Jump to content

Tanker om en hund til


Bilbo

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har fra før en hund som ikke er jakthund. Men jeg er godt vant med hunder, og har hatt 5 stk oppgjennom årene.

Når jeg nå ser etter hund til skogsfugljakt, så klarer jeg ikke bestemme meg for om jeg vil ha støtende fuglehund eller ikke..

 

Hva er det mest jobb å få til å funke? Er det f.eks vannskeligere å få til en god jaktcocker, enn en Breton? Og er en Kleine Munsterlander vanskeligere enn en Breton igjen?

 

Rasene jeg slites mellom er Breton, jaktcocker og Kleine Munsterlander.

 

Det er viktig for meg at bikkja er rolig innendørs, og at den funker som familiehund når vi ikke er på jakt.

Grunnen til at jeg vurderer KL er at jeg har litt lyst til å begynne med rådyrjakt også.

Vil ha en hund som holder god kontakt i skogen.

 

Blir veldig glad om noen har innspill :)

Link to comment
Share on other sites

TS. PÅ skogsfugl jakt (med hund), er det gjerne 3 forskjellige former for jakt. Skjellende, støtende og de som tar "stand" (stående fuglehunder). Det er i første rekke den siste gruppen, jeg har/har hatt og har erfaring med. Selv om jeg har bekjente, som har de to andre typene.

 

Uten å være ekspert på alle typene hunder, mener jeg at det er enklet å få til (dressurmessig) en "støtende hund". Og den som jeg mener er vanskeligst er de "stående fuglehundene", spessielt hvis en også krever RIOS (ro i oppflukt og etter skudd), noe jeg mener er nødvendig. Både av sikkerhet og av praktiske årsaker.

 

Ser du nevner 2 kontenitale stående fuglehunder. Ingen av dem har domminert fuglehund prøvene de siste ti-årene, men unntak av et lite fåtall av hunder. I mange år dominerte vorsteh rasene, sammen med enkelte linjer av Gordon setter. De er fremdeles blandt de beste og har størst bredde (mange gode linjer). Men alle kontenitale hunder kan bli bra skogsfuglhunder og det viser seg at også de andre engelske setterene , samt pointer kan bli bra.

 

Alle de kontenitale stående fuglehundene, er også "hårvilthunder". Men egner seg nok ikke som løshunder. De jager rådyret "fanden i vold". Bandhund og sporing går bra. Og du kan få de godkjent på blodspor, som ettersøkshund. Skal du ha en bra drivende hund, bør du også søke blandt de som er annerkjent for det. Saktegående hunder, som bl.a. daks, div. viltsporhunder, o.l.

 

Alle kontenitale stående fuglehunder, kan være en utfordring og her går det nok mer på gener og blodslinjer. Men de er nok noe mer utfordrene, enn de engelske og de fleste brukshunder. Så riktig dressur og starte tidlig, er en fordel. (Men søk råd, i fagmiljø). Alle dresserte jakthunder, er familievennlige. Hvis ikke, er de feil dressert! Dette er ikke "nusslige sofahunder", som kan få gjøre som de vil.

 

KM holder ikke noe mer kontakt i skogen, enn de andre. Skal de egne seg for fuglejakt, må de søke fritt i skogen (ikke rundt beina dine) og dette er noe annet, enn de støtende. Men selvfølgelig kan avstand justeres noe, med rett dressur og innlæring. Og litt går på gener.

 

Vil avsluttningsvis nevne at de 3 rasene du nevner, er ikke blandt de med best helse. Mye både HD, AD og div. andre sykdommer og plager. Sjekk stattestikk på div. fuglehunder.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye tull om Kleiner Münsterländer. Men først det som er riktig: De har ikke dominert på fuglehundprøver, men det skal de da heller ikke gjøre ! KlM er allround-hunder som kan brukes til alt, det er nettopp dette som er deres fremste fortrinn. At man da ikke får noen reser på fuglehundprøver må man ta med på kjøpet, men det er de fleste som anskaffer seg en KLM heller ikke interessert i !

 

Rasen er kjent for å holde svært god kontakt med fører, og dette gjør de da også på skogsfugljakt. Jeg har sett adskillige settere på skogen (har hatt noen selv også) som man knapt ser i løpet av en jaktdag, dette skjer garantert ikke med en KlM.

 

At rasen er plaget med store helseproblemer er også renspikket tøv. Det finnes knapt noen sunnere jakthundrase i dag. De aller fleste norske KlM har mye tysk blod i seg, og det tyske forbundet har stor fokus på rasens sunnhet. Statistikken over f. eks. HD i Norge viser at det er en av rasene med aller minst problemer, hunder som er registrert med noen grad av HD ligger rundt 6 % og har vært stabilt de siste 15 årene.

