Jump to content

Home Made Låsekasse


Aannerud

Recommended Posts

Tenker jo att bruker man max kammertrykk si 130000psi, mag. Sin trykk std. Ligger vel på 650000psi..  Så vil trykke bare dale derfra..  

 

ut over det så får jeg bare ta det for god fisk att s&l sitt sluttstykke og klakker er innafor.. så lenge kanmeret og sluttstyke holder tenker jeg det værste som kan skje er att ting forsvinner fremover;) 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Låseenden er jo herdet, men ikke så langt fram, så muffa bør kunne gjenges fint overalt der det er aktuelt: https://youtu.be/egD2wTGpdGM?t=1m15s

Den herdeprosessen ser forresten veldig "bob-bob" ut spør du meg 🤔.

 

Hva gjenger angår så finnes det sikkert lim av noe slag som kan løse diverse utfordringer knyttet til designsvakheter?   

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, Aannerud skrev:

Tenker jo att bruker man max kammertrykk si 130000psi, mag. Sin trykk std. Ligger vel på 650000psi..  Så vil trykke bare dale derfra..  

 

Jeg tror du skal prøve igjen...

Sitat

130000psi

130.000

Sitat

650000psi

650.000

 

Hvor i all verden har du disse talla fra??

.338WM har makstrykk på 430 MPa (eller 62.000 PSI.. æsj)

.308Win har makstrykk på 415 MPa.


Dette er CIPs tall som i mitt hode er noe mer edruelige enn SAAMI.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Den herdeprosessen ser forresten veldig "bob-bob" ut spør du me

I et sinkspann med olje... Ser litt "jimmifix" ut ja, men lurer vel mest på temperaturkontrollen. De har kanskje ei gitt tid på induksjonen, eller en IR-måler et sted?

 

Det er vel ikke først og fremst trykk før brudd som er designkriterie, det er trykk før varig deformasjon. Typisk er jo 25% overtrykk ved trykkskyting. Da skytes en standardisert "trykkskytingspatron" (proofing round) og våpenet inspiseres og tolkes etterpå.
Bruddmekanisme i våpen er nesten alltid hylsebrudd, som inntreffer lenge før brudd i kammer eller låsing, med gasslekkasjer som kan ødelegge andre deler. Kontrollert ventilasjon av gass etter et hylsebrudd er en viktig designdel i rifler, og f.eks. en 200STR har ventilasjonshuller i sporene for sluttstykkets låseklakker i kammerenden. Vitner kan fortelle om svære stikkflammer ut her ved "våpensprengning". Er ikke disse store nok vil trykket finne vei bakover, ut i låsekasse og ned i magasin, kan utvide låsekassen så pipa flyr eller sprenge magasin og stokk. At selve kammeret ryker er nesten uhørt...
Det som vil bli problemet om kammerdelen er for "svak" enten i radiell eller aksiell retning er at man må begrense ladning/ trykk for å unngå at hylser henger, eller utvider seg uakseptabelt mye for hver avfyring.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å lese rifle avcuracy facts av harold vaughn for info Ang pipeinnfesting. Kort sagt er kun gjenger en dårlig løsning hvor løpet endrer pekeretning etter eget forgodtbefinnende. Sylinderføring i begge ender av gjengen hindrer dette. Klemløsning ala sauer hindrer dette. Syl.føring foran gjenger og brystning på pipeende hindrer dette. 

 

Lag din egen bolt. Todelt for å enklere bore og for å lage løse sluttstykkehoder. 

 

Låsingen i kassa kan du lage som en separat kopp med indeksspor for pinne og ha bakre brystning på pipa for å klemme denne fast. Da kan du ha sylinderføring foran gjenger. 

 

Til std patroner kan du bruke ø20 bolt og sauerpiper hvor du har m25x1,5 og ø26 syl føring siden de er ø27 org. 

 

Med denne løsningen kan du også bruke låsingen fra sauer og bolten. Ulempen er da at du ikke kan bruke sauerpiper. Du ender da med 28x1 (tull) eller 29x1,5 gjenger og 29 eller 30 syl føring. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

40 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

 

Jeg tror du skal prøve igjen...

130.000

650.000

 

Hvor i all verden har du disse talla fra??

.338WM har makstrykk på 430 MPa (eller 62.000 PSI.. æsj)

.308Win har makstrykk på 415 MPa.


Dette er CIPs tall som i mitt hode er noe mer edruelige enn SAAMI.

