Jump to content

12/89 vs 12/76


TorB

Recommended Posts

Emnet sier vel sitt, men er det noen som vet om effekten er bedre med en 12/89 kontra en 12/76. Stemmer det at skyteavstanden kan økes eller er det bare svermen som blir større? Blir hastigheten bedre i 89mm kontra en 76mm...?

 

Det måste det bli :!: Kom ihåg,då jag var yngre,att jag hade en 12/89 Remington hagelpump. Skaffade Winchester XXX 66 grams nickelladdning till den och skjöt en Kaja på över 50 m,som flög i luften. Fågelskrället var död momentant :!::mrgreen:

Men,till praktisk jakt,hör nog 12/89 inte hemma :!: Rekylen är därefter oxo :!:

Link to comment
Share on other sites

Du får mer hagl i svermen - den blir ikke nødvendigvis større. Kanskje får du med enkelte patroner noe større hastighet, men da på bekostning av haglmengden. Jeg vurderte en 12/89, men slo det fra meg da ammoutvalget er beskjedent i forhold til 12/76 og 12/70. Ammoprisen er heller ikke akkurat gunstig. Lader du selv, kan det derimot være noen fordeler å hente ut av den, men da skal du også vite hva du driver med.

Link to comment
Share on other sites

Effekten bak børsa blir ihvertfall større :mrgreen:

 

 

EDIT og til topic: Jeg oppfatter 12/89 som en måte å komme rundt anslagsenergi/dekningsproblematikken. Skulle jeg f.eks. brukt stål på sjøfugl, ville en 12/89 med US2 stål gi bedre dekning enn 12/76 med US2 stål og muligens nærme seg en 12/70 med US6 Hevi-Shot. NB: Jeg har ikke regnet på antall hagl ogsåvidere, etter etpar skudd med en 12/89 fant jeg ut at dette ikke var noe for meg

Link to comment
Share on other sites

Emnet sier vel sitt, men er det noen som vet om effekten er bedre med en 12/89 kontra en 12/76. Stemmer det at skyteavstanden kan økes eller er det bare svermen som blir større? Blir hastigheten bedre i 89mm kontra en 76mm...?

 

Det måste det bli :!: Kom ihåg,då jag var yngre,att jag hade en 12/89 Remington hagelpump. Skaffade Winchester XXX 66 grams nickelladdning till den och skjöt en Kaja på över 50 m,som flög i luften. Fågelskrället var död momentant :!::mrgreen:

Men,till praktisk jakt,hör nog 12/89 inte hemma :!: Rekylen är därefter oxo :!:

 

Så om jeg tester en 89mm mot 76mm i samme frabrikat og haglstr så burde jeg forvente en dypere inntrengning i feks en telefonkatalog med 89millimetern..? Syns selv dette virker rart i og med at:

- (på tynn is kanskje) regner med at de fleste patroner er ladet oppimot maksimum. Tror dermed at hastigheten på en tyngre ladning med hagl vil gå ned i forhold til en lettere ladning...?

 

Noen som vet om tester og/eller har målt hastigheter?

 

Jeg har også skutt en kråke på 50meter+ med baikal bly str5 i 32grams ladning da dette var lov...

Link to comment
Share on other sites

Tror dermed at hastigheten på en tyngre ladning med hagl vil gå ned i forhold til en lettere ladning...?

Normalt har du helt rett i dette. Dette kommer selvsagt veldig an på produsenten, men forvent ikke generelt høyere hastighet med tyngre ladning. Forvent heller tvert om. Øker du hylselengden er det selvsagt plass til mer krutt, men hvis to ulike patroner er ladd til samme trykk vil patronen med den letteste ladningen nødvendigvis ha den høyeste hastigheten.

 

Det er ikke uten grunn at en god del haglejegere har sluttet å tenke "magnum-magnum-magnum" og heller bruker vanlig ammo med middels haglladning 8) Jeg har en helt personlig teori om at en del av den "fantastiske" effekten som noen påstår å se med sånne supermagnummer kommer av at den tunge ladningen med flere hagl gir bedre dekning når holdene strekker seg litt. Sjøl prøver jeg heller å begrense holdene til normale haglehold, det blir dobbelt billig på den måten: Man skyter færre skudd, og hvert skudd koster færre kroner. Som en tilleggsbonus vil man gjerne treffe bedre også ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg testet på kryssfiner,12/89 sto i plata.mens 12/76 gikk igjennom..ikke et eneste hagl i 12/89 gikk igjennom på 55m hold.hagl nr 4 (bly) 12/76 var hagl nr 3 og di fleste gikk igjennom.......cal 10 blåste hele plata rett ned med hagl nr 4 ..alle hagl gikk igjennom...Dette var i di gode gammle blytider...og 55m hold er egentlig ikke noe haglehold,men det var en test..

