Jump to content

Endret: Fått ei Toz salongrifle!


Sørlandsjeger

Recommended Posts

Hei!

 

Skal handle salong, noen som har noen tips? Må ha kikkert også. Skal brukes til blinkskyting for det meste, men kommer det ei skjære lever den ikke lenge Kanskje ha den med på rypejakt hvis den er brukbar til det.

 

Vil helst ha den billig fattig student + dyr hobby = sparing. Helst ikke mer enn 3500 kr.

 

Endret: Fått ei Toz 17, ca 20 år gammel. Noen som har noen erfaringer med dette våpenet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sannheten er at der aldri har vært noen forskjell i presisjon på de forskjellige Brno's/CZ452 så vidt meg bekjent.

Men de har alle sine særegenheter.

CZ452 Standard/Lux (+ div Brno) har en svakhet i og med at de ikke duger med tofot eller hardt anlegg mot forskjefte (man presser på stokken og pipa flytter seg med).

 

American utgaven er smekker og lekker (lett og uten festeskru mellom løp og forskjefte) og jeg har en selv i 22lr. Godt våpen, spesielt til jakt med mye gange.

 

Varmint utgaven har tyngre løp, og en tyngre og etter min mening en enda bedre stokk enn American har. Ett bredere og flatere forskjefte, gjør at den er ett mye bedre valg på bane og ved blinkskyting generelt (selv har jeg Varminten med American låsekassen siden den er i 17hmr). Ett godt våpen med ett og annet på samvittigheten. :wink:

 

For deg står det mellom American og Varmint ved kjøp av CZ.

For alle CZ gjelder det at avtrekket kan være noe uferdigt, om det er dårligt på den rifla en skaffer seg, så er det ingen hokuspokus å få det bra. Enten man bruker børsis (350-500kr) eller kjøper ett rimligt justeringssett av typen E Brooks har solgt (timney avtrekk og diverse justerbare Sears finnes også å få kjøpt til avtrekket. Og gjør det selv.

Jeg valgte børsemaker justering av avtrekk, og ordner selv justering av avtrekkstopp.

Er sikkringen hard å få på eller av, så kan dette justeres med litt sliping på sikkringsfløyen (men vit hva man gjør så man ikke må ringe Alms etter nye deler, jeg endte opp med å måtte sveise på materiale på en Brno etter å ha slipt for mye).

 

 

Zastava er litt mere grovsmed, men også presise rifler etter hva jeg har sett her på forumet. Blir bra med litt stell og kjærlighet.

 

Bøylerifle er for lek og moro (jeg brukte å klemre fingrene noe helt for .... på den bøylen).

Link to comment
Share on other sites

Ser jaktdepoet selger ei Zastava CZ 99 med Bushnell 3-9x32, ferdig gjenget, med lyddemper og ekstra magasin til kun 3490 kr. Er dette noe som kan brukes på ei vinterjakt etter rypa?

 

Har en slik zastava kan anbefale den på det sterkeste. Presis og fin rifle dog med en Norconia 3-9*40 da depotet var tomme for Bushnell :D

 

Det er ingen problem å skyte inn rifla på 60-100 meter.

Link to comment
Share on other sites

jeg hadde ALDRI tenkt den tanken en gang om jeg har hatt naboer innen 500meters avstand. det er rett å slett ikke forsvarlig.

 

Selfølgelig kan det være fullt forsvarlig.

Bare sørg for å ha bra kulefang og sikker bakgrunn.

Informer også naboene på forhånd.

 

Jeg skyter mange tusen skudd vært år med salongen i hagen min.

Dog ikke i ett boligfelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde ei slik i min tidlige ungdom/barndom. Noe uferdig stokk og grovarbeid på stålet. Men rifla sa pang og det ble hull i blinkene. Ikke noe smykke, men om presisjonen er grei vil jeg tro du kan bli fornøyd med den. Husker at for å spenne opp rifla måtte det litt krefter til.

Mener jeg betalte (eller far min riktignok) 600,- ny for den hos Lako sport. En butikk som nå ikke eksisterer lenger.

Link to comment
Share on other sites

Delvis zom nevnt:

Har en slik, grei nok, og billig (700,-), men Toz 17 var sikkert billig for 20 -30 år siden også, Gressvig? (eller enda lengre siden...). Fremsiktet sitter så langt frem på løpet at demper blir vanskelig (må i tilfelle slå innvendige gjenger?). Det var også litt plundrete å få ordnet ringer til kikkert, litt usikker på sporbredden til kikkerten. Jeg skulle absolutt ha minimum høyde, riktig avstand til øye, men allikevel beholde jernsiktene (en nevrose jeg har, det der...).