 

Og hvor har du det fra at rasen ikke egner seg som drivende ? Jeg vet om kleinere som det felles et 10-talls rådyr for hver høst. Jeg vet om kleinere som benyttes med stort hell både på hjortejakt og elgjakt, og ikke minst på villsvinjakt. Et godt eksempel med en ung KlM på rådyrjakt kan du se på denne videoen, ser ikke akkurat ut som om dette rådyret blir jagd fandenivold.

 

Link to comment
Share on other sites

@Bilbo

Morro med hund, skulle gjerne hatt mer enn en selv, dersom jeg hadde mer fritid. Krever mye tid og trasking for å få til ei god bikkje.

Valg av rase ? Helt klart en stående fuglehund. Årsak; det er såpass langt mellom hver fugl i norske trakter at du trenger max hjelp som du kan få, til å finne den.

Tråkling med støtende hund gir for lite avjaging og derved færre jaktbare situasjoner. Hvis det er masse fugl, ja jøss støtende er fint.

Sjekk hvilke raser som er på listen her for å få ideer:

http://www.fuglehundklubbenesforbund.no/images/stories/dokumenter/Hogstatusvinnere/2014/VinnereNMskog_2014.pdf

Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar folkens! Dette blir litt kort, men jeg vil ha en hund med god kontakt i skogen mye pga ulv.

Jeg jakter i et "ulvefritt" terreng, men det visste ikke ulven som sto å så på meg og bikkja uten et snev av frykt for noen uker siden. ca 20 m unna var den.

Så selv om det ikke er revir her, er jeg skeptisk til å ha en hund som stikker langt..

 

Ellers så setter jeg veldig pris på alle innspill! Jeg må også si at jeg faktisk finner ganske mye fugl selv uten hund. Problemet er å fine igjen påskutt vilt.Det er mye av grunnen til tankene om en hund til, da jeg syns det ødelegger mye av gleden ved å jakte når skutt fugl er søkk borte.

Så jeg vil ikke ha hund for å få MEST mulig i sekken. Heller en kompis som kan hjelpe meg å gjøre ting skikkelig. Tid til hund har jeg :)

 

Støtende hund leste jeg helst ikke skulle løpe fritt sammen med andre hunder når den ikke jaktet, for å hindre at den fant fugl på egenhånd og stakk lenger og lenger unna med den andre hunden. ? Så da utgår støtende..

 

Heller mer og mer mot KM, da jeg ikke er opptatt av prøver osv, men vil ha en hund som funker ok for meg og mitt bruk. Dette blir også min første jakthund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en pointer som fungerer godt både på skogsfugl- og rypejakt. Dette er min første hund og jeg var også veldig usikker på hvordan hunderaser som stort sett blir brukt på rypejakt og er mer stortgående ville fungere i skogen.

 

Etter å ha snakket med mange som eier ulike typer stående stående fuglehunder var mitt klare inntrykk at det viktigste var hvilke linjer hunden var avlet på og hvor god dressur en er istand å gi hunden, og ikke minst hvor god man er til å håndtere hunden under jakten.

 

Blant de stående fuglehundene jeg har opplevd på jakt har det vært stort variasjon. Fra svært stortgående hunder uten grunnleggende jaktdressur med dårlig kontakt med fører, til glitrende hunder som tilpasser søket til terrenget på en svært god måte og har god kontakt med fører.

 

For at hunden skal tilpasse søket, god riktig i forhold til terreng og vindretning, og fungere godt sammen med fører trengs det mye trening. Før en begynner å bruke hunden ute i terrenget på jakt må grunndressuren være svært god og en må ha god kontakt med fører. Så kan en trene hunden i kontrollerte fuglesituasjoner med f.eks. duer før en i neste omgang kan trene hunden på ro i oppflukt og skudd (RIOS) med klikkertrening. Parallelt med ette kan en også trene apport. Når dette begynner å sitte er det på tide å begynne å trene ute i terrenget. Er en nøye og tålmiodig med slik trening vil en få en velfungernde jakt- og familehund til glede for alle. Det flere hundesenter som tilbyr et slikt helhetlig opplæringsløp. Investering i tid til slik er gull verdt!

 

Jeg må si at jaktopplevelsen ble noe helt annet med en hund som turkamerat, som finner fugl og ikke minst leter opp påskutt fugl. Når det gjelder hvilken rase som er best så er dette en stor diskusjon... De britiske fuglehundene er mest stødige i forhold til at de ikke bryter av søket når de treffer på hårvilt. Slike utbrudd ender ofte ut i lange håpløse løp på minst 500-1000 meter og er ikke hyggelige hverken for viltet eller eier.