Link to comment
Share on other sites

La oss se dette utifra en annen synsvinkel, så kan du trekke dine konklusjoner selv(hjelpe til)

 

For å kunne øke trykket i kal. 12 til 13500psi, og sikre at dette ikke ble brukt i eldre hagler, ble 12/89 født. Dermed er alle 12/89 testet og godkjennt til dette.

Først og fremst er dette en patron for å få flere hagl i en 12, til Turkey skyting som er "stort" over there.

 

For å øke farten på en gitt vekt hagl uten å øke trykket, MÅ diameter økes. En 12/89 kan aldri bli en 10...osv.

 

Den store(lille) fordelen er at du kan greie å skyve opptil 2,5 unser hagl, pga. du har PLASS til komponentene til dette, noe som ikke går i kortere uten stort trykk.

 

Så da kommer det an på hva du skal bruke den til. En haglepatrons effektivitet er stort sett antall hagl du plasserer i byttet og farten på disse. Har du flere hagl kan du øke diameter på svermen og dermed øke effektiviteten med flere hagl, da du treffer lettere.

 

Det jeg har funnet ut er at "speed kills" på alt vilt som du ikke greier å "sjokke" ihel så som orrfugl/ryper etc. Der du kan få livet av dem uten at hagl har gått inn til vitale deler. På rev og rådyr må du nå inn til vitale deler, ellers dør de ikke...

'Jeg ville valgt et mindre anntall hagl til høyere hastighet på alt slikt vilt.

 

Så er det; Skal du kjøpe hagl, eller skal du lade selv? På kjøpesiden hadde jeg ikke vurdert 89 engang, hvis du ikke har et helt spesifikt område der du henter litt på 89. Jeg har aldri sett de med grove hagl(da det rett og slett ikke er bruksområdet)

Lade selv? Kan godt velge 89, da de ikke er dyrere å lade enn annet, samtidig som du kan duplikere 89 hvis du VET du har en moderne hagle som tåler 13500 psi. bortsett fra 2 1/2 Oz ladningene.

 

Håper dette hjalp litt.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt mye med 12/89 og den dreper like godt som 76 og 70mm....Er ikke det det viktigeste da? Og ikke at mann kan skyte gjennom en pall eller tlfkatalog?

 

Treffer du så dør det med en 12/89 i løpet :mrgreen:

 

 

Helt klart,! 8) men litt av poenget her er at mange har en oppfatning av at 12/89 dreper enda bedre en 12/70-76

Noe som flere her har forklart bra at den nødvendigvis ikke gjør det.

Link to comment
Share on other sites

 

Så er det; Skal du kjøpe hagl, eller skal du lade selv? På kjøpesiden hadde jeg ikke vurdert 89 engang, hvis du ikke har et helt spesifikt område der du henter litt på 89. Jeg har aldri sett de med grove hagl(da det rett og slett ikke er bruksområdet)

Lade selv? Kan godt velge 89, da de ikke er dyrere å lade enn annet, samtidig som du kan duplikere 89 hvis du VET du har en moderne hagle som tåler 13500 psi. bortsett fra 2 1/2 Oz ladningene.

 

Håper dette hjalp litt.

 

Dette hjalp ja :)

 

Jeg bruker selv en 20/76 og en 12/76 og har ingen planer om å anskaffe en 12/89. Jeg ville bare vite om den hadde noen fordeler av ulike årsaker.

 

Takker for alle bidrag :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
men litt av poenget her er at mange har en oppfatning av at 12/89 dreper enda bedre en 12/70-76

Noe som flere her har forklart bra at den nødvendigvis ikke gjør det.

 

Tråden har vært ganske oppklarende for meg iallefall.

Jeg levde delvis i den villfarelsen at man ved å gå opp fra 70 til 76 og til 89 fikk en patron med mer hagle, og mer krutt, slik at utgangshastigheten ble nogenlunde den samme.

