Jump to content

Emneselektive moderatorer


Münsterjeger

Recommended Posts

Lager denne tråden for å lufte ut et par ting, og få en saklig diskusjon på emnet. Det hele dreier seg om støtte om lovbrudd og oppfordring til lovbrudd.

 

Det er litt irriterende, at man kan diskutere noen emner, men ikke andre.

Eller, det blir vel feil å si at man ikke kan diskutere, for det får vi lov til. Men når det kommer til å støtte opp om og oppfordre til lovbrudd, det er der det skorter litt hos meg. Noen av disse trådene går så det suser også.

Det finnes mange eksempler på dette. Trenger dere eksempler, så si ifra.

 

Jeg for min del synes moderatorene bør finne ut av om det er greit å ha et allment åpent forum hvor vi kan støtte og oppfordre til lovbrudd. Det er ikke bare jeger- og skytterstanden som leser her, og et par tråder er direkte ødeleggende for oss selv.

 

Det virker som at det er greit å ha slike tråder "siden alle gjør det", eller "det var etisk rett", eller "jeg gjør det av prinsipp".

Tolk det rett, jeg gjør da lovbrudd hver eneste dag. Men skal jeg få lov å legge det ut her i detalj, og sanke støtte her? Jeg har deltatt i diskusjoner selv, og støttet opp om temaer. Etter litt ettertanke er jeg nok ikke fullt så enig som jeg gav uttrykk for.

 

Er det kun jeg som føler det litt sånn? Hva mener der andre?

 

Ikke la tråden skli ut i usakeligheter.

 

 

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser en god del av trådene her inne og skjønner ikke hva du sikter til. Kan du være mer konkret? Har du brukt "Rapporter innlegg"-knappen når du har sett noe du mener er skadelig for forumet og/eller jegeres/skytteres sak? Det er ikke sikkert at mods har sett de innleggene du sikter til.

Link to comment
Share on other sites

Kommer litt an på hva som diskuteres. Mange forhold man kunne bli dømt for hvis en idiot av en politiadvokat ikke hadde noe å gjøre en dag. Ta feks han som skjøt den hjorten i dårlig lys eller han svensken som ble dømt for å ha siktet på en orrhane gjennom kikkertsiktet med en tom børse. Dette er jo ikke ulovligheter i oss vanlige folks øyne. Hvem kan med god samvittighet si at man ikke går etter med lommelykt hvis man har skutt på et dyr som ikke falt på skuddplassen i skumringen. Jeg lar det i allefall ikke ligge å bli ødelagt til morraen etter.

Men emner som omfatter ulovlige våpen eller ulovlig jakt synes jeg bør stoppes nokså fort. Ta feks når det diskuteres ulvejakt. Det er vel ikke andre enn jegere og saueeiere som har forståelse for at vi ikke trenger ulv. Den største delen av den norske befolkningen har ingen mening om det eller er for ulv. Er ikke akkurat positivt for jegerstanden når ulovlig ulvejakt preger forsiden av VG

Link to comment
Share on other sites

Et godt eksempel er tråder som omhandler bly-saken.

Vi kan diskutere det, men ikke oppfordre til det.

 

Hundedrap derimot får god støtte. Denne tråden var det vel en moderator som startet?

 

Fine eksempler "358 Win".

Har ikke vært aktiv i de trådene her.

Er for at vi skal kunne diskutere dem, og om her faktisk er begått lovbrudd. Men jeg synes ikke vi utad skal oppfordre til dette av prinsippielle grunner.

 

Slik jeg ser det er det greit og støtte noen lovbrudd, mens andre skal vi tie om.

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette forekommer i tema som jeg ikke er interesert i, og ikke leser?

For jeg fatter ikke hvile saker du sikter til...

Det kan jo være ryddig med et par eksempler, slik at alle vet hva vi snakker om,

men det kan jo generere en del uønsket støy også.

Kan jo vente litt, kanskje de bare er meg som ikke har sett noe...

Link to comment
Share on other sites

Er det innlegg eller tråder som anses som upassende, så bruk rapportknappen :wink:

Og kom gjerne med eksempler på tråder/innlegg...

 

 

Hadde håpet å la være og rippe opp i et slikt tema, men...

Jeg sikter bla. til tråden som Poacher startet, etter å ha tatt med Quattro ut i skogen og skutt han, etter å ha bitt en gutt.

Selv skulle jeg selvfølgelig ha rapportert innlegget. Når jeg har ått la det synke inn, synes jeg ikke det var passende. Jeg tror slike tråder ødelegger for oss selv. Hva som var etisk riktig i den saken hersker det ingen tvil om. Men det er mot norsk lov.

 

Jeg har dessverre ikke konkrete tråder jeg kan sikte til når det gjelder blyforbudet.

Men når noen oppfordrer andre til å bruke bly, da kommer moderatorer på banen og nevner norsk lov.

 

Bruken av Astro er (var) også et eksempel på ignoranse av norsk lov. Her har man fåt lov å diskutere bruken av den amerikanske modellen i norge.

