Jump to content

Noen prøver å overbevise meg om å kjøpe 7x57R


Tomas

Recommended Posts

Selv har jeg gått for 22 kaliber, med unntak fra 22 Hornet som jeg synes er for klein til fugel på litt lengre avstander. Jeg er ikke glad i rekyl når det gjelder å sette et presist skudd på litt avstand, og vegrer meg da for å velge en 7 mm. Har litt erfaring fra en Merkel i kal. 20/76 - 6,5x55 med 6,5 grams kuler som jeg aldri fikk noen god presisjon med. Kanskje ikke så rart når kulene fikk 10 mm friflukt, på tross av at de var satt så langt ut som mulig.

 

Så kommer spørsmålet til Dere med 7 mm i drilling, jeg ser da bort i fra 7x65R, da jeg ikke har behov for mere skyv. Har noen av Dere prøvd å gå ned til 100 og 120 grain kuler, hvilken presisjon har Dere fått da? Ser lang friflukt som noe av problematikken med fleste drillinger, i hvilken grad det betyr mye kan jeg ikke utverdere. Med Merkelen prøvde jeg å gå ned i kulevekt ( 6,5 gram ) for å få ned rekylen, men presisjonen uteble. Lette kuler i 6,5 banemausere går svært bra, men twisten i drilling løpet kan også vært årsak til uteblitt presjon.

 

Hvilken twist burde en 7 mm drilling ha for å takle lette kuler, 1:10, 1:12 eller enda slakkere twist?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så rart når kulene fikk 10 mm friflukt, på tross av at de var satt så langt ut som mulig.

6.5g kuler (85gr Sierra) er vel noe av det mest presise en kan skyte i en Sauer (i både 8 og 8.66" stigning), på de holdene den kula er aktuell. Til tross for, som du sier, 10-15mm friflukt.

Den dårlige presisjonen kommer nok av andre forhold i drillingen enn selve friflukten. Hele betydningen av kort friflukt er etter mitt syn fullstendig overdrevet.

Riflestigning fungerer uansett slik at lengre kuler MÅ ha raskere stigning, korte kuler TRENGER ikke rask stigning, men virker i det også.

 

Jeg er ikke glad i rekyl når det gjelder å sette et presist skudd på litt avstand, og vegrer meg da for å velge en 7 mm

Dersom du ikke liker rekyl, på den måten det høres ut som, så kan det hende at du har mangler i teknikken når du skyter, holding, kontakt i skuldra, slike ting, eller at ergonomien i våpenet er håpløs, eller kikkerten for langt bak eller noe?

 

Etter min erfaring er alle 7millimetrene et betydelig steg opp i rekyl fra 6.5x55. 6.5 er "rekyfri", dvs, jeg er så vant til den rekylen (140gr kuler på maks fart) at jeg får lettere sjokk hver gang jeg skyter med 7mm, iallefall på første skuddet. Dersom rekyl er et sånt tema så ville jeg holdt meg på de små kalibrene.

 

Er det kun fugl som skal skytes, så ville jeg nå sett veldig mye på alle 22-kreasjonene med krave - jeg har aldri brydd meg om brytevåpen, og er ikke bevandret i disse. Men det er flere, og de skyter kanskje tilogmed lange kuler med litt BC.

Er du veldig opptatt av presisjon så har du jo tapt litt i utgangspunktet når du velger drilling. Slik det ser ut fra mitt ståsted (diverse kjenninger som prøver å få presisjon i kombier og drillinger, gjennom mange år) - jo flere løp, jo mer håpløst.

 