Trykkfeil, 65000psi er sammi stf til saum

hylsa jeg tenker å bruke, 64000psi er vel cip.. 130.000psi er trykke rem mener klakker bolt ol. Begynner å svikt på dems kasse.. så om jeg simulerer med ett trykk på 130.000 ett sted å hylsa holder vil jeg påstå jeg er innafor.. så der er hvor jeg har de tallen fra(-en 0 for mye)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer ikke til å lage egen bolt eller bruke Sauer sin, har fått tak i s&l mag. Og std. Bol Til prisen av en sauer bolt så den er grei.. kommer bare til å velge en av disse to hylse løsningene og bakstuss fra s&l løp om vi får en god utregning på att den duger, vis ikke blir det den andre løsningen👍 Den er nok uansett god nok men regner uansett på den og.. 

 

jeg tenker kun gjenger duger i muffa like godt som rett i ei kasse som udiskutabelt gjør nytta si;)

 

videre prøver jeg å få til 700 avtrekk og Lynx 5 og 10 skudds double stack magasin som tar 6,5x55 og mag hylser og har en max col på 83.5👌 Bare jeg klarer å få tak i noen(det er ikke så lett ser det ut til) 700 underbeslag om det lar seg gjør

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Når du først skal bruke tid og ressurser på noe som skal bli presist skjønner jeg ikke disse prioriteringene. Denne hylseløsningen er bare dritt sammenliknet med mange andre løsninger. Å stappe ting inni hverandre kontra etter hverandre gir bare tynt gods, lavere stivhet og midre sikkerhet ved hylsebrudd. Det samme gjelder for kun gjenger i løpsforbindelsen. Hvorfor ta snarveier som sparer minutter når målet er å lage noe best mulig?

 

der du jobber finnes trådgnistere, så hvorfor ikke sponse en pose twist som du sier på å få gnagd ut spora til låseklakkene? Bruk stål i hele kassa og unngå en masse plunder i konstruksjonen. Stålkasse i en bit sparer deg for mye jobb... du kan fortsatt bruke sl bolten din. 

Link to comment
Share on other sites

Fordi jeg tror det blir bra sånn vi gjør det.. Det finnes flere alu kasser som er super pressise, stole panda f.eks.. Å der har man satt inn en stål innsats for feste av pipa. Og som jeg sier skal dette regnes på så det skal ikke gå på bekostning av sikkerheten.. tipper dette er fremgangsmåten til andre kasser og, man finner en løsning å regner på om det duger.

 

I jobben min og der vi oppererer med presser på 500tonn blir også ting regnet på å da må man tror på det! Å det stemmer overraskende nok hver gang;) Så jeg ser ikke problemet der.. Meeeen det finnes sikkert 100 bedre måter å lage dette på, vi prøver bare å lage det bra med det vi har:) Å viser utregningene att det ikke duger, ja da finner man en bedre løsning.

 

forstår ikke helt att ei pipe podet inn i en låse del skal bli så dårlig, det finnes jo flere gode rifler som gjør det sånn, tubb, stayer og sikkert fler.. Er det robust nok så tror jeg ikke det går på bekostning av presisjon..

 

Men vi prøver fortsatt å komme frem til en løsning så tar med meg alle tips å innspill👍 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Joa, men det funker kanskje sånn passe mellom stål og alu.? 

 

Jeg reflekterer litt rundt innleggene til Veltor ang. Å gi faan i alu opplegget å lage i stål, da forsvinner igrunn alt av hylser å dilldall.. AI pipe innfesting å låsning i kassa, men fortsatt bruke s&l boltene å få 3 låseklakker, fatbolt og 60* hevarn’s løft.. da må vi ta utfordringen med å maskinere låseklakker selv i kassa eller evt. Bruke kun klakk delen på ei s&l pipe bak pipe gjengene.. Men skal man først gå veien å lage hel ved så bør man vel lage hel ved;) 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Heen muffe lager man bare en av men jeg er ikke spesielt beigeistra for muffe systemet heller da jeg også syns det genererer mer arbeid i form av tilpassng og trange tolleranser.. Men det er en annen diskusjon! Jeg hadde ikke klaet det på den tiden du skisserer det er helt sikkert, spesielt ikke når jeg er særs dårlig på å sveise;) 

 

Man blir også avhengig av en utslitt s&l pipe hver gang...

 

 

Aannerud  

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

3D print en "glidekasse" i nylon, lag et passe ihjelfluta sluttstykke i aluminium som låser i pipa med et løst sluttstykkehode i stål, bruk ei karbonomspunnet pipe fra Proof eller Christensen - hiv så på en karbonstokk av noe slag... Hiv sidene i avtrekkerhuset og bytt de med karbonfiber, osv...
Trolig må du skru pipa rett i stokken ala Blas(t)er, men det virker jo.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var kanskje til og med jeg som sa det? 😂 Ja, ja! Men det er moro å lage egne ting. Det sa kanskje Aannerud også? Jeg går i alle fall ikke av banen for et saftig hobbyprosjekt. Men først har jeg en redesign av karbonchassiset til STR på tegnebordet. Det blir en versjon 2.0 med MDT foldekolbe. Så har jeg en Sako som trenger en oppjustering. Osv...