 

Dette er kun ment som konstruktiv kritikk. Både til meg selv og andre. :-)

Det er vel ingen av disse eksemplene som er så grove som f.eks. tjuvjakt. Men tjuvjakt er ulovlig, på lik linje med de andre eksemplene her.

Link to comment
Share on other sites

Hadde håpet å la være og rippe opp i et slikt tema, men...

Jeg sikter bla. til tråden som Poacher startet, etter å ha tatt med Quattro ut i skogen og skutt han, etter å ha bitt en gutt.

Selv skulle jeg selvfølgelig ha rapportert innlegget. Når jeg har ått la det synke inn, synes jeg ikke det var passende. Jeg tror slike tråder ødelegger for oss selv. Hva som var etisk riktig i den saken hersker det ingen tvil om. Men det er mot norsk lov.

 

 

Når ble det forbudt å avlive sin egen hund?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikter bla. til tråden som Poacher startet, etter å ha tatt med Quattro ut i skogen og skutt han, etter å ha bitt en gutt.

Selv skulle jeg selvfølgelig ha rapportert innlegget. Når jeg har ått la det synke inn, synes jeg ikke det var passende. Jeg tror slike tråder ødelegger for oss selv. Hva som var etisk riktig i den saken hersker det ingen tvil om. Men det er mot norsk lov.

Som andre har påpekt: Hvor står det i lovverket at en hundeeier ikke har lov til å avlive sin egen hund? Såvidt jeg vet kan en slik handling -- hvis den blir utført slik at dyret "lider i utrengsmål" -- stride mot dyrevernloven, og den kan -- hvis man foretar avlivingen med skytevåpen i tettbygd strøk -- stride mot lokale politivedtekter. Men så lenge det skjer som beskrevet, uten angst for hunden, uten lidelse, og på et sted hvor det er lov å avfyre skudd, kan jeg ikke fatte hvilken paragraf man bryter. Men, pek på den aktuelle paragrafen så skal jeg gi meg på flekken.

 

Jeg synes ærlig talt at folk som slenger utav seg påstander om "mot norsk lov" skal henvise til paragrafen som de mener er brutt. Det er alt for lett å la påstander og egne tolkninger bli opphøyd til evige sannheter!

 

Bortsett fra at jeg så langt mener at du skyter skivebom med innegget ditt, er det tross alt positivt at vi ser ut til å være enige angående den etiske siden av denne konkrete saken :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått påpakning fra moderator da jeg i ett innlegg skrev at jeg benyttet 110grs V-max på seljakta :)

Joda, jeg vet at den ikke tilfredstiller lovens krav til annslagsenergi men den gjør jobben like effektivt som noen annen kule.

Så kan en jo diskutere i det vide og brede om hvor en skal sette grensen for hva som kan skrives her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem er at vi moderatorer ikke er jurister og dermed ikke alltid vet hva som er lovlig og ulovlig. Det er sikkert en del temaer som har passert under radaren av den grunn. Men nå regner jeg slike utfordringer som et felles ansvar, dere kan ikke forvente at vi moderatorer skal lese alle postinger som gjøres her. Ser dere noe som dere reagerer på, bruk rapporteringsfunksjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått påpakning fra moderator da jeg i ett innlegg skrev at jeg benyttet 110grs V-max på seljakta :)

Joda, jeg vet at den ikke tilfredstiller lovens krav til annslagsenergi men den gjør jobben like effektivt som noen annen kule.

Så kan en jo diskutere i det vide og brede om hvor en skal sette grensen for hva som kan skrives her på forumet.

 

Da mener jeg at moderator gjorde helt rett :D

Jeg er enig i at nevnte kule burde vært tillatt på seljakt, men så lenge den ikke er det tror jeg ikke dette er den mest hensiktsmessige måten å prøve å få den godkjent på.

Link to comment
Share on other sites

Flause.

Saken om avliving om hund er meg feilinformert. Skulle ha sjekket dette selv. Beklager.

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-19981011-0991.html

 

Akkurat denne saken var, som du sier Sako: Skivebom.

 

Men er ikke enig i at det ikke oppfordres til lovbrudd.

Og nei, jeg mener ikke at egne tolkninger av lov er evige sannheter.

 

Har gått og ergret meg en stund på akkurat dette emnet, men ser at det var lite gjennomtenkt og skrive emnet slik det er lagt fram. Beklager.

 

Synes moderatorene gjør en knakende god jobb. Takker og bukker!

Link to comment
Share on other sites

Moderatorer er mennesker de også. Forøvrig synes jeg det skal være lov å diskutere alt mulig, mene alt mulig og si alt mulig så lenge det ikke er straffbart. Og så lenge det er relevant.

Jeg tenker at det er irrasjonelt å tro, slik en del gir uttrykk for, at det man gir uttrykk for her inne i neste omgang skal føre til lovendring. Selvsagt er våkne folk i forvaltningen interessert i å vite litt om hva andre i befolkningen driver med, og på slike nettsteder som dette kommer det frem en og annen mening og oppfatning som kan få hvem som helst til å bli en smule tankefull. Men det blir naivt å tro at dette forumet automatisk oppleves representativt for den norske jegerstanden, slik forstått at det som blir ytret her oppfattes som "landsmøtevedtak" fra "Den Norske Jæger". (Våpenfetisjister vet jeg lite om :mrgreen: .)

