Jump to content

Hjelp til valg av børse Mauser Vs Sauer


Litago

Recommended Posts

Skal kjøpe ny børse og ønsker da innspill fra folk med erfaringer fra disse.

Første børsa er en Mauser M03 andre børsa er en Sauer 404.

Det er vel liten erfaring og finne på 404. Men til dere som har fått litt tid til og klå på den.

Please fortell 8) kaliber blir enten 300win mag eller 9.3x62

Sikte blir det jeg allerede har Zeiss V8 1.8-14x50

 

Takker på forhånd for alle innspill :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Mauser M03 og kan ikke si annet enn at jeg er fornøyd, solid våpen med meget god presisjon, i alle fall i de to løpene jeg har.

 

Men... Jeg hadde nok valgt en Sauer 404 om jeg hadde valget i dag...

 

Hvorfor?

Sauer lager gode våpen.. Og 404 har jo fått alle de detaljene 202 ikke hadde

Link to comment
Share on other sites

300WM gjør egentlig bare en ting bedre enn 9.3x62, og det er å rekke ut litt lenger - og selv det ble litt overflødig da laseren erstattet boermetoden til avstandsmåling. Likevel, slanke kuler og god fart er ikke feil når holdet blir såpass at en faktisk må måle det.

Har du tenkt å jakte på hold over 2-300m, og vet at du kan treffe (f.eks. storviltprøvesirkelen) på de holdene og litt til, da kan 300en ha noe for seg. Ellers, 9.3. Et godt alternativ er selvsagt en 300 OG en 9.3 :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er nokså vant med rekylen i 9.3 men hvordan er rekylen i 300 i forhold?

Og når man snakker om løps utbredning hvor mangen skudd tar det i 300?

Har blitt anbefalt 7mm rem mag også. Men ble litt skeptisk da en fyr på gmax sa den var svakere enn 30-06. Mens en annen mente det var som 30-06 med 308 på toppen i virkning.

Link to comment
Share on other sites

Og når man snakker om løps utbredning hvor mangen skudd tar det i 300?

Det kommer an på hvor mye puss og tap av presisjon du godtar, men til jakt, sikkert 3000 minst - 9.3 vil jeg tippe 10 000? Har aldri hørt om et utslitt 9.3-løp.

Men ble litt skeptisk da en fyr på gmax sa den var svakere enn 30-06

Høres som solid kompetanse - i fluefisking eller noe...

 

300WM og 7mm RM er veldig sammenlignbare, hel ttil du topper 300en med de aller tyngste kulene. Det er kun et poeng dersom du skal minimere vindavdrift på virkelig, ekte langt hold. 7mm bruker litt lettere kuler enn 300, så litt mindre rekyl er det.

 

9.3 har på en måte en annen slags rekyl, men det blir igrunnen mye det samme, du må tåle at det smeller og at munningen vipper opp, på ei lett rifle, mye, og at du skulle hatt kolben i skuldra - dersom du glemte det... 9.3en lager mye større høl, og de fleste er enige om at den sender ting i bakken med mer autoritet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som jeg kan belage meg på og kjøpe 2 løp ett i 9.3 og ett i 300 eller 7mm

Men vil 7mm felle det samme viltet som 300? Tenker da på bjørn og elg evt hardtskutt gris?

 

Når det gjelder rifle lener jeg meg mot 404 i syntet eller Elegance utgave

Håper bare løpene blir billigere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har M03, synes ikke den er så tung egentlig.

En kjempelett børse er vinglete å skyte med.

6.5x55 er kjempefin på rev og slikt, billig ammo, gode og billige kuler til all bruk

9.3x62 og 6.5x55 er en fin kombo og du bruker samme sluttstykkehode

Link to comment
Share on other sites

M03 er eg godt nøgd med. Har 308 kappa på 45 cm, og føles ikkje tung med kikkert, montasje og demper. Hendig Våpen. Svært god balanse. Skyt Hol i Hol med 165 oryx.

 

Oppspennaren er suveren. Lett og lydlaus. MagSafe-funksjonen er og fin.

 

 

 

Mykje gode rifler til sals. M03 er heilt klart ei av dei

Link to comment
Share on other sites

Om det skulle bli en Mauser går jeg nok for en Stalker model.

