Jump to content

6mm Competition Match - erfaringer


UltimaRatio

Recommended Posts

CM er vel en av ca. 70 000 takes på å lage en annen vri på ei 243-hylse. Om den heter X, BRX, XC, AI eller Dasher, eller Henriksen og Hansen tror jeg spiller veldig lite for andre enn de som tenkte ut selve forandringen.

Skulle jeg gå 6mm-veien ville jeg gått for XC, siden en får kjøpt noe av verdens beste fabrikkammo til den.

http://www.6mmbr.com/243Win.html

http://www.6mmbr.com/6XC.html

 

Men erfaring har jeg ikke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Alltid spennende å lære om nye kalibre, og dette var ukjent for meg. Er selv på et annet 6 mm-kaliber allerede nevnt her: 6XC. Neste løp blir et 6,5 løp for å få litt lenger levetid på neste løp og litt lettere tilgang til god pris på kuler, men ellers er jeg veldig fornøyd. Sender nå ut en Sierra MK 107 gr (krutt: N19) i 943 m/s med en ES på 7 m/s (ti skudd), så det fungerer bra!

 

I følge http://www.scout.com/military/snipers-h ... match-dies så er en av årsakene til at man kan oppnå lenger løpslevetid med 6mm CM at man bruker "single base magnum type propellants". Hva vil det si "oversatt" til Norma- eller VV-krutt?

Link to comment
Share on other sites

CM er vel en av ca. 70 000 takes på å lage en annen vri på ei 243-hylse. Om den heter X, BRX, XC, AI eller Dasher, eller Henriksen og Hansen tror jeg spiller veldig lite for andre enn de som tenkte ut selve forandringen.

Skulle jeg gå 6mm-veien ville jeg gått for XC, siden en får kjøpt noe av verdens beste fabrikkammo til den.

http://www.6mmbr.com/243Win.html

http://www.6mmbr.com/6XC.html

 

Men erfaring har jeg ikke.

 

K

 

Tenk om amerikanerne hadde lagd ei 130gr .25cal fmj bt kule og ladet den i en 250-3000 Savage med 1-8" løp i 1910 for militært bruk.. Da hadde de spart 110år med ørkenvandring..

Link to comment
Share on other sites

Alltid spennende å lære om nye kalibre, og dette var ukjent for meg. Er selv på et annet 6 mm-kaliber allerede nevnt her: 6XC. Neste løp blir et 6,5 løp for å få litt lenger levetid på neste løp og litt lettere tilgang til god pris på kuler, men ellers er jeg veldig fornøyd. Sender nå ut en Sierra MK 107 gr (krutt: N19) i 943 m/s med en ES på 7 m/s (ti skudd), så det fungerer bra!

 

I følge http://www.scout.com/military/snipers-h ... match-dies så er en av årsakene til at man kan oppnå lenger løpslevetid med 6mm CM at man bruker "single base magnum type propellants". Hva vil det si "oversatt" til Norma- eller VV-krutt?

 

Uten å være så stø i fagengelsken, så har jeg fått med meg at Vithavouri sin 100 serie er et singelbasekrutt, mens 500 seriene er et dobbelbasekrutt. Jeg tror ikke Norma har dobbelbasekrutt, men sikker er jeg ikke. Videre her jeg for meg at singelbasekruttene gir nyanser av bedre presisjon, mens dobbelbasekruttene gir nyanser av mer hastighet.

 

Ang 6,5 VS 6mm så ligger skytterlagskulene på ca 2,5kr nå, og det er omtrent 75 øre mer enn for et år siden. Tilsvarende 6mm kuler koster vel ca 3,50, og en bruker vel en god del mindre krutt. Så forskjellen i kostnader er vel ikke så stor lenger??

 

For tiden sikler jeg på 6XC. Er du fornøyd med kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

For tiden sikler jeg på 6XC. Er du fornøyd med kaliberet?

 

OK, så det betyr at kruttet jeg bruker nå, Norma N19 (URP), er bedre for løpet enn det jeg brukte tidligere, som var VV N540. Da holder kanskje løpet jeg har nå noe lenger enn fryktet? Ca 900 skudd så langt, og ingen tegn til svakheter.

 

Ja, jeg er fornøyd med 6XC. Det har vært enkelt å lade og finne god presisjon med kaliberet. Får på mitt beste samling rundt 6-7 mm (5 skudd, 100 m) og potensialet er nok større, så det er meg som skytter som pt. er begrensingen. Må sies at jeg har en bra rifle også, da :-).

 

Ditt regnestykke er korrekt mtp. kuler, men når det gjelder forbruk av krutt så er det ikke så stor forskjell. Jeg bruker i dag 40 gr N19 per skudd, og med .260 REM, som sannsynligvis er mitt neste løp, bruker man omtrent 40-42 gr med N19 hvis kulene er 135-140 gr. Det er ikke så stor forskjell på hylsevolum. Men, jeg regner med å ha løpet dobbelt så lenge (minst), og det er jo fort en 7-10' for et nytt match-løp. Med 2-3000 skudd per år blir da tross alt 6,5 rimeligere og så store andre forskjeller er det ikke etter det jeg har vurdert.

