Jump to content

Etterlyster en god oversikt over langholds baner


Emil89

Recommended Posts

Etter litt mengde trening med 22lr på 100 meter og noen timer med 308 på 200m kombinert med litt lese-stoff på kammeret om langhold så begyner dette å vekke en del interesse.

Men jeg savner en oversikt over baner som tilbyr langhold (alt over 200m er av interesse)

 

Er bosatt i Sande i Vestfold så alt innenfor 1-2 times kjøring er av interesse. Men for andre brukere også så hadde det ikke gjort noe om noen hadde tatt seg tid til å lage en oversikt som gjerne skulle være Sticky!

Link to comment
Share on other sites

Med litt aktivitet i miljøet og deltagelse på skytinger så finner du fort ut hvor du kan skyte og pleie din hobby.

Ser ingen grunn til å liste opp alle baner for kreti og pleti på nett.

Og nye LH skyttere finner ofte veien selv til nærmeste miljø hvis de er genuint interesserte.

 

Det er min mening

Link to comment
Share on other sites

SBSK mistet jo faktisk en god bane fordi utenforstående dro dit og skjøt uten avtale, utvilsomt via Kammeret - og grunneier/skytterlag ble lei...

Send meg en PM, så kan du regne deg som invitert på våre skytetreninger, men det er kanskje litt langt.

 

Langholdskytterene i Telemark er litt trege med å lage klubb, men Hadeland og Omegn Benkeskytterklubb, og Oslo og Akershus Langholdsskyttere er to klubber som er nærmere deg, og som du kan prøve å søke opp. Et søk på forumet vil nok gi deg mange svar.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og nye LH skyttere finner ofte veien selv til nærmeste miljø hvis de er genuint interesserte.

 

Det der er en veldig god oppskrift på dårlig rekruttering, eller ønsker du å holde LH som noe sært og eksklusivt? Jeg ser dog problemet med misbruk av baner, om det er anlegg som ikke lett kan avsperres vil økt oppmerksomhet også kunne gjøre ubotelig skade. Mange slike anlegg er vel ofte noe en har på nåde, men er ikke det litt fordi LH er et så lite miljø? Flere skyttere gir mer makt.

Det ryddigste er vel å oppgi bane der det er OK, ellers sted eller klubb der misbruk er et problem.

 

Jeg hadde ikke tenkt på LH før jeg ble med en venn på impuls. Nå ser jeg på sorten med interesse, å prøve seg litt på mer enn 100m er ofte en aha-opplevelse som bare må erfares før en skjønner greia.

Link to comment
Share on other sites

Man må bare ha interessen

Ingenting vekker interesse som å oppleve det, jo fler som får prøve det jo fler blir hekta. Men misbruk av baner er et problem, så jeg ser ikke problemet med å være litt tilbakeholdne der.

 

Mitt problem er at jeg foretrekker å "kødde med det på egenhånd", i det minste i begynnelsen. Og det er vanskelig å få til uten masse kjøring og styr.

Link to comment
Share on other sites

Joda ser den ' EM :smile:

Jeg har nå vervet 2 kamerater til LH i det siste.

Han ene har erfaring fra Skarpskyting -Forsvaret og til dels han andre også.

 

De kjøpte følgende våpentyper ;

 

Sauer SSG 3000 kal 6.5x55 med extra løp 308

Optic Premier HT 5-25x56 og Spuhr. Tofot fra RPS

Billig å skyte med og den går som ei stråle.

 

Han andre gikk for en Custom 338Lm med SB PM II 5-25x56. Harris tofot/ Badger Usmc ringer .

Rustfritt Douglas match løp 1-10 med brems

Stokk - Mcmillan A5

Link to comment
Share on other sites

Joda, men de har jo allerede interesse og erfaring. Mange har ingen anelse om hvor utfordrende og moro det faktisk er med LH, folk som allerede har våpen som kan brukes.

 

Litt av problemet til LH er utstyrskravet og utstyrshysteriet som gjerne følger. En erfaren gjeng med topp utstyr og mye erfaring kan virke intimiderende på en del, om folk kunne prøvd seg litt uten å få totalt mindreverdighetskomplekser ville det sikkert hjulpet en del.

Link to comment
Share on other sites

Med litt aktivitet i miljøet og deltagelse på skytinger så finner du fort ut hvor du kan skyte og pleie din hobby.