Denne er i følge Mauser 99cm. Kjempe hendig børse i 9.3

Blir vel noe i samme klassen som en guide gun

Er litt lite erfaringer fra folk og hente på nye 404.

Men etter det jeg forstår mener noen at dette er en 202 med oppspenner.

Og da blir prisen litt drøy. En 404 med classic stokk i grad 2 ligger på over 38K

Og Elegance på over 45K. Så prisen må nok ned noe tenker jeg.

Kan jo være grunnen til at den ikke har tatt helt av?

Link to comment
Share on other sites

Tatt etter en dårlig hukommelse: Har ikke 404 bedre system for løpskifte, annen/egen montasje, verktøy for å bytte løp integrert i forskjefte og at du kan justere avtrekksvekt enkelt selv?

 

Og sauer har jo generelt meget gode avtrekk

 

Riktig, 404 har oppgradert løpsbyttet betraktelig, det er nå laget slik at pipa sentres og havner i samme posisjon vær gang den tas ut og inn, låskassen vies ut når forskjefte feste dreies ned, da glir pipa lett ut og inn, verktøyet som sitter i stokken brukes til å trekke til løps skruene i nummerert rekkefølge og dras til så verktøyet så vidt flekser litt ca 5nm.

404 er konstruert til å tas fra værandre når som helst og har null treff punkt forandring, videre så har den et stillbart avtrekk som den er alene om å ha

og muligheten til raskt kolbebytte som det kommer mange varianter til også fra andre leverandører.

Alt dette sammen med det enkle og sikre løpsbytte systemet og at i tillegg kikkert står på kassa er verdt de ekstra pengene for å få det mest allsidige

systemvåpnet som finnes og at i tillegg så kan det veksles mellom medium og magnum kaliber i samme kasse, noe som ikke gikk på 202 kun Take Down.

Ja en 404 er på en måte en oppgradert 202 +++++, den har alt det en 202 manglet pluss mange små tekniske detaljer som betyr mye.

404 er det hotteste nå om dagen... :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Er helt fersk her inne så kanskje jeg ikke er på rett plass.

Har anskaffet meg en M67 kalibe 6x55 med heavy barrel 22 mm. 60 cm lengde-

Four X Burris 3-12 x56 kikkert og A-Tec lyddemper

Denne er påmontert en tofot

Denne er tenkt brukt på åtejakt på rev.

Mitt spørsmål er hvilken fabrikkladet ammo som vil være å foretrekke, da på hold mellom 75 til 200m

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kjøpte ny 404 classic xt.

Har ikke så mye erfaring siden den er tre mnd gammel. Men kan fortelle at jeg er bedre skytter med den. Balansen er veldig god. Avtrekket på minstevekt passer meg perfekt. Man får absolutt følelsen av kvalitet når du holder den og trekker av.

Men den koster mye penger.

Skal også sies at min kamerat skjøt mye bedre med den fra første skudd enn med sin egen sako75.

Kaliber jeg valgte var 6,5. Går også på elgjakt og føler det holder i masse vis.

Angrer ikke ett sekund på kjøp av 404.

Men det gjør vel ikke en m03 eier heller.

Kjøp det du har mest lyst på. Så slipper du å angre.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke Heym et alternativ lengre?

Ingenting galt med Heym. Den ble solgt til fordel for noe annet.

Plutselig fikk jeg høre at han jeg hadde gjort avtale med skulle slutte.

Og vi ble vare ikke enige om en ny avtale

 

Hva slags grunner finnes det for og velge 202 over 404 om dagen?

Ser at prisene er relativt like på noen våpen.

Liker godt de korte villsvin børsene man får i 202

 

Ellers bare og takke for gode innspill. Er fortsatt interessert i og høre mer 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er et bredt og vidt spekter av arter du ønsker å jakte på, to løp er nok kanskje det beste her. Før syntes jeg det meste av Magnum var helt enormt tøfft, det gjør jeg ikke lenger. Klart har den fordeler og den klarer ting veldig mange andre kalibre ikke klarer, jeg tenker på 300winmag. Jeg ville ikke selv jaktet med noe slikt på hjort, jeg holder meg til 308win med gode kuler og moderat hastighet. Og får veldig fine slakt. Skal man få utnyttet det hele og fulle potensialet til 300winmag, kreves det et godt og langt løp. Det hender rett så det er at jeg skyter litt på langhold med det kaliberet, men jeg bruker det altså ikke selv på jakt. Når det gjelder jakt på elg og bjørn, er 9,3x62 et prima kaliber!