Link to comment
Share on other sites

N19 er dobbelbase såvidt jeg vet, og tilsvarer ca. N550. Hvorvidt du oppnår høyere løpslevetid kommer mest an på hvor høyt trykk du kjører på, og hvor høy varmeutvikling du har. Jeg tror ikke det er direkte sammenheng med om det er single eller dobbelbase krutt.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

For tiden sikler jeg på 6XC. Er du fornøyd med kaliberet?

 

OK, så det betyr at kruttet jeg bruker nå, Norma N19 (URP), er bedre for løpet enn det jeg brukte tidligere, som var VV N540. Da holder kanskje løpet jeg har nå noe lenger enn fryktet? Ca 900 skudd så langt, og ingen tegn til svakheter.

 

Ja, jeg er fornøyd med 6XC. Det har vært enkelt å lade og finne god presisjon med kaliberet. Får på mitt beste samling rundt 6-7 mm (5 skudd, 100 m) og potensialet er nok større, så det er meg som skytter som pt. er begrensingen. Må sies at jeg har en bra rifle også, da :-).

 

Ditt regnestykke er korrekt mtp. kuler, men når det gjelder forbruk av krutt så er det ikke så stor forskjell. Jeg bruker i dag 40 gr N19 per skudd, og med .260 REM, som sannsynligvis er mitt neste løp, bruker man omtrent 40-42 gr med N19 hvis kulene er 135-140 gr. Det er ikke så stor forskjell på hylsevolum. Men, jeg regner med å ha løpet dobbelt så lenge (minst), og det er jo fort en 7-10' for et nytt match-løp. Med 2-3000 skudd per år blir da tross alt 6,5 rimeligere og så store andre forskjeller er det ikke etter det jeg har vurdert.

 

Tror du ikke 6XC løpet holder en stund? Kaliberet er jo utviklet blant annet med tanke på levetid.

Link to comment
Share on other sites

N19 er dobbelbase såvidt jeg vet, og tilsvarer ca. N550.

 

OK, det gir mening i fht. hastigheten. Økte ca 25 m/s fra N540 til N19, og tror endringen ville vært omtrent tilsvarende for N550.

 

Hvor høyt trykk har man hvis trykket definers som høyt? Pt. så ligger jeg ca på 85% av maks (beregnet i QL). Dog prøver jeg å ikke gjøre løpet for varmt, selv om det er vanskelig når jeg trener på tiskuddsserier og har en demper som bygger over løpet. Neste demper skal være frontmontert...

 

Beklager avsporing her!

Link to comment
Share on other sites

Tror du ikke 6XC løpet holder en stund? Kaliberet er jo utviklet blant annet med tanke på levetid.

 

Jeg var ikke klar over at David Tubb (oppfinneren av 6XC) hadde det formålet med kaliberet. Men, dette er mitt første løp, og jeg har derfor kun andres erfaring å bygge på. Av det jeg har googlet meg frem til så begynner man å se tendenser til utslitt løp etter 1500-2000 skudd. Om det blir min fasit vet jeg ikke, men fordi jeg skyter mer en antatt så har jeg planlagt neste løp. Om andre har annen erfaring så hører jeg gjerne om det!

Link to comment
Share on other sites

Slitasjen er avhengig av mengde krutt, og typen krutt (egentlig forbrenningstemperaturen) som forbrennes.

At den ene 6 mm sliter mer enn den andre med samme mengde krutt er nok overtro.

Alle VV og Eurenco Bofors krutt er egentlig single base, noen er forsterket med mindre mengder NG eller tilsvarende, men beholder egenskapene til single base.

Et double base krutt har normalt mer enn 20 % NG. F eks Engene Nobel geværballistitt.

Det er flammetemperaturen og energiinnholdet som bestemmer erosjonen i overgangskonusen, og dermed levetid for løpet.

Ved å tilsette mindre mengder NG økes flammetemperatur og energi noe, sammtidig som kruttet tenner lettere og brenner jevnere. Ulempen er litt mer utbrenning.

Link to comment
Share on other sites

At den ene 6 mm sliter mer enn den andre med samme mengde krutt er nok overtro.

 

Gitt at alle andre forutsetninger er like er det vel ingen som tror det heller. Forskjeller i lengde på halsen, antall bommer i løpet etc har vel noe å si?

Link to comment
Share on other sites

[Ang 6,5 VS 6mm så ligger skytterlagskulene på ca 2,5kr nå, og det er omtrent 75 øre mer enn for et år siden. Tilsvarende 6mm kuler koster vel ca 3,50, og en bruker vel en god del mindre krutt. Så forskjellen i kostnader er vel ikke så stor lenger??

Forskjellen er at om du omtrent ikke har krutt i patronen, og får hylsene like billig som 6,5 mm patronen du sammenligner med så er det bare løpsslitasje som er forskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...