Ser ingen grunn til å liste opp alle baner for kreti og pleti på nett.

Og nye LH skyttere finner ofte veien selv til nærmeste miljø hvis de er genuint interesserte.

 

Det er min mening

 

I alleste dager...

Er du frimurer eller?? :roll:

 

Hadde alle hatt den holdninga der hadde du til slutt sitti på den "hemmelige" langholdsbanen din helt alene...

 

Anbefaler trådstarter å sjekke ut Oslo og akershus Langholdsskyttere, der er det stor vekst og tilsynelatende godt med aktivitet om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Banetilgang er et kjempeproblem :? Selv om man bor på en plass hvor det er sinnsykt med areal å ta av, så er det helt umulig å få aksept for og bruke noe til skytebane i "rimelig" nærhet av der en bor :roll: Nevner man ordet organisert skyting så bryter helvete og litt til løs.

Skal man skyte langt må man ty til alternative løsninger. Det betyr i praksis at en ikke kan anonsere eller ta med seg alle som tror de har litt lyst :( Det blir bare de som er hard core nok til å finne veien ditt selv, som ender opp i det lystige lag. På en måte er det naturlig selektering på godt og vont.

 

Nå finnes det alternativ, men det betyr mye og lang kjøring pluss et veldig begrenset treningstilbud. Egentlig helt uaktuelt for den som ønsker å skyte ofte og mye :wink:

 

Jeg vet egentlig ikke hvordan man skal få gjennomslag for skyteanlegg med mulighet for 2 km skytefelt. Alle DFS anlegg blir jo bare kortere og kortere :roll: Snart har de bare 15 m lydløse innendørsbaner igjen om trenden fortsetter :? Hver gang spørsmålet om langholdsbaner dukker opp blir jeg egentlig litt irritert på vegne av sporten, siden dette er så håpløst.

 

Det som også er pussig er at til tross for at jeg holder til i en by med relativt mange skyttere, så kjenner jeg faktisk bare en håndfull skyttere som driver aktivt på med langholdsskyting. Alle snakker om det, men få skyter. Pussig nok gjelder det også uansett hvilket hold vi snakker om. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med litt aktivitet i miljøet og deltagelse på skytinger så finner du fort ut hvor du kan skyte og pleie din hobby.

Ser ingen grunn til å liste opp alle baner for kreti og pleti på nett.

Og nye LH skyttere finner ofte veien selv til nærmeste miljø hvis de er genuint interesserte.

 

Det er min mening

 

I alleste dager...

Er du frimurer eller?? :roll:

 

.

 

Ja i 8 grad

Link to comment
Share on other sites

Med litt aktivitet i miljøet og deltagelse på skytinger så finner du fort ut hvor du kan skyte og pleie din hobby.

Ser ingen grunn til å liste opp alle baner for kreti og pleti på nett.

Og nye LH skyttere finner ofte veien selv til nærmeste miljø hvis de er genuint interesserte.

 

Det er min mening

 

I alleste dager...

Er du frimurer eller?? :roll:

 

 

 

Fantaboksen

 

Hva har egentlig Frimurer" med denne tråden å gjøre?

 

Har du blitt exkludert siden du nevner noe som er helt på sidelinjen av emnet?

 

Hvis du leser nøye og ikke skumleser hva de andre skriver så forstår du sikkert essensen ;-)

Link to comment
Share on other sites

Skytebaner er snart på den røde liste over utdøende arter ... Så enn skjønne godt når langhodsbaner spes , ikke brettes ut over gps'n . Har enn genuit interesse om hva som kan treffes på langt hold , så er det bare å komme seg inn i klubben og miljøet der . Burde kanskje ikke skrive det , men eg har 6 dan .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt privat bane i 5 år nå, og har opplevd at ubudne gjester har tatt seg tilrette noen ganger. Politiet kontakta meg i fjor, da det ble ringt inn at noen skjøt der. Fikk da beskjed om at området kunne bli stengt om det gjentok seg. De forstod at det er lite jeg kan gjøre for å unngå dette, men mente at jeg kanskje kunne plukke ned platene mellom øktene. Det blir litt for tungvint for meg. Og da jeg var i Tyrkia på ferie i sommer, ble jeg oppringt av grunneier som lurte på om jeg syns det var smart å skyte stål kl 2230 om kvelden.