Om jeg forstår deg rett, så jakter du fugl og vil ikke ha rekyl - da ville jeg sett etter en kombi eller drilling med 5.6x50R eller 5.6x57RWS kanskje, eller noe annet i 5.56. En kombi i 12/70 og 223Rem er sikkert laget, og det vil jo være ideelt. før fantes det jo en 222Rem "R" - husker ikke hva den het, men høres ideelt ut bortsett fra at den neppe er å få tak i. Ellers så dreper jo 22Hornet alt av fugl (alle jeg har skutt iallefall, døde) og med ekspanderenede kuler er det 110% kurant. Med dagens avstandsmålere er den krumme kulebanen kompensert for, og man kan skyte fugl med den sikkert på 200m (300m også, men det skal vi sikkert ikke snakke om, og kanskje ikke med drilling...). Så drillingen kan være 20/76 - 22Hornet. Men 7mm - Why?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring fra baneskyting er at lang friflukt betyr lite eller ingenting for presisjonen. Jeg har hatt en del kombier og drillinger, og mener rett krutt er viktigere enn kort friflukt når man skal skyte med lette kuler for kaliberet. Jeg har brukt lette kuler for kaliberet både i 6,5x55, 6,5x57R og 7x57R, av de grunnene du nevner. Jeg har generelt fått god presisjon med raskt krutt ( N 140 ). Jeg har ofte trøblet med presisjonen på de lettere kulene, før jeg har prøvd 140 krutt. Om det kommer av kort løpslengde eller noe annet, vet jeg ikke, men raskt krutt har vert løsningen til lette kuler i mine brytevåpen. Mulig svak ladning ( pga brytevåpen) og tregt krutt er en dårlig kombinasjon i korte løp?

Link to comment
Share on other sites

Inge E

 

Fint tips det med å bruke raskere krutt, har sett at noen har fått soting ved skyting med reduserte ladinger. D.v.s. da tetter ikke hylsa godt nok mot kammeret, og kan vel kanskje påvirke presisjonen noe, skjønt det er noe jeg tror ikke vet. Med raskere krutt vil jeg vel anta at man oppnår greit trykk, og ikke får soting.

Link to comment
Share on other sites

M67

 

Har nok litt andre erfaringer med brytvåpen anngående presisjon enn deg. Har hatt topp presisjon i både Tikka og Valmet kombi i 222. Sabatti i 5,6x50 R var så som så, men mulig at jeg ikke utverderte denne nok. Min Merkel K96 har topp presisjon, kanskje ikke hull i hull på 100 meter skutt fra benk, men det er ikke langt ifra. Holder i hvertfall fint innenfor kronestykket på denne avstanden, og det holder for fugel.

Link to comment
Share on other sites

Lang friflukt betyr ikke dårlig presisjon.

 

En twistrate som stabiliserer lengre kuler, stabiliserer også kortere kuler. Ja, det trenger ikke være optimalt med en kraftig overstabilisert kule da radiusen fra sentrum av oscilleringen øker, men dette er tung teori.. Når folk skyter 10mm samlinger med 35gr V-max i 22-250 med 1:8 så er det i praksis ikke noe problem, sålenge man bruker gode kuler.

 

Får man ikke en gitt kule til å gå i gitt rifle så velg en annen kule, det er bare slik at enkelte løp liker ikke enkelte kuler/kulevekter, uten at det trenger bety at twist, eller friflukt er den skyldige.

 

Det er med løp, som det er med mannfolk, noen liker mora (den store, med fyldige former), noen liker dattera (den kjappe, snertne) og noen sier ja takk - begge deler. :wink::wave:

 

Nå har jeg ikke drilling, men dobbling i 7x65R. Tror det er rundt 7-8mm friflukt. Den skyter på ca 25-30mm/100m med både tunge og lette kuler, men samskytingen blir dårligere med lette kuler.. Til fugl bruker jeg kombi i 222Rem/12/76. Den samler tre skudd på ca 20mm med lang friflukt.

Link to comment
Share on other sites

Rekyl i 7x57r :shock: . Jeg har det kaliberet både i hagledrilling og rifledrilling, og klarer ikke å merke rekyl...

 

Presisjon i drilling er noen ganger et langt kapittel. Og lang friflukt er ikke en gang et lite avsnitt i det kapittelet, som oftest... Jeg har hatt mange drillinger, en av dem fikk jeg kun presisjon i med å bruke COL tilsvarende fabrikkammo. Da hadde jeg 1.5cm friflukt. Rett kule, rett krutt og rett hastighet er det som skal til. Om man vet hva børsa var regulert for så er det lett. Det vet man nesten aldri, i alle fall med eldre våpen. Da er det prøve å feile.

Link to comment
Share on other sites

Rekyl i 7x57r :shock: . Jeg har det kaliberet både i hagledrilling og rifledrilling, og klarer ikke å merke rekyl...

 

Rekyl er individuelt både for skytter og børse.

