medlemskap i både DFS og NJFF, fikk nei på min søknad.
Link to comment
Share on other sites

...Jeg vet i alle fall at jeg, med dokumentert medlemskap i både DFS og NJFF, fikk nei på min søknad.

 

 

Jøss :shock: men med lovteksten i bakhodet så skal en kanskje ikke være så overrasket. Jeg tror likevel at dette må være en ganske sjelden opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet i alle fall at jeg, med dokumentert medlemskap i både DFS og NJFF, fikk nei på min søknad.

Medlemskap i NJFF, er vel ikke grunnlag for våpenkjøp. Men som du sikkert vet er Jegerprøven det, eller registrert i Jegerregistret.

 

Angående DFS, så manglet kanskje dokumentert aktivitet. Men det er vel pirkete.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tolker dette feil.

Men jeg forstår en godkjent skytterorganisasjon i denne sammenhengen, som å være en organisasjon som har et skyteprogram som gir medlemmene ervervsgrunnlag av våpen for å skyte dette programmet.

 

Påkrevet dokumentasjon til søknad er medlemskort og dokumentasjon av aktivitet. Er vel ingen forskjell på NJFF og DFS når det gjelder dette?

Link to comment
Share on other sites

Fra rundskrivets side 26:

 

Skytterorganisasjoner godkjent av departementet er for tiden:

Det frivillige skyttervesen (DFS)

Norges skytterforbund (NSF)

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJJF)

Norges Metallsilhuett Forbund (NMF)

Norsk Svartkrutt Union (NSU)

Norske Reserveoffiserers Forbund (NROF)

Norsk Forbund for Praktisk Skyting (NFPS)

Norges Skiskytterforbund (NSSF)

Norges Mosjons- og Bedriftsidrettsforbund (NMBF)

Scandinavian Western Shooters (SWS)

Norges Benkeskytterforbund (NBSF)

Link to comment
Share on other sites

Fra rundskrivets side 26:

 

Skytterorganisasjoner godkjent av departementet er for tiden:

Det frivillige skyttervesen (DFS)

Norges skytterforbund (NSF)

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJJF)

Norges Metallsilhuett Forbund (NMF)

Norsk Svartkrutt Union (NSU)

Norske Reserveoffiserers Forbund (NROF)

Norsk Forbund for Praktisk Skyting (NFPS)

Norges Skiskytterforbund (NSSF)

Norges Mosjons- og Bedriftsidrettsforbund (NMBF)

Scandinavian Western Shooters (SWS)

Norges Benkeskytterforbund (NBSF)

Ok, husket tydeligvis feil. :) Men det er bra, at også NJFF er godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...