 

Man klarer ikke unngå at det skjer, og jeg inviterer ofte til skyting for å tilfredsstille de som har veldig lyst, men det dabber fort av hos de fleste da det blir mye bom. Å drive med langhold krever enormt mye trening, spes i vind, og har man ikke nok interesse, går man fort tilbake til det man kan på 100 meter. Om noen vil skyte hos meg, så er det bånn gass fra 4 januar, og folk er velkommen :)

 

God jul.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mange gode tilbakemeldinger her men ser at det kan være ett gjentakende problem på mindre / private baner å "reklamere" for langhold skyting.

 

Så da blir det litt mer aktuelt å omformulere seg slik :

 

Det finnes mange bane over-sikter på nett og her på kammeret men skulle gjerne kortet ned denne listen til en liste som var eksklusivt over offisielle baner tilhørende skytterlag osv som tilbyr skyting på lengre hold enn 200m. 300m er ett sted å starte selv om det kanskje ikke klassifiseres som direkte langhold.

 

Aktuelt i Vestfold / Buskerud så har jeg fått med meg at Holm skytterbane i Sande har 300m pappskiver.

Hørt noen rykter om at den nye skytterbanen på Hurum skal ha mulighet opp til 700m for de som gidder å rigge blinker .

Oslo og Akershus Langholdsklubb skyter på Fellemyra og tilhører Rælingen skytterlag (litt sør for Lillestrøm).

 

Men jeg tar gjerne imot flere forslag

 

Takk igjen hilsen en engasjer nybegynner

Link to comment
Share on other sites

 

 

Fantaboksen

 

Hva har egentlig Frimurer" med denne tråden å gjøre?

 

Har du blitt exkludert siden du nevner noe som er helt på sidelinjen av emnet?

 

Hvis du leser nøye og ikke skumleser hva de andre skriver så forstår du sikkert essensen ;-)

 

Først og fremst kan jeg jo nevne at jeg ikke er ekskludert fra noen baner/forbund/skytterlag... (skjønner ikke helt sammenhengen der..)

 

Angående frimureri var det vel bare jeg som insinuerte at slikt "hemmelighold" rundt langholdsbaner er litt... meningsløst?

I dag foregår det meste på internett, og nettet er (kan være) en gedigen rekrutteringsarena.

Om det du skrev i ditt første innlegg i denne tråden er representativt for langholdsmiljøet synes jeg ikke det er noe rart at langholdsmiljøet er såpass lite i Norge som det er.

 

 

 

Men ja, jeg har lest tråden, og jeg skjønner fremdeles ikke hva godt som kan komme ut av og "gjemme bort" langholdsbaner.

Er misbruk av baner noe som er mer utbredt på banene til langholdsskyttere enn til NSF og DFS?

Hvis ikke er det jo rart at det finnes ganske utbredte lister over de skytebanene..

 

Om det er et så stort problem, så får man investere i en bom da..

 

Eller skal man fortsette å gjemme seg bort, også kan man heller sitte på årsmøtet 10 år fra nå og lure på hvorfor det fortsatt er den samme gjengen rundt bordet som satt der når klubben ble startet? :lol:

 

 

Om jeg misforstår her, så må du gjerne fortelle meg "essensen" som du kaller det, for jeg skjønner fremdeles ikke hva godt som kan komme ut av dette.

 

Om man vil ha et sunt og voksende miljø innenfor skyttersporten er det en ting man trenger nesten like mye som en skytebane.

Og det er åpenhet.

 

Er det noe DFS skal ha skryt for så er det rekruttering av nye skyttere.

Annonser i lokalaviser, oppslag rundt om i nærmeste sentrum og skryting på internett er ting som bidrar til at forbund kan vokse seg så store at de får vise NM på nasjonal TV, og i tillegg ha relativt greie seertall..

 

Noen ganger virker det som om enkelte skyttere synes skyting er skumlere enn folk som aldri har sett et våpen før... :roll:

 

Om det spiller noen rolle, så går jeg god for faktaboksen - bare å innordne ham i alskens hemmelige ordner. Trivelig er han også.

 

Hehe, trivelig?? det er bare når jeg ikke skriver innlegg på kammeret det!