Det har jeg jo nå skjønt ikke er tilfellet, men at det stort sett brukes samme kruttladning i alle patronene, og at forskjellen ligger i kulemengden. Da er det jo elementærfysikk at ladningen i en 89 vil være langsommere enn en 70, og at man må sikte mye lengre forran på fluktskudd (fordelen må jo da være at skura er større når den først kommer frem, og kan kompensere for et dårlig skudd, og på korthold, med kortløp i skogen på skogsfugljakt, kan vel den større skura ha sine fordeler, eller ikke?).

 

Men, det jeg ikke har forstått enda, er om det er ulemper med ei hagle med 12/89-kammer i forhold til ei med 12/76-kammer, hvis man skyter med 12/76 ammo, og samme med de samme haglene hvis det skytes med 12/70.

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har bestilt en Remington 870 12/89, som skal leveres i neste uke, og lurer på om jeg heller skulle kjøpe en i 12/76. Har det ingen praktisk betydning, så kjøper jeg nok 12/89'n, da prisforskjellen er skarve 390,-. Det er jo billig, når man tar posørfaktoren med i regnskapet. For hvem kan vel nekte for at det er et par gram tøffere med "12/89 supermagnum" enn "12/76 express";-)

 

Jau, og i samme slengen. er det noen fordeler med trestokk framfor synth? Jeg tenker da spesielt på hvis jeg må tilpasse kolben fordi jeg er lang, både i kropp og armlengde. Tenker da spesielt på feks justerbar kolbeforlenger som jeg så i en annen tråd her (kolbekappe som sto på 2 metallpinner som kunne justeres).

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har bestilt en Remington 870 12/89, som skal leveres i neste uke, og lurer på om jeg heller skulle kjøpe en i 12/76. Har det ingen praktisk betydning, så kjøper jeg nok 12/89'n, da prisforskjellen er skarve 390,-. Det er jo billig, når man tar posørfaktoren med i regnskapet. For hvem kan vel nekte for at det er et par gram tøffere med "12/89 supermagnum" enn "12/76 express";-)

Hvis posørfaktoren fører til at du lader med noen treige 3 1/2" og kameraten med noen kjappere 76, og han får sekken tung, så er vel ikke hensikten oppnådd, eller :wink:

 

Men du kan kjøpe Wingmaster HD 89mm, og de har 50fps mer enn lillebroren. Bare pass på å ikke få så mange skuddsjanser, hvis du ikke akkurat har fått lønning :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var vel heller mer om det var en bakdel å skyte 12/76 i en 12/89 børse, og slik jeg har forstått det, er det ikke det. Men kansje noen som vet dette kan si det?

Correcto mundo....

 

Har selv ei 12/89 O/U hagle, og de fleste jaktskudda som går i den børsa er nettopp 12/76.

Men jeg har muligheten til å bruke 89 mm.

Og det er grunnen til at jeg kjøpte en 12/89. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet var vel heller mer om det var en bakdel å skyte 12/76 i en 12/89 børse, og slik jeg har forstått det, er det ikke det. Men kansje noen som vet dette kan si det?

 

Nettopp. Det ble vel litt mange ord, for å forklare hvordan jeg tenkte.

Men, vi kan ta krotversjonen:

 

ER det ulemper ved å skyte 12/70 og 12/76 patroner i ei 12/89børse?

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spør, er at jeg har bestilt en Remington 870 12/89, som skal leveres i neste uke, og lurer på om jeg heller skulle kjøpe en i 12/76. Har det ingen praktisk betydning, så kjøper jeg nok 12/89'n, da prisforskjellen er skarve 390,-. Det er jo billig, når man tar posørfaktoren med i regnskapet. For hvem kan vel nekte for at det er et par gram tøffere med "12/89 supermagnum" enn "12/76 express";-)

Hvis posørfaktoren fører til at du lader med noen treige 3 1/2" og kameraten med noen kjappere 76, og han får sekken tung, så er vel ikke hensikten oppnådd, eller :wink:

 

Men du kan kjøpe Wingmaster HD 89mm, og de har 50fps mer enn lillebroren. Bare pass på å ikke få så mange skuddsjanser, hvis du ikke akkurat har fått lønning :lol:

 

 

Neineinei.

Posørfaktoren oppnås ikke i praktisk bruk. Den oppnås når man prater om børsa :wink:

 

Og de Wingmasterpatronene, er det de som koster 60,- stk?