 

Jeg tror det er mer skadelig for "saken" (hva nå det måtte være) om forumistene stadig får smekk over fingrene med beskjed om å holde tett. Åpenhet er sunt. Vi lever i et humant og fungerende demokrati.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er/har vært medlem på en del andre forum med ulike interessefelt, og kammeret.no er etter min mening det best modererte forumet av dem. Moderatorene missbruker på ingen måte sin stilling og deltar i diskusoner som kunnskapsrike brukere.

 

Det er forståelig at dette er en vanskelig balansegang. En ting er formelle normer, lover, men hva med uformelle? Å ha meninger er lov, men det finnes en grense her også.

Synes det blir gjort et glimrende arbeid på dette feltet her på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Takker så meget for tilbakemeldingen, M17. Å være moderator er en vanskelig balansegang, godt å høre at vi ikke er helt på bærtur.

 

P1eR: Alt i orden, ingen sure miner herfra. Vi tåler godt en diskusjon eller to rundt jobben vår, faktisk er det bare sunt at den kommer opp av og til. Selv om folk flest virker fornøyde har vi garantert potensiale til forbedring på noen punkter, men da er vi også avhengige av konstruktive tilbakemeldinger som du kom med.

Et godt tips er å vise til spesifikke tråder/temaer, generelle henvisninger kan være vanskelige å forholde seg til. Det er også slik regelverket vårt i stor grad har blitt til, ved behandling av reelle saker her fremfor hypotetiske problemstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Synest moderatorene gjør en kjempe jobb. Jeg trekker tilbake kritikken jeg kom mot enkelte i startfasen :wink: (Ja da var de vel enkelte som ikke visste hva en moderator var)

Link to comment
Share on other sites

Godt å høre, Solheimen. Alt må læres, og slikt tar tid. Dessuten følte vi at vi måtte gjøre en del ting forskjellig fra SL, og når "hele SL" kom hit i samlet flokk var det viktig å bruke litt jernhånd så de ikke tok med seg alle vanene også. Det var en slitsom periode, men det gikk seg til etter en stund.

 

Jeg synes forumet bare blir bedre og bedre, tonen er jevnt over bra og selvjustisen er godt innarbeidet. Så dere brukere fortjener like mye ros som oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sikter bla. til tråden som Poacher startet, etter å ha tatt med Quattro ut i skogen og skutt han, etter å ha bitt en gutt. Men det er mot norsk lov.

 

Jeg så denne tråden tidligere idag... Jeg ble først skuffet og så forbannet, og begynte å skrive svar til deg... Leste selv over svaret mitt noen ganger, og besluttet å slette det og finne på noe annet, rett å slett for å moderere meg selv. For så å svare senere idag. Ser i etterkant at dette ikke var så dumt gjort av meg :wink:

 

 

Flause.

Saken om avliving om hund er meg feilinformert. Skulle ha sjekket dette selv. Beklager.

http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-19981011-0991.html

 

Akkurat denne saken var, som du sier Sako: Skivebom.

 

Beklagelsen aksepteres på strak hånd... Det er meget ryddig og bra gjort av deg å beklage i etterkant når man har tråkket litt feil. Har selv gjort dette :oops:

 

Har litt erfaring selv som moderator :lol: Noen av dere husker sikkert dette på godt og vondt :wink: Det er alt annet enn lett noen ganger og sitte mellom barken og veden når det stormer som værst. Syntes de gjør en god jobb her inne.

Noen temaer er mer betente enn andre, og jeg fatter ikke hva som får folk til å gå helt av hengslene noen ganger.

 

Det enkleste er om man rett å slett blir enige meg hverandre om å være uenige. For så å la saken ligge dø, men enkelte benytter enhver anledning til å gi ei stikkpille. Se bare på tråder som omhandler Blaser R93, Ulv, 6,5 til elg osv... Det er 3 innlegg så er temperaturen på kokepunktet allerede :lol:

Å sitte som moderator da er IKKE enkelt, for spørsmålet er når og hvordan man skal bryte inn. Når man da i tillegg har noen som ikke vil/kan høre og tar poenget. Så må det noen ganger ryddes med hard hånd. Dette medfører at noen føler de er tråkket hardt på tærne. Da kommer det gjerne en tråd om forskjellsbehandling... osv...

 

Så vil bare oppfordre medlemmer til å tenke/lese over hva de har skrevet før de trykker [enter] og skulle du få en PM fra moderator om å skjerpe deg, så er vel ikke det verdens undergang, selv om du føler at det ikke er rettferdig?

Bit det i deg og "move on"

 

Dette ble egentlig mye lenger og ikke slikt jeg hadde tenkt innlegget, som i utgangspunktet var myntet på trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...