Jump to content

Inngrep på låseklakker


qualibra

Recommended Posts

Hei alle Kragfrelste sjeler . Jeg har satt tilbake løpet en omdr. i min M25 skarpskytterrifle , og brotsjet opp kammeret .

Dette for å få riktig patronspill med moderne ammunisjon .

 

Lappet inn "primærklakken" - altså den framre klakken på sluttstykket , og lot "skinneklakken" - den bakre låseklakken gå fri fra inngrep .

Jeg oppdaget nå at hevarmen - som vel tjener som sikkerhetsklakk , ligger an i tillegg til den fremre .

 

Gjør dette noe ?

Vil det ødelegge presisjonen , tro ?

 

PS: Her kan det bli uenighet om benevnelsen på de enkelte ting , men dere forstår sikkert hva jeg mener . Kan nevne at jeg ikke gjorde denne jobben selv, men at jeg leverte børsa til "børsemaker" for å få det gjort .

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for responsen . Da er bolten korrekt lappet inn med tanke på best mulig presisjon .

Likevel kan jeg ikke unngå å tenke at låsen må bli sterkere og mer stabil med låsing på begge klakkene .

Men, men - dette har vel vært praksis i alle år med Kragen i DFS , så da går det nok bra . :?

Link to comment
Share on other sites

Se på en orginal Krag, begge klakkene bærer.

Dette var den vesentlige forbedringen fra tidligere modell ( amerikansk ) til vår Krag.

Å hevde noe annet er tull, og viser mangel på kunnskap.

Ser gjerne at en børsemaker kommer på banen her!

Link to comment
Share on other sites

En norsk krag skal ikke ha anlegg på bakre klakk, har den det tyder det på slitasje (i anlegget i kassa for den forre klakken) eller garasjesmedjobb. Den bakre er en ren sikkerhetsklakk som skal stoppe sluttstykket om den forre havarerer.

Den gangen Krag var da shit i DFS var det ikke noe uvanlig at en måtte slipe av den bakre klakken pga slitasje.

De som har prøvd å lappe inn slik at begge klakker bærer forteller om dårligere presison og ustabilt treffpunkt. Og hadde det virket ville ikke treffpunktendring med våt ammo vært noe problem.

 

 

Men hva vet vel jeg; jeg har jo vist mangel på kunnskap...

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for det innspillet .

 

Jeg var dum nok til å kjøpe en Krag som hadde sluttstykke med annet serienummer enn kassa .

Det var foranledningen til hele baletten med løpet satt tilbake og nytt kammer , og prøving av snart utallige

forskjellige sluttstykker , men i går skaut jeg et feltstevne i klasse for langkrag med denne børsa på Åsnes Finnskog .

Det gikk bra . :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 krager, en orginal langkrag fra 1897 der ligger begge klakka ann. På den andre som er en orginal M/30 der er det bare den foreste som ligger ann å den samler veldig bra. Men er nå usikker på hva som er mest riktig. Har lest at de ble produsert sånn at bakere klakk ikke lå på men etter trykkskytings testen så la den seg på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...