Jump to content

Sivilpistol 1, endre boksen på forbundstinget i 2016?


hk75

Recommended Posts

Umodda G19/23 passer i siv 2/3

Modda G19/23 passer i spesial, umodda 26 osv passer i spesial.

 

Men du nevner jo siv 1 boksen, det er jo <8mm

 

Om man gjør om på målene der får man jo inn Xesse spesial i siv1, vil vi det? og hvorfor vil vi det?

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt kan man nytte spesialrevolveren i siv4 (sett bort fra .22), og mange feltvåpen kan brukes i dynamisk. Tanken min ligger i det å faktisk få en levende klasse hvor der finnes nye våpen tilgjengelig, og om det ønskes kan jo boksen gjøres 34mm dyp (stenvaagen er vel 35/36?). Viktigste er vel å ha en klasse hvor skyttere kan få tak i dugelige våpen? Ser man på dynamisk revolver er det jo nærmest tragisk hvor få der er som melder seg til årets NM i denne klassen, og siv1 behøver ikke å falle i samme gropen.

 

 

Pr i dag får man kun erverve .22/.25 til siv1 (pga pod).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser absolutt argumentene dine, det begrenser seg hva av nye våpen du kan handle til siv1, men det finnes jo noen trossalt, man får også revolver inn her. Men tror vi at manglende aktivitet i siv1, er p.g.a. mangel på nye våpen? Og hva blir evnt sammenhengen med manglende revolverskyttere? det finnes jo masse 45 revolvere å få tak i.

 

For meg er litt av sjarmen i siv1 at man får skutt de gamle våpnene som da ikke lenger er konkurransedyktige i nsf spesialfelt pistol, siden alle har Xesse der, tilgangen på brukte små rare pang til en god pris er da også blitt ganske bra/bedre enn den var før.

 

Du har jo siv5 f.eks. der kan du skyte xesse og alt annet av moderne 22'er Dette er en klasse jeg opplever veldig veldig mange har våpen som har egnet i, ref steel challenge og rimfire open er dette jo en stor klasse, var det ikke ca 50-60 i år?

 

Ja NSF SR kan brukes i siv4, men føler absolutt ikke min NSF SR er egnet, kontra ren siv4 revolver som makser boksen.

 

Aktiviteten rundt sivilpistol er ikke voldsom, men det er tatt initiativ i oslo nå så det blir vel iaf 1 stevne her nå fremover.

 

Jeg synder dessverre på NM revolver selv i år, og prioriterte guttetur til utlandet. Har fått tilbud på brukt ferdigtuna revolver fra en tidligere revolverskytter, så.. 2016?

Gode revolverskyttere er fantastisk morro å ha på squadden.

Link to comment
Share on other sites

Som tittelen tilsier, burde boksen i sivilpistol klasse 1 blitt foreslått endret på forbundstinget som avholdes i 2016?

 

Nei! Sivil 1 bør være som den er, for små snertne "lommepistoler". Om man bare leter litt, er det utrolig mange våpen som kan brukes her. Alt etter ambisjonsnivå, kan man velge å skyte med "kuriositeter" fra gamle dager, eller en av de mer moderne "lommepistolene" som produseres i dag.

Link to comment
Share on other sites

For min egen del så bruker jeg en gammel .25 jeg har hatt i mangfoldige år, og i min verden så syntes jeg at både siv 2 og 3 ikke skulle vært store nok til g19/23. Kanskje til og med kun 5 skudd snubb i siv4... Tankene mine går mest til dem som pr i dag ikke har noe siv1 våpen. Jeg var selv en av motstanderne sist regelverket ble endret. Den gang ble mange .32 pistoler som gikk i siv2 over natten ikke lenger brukendes til noe som helst da de var for store for siv1.

 

Kanskje det har gått meg hus forbi at der finnes mange nye våpen til siv1 tilgjengelig. Walther sine nye ppk/s går jo i boksen. Om man finner beretta bobcat, cz92 så kan jo de brukes også. Noen andre våpen?

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg en Ruger SR22 som jeg har slipt litt av sikringshendlene og den buede magbunnen på slik at den går i boksa. Brukte før en PP i 32acp, men, likte ikke avtrekket.

 

Ellers har jo man Walter sin P22 som også går i boksa med minimal tilpassing. S&W 317 og Mod 36 går også i boksa , om man vil bruke revolver.

Link to comment
Share on other sites

Eneste aberet med revolver (317 er vel fortsatt i produksjon om jeg husker rett, men pr i dag er der ingen s/w importør i landet mer ut fra det jeg fikk vite sist i "godtebutikken") er jo at man ligger litt tynt an når man skal starte med tomt våpen....egen tønneklasse for .22 hadde gjort seg men er vel heller utelukket opp mot pod...? Men tilbake til pistol, så må man modifisere noe om man ikke vil ha de jeg nevnte?

 

Beretta cheeta er 33mm, boksen er 30

Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil, så må du barbere både sikringer og grepsplater for å komme innenfor.

 

Men hvorfor tviholde på målekasse hvor skyttere er nødt til å file på våpenet om de ønsker å skaffe seg noe som der finnes både ekstra magasiner og reservedeler til?

Link to comment
Share on other sites

Ikke tilhenger til endring av siv 1.

 

Selv bruker jeg en Beretta M71, som også lånes bort til ale som vil starte i Siv 1 men ikke har våpen. (Mange banker meg med den også, og alle elsker den). Låner også bort klubbens Xesser til Siv 5, populært det også.

