Jump to content

Ny rifle, .22 Hornet eller .222


Maverick

Recommended Posts

Hei

 

Vurderer seriøst og bytte ut min .22 CZ 452 Lux i en .22 Hornet. MEN etterhvert som jeg leser blir jeg mer og mer usikker med tanke på hva som er det beste kjøpet med tanke på stabilisering av kuler da jeg i utgangspunktet ikke vil bruke tid på å ladde disse kaliberene. Ønsker å kjøpe ammo og 'leke meg'. Når det gjelder merke skal jeg holde meg til CZ da det utvilsomt har holdt mål på .22'en min. Tenker da spesielt på den 'American 527'.

 

Tanken er hovedsaklig å bruke den til måke, kråke og rype jakt. Men kunne også tenke meg storfugl og revejakt.

 

Et annet moment som jeg har hørt er at i national parker i Sverige er det maks tillatt med Hornet.

 

Er det (Garantert..) noen erfaringer rundt dette? Hva anbefaler dere som er stabilt og presist og som gir billigst ammunisjon?

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og bruker begge deler om hverandre. Men lader du ikke selv, er ikke disse kalibrene særlig egnet for mengdeskyting av fabrikkpatroner. Bortsett fra Sellier&Belliot (som ikke går noe videre i børsa mi iallfall) er det generelt dyre patroner å få tak i. Utvalget i fabrikkpatroner er heller ikke det beste i disse kalibrene, da er .223 Rem et bedre alternativ.

Horneten er jo et moro kaliber, men da bør en helst lade selv for å være nogenlunde sikker på å finne noe som går godt. .222 Rem er som oftest enklere presisjonsmessig.

Link to comment
Share on other sites

Gjelder tyngre kuler enn 50-55grs i 223r t.d kjøpte jeg min Tikka T3 i 223 nettopp fordi den har 1 til 8 stigning, og skal skyte 62-75grs kuler med den.

 

Der finnes også en såkalt KHornet (AI eller tilsvarende endring), men den lener seg vel tungt på hjemmelading.

 

222 blir vel uansett ikke brukt med noen mer enn 50grs kuler, så sånt sett kan en like gjerne kjøpe seg en 223r med liten stigning (1/12-1/14). Om bruksområdet likevel er lette kuler.

 

Lekker sak den 527'n Og nå finnes det 3 skudds flush monterte magasiner å få også (lækkert). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette har med ammunisjonsvalg å gjøre. Skal du ha en allrounder slik du indikerer her, synes jeg 223 er rette patronen; rimeligst ferdigrullet og størst utvalg. På kjøpet får du bedre ytelse. Problemet ditt er nettopp at du skal ha en allrounder, og da slipper du ikke unna hjemmelading om du skal ha i pose og sekk. Uansett hvilken av disse patronene du velger, må du inngå kompromisser på ett eller flere bruksområder om du skal kjøpe ammunisjon - selv om 223 som sagt nok er det beste valget i så måte. Men det blir fremdeles kompromisser. Jeg ville kjøpt børsa i 223, og ladet ammunisjon selv. Men det er nå meg.

Link to comment
Share on other sites

222 blir vel uansett ikke brukt med noen mer enn 50grs kuler, så sånt sett kan en like gjerne kjøpe seg en 223r med liten stigning (1/12-1/14). Om bruksområdet likevel er lette kuler.

 

De fleste .222'er har stigning 1:14, og det varerer hva de stabiliserer. Jeg har ingen problemer i min Vixen med 55 grain, i tillegg til at den går godt med både Hornadys 60 gr SP, og 62 gr Norma Rådyr fabrikkpatroner. Men til trådstarters bruk ville jeg heller anbefalt en .223 Rem som er nevnt tidligere i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Men har hørt at man ofte får kjøttskade på selv gås med .222/.223 og FMJ pga. høy hastighet?

 

Det hender av og til om en er uheldig, som oftest går det bra. Som hjemmelader så lader en ned en del til rundt 800 m/sek da går det nesten alltid bra. Tidligere iallfall, vet ikke status pr i dag, leverte Sako og Norma helmantelpatroner beregnet for fuglejakt med redusert hastighet, 800-850 m/sek eller deromkring.

Link to comment
Share on other sites

Det er .221 remington fireball du skal ha. Lade selv kommer du til å begynne med allikevel.

Det er en tråd om en som lagde seg en her:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=1823&st=0&sk=t&sd=a&hilit=.221

 

Takk for tipset! Skal undersøke litt rundt den der! :)

 

Ellers er det rart med hvor fort man forandrer mening etterhvert som man tenker på ting. En av de tingene som har irritert meg med 452'en er at det ikke er ei links rifle. Nå tror jeg at den blir bytta i en .22 links og at jeg går til innkjøp av en Tikka T3 hunter (Eller light) i .223 med 1 til 8 løp! :D

 

Men hva, hunter eller light? Er skeptisk til "plast" våpnene! :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp du må ha en 22lr til trening og morro (finnes jo i links), angående T3. Jeg har en T3 SV i 223 plastic fantastic og med betongløp (alt for tung til å drasse rundt på jakt), og jeg anbefaler den ikke til folk med den minste avsky for plast (meg selv innkludert). Men den Hunteren ser fin ut, og selve rifla er helt grei (og bare litt tyngre enn en lite).

