Jump to content

Hundegårdshund fra dag 1?


rypert

Recommended Posts

Jeg har i lang tid gått og tenkt tanken på å anskaffe jakthund, da i katergoriene terrier og støver. Etter en lang prat med samboeren angående anskaffelse av hund, så er vi kommet frem til at hvis det blir aktuelt, skal hunden bo ute i hundegård. Dette pga allergi hos min samboer, samt hennes ønske om å ikke ha hund inne. Mitt spm er da som følger, er det betenkeligheter med å ha hunden/valpen boende ute i hundegården fra dag 1? Som nevnt er det støver og terrier det er snakk om (revejakt).

 

Noen som kan gi noen veiledende råd?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt hunder i hundegård, har funket bra det.

Men ikke fra dag 1. En liten, redd hund alene i hundegård tror jeg ikke går bra.

 

Den første tiden er det viktig å knytte tette bånd med valpen og da må den være sammen med dere, og etter hvert kan du venne valpen til gradvis å være alene i hundegården.

Link to comment
Share on other sites

Vent med å anskaffe hund til våren når været blir mildere og lysere.

Valpen må bli trygg før den er alene der ute nattestider.

 

Ha valpen inne om natten første 2 ukene. Vær ute med den hver dag og la den stå i garden perioder på dagtid.

Bruk samme teppe den ligger på inne ute. Etter som sagt 2-3 uker kan du la hunden være alene første natta, men vær forberedt på litt leven.

Ikke lenge før det går seg til,men....damene er svake for slike små nøster og vil vel egentlig ha den inne mens den er så liten :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde to elghunder i min oppvekst, begge to lå ute fra første natt. Var ikke noe problem det. Har også en nabo der kjerringa og alle tre døttrene er alergisk, han har aldrig hatt hundene innendørs. Han har hatt et titalls hunder de siste årene, de fleste jaktchampioner (støvere, drevere og elghunder), makan til folkekjære og rolige hunder skal du lete lenge etter...

 

Tror ikke det er absolutt nødvendig å ha hundene inne den første tiden, men har du mulighet de første nettene så er det en grei måte å få hunden trygg på deg og de nye omgivelsene. (legg deg på gjesterommet de to første nettene og ha hunden i en kurv ved siden av sengen)

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde to elghunder i min oppvekst, begge to lå ute fra første natt.

 

Hadde dere to stk samtidig, eller "etter hverandre"? For det jeg tenkte på, var å skaffe to hunder samtidig slik at de har selskap i hverandre i hundegården, å at jeg da kan la de bo der fra dag 1. Kommer til å bruke mye tid med de likevel, men da ute. Bakdelen blir jo dobbelt opp med arbeid, men har man interessen med det, og tid, så er det ikke noe problem det.

 

Ser jo at mange av de som driver med jakt på "heltid", og gjerne har flere hunder, kun har hundene stående i hundegård hele året. Dyktige bikkjer er det også.

 

Jeg vet at det ikke er problem å venne en hund til hundegård etterhvert, men i mitt tilfelle er saken at den må bo ute fra dag 1 :)

 

Dette med to stk samtidig en ide?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente to hunder til forskjellig tid ja :)

 

Hvis du får tak i to hunder samtidig tror jeg værtfaill ikke at det er noe problem.

Men du er nok litt heldig hvis du får tak i to valper som kan leveres samme dag :?:

 

 

Det skal nok gå bra, hvis så blir tilfelle. To valper fra samme kull f.eks...

 

Flere råd og tips mottas med stor takk.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte dunker og terrier med 1 måneds mellomrom i fjor vår, to hanner.

det gikk bra det, men jeg hadde aldri gjort det uten samboeren min.

det er ganske mye styr med to valper uansett om du har de ute eller inne, men det er helt klart verdt det, i hvertfall nå i ettertid.