Var salg på G-sport i dag, med 25% på alle varer, også ammo, men de hadde ikke annet enn 1er i wingmaster, og det så jeg ikke helt poenget med. Rådyrjakt med hagle synes jeg ikke noe om. Da tar jeg heller fram arve-mausern etter farfar.

Link to comment
Share on other sites

ER det ulemper ved å skyte 12/70 og 12/76 patroner i ei 12/89børse?

Svarte over her, men prøver igjen... Nei. :wink:

 

Jeg har litt problemer med min 12\89 som er svært lite brukt, i felten så har jeg problemer med å veksle bruker stort sett bare 12-70 men det kan nok være at at jeg ikke pumper hardt nok i enkelte situasjoner :?:

 

Ser at en 12-89 patron koster over 50 kr smellen på XXL så det blir ikke aktuelt å skyte med disse uansett :shock:

Link to comment
Share on other sites

Du får ei unødig tung hagle til de lette patronene? :roll:

Tung? Vet ikke hvordan det er med andre merker, men min Lincoln med 89 kammer veier nøyaktig det samme som den med 76 kammer.

 

Og som sagt, så er det enkelte ganger det er greit å kunne bruke 89 mm patroner hvis man føler for det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle kjøpt meg hagle idag, så hadde det uten tvil blitt en Benelli automat 12/89 med utskiftbare choker. Man trenger sjelden så grov hagle, men da har man valget. Kan jo skyte absolutt all ammo i det våpenet. Til mitt bruk duger det fint med 42 gr. ladning 12/70 og hagl nr. 3

Dette bruker jeg på alt i jaktsituasjoner. PS. skyter ikke rådyr med hagle, og jeg jakter ikke sjøfugler enda.

 

Jeg liker å ha valget, og det skrumper inn med den 12/70'n jeg har. Derfor hadde jeg valgt 12/89. 12/76 duger jo også i massevis. Men størst er best :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste grunnen til å kjøpe en 12/89 er at der GØY.

:shock::D:D:D:D

 

Med en remington 870 supermag kan du bruke alle typer ammo.

 

Synes selv at det er kjekt å ha 12/89, og vil anbefale alle andre det samme. Hvis du først skal kjøpe deg en Rem 870 koster det bare et par hudrelapper i forskjell mellom 12/76 og 12/89.

Da kan du like god kjøpe 12/89.

Stort sett bruker du stander ammo 12/70 og 12/76 ved jakt, men i visse sammenhenger kan det være GØY å dra frem en 12/89.

prisen på 12/89 er fremdeles ofte høy, men den vil synke ettervert som flere bruker det. Prisene var faktisk verre før.

Tidligere hadde de noen "billige" 12/89 nr.2 og nr.4 Mirage i bly til 10 kr stk. på G-sport. Får håpe ad noe lignende kommer inn igjen.

 

Har selv en Remington 870 supermag som har skutt mer enn 10 000 skudd. Mest leirdue, men også noen 12/89.

 

Ingen ting er som en varm pumpehale,

på en kald og våt dag.

 

:D:D

Link to comment
Share on other sites

prisen på 12/89 er fremdeles ofte høy, men den vil synke ettervert som flere bruker det.

 

Hmm.. Min teori er at etterhvert som "superammo" a´la Hevishot, HD, TSS og slikt kommer mer på markedet så vil etterspørsel og behov for slike langmagnumer heller minske... En 12/70 Hevi Shot har nok bedre prestasjoner enn 12/89 stål, og en 12/76 HS, HD og for ikke å snakke om TSS (Tungsten Super Shot, se annen tråd) hvis det blir fabrikkladd, vil langt overgå det 12/89 bly gjorde. Tror jeg da. Arrester meg hvis hypotesen er feil.

Link to comment
Share on other sites

prisen på 12/89 er fremdeles ofte høy, men den vil synke ettervert som flere bruker det.

 

Hmm.. Min teori er at etterhvert som "superammo" a´la Hevishot, HD, TSS og slikt kommer mer på markedet så vil etterspørsel og behov for slike langmagnumer heller minske... En 12/70 Hevi Shot har nok bedre prestasjoner enn 12/89 stål, og en 12/76 HS, HD og for ikke å snakke om TSS (Tungsten Super Shot, se annen tråd) hvis det blir fabrikkladd, vil langt overgå det 12/89 bly gjorde. Tror jeg da. Arrester meg hvis hypotesen er feil.

