Jump to content

Tommelhull - fordeler/ulemper?


mannen i gata

Recommended Posts

Sitter og blar i katalogen til Jaktdepotet. På side 5, øverst er det bilde av tre rifler, de to underste har tommelhull i stokken. Siden jeg ser etter ny børse må jeg si den Howa 1500 Laminert TH Sporter ser fristende ut.

 

Er det noen som har erfaringer med rifler med tommelhull? Hvilke forskjeller/fordeler/ulemper blir det med en slik stokk?

 

Ei børse i kal 22-250 til skyting på mellom 100 og 200 meter når reven rasker uti enga.. med tofot montert. Er det denne jeg skal ha kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg er nå ikke så overbevist om at den ekstra (bittelille) tiden er ett mot argument i det hele.

Etter mitt syn er det mer det at en får en litt annen måte å flytte hånden til og fra skjeftetn under repetering. Vanesak kaller jeg det.

Obs! Man bør prøve den enkelte tommehulsstokken man snakker om, da noen er trange og medførerer mye mere dill kontra de med større hull/har annen utforming av tomme hullet. Noen er alt etter hendene som skal brukes Trange og trege eller som på Howaen jeg kjente på på jaktdepotet, såpass åpne at jeg nesten ikke merket noe særlig forskjell på repeteringen (har litt store hender med lange fingre).

 

Jeg likte godt pistolgreps vinkelen, føltes mere komfortabel en vanlig rifle vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Ta hånden din å pek på noe. Legg merke til at du holder håndleddet uten å vinkle det. Krum pekefingeren, og du har et stressfritt avtrekk.

Det er teorien bak rettere stokker. For å lage de smekre, men beholde styrken likevel, er det lett å legge en forsterkning over, og voila; Du har en tommehullstokk. Det sterkeste er en rett 2"X4", men den er litt upraktisk :lol:

 

Nå er jo hendene på folk forskjellig, så derfor passer forskjellige stokker til forskjellige. Men såpass vet jeg; Når du skyter med en stokk som gjør at du ikke trenger bøye håndleddet, har du lagt alt til rette for et godt avtrekk. Så om da stokken er grov, eller har tommehull for å oppnå dette, er opp til deg og din smak.

Link to comment
Share on other sites

Tja, har ein tommelholstokk eg har brukt ein del, og må seie at når det gjeld skytekomfort er det av dei likaste stokkane eg har... Det er sant nok at ladegrepet teoretisk tek meir tid, men du skal vere ein SVÆRT dreven rifleskyttar før du greier å utnytte det. I det skotet går mot vilt trur eg dei fleste av oss brukar såpass med tid på å følje med på skotreaksjon osb. at ladegrepet uansett er teke før det er aktuelt med oppfølgingsskot.

 

Men skal eg på drivjakt etter villsvin++ trur eg eg tek ei rifle utan...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest graahund

Brukte en tommelhullstokk laget av Arnold Barås fra Jølster i mange år. (Combino het den)Så ingen bakdeler ved det, heller en fordel da jeg dengangen synes grepet på rifla ble bedre. Brukte den både på løpende elg og jaktfelt. Men var så dum at jeg solgte den, desverre. :(

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
hvordan er det med slag fra rekyl??

 

Null problem, blir som et vanlig pistolgrep hvis du da ikke har tengt på 375 HH og oppover da ? Da kan det vel muligens bli litt støle fingre :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Kongsberg 393 med TH-sporterstokk. Helt suverent til Konkuranseskyting. Har også en Sako med trad. sporterstokk uten tommelhull. Begge laget av samme stokkmaker. Blir mest en smaks-sak. Etter at jeg fikk disse børsene i hus, så har jeg blitt bortskjemt med gode pistolgrep. Slake, klassiske grep er ikke like gode å skyte med. Sjelden jeg har det så travelt med ladegrep at jeg ikke har tid til å finne igjen tommelhølet, men så går det mest i blinkskyting med akkurat den stokken.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...