 

Dersom du skal ha kikkert - alltid, så er det vel ikke noe i veien for å få en børsemaker til å kappe av jernsiktene fremme og bak, og få slått gjenger til demper, dog; du bør leve lenge nok med den til å finne ut om du liker presisjonen før du gjør noe slikt.

 

Lurer på om ikke Sako her inne har/ har hatt en slik, han har sikkert bedre kunnskap om den enn hva jeg har. Jeg er forresten litt i tvil om tilstanden på løpet på den jeg har...(dvs, jeg må prøve flere varianter av ammo). Endte også opp med en Tasco 3-9 x 32 fra Jakt og Friluft i Arendal, helt grei til det bruket jeg har (og billig det også, tror jeg fikk det for under 500,-). Avtrekket kunne ha vært bedre, samme med finish (og spesielt på sluttstykket). Og den kikkerten med de ringene jeg har, har under en mm klaring til bakre jernsikte, så en kikkert med X x 40 forstørrelse hadde nok slitt med plassen, dersom en er kresen med øyeavstand, og absolutt vil beholde jernsikte....

 

Men kjempebillig og foreløpig brukbar, både kikkerten og salongen, og noe jeg ikke er redd for riper på....

Link to comment
Share on other sites

Har en Toz 17 stående i kjelleren. Salong av enkleste sort. Litt tung å spenne opp ja, men lett i forhold til sikringen!

Sovjet-kvalitet på finishen men virker alltid selv etter lang tids aktiv mishandling. Ble kjøpt brukt (av pappa) for snart

30 år siden, magasinet er borte men bruker den fremdeles til litt plinking.

Link to comment
Share on other sites

Har en Toz-17, over 20 år gammel. Satte på kikkert for 1 år siden, men skjøt like bra med åpne sikter. Bare pga at jeg skyter en del trost, jeg satte på kikkert. Forferdelig avtrekk, selv etter over 30 000 skudd, men forbausende god presisjon. Kommer aldri til å kvitte meg med den, for å kjøpe noe annet.

Jeg plukket den ned og polerte FORSIKTIG avtrekket, og fikk bort en del lugging på den måten. Men her må en være ytterst forsiktig, så en ikke tar for mye.

Min fungerer best med Federal Champion ammo, men liker ikke Stinger, Whiper og Yellow Jacket, da blir det kluss med ladinga.

Billig, solid og dårlig finish. Ei børse som tåler en tur både på fjellet og sjøen. Får den en dråpe olje hvert 5. år, så er den fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vokste opp med en slik. Fikk vinteren etter jeg fyllt 9. På den tiden var finnish og utførelse ganske bra, seinere utgaver har vært mye maskinerings merker og svært trå mekanisme på. Skøyt ca. 500 skudd i uka i flere år med den og ble, sett i forhold til hva jeg presterer i dag, vannvittig god med den.

Ekstrem hurtig skyting og flukt skyting. Brukte blinken i enden på de gamle Eley Club eskene som 25 meters blink. Med Ammo den likte, var det kun kaliber hull på 25 meter med de originale siktene. Fikk den innvendig gjenget for demper og påsatt Weaver klakker.

De litt seinere utgavene hadde svalehalespor for kikkert montasje, mener standard 11 mm.

Med så mye bruk som jeg hadde, hadde nok også en av disse blitt ganske glatt i repetering, men fysj for en finnish og utseende det ble på dem etter hvert.

 

Ikke klikk på tomt kammer med den, da går tenn nåla etter hvert. Det gjorde den for meg og i dag vil jeg tro det kan være vanskelig å få tak i ny.

Link to comment
Share on other sites

Endret: Fått ei Toz 17, ca 20 år gammel. Noen som har noen erfaringer med dette våpenet?

 

 

Styggere enn det meste som ble produsert i Sovjet, men har ofte utmerket presisjon. Til den prisen du antyder-et kupp:-)

Link to comment
Share on other sites

Haha sant :)

 

Er det noen som har et magasin liggende? Det jeg fikk fra Jakt og Friluft passet ikke :(

 

Magasiner til disse er vanskelige å spore opp.... Jeg har kun ett, og det er ikke til salgs, men jeg TROR at magasin til Walter GSP eller noe slikt KAN passe med litt filing.... (Må lage spor for stopper/ lås og senke leppene på toppen noe....Ikke for mye, for da spretter hele ruklet fra hverandre....).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...