Jump to content

rypeflokkene letter på for langt hold


erlendring

Recommended Posts

hei!

har jaktet endel med hytten min nå i vinter men alle rypeflokkene jeg har sett har lettet på for langt hold, dvs 35M og lengre.

flokkene jeg har sett har vært på alt fra 7 ryper til 100. hvordan kan jeg lure meg på nærmere skuddhold? har vurdert å prøve heavy shot 45-52g patroner siden de kan funke bedre på lengre hold men er usikker på om det vil gjøre susen. noen tips? :D

 

(dette er min første sesong som jeger så alle tips tas imot med stor takk :) )

Link to comment
Share on other sites

* Gå innpå flokken nedenfra og opp, og ikke ovenfra og ned.

* Bruk kikkert og se når de flyr, og du vil ofte se at det setter seg ryper dann og vann i fluktretningen. 2 der; 5 neste sted osv. Da har du mye å jakte på :-).

* Gå etter fjellrypa, de flyr oftest ikke så langt og man kan finne dem lettere igjen.

* Jakt i blokkur, trange slukter og generelt steder hvor du kommer overraskende på fuglen.

* Kombi/drilling, eller ei lita rifle i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Ikke gå for tyngre ladning. Det gir kun teoretisk bedre treffbilde på litt lengre hold. Bli en bedre jeger. Tren på å se fuglene før de ser deg. Snik innpå, bruk terrenget som skaubjønn sier. Trenger du å strekke holdet, bruk rifle, men da må du se fugl på bakken igjen da. Det du opplever er jo hele sjarmen med rypejakt. Det skal være litt anna enn å gå frem å skyte leirduer. Derfor det heter jakt, og derfor er vi så glade i denne hobbyen!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Går du etter fjellrype og de først har sett deg så glem å gjemme deg bort igjen, da letter de. Om du går rett imot dem letter de. Kryss deg innpå til du er på hold.

 

Store flokker med blanding av fjell- og skogrype som ligger høyt er veldig vanskelig å komme tett innpå. Får du splittet dem opp i grupper på 2-3-5 fugler som kaster seg ned har du, som Skaubjønn sier, underholdning hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder trangboring er det vel bare en måte å få godt svar på. Test sjøl i ditt våpen med din ammo. Jeg bruker full pluss en ganske åpen. Alt etter dagsform. Skyter aldri ryper på lenger hold enn 25-30 m. Ganske enkelt fordi jeg ikke er god nok over det holdet. På vinteren bruker jeg 34 eller 36 g ladninger. 5 er på rypa i vinterdrakt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet løses enkelt.

 

Bær med deg ei rifle istedenfor. Rypene kommer nå til å fly opp rundt ørene dine, på kloss hold - gjerne i hopetall. Dessverre vil de fly ut av synsvidde, eller slå inn der du ikke kan se dem ;) Og det vil blåse, masse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at vinterjakt på rype er riflejakt - OG den mest fornemme riflejakt som finnes! Og da er det kanskje ikke så dumt med litt vintercamo. På sånn haglehold-jakt tror jeg neppe det har noe og si hvilke farger du kler deg i.

 

Ellers er det jo det som gjør jakt til jakt: At de letter på litt for langt hold. Skulle vi lykkes hver gang ble det som å gå på butikken - og de er ikke særlig spennende...

Link to comment
Share on other sites

TS har ikke nevnt noe om været?

Det er etter min mening det aller viktigste momentet på rypejakt.

Har sprunget som en hodeløs kylling etter flokker i vind med hagle, og jeg har dager hvor jeg har gått hele dagen med rifle uten å se ei fjør for så å bli omhyllet av store flokker med ryper som spretter ut av dokk mellom skiene mine.

Favoritten må være tjukk skodde hvor steggen sitter og raper "jeg ser deg", mer spennende smyging fins ikke.

Link to comment
Share on other sites

TS har ikke nevnt noe om været?

Været er selvfølgelig den viktigste faktoren/hjelpemiddelet for og komme nært nok.

Se på reven, den er vel en av de værste predatorene. Hadde den trengt camo vil jeg tro hadde utviklet det. Jada, den er mest aktiv om natta, men den lykkes om dagen også.

Nei, camo det er unødvendig, men har du trua eller synes det er tøft så er det sikkert greit og legge insatsen der. Selv synes jeg det kan bli vel mye Rambo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...