 

eneste problemet med disse to var at terrieren nå og da klikka i vinkel på dunkeren, så de var aldri sammen uten tilsyn.

det gikk seg til etterhvert og det er ikke noe problem nå lenger.

hvis jeg skulle startet på nytt med støver/terrier ville jeg kjøpt hannterrier og støvertispe.

mitt inntrykk er at en hannterrier er snillere med tisper, enn en tispe er med hanner.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte dunker og terrier med 1 måneds mellomrom i fjor vår, to hanner.

det gikk bra det, men jeg hadde aldri gjort det uten samboeren min.

det er ganske mye styr med to valper uansett om du har de ute eller inne, men det er helt klart verdt det, i hvertfall nå i ettertid.

 

eneste problemet med disse to var at terrieren nå og da klikka i vinkel på dunkeren, så de var aldri sammen uten tilsyn.

det gikk seg til etterhvert og det er ikke noe problem nå lenger.

hvis jeg skulle startet på nytt med støver/terrier ville jeg kjøpt hannterrier og støvertispe.

mitt inntrykk er at en hannterrier er snillere med tisper, enn en tispe er med hanner.

 

Takker for gode råd. Det er herved notert :) Dunker ja, på rev da eller?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri hatt to valper samtidig. Særlig ikke dersom de skal være hundegårdshunder. De kommer til å bli èn flokk og dere èn.

Å oppdra en valp innebærer mer enn bare mat og turer - det er individuell trening og ikke minst det å bli kjent med hverandre. Har du to stykker så blir det lett at du går i fella og gjør alle aktivitetene samtidig (du sparer jo tid ikke sant). Valpene får dermed ikke utviklet sine egne personligheter siden de hele tiden er sammen og erfarer ting sammen. Det er stor forskjell på å være alene når man møter noe ukjent enn om man er flere.... Så tenk på det.

 

Så har du den fysiske og psykiske kjønnsmodningen; begge deler er perioder i hundens liv som kan være et herk da den vil være proppfull av hormoner og teste grenser verre en tenåringsdatteren din :roll: Det krever en konsekvent og oppmerksom eier som kan lede hunden gjennom dette på en god og riktig måte. Dersom det skjærer seg så kan du ha fått "gatas skrekk" for resten av livet. Klarer du to ramper på en gang? Da skal du være en god hundetrener etter min mening og de færreste er det. Jo de er gode hundemennesker så klart; men de har ikke kunnskapen (og viljen) til å ta den ekstrajobben det er å jobbe med en oppviglersk og påståelig rakker på halvannet år.

 

Det er ikke for ingenting at man anbefaler at det er minst 2 års alderforskjell på hundene.

 

Men det er klart - du gjør som du vil. Men å skaffe en hund til for at den skal være selskap for den andre i hundegården er et dårlig argument. Det er du som skal aktivisere hunden og være det gjeveste her i verden. For den kommer til å foretrekke den andres selskap foran deg når de skal leve 24/7 i hundegården.

 

Just my 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville aldri hatt to valper samtidig. Særlig ikke dersom de skal være hundegårdshunder. De kommer til å bli èn flokk og dere èn.

Å oppdra en valp innebærer mer enn bare mat og turer - det er individuell trening og ikke minst det å bli kjent med hverandre. Har du to stykker så blir det lett at du går i fella og gjør alle aktivitetene samtidig (du sparer jo tid ikke sant). Valpene får dermed ikke utviklet sine egne personligheter siden de hele tiden er sammen og erfarer ting sammen. Det er stor forskjell på å være alene når man møter noe ukjent enn om man er flere.... Så tenk på det.

 

Så har du den fysiske og psykiske kjønnsmodningen; begge deler er perioder i hundens liv som kan være et herk da den vil være proppfull av hormoner og teste grenser verre en tenåringsdatteren din :roll: Det krever en konsekvent og oppmerksom eier som kan lede hunden gjennom dette på en god og riktig måte. Dersom det skjærer seg så kan du ha fått "gatas skrekk" for resten av livet. Klarer du to ramper på en gang? Da skal du være en god hundetrener etter min mening og de færreste er det. Jo de er gode hundemennesker så klart; men de har ikke kunnskapen (og viljen) til å ta den ekstrajobben det er å jobbe med en oppviglersk og påståelig rakker på halvannet år.