 

Har ingen grunn for å arrestere deg,

men 12/89 er fremdeles GØY å skyte med.

 

Med en 12/89 kan du bruke alle typer ammo,

det kan du ikke med en 12/76.

Det kan jo komme en dag det kunne være kjekt å ha en 12/89.

Utviklingen på ammo går fremdeles, og hva vet en om hva som er tilgjengelig om 2 - 3 år.

 

12/89 er GØY, og kjekt å ha. :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Da er 870'n i hus. det ble 12/89.

Gikk og snakket med kontakten min på XXL, og han slo av 1200,- på prislappen da jeg nevnte tilbudet fra jakt og friluft. Så sparte jeg ytterligere 90,- på børsa og et par hundre på frakt :D

 

De ekstra pengene brukte jeg seff på nytt "frigg tactical" futeral til rifla :shock:

Link to comment
Share on other sites

regner med det, for jeg tror jakt og friluft driver med lager tømming for tiden. der går de for 2500. :D. Var borte der i går og handlet skudd for 25000. Så det har vært mulig å få noen gode kjøp der borte denne mnd. Det er desverre slutt på morro denne mnd

Link to comment
Share on other sites

Ang. 12/89 har Jaktdepotet Federal Speed Shok til 6-7 kr/stk. Disse er riktignok stål men har en hastighet (oppgitt...) på ca 460-470 m/sek, har vanskelig for å tro at det blir spesielt ålreit å være rev med 46 gram BB haggel i fleisen, selv om haglene er stål... De har og en annen serie til 11-12 kr smellen, ingen aning hvorfor de er dyrere...

Var forøvrig en "høyhastighets" stålpatron som ble kåret beste sjøfuglpatron i J&F ammunisjonstest, de er vel ikke kjent for å være spesielt lettskutte...

Link to comment
Share on other sites

Avslag på 1200 kr på ei børse til 3400 kr :shock:

Gratulerer med bra handel :D

 

Takk. jeg er ganske fornøyd jeg også. Det er min faste jakt/friluft/sportsbutikk, og ekspeditøren kjenner meg igjen hver gang jeg er der.

 

Men helt ærlig og oppriktig, så tror jeg de fleste kan få slike rabatter på XXL, hvis du viser til annonser eller tilbud fra andre butikker, også norske internetbutikker.

Så lenge butikken ikke taper penger på å selge til samme pris, eller marginalt lavere, enn det tilbudet du kommer med, så er de ikke vanskelige. Man skal huske på at slike store kjedebutikker måles i omsetning (så lenge de ikke går i minus), og ikke i overskudd, når det gjelder måloppnåelse.

Link to comment
Share on other sites

Prisene på 12\89 er syke, var på xxl igår. Tror det var 54 kr skuddet, litt dyr revammo. :evil:

 

Alt er relativt :D Hvis jeg skyter 10 rever på åtet en vinter, og det koster meg 540kr, kontra 200-300kr hvis jeg bruker annen ammo, så er det meg revnende likegyldig. :) Er så liten forskjell økonomisk sett at det bryr jeg meg ikke om. Sitt heller i glugga en natt til lørdag istedet for å gå på byen, så er det innspart på en kveld, og vel så det.. :)

 

Men klart, man bruker gjerne ikke slik dyr ammo på jakt der det går langt flere skudd, f.eks rypejakta. Da blir man fort blakk vil jeg tro.. :)

Link to comment
Share on other sites

Da er 870'n i hus. det ble 12/89.

Gikk og snakket med kontakten min på XXL, og han slo av 1200,- på prislappen da jeg nevnte tilbudet fra jakt og friluft. Så sparte jeg ytterligere 90,- på børsa og et par hundre på frakt :D

 

De ekstra pengene brukte jeg seff på nytt "frigg tactical" futeral til rifla :shock:

 

Jeg spurte om det samme, men fikk blankt nei..hmmm..trynefaktor ute å går kanskje :lol: Uansett gratulerer. Jeg har bestilt fra Jakt og Friluft.