 

Jeg synes Siv pist har bra balanse nå, man må bare få folk til å møte opp på stevnene som er. Ikke tulle med regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Tror du må finne fram mer enn bare skyvelæret for å få den til til å passe i siv1 Lindskog :winke1: Men bruker man øyemål og en god porsjon med velvilje så passer den jo helt perfekt :D (du kan der i mot smelle med den i siv5). Sikring skal benyttes i siv1.

 

Uten tvil så er Beretta sin M71 det mest optimale siv1 våpenet. Eneste er vel dette med tilgjengelighet siden den gikk ut av produksjon for litt siden...

Link to comment
Share on other sites

Tatt i betraktning at sivilpistol jo er en gren hvor det i utgangspunktet var meningen å bruke "ekte" lommepistoler, samt tilbakemeldinger på mitt innlegg hvor jeg nevnte størrelsesorden på boksen som NSF, så vil jeg satt opp et eventuelt forslag til forbundstinget hvor størrelsen på siv1 kunne blitt endret til følgende:

 

I dag er siv1 boksen 185x120x30.

Forslag til ny boks ville vært 185x125x33 alternativt 180x125x33.

 

Endring av høyde og bredde ville medført blant annet at dem, ikke undertegnede, som brukte beretta 81 cheetah i 7,65 i klasse 2 når denne klassen omfattet dette kaliberet også, på nytt kan bruke sitt våpen til å skyte konkurranser med.

 

Spesialfelt har en boks på 185x125x35 med toleranse på +1,0mm, og Stenvaag er 182x125x36 ihht målene på schou våpen sin hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Med 33 i bredde, burde en kunne få en xesse ned i boksen (Med avslipt grep osv.). Bare kanyen nede på grepet gir vel en 2mm? (Har ikke en her å se på).

 

Og det ønsker en vel ikke?

Eller kanskje det skal litt til før folk herper "dyre" xesser for siv1?

 

 

Ellers synes ikke det å skaffe seg våpen være det største problemet, før man kommer dit må man få folk med på moroa.

 

Spesielt siv 5 er veldig lett tilgjengelig for de fleste, også siv 2og 3 er det mye som passer i.

Link to comment
Share on other sites

Muligens at jeg blir misoppfattet med denne tråden. Mitt forslag om endring av størrelse på boksen handler ikke om hvilke våpen man kan kappe, pusse og file på for å få dem til å gå i boksen, men at man kan handle seg tilgjengelige våpen uten å måtte gjøre dette. Hvor vidt noen bruker en mod71, cheetah, xsesse, sr22, mekket og tunet 1922 etc er vel heller underordnet? Men jeg er helt enig i at det viktigste er å få folk til å skyte sivilpistol. Nå er det vanskelig å vite hvor mange klubber der er som faktisk bedriver sivilpistol skyting, for der pleier å være heller slunkent med innrapporteringer til terminlisten på dette. Egentlig litt rart alt i alt, for stevner i dette er jo enkelt å sette opp, og våpen til det finnes der nok rundt om også.

 

Med litt hell så bidrar kanskje denne tråden til at flere begynner å snuse på sivil også... :D

Link to comment
Share on other sites

NVSSL arrangerer minst 2 L2 Sivilpistol i året, og har gjort det i lengre tid. (De er på terminlista).

 

Likefullt er det vanskelig å få mange til å delta, men vi jobber med saken (Steel er også på gang).

 

Siste er at vi tok i bruk Sivilscore, som er det eneste programmet som er laget for Sivilpistol (Som jeg vet om og som er tilgjengelig for en rimelig penge). Og etterhvert blir nok det programmet default vil jeg tro (Poenget er å spare arrangørene for arbeid, sivilpistol er faktisk en smule arbeidskrevende resultatmessig).

 

Om nå bare DSSN kan få sving på hvordan de vil ha raportert resultatlistene fra Sivilpistol (Slik at Sivilscore kan tilpasses), burde vi være helt oppe å kjøre med resultatlevering til DSSN også.

 

Hva angår våpen, er vel spørsmålet hvilke vi ønsker. Om vi tar identiske mål med NSF, betyr det fort at man sitter i saksa med to like våpentekniske reglement. Da er regelen klar på at det man har skal brukes på begge steder. Noe jeg av prinsipp ikke er tilhenger av, grunnet de fleste våpenkontors firkantede vurderinger.

Link to comment
Share on other sites

Skyter du ikke sivil MartinJ? Da må hive deg på neste gang, sosialt og moro! :D

 

Å få mange folk til å stille på denne typen stevner er som du nevner vingemutteren, en utfordring. BSK avholder en del sivilpistol stevner framover, så krysser vi fingrene for at dette kan rekruttere flere skyttere i Bergen (er på dssn). Brukes egne scoresheets hvor alt er satt opp slik at øvelsestid kan regnes ut mens neste skytter gjør seg klar. Resultatene sendes til forbundet som adobe eller jpeg.

 

I og med at der ikke later til å være andre (i hvert fall ikke på forumet) som har samme tanker omkring størrelse på boksen, så kan det antas at dette ikke er ønskelig å endre for å øke antallet tilgjengelige våpen som ikke må files på. For syns skyld, kan det nevnes at BSK kun er knyttet opp mot dssn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får kluss med våpenkabalen om boksen blir nsf spes felt, derfor er jeg i mot, er også ganske glad i å file på ting.

 

Jeg er ærlig iaf

 

MartinJ, vi skal pange siv nå i høst flere ganger er planen, ta med resten av rpk gutta og kom til "byen".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...