 

Det er ikke for ingenting at man anbefaler at det er minst 2 års alderforskjell på hundene.

 

Men det er klart - du gjør som du vil. Men å skaffe en hund til for at den skal være selskap for den andre i hundegården er et dårlig argument. Det er du som skal aktivisere hunden og være det gjeveste her i verden. For den kommer til å foretrekke den andres selskap foran deg når de skal leve 24/7 i hundegården.

 

Just my 2 cents.

 

Takker for dine 2 cents :) Men jeg skaffer ikke to hunder for at den ene skal være selskap for den andre. Jeg skaffer to hunder for at de BEGGE skal brukes på jakt. Dette er heller ikke noe jeg har bestemt meg for, bare lufter tanken her inne, og dermed høster gode råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

mest hare enda, men det blir rev etterhvert, må få han noen lunde elgrein(ha!)før vi flytter oss ned i bygda.

en grevling for terrieren har det også blitt.

 

du har ikke vurdert å ta over en gammelstøver ett par sesonger da, mens terrieren vokser til?

Link to comment
Share on other sites

Nesten alle mine hunder har vært hundegårdshunder - men de har fått være inne hos familien de første 3 månedene (hvis det var valper som kom i hus).

 

Deretter har de levd sammen i hundegård.

 

Men som du forstår - har jeg hatt flere hunder samtidig.

 

Nå er det kun en eldre vorsteh som står der oppe - og min nyanskaffede tysker (jakt-terrier) er inne i huset.

Og der skal den få bli.

 

Hundegårdshunder har en tendens til å lukte forferdelig - men at hundegårdshunder blir av de bedre bruksmessig - ja, det er en annen ting.

 

Er det kraftig allergiplager i heimen - blir det vel et problem å ha hund i det hele tatt?

Hunden skal jo bli med i bilen osv.

Link to comment
Share on other sites

Du er nok i en vanskelig situasjon. Jeg ville ikke hatt valper utelukkende i hundegård de første månedene , hunder og spesielt valper trenger nærheten til mennesker.

 

Men en annen ting , siden du tenker hundene brukt til revejakt , har du rene hundegårdshunder så blir ting veldig vanskelig den dager en av de får en skade. Det kan skje begge men er vel først og fremst hihunden som er i risikogruppen. En skadet hund kan du ikke ha i hundegård , den trenger å være inne. Og da er det greit at hundene er vant til å være inne slik at de får roen.

Link to comment
Share on other sites

Har også samboer med allergiproblemer, og har en del hunder. Tre drevere, to elghund-lignende bikkjer og en gjeterhund. Samtlige står ute døgnet rundt, men jeg har ordna meg med rom i fjøs og garasje der de er om natta. Både for hundenes del og for naboene. Litt bjeffing om natta plager ikke meg, men naboene bor høyere i terrenget slik at lyden høres mye bedre der.

 

For min del har det blitt enklere å kjøpe voksne hunder istedet for valp etter jeg flytta hundene ut. Har forsåvidt ikke handla så mye de siste åra, men har to drevere etter eget oppdrett som aldri har vært inne. Fungerer forsåvidt greit, kan ikke si at noen av dem ser ut til å ha tatt nevneverdig skade av det.

 

For min del er i allefall å ikke ha hund, ikke noe alternativ. Og at en skal være mindre glad i hundene sine fordi de ikke får ligge i sofaen og rulle seg...? Jaja, folk får tro hva de vil. Enkelte har jo avliva hundene sine på dagen når de fikk allergisk samboer også, de er vel mer glad i hundene sine de da.

 

Selv om det er kjedelig å ikke kunne ha hundene inne, spesielt på mørke høstkvelder når det tidligere brukte å ligge en liten skokk rundt vedovnen inne i stua, så er det egentlig litt godt også. Mindre støv og skitt, mindre bråk, mindre uro, mindre mas...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...