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Sveising ifm pipeinnfesting??? Seriøst bly? Er snakk om presisjonsvåpen her ikke mp/mg...

 

sveising hører hjemme i toleranseområde hele millimeter pluss, ikke hundredeler og tusendeler. 

 

Aannerud; disser ikke utdanning og yrke siden det er sammenfallende med meg, bare at jeg kanskje har litt mer i den praktiske enden fra egen virksomhet og delvis jobb. Tviler ikke på beregninger osv, bare maner til gode løsninger basert på min erfaring med at det ofte er gunstig, mer nøyaktig og også arbridsbesparende å lage færre deler selv om tiden pr del øker litt. Bare analyser design ut fra fremgangsmåte og nøyaktighet i operasjoner for komme dit i tillegg til de konstruksjonsprinsipper du allerede kjenner, men kanskje ikke bruker. Husk at presisjonen i sluttresultatet henger sammen med færrest mulig oppspenninger på kritiske detaljer, og at viktigheten av dette er omvendt proporsjonal med kvaliteten på verktøymaskinene. Selv om du har tilgang til cmm for kontroll blir ikke sluttresultatet bedre enn maskinene du bruker kan levere,- uavhengig av konstruksjon. 

 

Av erfaring vet jeg at et trådgnistet emne som senterdreies før gjenger, sylinderføringer og låsesnlegg kjøres blir så nøyaktig som valgt maskin kan levere. Jo flere deler du velger å lage i samme toleranserekke, jo nærmere mauser anno sen 1945 kommer du. 

 

Om du for en pose twist og en kasse øl kan få kjørt et fornuftig design i en 5 akse millturn så gjør det. Se veeeeldig hardt på T3 med evt tilpasning ift sl bolt bare som inspirasjon. 

 

Skal du gjøre ting best mulig mtp nøyaktighet, så start eksempelvis med en bit toolox 44. Kjør pilothull til tråd, senterslip emne og kjør kassen i en millturn med gode nydreide bakker og alt som er viktig fra samme side. Da ville jeg kanskje startet med T3 bolt også. 

 

Skriver ikke dette for å fremstå flinkest mulig selv, men for å hjelpe å skifte fokus mot god og nøyaktig prosess helt fra tegningsnivå fremfor «enklest mulig» med kjøpedeler og masse hjemmelaga deler for å teoretisk gjøre målet enklere å nå. Hold fokus på design mot operasjoner ift ønsket nøyaktighet. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, vektor skrev:

Sveising ifm pipeinnfesting??? Seriøst bly? Er snakk om presisjonsvåpen her ikke mp/mg...

Det var ikke så veldig seriøst og jeg hadde ikke forventet at Aannerud skulle bite på.  Det var mere ment som et stikk i sia på mannen om at; hvorfor ikke bare ta en STR med std 6,5, lag noe artig med større magasin, skyt mye og gi en lang faen i magnum tull og vas osv.. Det sagt, så hadde det ikke forundret meg et sekund om riktig utført sveising ble like bra ute på papiret som alt annet? Jeg har blitt forundret før over hvordan skjeve låsekasser og løp omtrent leverer samlinger nesten på "benkeskytternivå". Uansett jeg har jo ikke prøvd så jeg vet jo egentlig ikke hva resultatet hadde blitt.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte de fleste hadde skjønt det nå men dette dreier som om å skape noe, lage noe, utvikle noe, prosjektet! Jeg er fullstendig klar over att man kan gå i butikken å handle noe men det er ikke det jeg har lyst til! Og heldigvis finnes det folk som ønsker å lage noe selv ellers hadde vi vel ikke hatt ei eneste låsekasse noen av oss;) 

 

Å jeg har utstyr å skyte med så det er ikke det som er motivasjonen, att jeg må forte meg å lage noe så jeg kan komme meg på banen å få skutt..

 

Pek meg i retning ei rifle som har de egenskapene jeg har beskrevet flere ganger i tråden her så skal jeg ta en kikk, men så vidt jeg vet så fins den ikke..

 

double stack medium lengde mag

integrert pic skinne

fat bolt

integrert låseklakk

enkelt pipe skift.. 

 

 

Jeg tror dette blir bra til slutt, veien dit er spennde å slutt resultatet kan bli veldig anderledes enn der vi er i prosessen nå!

 

Men 2 stk s&l sluttstykker er på plass og Lynx 10 skudds double stack magasin fikk jeg tilslag på i dag, og prisen var overhode ikke så ille som jeg hadde trodd.. 800,-

 

 

Aannerud

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du glemte Sako TRG M10..