 

Mauser M03 og Sauer 404, er begge veldig gode våpen, jeg hadde nok valgt den første og den eldste - Mauser. Den er ikke veldig spennende og fancy, men den er etter min smak allikevel. Jeg ville valgt Extreme utgaven.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg sitter igrunn i samme dilemma som TS!

I ett par mnd har jeg tafset og prøvd både M03 og S404 i jevne mellomrom, men har jeg kommet nærmere en beslutning?....neppe :roll:

Trur kanskje jeg må sette opp en liste over fordeler/ulemper med våpna slik at jeg kan sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme dilemma for 2 år siden, valgte da en 202 Synchro.

Etter 1 år solgte jeg den fordi jeg fikk litt trøbbel med ymse ting.

Dette skal ikke forekomme på våpen i denne prisklassen så jeg var mildt sagt skuffet.

Nå er tema her 404, som jeg ikke har eid, men jeg kjøpte til slutt en M03 og er skikkelig fornøyd med det.

Av en eller annen grunn fungerer ting i mine øyne mye bedre enn sauer bortsett fra 1 ting.

Kryssmata magasiner som skal ta alt av patroner gjør at med 6,5x55 må man slå magasinet mot håndbaken så alle patronene

ligger mot bakveggen for å fungere optimalt ved raske ladegrep.

det virker som om patronen kan "glippe" litt hvis dette ikke gjøres.

9,3x62 derimot kan du omtrent bare pælme oppi som en gammal krag.

Løpsbyttet, kikkertbyttet etc. om og om igjen er 100% repeterbart med M03.

Jeg tør personlig å si at Mauser har et bedre systemvåpen enn Sauer grunnet enkelheten.

 

Håper dette hjalp litt, men jeg kasta bort 2 år før jeg løste dette :forvirra:

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Siden begge to kommer fra samme fabrikk i Isny / Tyskland (Blaser) er valget egentlig ikke såpass vanskelig synes jeg. Det viktigste er funksjonen, og da har M 03 bestått "prøven" for lenge siden. S 404 har masse nye "features", men også barnesykdommer når en hører rund seg. Dette i samband med en uforholdsmessig høy innkjøpspris etter min mening. M 03 blir da resultatet.

 

Edit: Personlig ville jeg valgt noe fra Voere, nemlig LBW - Take Down. Mer valuta for penger.

Link to comment
Share on other sites

Det med mating av 6.5x55 fra magasinet til M03 er noe jeg også merket, ganske irriterende, men ikke et problem så lange man er klar over det. Med 9.3x62 og 30-06 er det bare å dytte inn patronene og skyte.

Jeg kjente havesyken meldte seg etter å ha klødd litt på Sauer 404. Prismessig er de kanskje ikke så langt fra hverandre? Synes løpene til M03 har steget litt for mye i pris.

Jeg monterte kalix justerbart kinnstykke på min M03, det anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Mauser M03 eller Sauer 404 rett fra butikk? Da hadde det blitt Sauer på meg. Vet ikke hva det er, men pistolgrepene på M03 stokkene passer meg ikke. Jeg får en slik rar vinkel og kul i handa som ikke er behagelig. Sauer har ikke dette på de jeg har holdt.

 

Men skal det settes på KKC/GRSstokk eller noe slikt så ville jeg nok hatt en Mauser :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nesten alle setter jo på store kikkerter og demper, så vekt er vel nesten ikke et tena lengre,

Ellers så synes jeg ikke vekten på hverken M03 eller 404 er avskrekkende. Har hatt M03 over skulderen i mange timer uten at det har bydd på noen problemer. God å skyte med er den også.

Husker ikke om jeg har skrevet det før, men jeg liker oppspenneren bedre på M03 enn på Sauer eller Blaser

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...