 

Til slutt vil jeg ønske deg lykke til med fuglehund og anbefaler deg å ta kontakt med lokale fuglehundklubber/raseklubber.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar folkens! Dette blir litt kort, men jeg vil ha en hund med god kontakt i skogen mye pga ulv.

Jeg jakter i et "ulvefritt" terreng, men det visste ikke ulven som sto å så på meg og bikkja uten et snev av frykt for noen uker siden. ca 20 m unna var den.

Så selv om det ikke er revir her, er jeg skeptisk til å ha en hund som stikker langt..

 

Dette er de samme vurderingene som jeg gjorde når Dachsen vår falt fra. Jeg hadde i utgangspunktet falt ned på Springeren før jeg fikk Dachsen, og vurderte det samme når tomrommet skulle fylles, helt frem til en kompis sa "du har ikke vurdert Working Cocker da?". Det hadde jeg ikke, men med litt tråling på nett, kontakt med oppdretter med invitasjon om å komme å titte på en trening og litt frem og tilbake, endte jeg opp med det. Kunne ikke vært mer fornøyd med rasevalget. Min har vist seg å være uhyre lettdressert, jobber hurtig og innenfor rekkevidde, det som er av feil og mangler i dressuren kommer av meg som uerfaren fuglehundeier, ikke av bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må også si at jeg faktisk finner ganske mye fugl selv uten hund. Problemet er å fine igjen påskutt vilt.Det er mye av grunnen til tankene om en hund til, da jeg syns det ødelegger mye av gleden ved å jakte når skutt fugl er søkk borte.

Så jeg vil ikke ha hund for å få MEST mulig i sekken. Heller en kompis som kan hjelpe meg å gjøre ting skikkelig.

 

Noen spissformuleringer:

Hvis en ønsker å satse på skogsfugljakt med hund, så:

- skaffe seg en spesialhund fra en spesial rase med spesial familiegener (bevist på jaktprøver), ikke en allrounder med som blir inspirert av mye mer enn fugl, i hytt og vær

- jakte over hunden, ikke drive støkk jakt av og på, dvs hunden er viltfinneren mens jegeren bare hjelper med å slå ihjel fuglen

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Uten at jeg kan dette helt på fingerspissene - men det er vel andre regler for rase og mankehøyde i Sverige enn i Norge, og dette kan ikke helt overføres..?

Forøvrig artig video.

 

Mvh Dagl

 

Dag, det er tillatt å henge på inntil 5 minutter i norge. Geco 5, hvor i all verden har du det fra at de jager rådyra fandenivold?

Har en münster vi jakter alt med, brukes på fugl - både skog og fjell og funker bra til det, apport av sjøfugl samt på hønsefuglejakta. Holder god kontakt på skogen, og slipper seg mer ut på fjell. På hårvilt benyttes den både som båndhund på smygjakt i skogen, og på reinsjakta. Samt at vi også bruker den løs på rådyr og hjort, og rev - og som ettersøkshund når vi jakter i sverige (har ikke somlet meg til å gå prøvene i Norge). Normalt jager hunden etter alt fra 30sek - 2-3 minutter. Hun tar ut på overvær, men slår siden på spor og loser sporet, så dyrene går ikke nødvendigvis veldig fort. Hun slipper etter toppen 6-700m, som regel tidligere, og jager sjelden forbi postene.

Hunden ble tidligere i høst lånt ut til en kompis som ville ha den med på hjortejakt. De var euforiske når de kom tilbake, alle - inkludert driverne fikk dyr på seg når de gikk med løs hund. Desverre hadde de bare spissbukk på kvota - det eneste de ikke så. Helga etterpå reiste de på fjellet og skjøt novemberryper for hunden.

Det endte med at den ene som var med forlangte nummer til oppdretter så hun også kunne få seg en hund.

 

Münstern skjeller også på fugl i ved og smårovvilt.

 

Er også dønn rolig i hus, og snill med alle mennesker vi slipper inn - dvs om de er så dumme å begynne kose med hunden så blir de stående en stund. Ligger ellers stort sett bare og purker på plassen sin, og går ikke rundt og sjekker matskåla hele tida, eller tigger - som spanieln vår har en hagn til :P

 

Man må dog være nøye på linjevalg, da det avles på litt av hvert.

 

Har også en jaktspringer - lettlært hund, og vanvittig moro å jakte fugl over, men ikke så egnet til kombijakt siden søket på fugl må være så tett om det skal funke. Kommer selv til å ha münster framover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...