Forøvrig ser jeg frem til å motta invitasjoner til diverse ordner/losjer osv :wink:

 

 

Emil89: Sjekk ut Sørum skytterlag. Jeg mener å huske at de har mulighet for skyting på avstander opp til 550 meter eller noe slikt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er litt annerledes å ta seg til rette på en langholdsbane, kontra et DFS anlegg, der folk normalt ikke går tur og plukker bær mellom standplass og blinkene. Det er en del forhåndsregler som må sjekkes før man skyter avgårde flere km. På en DFS bane har man bedre oversikt. Og om du skyter ulovlig på en DFS bane, er du kun du som får svi. Politiet legger ikke ned banen. Det gjør de derimot enkelt med en privat bane.

Skyter du ulovlig på et DFS anlegg, blir du bortvist og kanskje anmeldt.

Skyter du ulovlig på min bane, og jeg får tak I deg, får du ditt livs juling.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Oslo og Akershus langholds klubb er man alltids velkommen. Man pleier å ha en skyting 1 gang imnd på 520m. Hvis man vil trene så ofte man vil så er bare å melde seg inn i rælingen skytterlag og betale treningsavgift og ta standplasslederkurs så får du nøkkel. Sender du mld på Facebook til klubben så får du helt sikkert svar. Godt miljø og hyggelige folk. Og er alt fra nybegynnere som meg til folk som har holdt på i mange år og som er gode. Banen er 9,5km fra Lillestrøm.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt annerledes å ta seg til rette på en langholdsbane, kontra et DFS anlegg, der folk normalt ikke går tur og plukker bær mellom standplass og blinkene. Det er en del forhåndsregler som må sjekkes før man skyter avgårde flere km. På en DFS bane har man bedre oversikt. Og om du skyter ulovlig på en DFS bane, er du kun du som får svi. Politiet legger ikke ned banen. Det gjør de derimot enkelt med en privat bane.

Skyter du ulovlig på et DFS anlegg, blir du bortvist og kanskje anmeldt.

Skyter du ulovlig på min bane, og jeg får tak I deg, får du ditt livs juling.

Hvorfor er det forskjell?

Noen som "tar seg til rette" på en DFS bane setter skiver langt utenfor kulefangervoller, sikkerhetssoner, osv. (ja jeg har sett det selv, avstandene disse skivene var på indikerte at det neppe var Ola Elgjeger eller Per Pistolskytter som hadde hengt opp stål. )

 

Alle baner som blir misbrukt av uvedkommende risikerer havne under en eller annen lupe hos politiet. Det kan medføre bruksbegrensninger, utgifter eller andre problemer.

 

Hva er forresten en langholdsbane? Har den baneinstruks godkjent av politiet, rødt flagg, og er skikkelig merket? Eller er det bare et område i utmarka noen har hengt opp skivemateriell?

Link to comment
Share on other sites

Baneinstruks, rødt flagg og merking = organisert skyting. Og når man driver organisert skyting, er det helt andre regler som gjelder. Sporadisk skyting på privat eiendom med grunneiers tillatelse og sikker bakgrunn, er det som gjelder for de fleste langholdsbaner/områder her til lands. Det har foregått ulovlig skyting på DFS banen her hvor jeg bor i de 30 åra jeg har vært medlem. Har ikke hørt et ord fra politi der det trues med stenging og nedlegging av denne banen, har selv sittet i styret i over 10 år.

 

Men som sagt, det området jeg disponerer til langhold har fått 2 advarsler om stenging pga "ulovlig" skyting. Så der er noen forskjeller ute og går.

Det er prdd kun jeg som har skriftlig tillatelse til å disponere området, og sånn vil det fortsette. Men jeg har alliert meg med noen av bøndene som passerer området flere ganger pr dag, og de vil varsle meg om det foregår noe aktivitet der, om min bil ikke står der.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ah, det er ikke en bane men et område det skytes i. Er nok litt forskjell på de to tingene. En bane har sikkerhetssoner, flagg osv (iallefall er det jeg ser på som definisjoen, andre kan ha andre definisjoner) Et område det bare skytes i er noe helt annet.

 

Jeg vet om baner som har fått innskjerpa baneinstruksen pga tullinger som "bare måtte skyte" sent på kveld, utenfor begrensningene osv.

Link to comment
Share on other sites

Alle baner som blir misbrukt av uvedkommende risikerer havne under en eller annen lupe hos politiet.

Det er nok sant, men jeg tror likevel en liten privat bane disponert av noen titalls skyttere er mer sårbar enn feks et DFS-anlegg. De bør også ha midler til bom og andre stengsler.

Selvfølgelig er en godkjent bane med flagg, instruks, sikkerhetssoner, bygd etter regelverket osv, mindre sårbar enn en priat bane uten disse tingene.