 

Jeg merka godt rekylen fra en Krieghoff Trumpf på 2,9 kg i kaliber 7X57R. Lite vekt og litt krum stokk gjorde det til en utfordrende øvelse å skyte med. I tillegg, med kikkert som lukter på øyenbrynet for hvert skudd må man fokusere for å ikke gjøre feil og bli skuddredd.

 

Nå har jeg en Optima rifledrilling i 7x65R. Mer vekt og bedre utformet kolbe gjør det til en lek i forhold, til tross for tyngre kule og mer fart enn 7x57R.

 

Så jo, jeg kan forstå trådstarter og ikke minst berømmer jeg han for å være bevisst sine utfordringer.

Link to comment
Share on other sites

LisleArne

 

Takker for litt berøm, noe har man nok fått med seg, men forsøker å vise at jeg ikke på noe vis har noe dyptliggende kunnskap om dette tema, derfor er det flott å konsultere andre. Har Mauser i 375 med demper og rekyldemper i stokken, det går greit. Presisjonen er det heller ikke noe å si på, men jeg har litt andre forlangende til et våpen til fugel. Jeg skyter i hvertfall bedre samlinger med et våpen med " null rekyl ", og det gjør kanskje noen andre her i landet også.

 

Takker for flotte svar fra Dere alle, ikke minst til deg som går inn på det litt tunge stoffet om valg av kuler og twist. Da har jeg kanskje en forklaring hvorfor min Vixen i 222 med 1:14 i twist spiser 62 grain Norma kuler bedre enn lettere. D.v.s. de 53 grain Hornady kulene jeg valgte passer ikke våpenet.

 

Hadde tidligere en Merkel Lütken i 6,5x55 og 20 som jeg dessverre solgte, da jeg ikke fikk den til å gå presist nok. Hadde jeg visst det jeg vet nå om at kulevalg er det viktigste, så hadde jeg forhåpentligvis funnet en kule som denne børsa hadde likt. Skjønt jeg prøvde med litt av hvert, Laupa Senar i ulike vekter, Norma kuler ble også innhandlet, så denne var i hvertfall sær. Valg av krutt har også sitt å si, mulig det var der jeg ikke prøvde nok.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til første innlegget ditt. Skal du ha drilling i7x57r så er mitt stalltips at det er kuler på ca 150 grains som vil gå bra. For mindre kaliber er 5,6x50r vanlig og bra. Mange 5,6x52r også, men der kan det være klient å få tak i både kjøpeammo og kuler siden kulediameter i det kaliberet er litt større enn i .22 kalibrere. 22 hornet er genial på fugl men jeg har knapt sett drilling med det kalibret, utenom i innstikkpipe.

Link to comment
Share on other sites

Hei Skaubjønn

Joda det finns drilling i 22 hornet, ikke så vanlig, men de eksister. Har sett en til salgs i år. Problemet med denne veldig flotte kaliberen, er at den er ikke lovlig på rådyr. Kun ha drillingen for å skyte fugel, tror ikke det. Ellers er kuler til 5,6x52R greit å få tak i, ikke store utvalget, RWS har kuler som går meget bra i min drilling. Dessverre ser det ikke ut at Alvestad får tak i helmantel fra RWS, så jeg løste det slik at jeg bestilt 100 av hver ( S&B ) fra Vapex i Sverige. Hvordan presisjonen blir med de har jeg ikke fått utverdert enda, men det blir sikkert tid til det.

 

Har også snakket litt med folk som skyter større fugel med blyspiss, og det medfører vanligvis ikke større kjøttødeleggelse. Skjønt unntak finnes også der selvfølgelig.

 

Greit å høre din vurdering om 7x57R.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har vært en ivrig spetsjeger og mitt valg falt på en drilling i kobinasjonen 16/16 og 7x65r med 22 mag innstikkpipe i høyre hagleløp. Valget var litt tilfeldig men har ikke angret noen gang. Instikkløp hadde jeg ikke tenkt på, men var med. Men det er jeg glad for i dag. Er nok den jeg har skutt mest fugel med. Innstikk er lett å ta ut og sette inn igjen uten treffpunktforandring. Nå blir det mest rådyrjakt og innstikk er ikke i bruk men det er 7x65r. Har du spørsmål angående drillingen , for den er til salgs da jeg skal kjøpe rifledrilling. Send pm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...