 

Tikka hadde forøvrig 10-skudds magasiner til gamle M65.

 

Jeg synes det er kult at Aannerud mekker selv. Hadde gjort det jeg også hvis jeg hadde hatt kunnskaper og muligheter.

Aannerud har sine designmål og går etter det.

Jeg har noen andre og finner heller ingen rifle som møter mine.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Ingen av disse som blir nevt har medium lengde magasin å man må velge (unødvendig) lang og tung om man skal kunne bruke 6.5x55 i den

 

Glemte å nevne 6.5x55 som ett kriterier..

 

Her på berget ser jeg på muligheten til å skyte 6.5x55 som en kjempe fordel, å i tillegg kunne utnytte short mag hylser med disse nye lange kulene for ekstra punsh på jakt uten metervis med pipe som en rimelig sweet kombo når LH og jakt er lidenskapen..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på dem som sier at det er enklere å bare kjøpe ferdig! Spesielt M67, han er en gledesdreper deluxe når det gjelder sånt 😁. Han skjønner jo ikke en dritt av oss som mener veien er mer enn halve målet, og her en irriterende pragmatisk tilnærming til alt. (Du har jo lyst til å BYGGE en kasse, ikke først og fremst SKYTE med den). Han har gitt meg masse pes med mine gale prosjekt, som regel (alltid) får han rett men det er ikke poenget. Kan du kjøpe en ferdig kasse som oppfyller de fleste kriteriene dine? Ja garantert. Men du kan ikke kjøpe en kasse som du har laget og designet selv. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Mmmnja, nå er ikke jeg noen kløpper på tysk men kan ikke se att dene har så mange av de egenskapene jeg ser etter.. fins det magnum alternativ til den? Kan man endre bolten til mag. Evt. Får man kjøpt den uten pipe å klarer jeg lage piper selv til den? Å rekker jeg få den hit innen jeg er ferdig med ei kasse?

 

Nei, prøv igjen;) fortsatt ikke fått noen gode alternativer! Å jeg kan godt se forbi fast pic. Skinne og klakk men jeg må kunne lage pipene mine selv, det må være realistisk å få tak i den å helst ikke koste mer enn 10k da jeg tipper jeg får laget denne for en del mindre.. Da skal jeg henge meg på "hvorfor ikke bare kjøpe";)

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Det nærmeste du kommer ferdig er vel rett og slett S&L Tactical tilpasset for Lynx magasiner.

Monterer du magasinet så langt fram som mulig kan du sikkert også redusere sluttstykkevandringen på 6,5-bolten ved å "fylle igjen" sporet til boltstopperen til høvelig lengde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk 6.5x55 imp. og 6.5saum. Jeg matcher farten til 6.5x55 imp. I ett 73cm med 6.5saum i en 58cm pipe. Så for meg er det ganske tydelig hvilke fordeler en magnum har kontra en Std. patron om man vil ha ei litt hendigere rifle å drasse med seg på bevegelig jakt.. Så kan man jo diskutere hva jeg vinner på farten en mag. har kontra en std., men når jeg jakter bukk i skotland eller gås i norge der holda kan bikke over tradisjonelle norske jakt hold å att dyre ligger på stede er viktigere enn 1kg kjøttdeig i fryseren. Ser jeg absolutt fordelen med mag. 

 

Og viktigst av alt, jeg syns short mag. Er sexy;)

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Jaja, det skjer ikke så mye på tegnebrettet nå da jeg er borte på kurs, men jeg får da tid til å  funderer litt.. Tenker litt i retning solid og enkelt.. Glemme alu. Kasse, Hylser og pipe skift.. Lage kassa i stål med gode lange tradisjonelle gjenger, pipe stikke og kasse nøkke. Bytter ikke pipe så ofte uansett.. Men far min er fortsatt gira på alu og en solid hylse med s&l pipe innfesting Ø27 utvendig med Ø22 sylindrisk del og Ø30/32 forran kassa med solide gjenger.. Jeg liker ikke dette "muffe" opplegge som tidligere nevnt, men det att man skal skru det sammen en gang og ikke brukes som ett pipe skifte system gjør det jo litt mer tiltalende.. Men selv er jeg litt på enkelt og solid sporet nå!

 

Dukka opp ett egna stokk emne i dag og👍 

 

 

Det til venstre i bjørkefiner

DEEBFBA2-762B-439F-B663-55B400078328.jpeg

6x mag. I ett solid stål magasin

29CAC1C3-6700-4631-BCB8-22C5F9EA217C.jpeg

Perfekt👌

348EC8AF-D818-4D15-8E1B-81298C4F34F2.jpeg

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...