Men jeg er fortsatt svak for cz527'n. :wink:

Link to comment
Share on other sites

@ Maverick ( og andre det måtte gjelde )

 

Sånn før du hiver deg over ett costumprosjekt:

 

Er du interessert i å bruke timer og dager med ladebenk og på skytebane, er du interessert i å ha kasser med nesten ubrukte kule og kruttbokser stående? Er du interessert i å bruke xxxx kroner på å få bygget spesialvåpen? Er du interessert i å teste ladninger mer en du jakter? I såfall er 221Rem, 22K-Hornet , 6x43 og andre spesialpatroner tilpasset akkurat din jakt akkurat det du søker.

 

Er du interessert i å trene mye på blink med noenlunde billig og lett tilgjengelig ammo? Er du interesser i å ha en rifle som du skyter alt småvilt med, men med sine begrensninger?

Du er interessert i å bruke tida på jakt og ikke på ammotesting?

Da velger du 223Rem i en standard fabrikkrifle, gjerne Tikka t3.

 

Etter en del prosjekter så har jeg gjort den erfaringa! Det gjelder å spørre seg selv hva man vil...

Det høres spennende og flott ut å lese om hyperpresisjonen og fortreffeligheten Ola Jeger får i ett costumvåpen bygget opp av Nordmann Børsemaker. Men spør deg selv først om du er villig til å koste på hobbyen din de $$$ det koster og ta deg tida til å å dette til å funke perfekt. Eller er hobbyen din å jakte?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@ Maverick ( og andre det måtte gjelde )

 

Sånn før du hiver deg over ett costumprosjekt:

 

Er du interessert i å bruke timer og dager med ladebenk og på skytebane, er du interessert i å ha kasser med nesten ubrukte kule og kruttbokser stående? Er du interessert i å bruke xxxx kroner på å få bygget spesialvåpen? Er du interessert i å teste ladninger mer en du jakter? I såfall er 221Rem, 22K-Hornet , 6x43 og andre spesialpatroner tilpasset akkurat din jakt akkurat det du søker.

 

Er du interessert i å trene mye på blink med noenlunde billig og lett tilgjengelig ammo? Er du interesser i å ha en rifle som du skyter alt småvilt med, men med sine begrensninger?

Du er interessert i å bruke tida på jakt og ikke på ammotesting?

Da velger du 223Rem i en standard fabrikkrifle, gjerne Tikka t3.

 

Etter en del prosjekter så har jeg gjort den erfaringa! Det gjelder å spørre seg selv hva man vil...

Det høres spennende og flott ut å lese om hyperpresisjonen og fortreffeligheten Ola Jeger får i ett costumvåpen bygget opp av Nordmann Børsemaker. Men spør deg selv først om du er villig til å koste på hobbyen din de $$$ det koster og ta deg tida til å å dette til å funke perfekt. Eller er hobbyen din å jakte?

 

Hehehe... Vel ønsket om et 'custom' prosjekt er høyst til stede. Men med jobb, kjerring og unger er det vel ikke fritt for at det kan bli problematisk. Kjerringa er allerede hysterisk for de tre våpnene jeg allerede har og hva ammo og etc. koster. Godt poeng og tatt til ettertrykkelig etteretning!

 

Snakket med en som jobber på 'g-sport' her og han anbefalte meg absolutt og se på T3 Stainless light'en. Han kunne ikke finne noe og utsette på lighten. Anbefalte meg absolutt ikke og gå for noe varmint rifle eller forsåvidt Huntern. Han mente med en bedda light med en god skumrings kikkert var jeg langt på vei. Han mente derimot siden jeg har ladde planer at jeg burde vurdere en .243 men søknaden ble levert idag på .223.

Link to comment
Share on other sites

Og hva var galt med Hunteren? Mitt største (og mest reelle) ankepunkt (med untak av lengden i magasinet) på min T3 er nettopp dette at jeg ikke syns om plaststokken (hele våpenet er for meg rimligt uintresangt), vurderer en KCC stokk (laminat) eller lignende for å se om jeg kan få noe sjel i min T3.

 

Siden du ennå ikke har kjøpt noe våpen, så kan det nevnes at i tillegg til Hunteren, så finnes den også i en utgave med laminat stokk. Vel verdt å sjekke ut fremfor padleåra.

Link to comment
Share on other sites

Vel, for å være ærlig har jeg hele tiden ville hatt hunter'n, nettopp pga. plast følelse osv. Jeg har aldri holdt et 'plast våpen' jeg har likt (Men heller ikke holdt mange). Men det virker som veldig mange er veldig positiv til light'en, men blir vel hunter da så man slipper å angre etterpå. Trestokk tror jeg aldri jeg vil angre på uansett.

 

Har forøvrig sett litt på en bushnell 3-12 x 56 til orrfugl- og tiur jakt. Hva tenker dere om det? Har hørt noen som mener det vil bli problematisk med tanke på vekt samt at kikkerten blir sittende veldig høyt. Men den har jo god lysverdi og en pris som er virkelig grei?

Link to comment
Share on other sites

har aldri prøvd 22.Hornet ,men har en 222 rem. .. min erfaring med den er at jeg treffer så å si alltid. kulebanen er så rett at det er skammelig. skyter lett "stillestående" leirduer på 200m. anbefales!

men så kan det være at 223 er et bedre alternativ for deg etc;)

Link to comment
Share on other sites

har aldri prøvd 22.Hornet ,men har en 222 rem. .. min erfaring med den er at jeg treffer så å si alltid. kulebanen er så rett at det er skammelig. skyter lett "stillestående" leirduer på 200m. anbefales!

men så kan det være at 223 er et bedre alternativ for deg etc;)

 

Hvordan er den med tanke på vind? Er det mye drift?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...