qualibra Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Hei alle Kragfrelste sjeler . Jeg har satt tilbake løpet en omdr. i min M25 skarpskytterrifle , og brotsjet opp kammeret . Dette for å få riktig patronspill med moderne ammunisjon . Lappet inn "primærklakken" - altså den framre klakken på sluttstykket , og lot "skinneklakken" - den bakre låseklakken gå fri fra inngrep . Jeg oppdaget nå at hevarmen - som vel tjener som sikkerhetsklakk , ligger an i tillegg til den fremre . Gjør dette noe ? Vil det ødelegge presisjonen , tro ? PS: Her kan det bli uenighet om benevnelsen på de enkelte ting , men dere forstår sikkert hva jeg mener . Kan nevne at jeg ikke gjorde denne jobben selv, men at jeg leverte børsa til "børsemaker" for å få det gjort . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Mener huske det var en del diskusjon om begge klakkene skulle ha inngrep på kragen, og i så fall hvor mye i forhold til hverandre, eller om bare den fremre skulle ha inngrep, den gang kragen var i utstrakt bruk i DFS. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted March 17, 2016 Share Posted March 17, 2016 Min erfaring er at presisjonen er best når bare fremre klakk har kontakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qualibra Posted March 17, 2016 Author Share Posted March 17, 2016 Hei og takk for responsen . Da er bolten korrekt lappet inn med tanke på best mulig presisjon . Likevel kan jeg ikke unngå å tenke at låsen må bli sterkere og mer stabil med låsing på begge klakkene . Men, men - dette har vel vært praksis i alle år med Kragen i DFS , så da går det nok bra . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Begge klakken skal bære på en norsk krag. At det var vanlig å ta av bakre klakk skyltes nok uvitende/late børsemakere. Mange Krager ble ødelagt av slike folk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Nei; kun den framme skal ha kontakt. Er det kontakt på begge er noe galt, evt har en kar med rørtang og stor skrustikke jobbet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SofaBamse Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Tror jeg like godt lar være å sjekke dette på min, og krysser fingrene for at hevarmen stopper sluttstykket før det kommer for å pusse brilla mi... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Se på en orginal Krag, begge klakkene bærer. Dette var den vesentlige forbedringen fra tidligere modell ( amerikansk ) til vår Krag. Å hevde noe annet er tull, og viser mangel på kunnskap. Ser gjerne at en børsemaker kommer på banen her! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qualibra Posted March 24, 2016 Author Share Posted March 24, 2016 Ja - her skulle man hatt en børsemaker med erfaring og ekspertise på nettopp Krag til å utale seg , for å få dette belyst en gang for alle . Takk for engasjementet ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted March 24, 2016 Share Posted March 24, 2016 En norsk krag skal ikke ha anlegg på bakre klakk, har den det tyder det på slitasje (i anlegget i kassa for den forre klakken) eller garasjesmedjobb. Den bakre er en ren sikkerhetsklakk som skal stoppe sluttstykket om den forre havarerer. Den gangen Krag var da shit i DFS var det ikke noe uvanlig at en måtte slipe av den bakre klakken pga slitasje. De som har prøvd å lappe inn slik at begge klakker bærer forteller om dårligere presison og ustabilt treffpunkt. Og hadde det virket ville ikke treffpunktendring med våt ammo vært noe problem. Men hva vet vel jeg; jeg har jo vist mangel på kunnskap... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qualibra Posted March 25, 2016 Author Share Posted March 25, 2016 Tusen takk for det innspillet . Jeg var dum nok til å kjøpe en Krag som hadde sluttstykke med annet serienummer enn kassa . Det var foranledningen til hele baletten med løpet satt tilbake og nytt kammer , og prøving av snart utallige forskjellige sluttstykker , men i går skaut jeg et feltstevne i klasse for langkrag med denne børsa på Åsnes Finnskog . Det gikk bra . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Qwer68 Posted April 1, 2016 Share Posted April 1, 2016 Jeg har 2 krager, en orginal langkrag fra 1897 der ligger begge klakka ann. På den andre som er en orginal M/30 der er det bare den foreste som ligger ann å den samler veldig bra. Men er nå usikker på hva som er mest riktig. Har lest at de ble produsert sånn at bakere klakk ikke lå på men etter trykkskytings testen så la den seg på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.