Jump to content

BSA 30-06 -kjøpe eller ikke?


telang

Recommended Posts

Har fått tilbud om en rimelig 3006 fra 80-tallet en gang. Med trestokk og åpne sikter, tror det er en BSA og løpet er ikke veldig langt. Brukt til elgjakt og relatert trening, men knapt rørt de siste 5-8 år.

Stokken passer meg dårlig, men kan sikkert tilpasses litt. Har søkt litt på nett etter alternative stokker men sliter med å finne noe til BSA, -noen som har tips?

Er sikkert mulig å lage en selv, men da vil det gå lenge før jeg kan skyte med den...

Jeg har en lei nakke som ikke vil like rekylen fra dette kaliberet, men tenker på rekylbrems. Da kan den vel også være med til Sverige om det skulle bli aktuelt fra tid til annen.

-Men såvidt jeg kan se lager BSA nå bare luftvåpen, er det verdt å bruke penger på en utgått modell? Kan deler til mekanisme osv fortsatt skaffes?

Link to comment
Share on other sites

BSA er nok historie. Du har vel egentlig såpass mange argumenter mot å kjøpe riflen - kanskje med unntak av prisen :winke1:

Tilpassing av trestokk bruker være en ganske så kurrant affære. Man sager beine flater, limer på ekstra stort treverk og begynner å raspe det. Etterhvert kommer man frem til en fasong som passer. Hvis det skjærer seg i første forsøk så er det bare å krumme nakken og gå på igjen med friskt mot.

Når det gjelder luftvåpen så produseres BSA konstruksjonene i dag av Gamo.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja prisen taler litt for kjøp. Får den for 1500. Men synes det er pussig om det ikke finnes noen som selger ettermarkedsdeler til dem selv om produksjonen er nedlagt? Nå fungerer jo alt fint på denne, men greit å vite om det er mulig å skaffe deler som andre avtrekksmekanismer osv.

Link to comment
Share on other sites

Parker Hale er bra saker.

BSA er litt av hvert.

 

Dersom rifla er fra 1985/86, hadde jeg i alle fall ikke kjøpt den.

Da er den fra rundt den tiden BSA la ned rifleproduksjonen sin og kvalitetskontrollen var så som så på den tiden.

Rifla kan være bra, men den kan også være på langt nær bra.

Den er sannsynligvis av den modellen som kalles BSA CF2, og siden løpet er av det kortere slaget, er det sikkert Stutzen modellen.

Passformen på stokken på mange av disse, passer de fleste særdeles dårlig.

Usikker på hvordan det er med kikkertmontasjer som passer denne om du evt. ønsker å montere kikkertsikte på den.

Deler kan skaffes fra England, men problemet er at de ikke eksporterer dem, så du må enten hente dem der selv, eller få noen andre til å gjøre det for deg.

 

Personlig synes jeg ikke at det er verdt å bry seg med våpenet overhode.

Om du evt. får den nærmest gratis og evt. lager ny stokk selv og ellers bruker den som den er, så er det muligens greit nok, men jeg hadde ikke giddet å gjøre det.

Det er mange mye bedre brukte alternativer å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Virker som noen tror det er Parker Hale ja..Bsa lagde egne rifler,ble solgt endel av dem til folk som ville ha no mer moderene enn Gamle Mauseren,men ikke ville betale all verden.Særlig mellom 79-83 tenker jeg..Har sett noen av dem som nærmest falt fra hverandre,ikke imponerende kvalitet..Men luftgevær kunne dem!Og motorsykler :lol:

Link to comment
Share on other sites

CF2 bruker samme montasjer som Remington700 (delte baser; skinne tror jeg ikke passer).

 

BSA har skrudd sammen mye rart men CF2 står ikke noe tilbake for andre vanlige fabrikkrifler fra ca samme tid. Hadde før kjøpt en slik en enn en Ola Børsevraker omsmidd HV-masuer. Og jeg hadde heller kjøpt en rifle med "sivil" m98 kasse enn en CF2

 

På slutten (egentlig etter slutten) ble det skrudd sammen masse skrot av deler fra BSA; men det var de ikke alene om den gangen britisk masseproduksjon av våpen døde ut.

Link to comment
Share on other sites

Imperial, Majestic og Monarch modellene er som oftest av god kvalitet om de har blitt tatt vare på.

Disse ble produsert i etterkrigstiden og frem til slutten av 60-tallet/begynnelsen av 70-tallet til CF 2 modellen tok over.

CF 2 modellen er bra den, om den er fra den tidlige produksjonen, men på slutten var det svært dårlige greier, som også Chiefen.v-2 sier.

Link to comment
Share on other sites

Har en CF2 i 308 win som jeg overtok etter min far for ca 30 år siden. Skjøt mine første storvilt med denne og den har fungert upåklagelig i alle år, de siste 15 åra har den dog kun blitt brukt til trening på banen. Presisjonen har vært helt ok til jakt ( ca 30mm ) men nå er løpet utskutt. Mener Richard microfit riflestocks lager stokker til Monarch da det ble eksportert masse av disse til Usa. Etter det jeg har lest tidligere på div utenlandske foraer skal disse passe omhverandre med mindre justeringer. Har ikke peiling fra hvilket årstall min rifle er fra, men kvaliteten har som sagt vært upåklagelig for min del.

Link to comment
Share on other sites

Mange innspill her jo, både mot og for. Regner med å få sett litt nøyere på den i morgen, da skal jeg prøve å få tatt noen detaljerte bilder så det kanskje går an å finne ut hvilken type det er også. Kan ikke si jeg har sett det stå hverken CF2 eller andre betegnelser som sa meg noe om hvilken modell det kan være snakk om. -Kanskje i våpenkortet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...