Men prinsippielt.... om jeg skyter en plass i skogen uten grunneiers tillatelse, eller om jeg skyter på en bane uten annleggseiers tillatelse (som i praksis også er grunneier vanligvis), hva er egentlig værst?

Jeg tror ikke det ene er no bedre enn det andre, jeg for min del.

Link to comment
Share on other sites

Men prinsippielt.... om jeg skyter en plass i skogen uten grunneiers tillatelse, eller om jeg skyter på en bane uten annleggseiers tillatelse (som i praksis også er grunneier vanligvis), hva er egentlig værst?

Jeg tror ikke det ene er no bedre enn det andre, jeg for min del.

 

Forskjellen er:

 

-Den som har satt ut skivemateriellet og har grunneiers tillatelse er den som får svi, ved at han mister denne tillatelsen hvis noen andre idioter driver tullskyting.

-Selv om man skyter på egen grunn har jeg en viss dialog med nabo grunneiere for å unngå noen konflikter, eller missnøye. Kommer andre idioter å bedriver tullskyting i området er det jeg som må ta konsekvensene med sure naboer.

 

Er det ett skytterlag sin bane behøver det ikke gå utover skytterlaget direkte, de kan fraskrive seg ansvaret for hva idioter driver med utenom åpningstider og anmelde til Politi.

 

De fleste plasser hvor det skytes "langhold" er ikke godkjente baner i form av lovlig skyting på privat grunn. Rettighetshaver/ skytter har da det fulle og hele ansvaret.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan skytterlaget anmelde "noen andre" til politiet. So what?

Problemet er at skytterlaget kan tape goodwill hos folk som bor i nabolaget når ikke baneinstruksen følges. Dette kan gi problemer ved en enner annen korsveg. Å da kan det medføre ytterligere innskrenkinger i skytetida osv. I værst fall et ønske om stenging av banen fra noen i nabolaget.

Så at det ikke kan ha konsekvenser for skytterlaget at noen tar seg til rette og bruker banen, stemmer ikke. For skytterlaget kan det gjøre at en bane til flere millioner kan får innskrenkninger i bruk. Det er no helt annet i kroner og øre en noen gonger man har betalt for.

 

Worst case scenario, men det er sånn det kan være. Det kan få konsekvenser for skytterlag også.

Link to comment
Share on other sites

Høggern: Selv veletablerte baner kan få problemer ved misbruk, det har du helt rett i. Jeg håper ikke noen tror at DFS er fredet fra innskrenkinger, enten det gjelder misbruk eller omliggende bebyggelse. Poenget her er vel at små langholdsbaner gjerne er enda mer utsatte rett og slett fordi de representerer færre skyttere og gjerne er mer provisoriske av natur.

Link to comment
Share on other sites

Små "langholdsbaner" har nok også litt "uklare" grenser. Kanskje strekker de seg inn på "naboen" sin utmarkseiendom etc. Det er jo gjerne ofte slik at man skyter litt opp i fjellsida for å få litt lengde mellom standplass og målet. For å være helt ærlig synes jeg egentlig ikke at dette er et problem i det hele og store, men det er pussig hvor fort slikt kan bli et kjempeproblem når det befinner seg noen som ikke liker en skytebane i nærheten. Det er helt utrolig hva slags argumenter som kan graves frem for å få stoppet en skytebane. :roll:

Resultatet blir gjerne et opplegg som ikke tåler dagens lys, må brukes med forsiktighet med tanke på irritasjon, you name it :? Egentlig er det helt på tryne :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tilgang til langholdsbane er et kjempeproblem her i Norge hvor en har allemannsretten og en trenger en god grunn for å gjere inn et stort område.

 

Jeg er heldig og har sporadisk adgang til lovlig langholdsbane. Men av og til føler jeg for å skyte litt på egenhånd. Det jeg gjør da - gud forby - er å tusle en time opp i fjellet, henge opp en dertil egnet blink/gong, skyte litt, tusle ned. Det er velsignelsen ved å bo i nærheten av store fjellområder, men det er likevel ulovlig og kan risikere en hissig fjellstyremann og kanskje også politi.

 

Nordpå er ikke dette en uvanlig måte å gjøre det på.

 

 

PS: Bruker demper så skudda høres overhode ikke (har fått sjekka dette) på ca 1-2 km.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...