Link to comment
Share on other sites

Ang. 12/89 har Jaktdepotet Federal Speed Shok til 6-7 kr/stk. Disse er riktignok stål men har en hastighet (oppgitt...) på ca 460-470 m/sek, har vanskelig for å tro at det blir spesielt ålreit å være rev med 46 gram BB haggel i fleisen, selv om haglene er stål... De har og en annen serie til 11-12 kr smellen, ingen aning hvorfor de er dyrere...

Var forøvrig en "høyhastighets" stålpatron som ble kåret beste sjøfuglpatron i J&F ammunisjonstest, de er vel ikke kjent for å være spesielt lettskutte...

 

Va vel 39 gram de 12/89'ene;

 

http://www.jaktdepoet.no/webshop/defaul ... 32&uid=252.

 

Men ja, 475 m/s er det jeg vil kategorisere som "hissigt". :)

Link to comment
Share on other sites

regner med det, for jeg tror jakt og friluft driver med lager tømming for tiden. der går de for 2500. :D. Var borte der i går og handlet skudd for 25000. Så det har vært mulig å få noen gode kjøp der borte denne mnd. Det er desverre slutt på morro denne mnd

 

Da så du på 12/76 express magnum. Supermagnum 12/89 koster 2890,- hos jakt og friluft.

Link to comment
Share on other sites

Bestilte meg en Beretta urika 2 synth i går. Denne er i 12/76, fornuften vant. Muligheten til feilfri veksling av lette 12/70 ladninger (til leirduer og annen morro), er viktigere for meg enn de få skudda det blir på sjøfugl og gås. Spesielt siden 12/76 amo når slår saftigt på større fugl også.

 

Oi det er sant,må huske å sende søknaden til butikken. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Mossberg 935 i 12/89 i høst. Kunne ikke la et tilbud på en ny halvautomat til 5000,- gå fra meg. Denne hagla ble kjøpt med tanke på det største hagleviltet, som rådyr, rev og gaupe. Har prøvd 3,5" Remington Wingmaster i nr 2, BB og T, og må si at jeg er mektig imponert. Med full choke fikk jeg 20 hagl i et A4 ark på 50 meter med nr 2. Få viltarter som kommer gjennom denne svermen helskinnet med andre ord. På viltarter som rådyr/rev/gaupe kunne gjerne patronene kosta 100 kr stykket. Går ikke mange skudda i året, for å si det sånn... :D

 

Et annet bruksområde for hagla er andejakt med stålhagl. Har alltid vært litt skeptisk til stålhagl på and. Men i høst har jeg skutt 4 ender med Gamebore 3,5" i nr 3. Der har det vært god efffekt, med skikkelig penetrasjon og dekning. Federal har 3,5" stålhaglpatroner til 7 kr smellen, og da trur jeg man får god effekt for penga. Hastighet opptil 470 m/s skal man ikke kimse av.

 

At det ikke er noe mer å hente i 12/89 kontra 12/76 trur jeg ingenting på. Blir vel som å si at det ikke er noe å hente i 12/76 kontra 12/70 eller 20/76 kontra 20/70. 12/89 patroner som selges nå blir ladet med forholdsvis lette ladninger på mellom 40 og 50 gram. Disse ladningene får da anseelige hastigheter, og god effekt i målet.

 

At det er heftig rekyl i 12/89 er jeg vel forsåvidt enig i. Kjekt å ha kaliberet i en halvautomat. Gjør fortsatt litt vondt, men på en god måte :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Mossberg 935 i 12/89 i høst. Kunne ikke la et tilbud på en ny halvautomat til 5000,- gå fra meg.

 

Er det den modellen med kolbehals-sikring?

I såfall, er du fornøyd med den sålangt?

 

Jeg har klådd på den, og vurderer den sterkt, men jeg er i utgangspunktet skeptisk til halvautoer, og spesielt til de i det nedre sjiktet av prisskalaen..

 

Verdt pengene så langt?

Veksler den lerdueammo?

Link to comment
Share on other sites

Har sikringa på rett plass ja. Kjempefornøyd foreløpig. Har ikke prøvd lerdueammo, og tviler vel egentlig på at den gjør det. Men det har ikke så mye å si for meg. Følger med 3 choker, IMP, halv, og full. Ifølge manualen skal selv Full choke tåle "steel and other no toxic materials". Det spesielle løpet gir pene skuddbilder.

 

Veit om flere som har kjøpt den, og flere som vurderer å kjøpe den. Trur man får utrolig mye for penga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...