Jump to content

Kikkert løsner fra montasje


ktm250sx

Recommended Posts

Har en Zeiss 3-12x56 i Warne ringer. Strammet skruene med moment og smurt inn ringene med harpikspulver etter tips, men det er fortsatt ikke mulig å få den kikkerten til å sitte. Skøyt 50 skudd idag og ser nå at kikkerten har flytta seg 5mm forover IGJEN... :/

 

http://i776.photobucket.com/albums/yy41 ... axh8da.jpg

 

http://i776.photobucket.com/albums/yy41 ... dgj7mp.jpg

 

http://i776.photobucket.com/albums/yy41 ... ocdi67.jpg

 

Er det noen som har noe tips? Begynner å bli lei det teite problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det første jeg tenker er at dette er veldig uvanlig, Warne ringer pleier å sitte godt.

 

På det ene bildet (ovenifra) ser det ut som om det er mer glippe mellom ring-halvdelene enn det det skal være, så jeg lurer på hvor mye moment du bruker ?

 

Warne ringene har også en blank, løs stål innsats nederst mot basen. Som skal passe inn i sporet i denne. Kontroller at den sitter riktig vei.

Link to comment
Share on other sites

Syns dette høres rart ut....

Har hatt Warne ringer på 2 x 375 H&H rifler uten problemer av noe slag

Den ene rifla har vel hatt disse ringene i ca 15 år og de fungerer fortsatt ifølge han som kjøpte rifla.

Har også Warne på en Weatherby MK V Ultra Leightweight i 30-06, Zeiss Victory 2,5-10x50, og det siktet sitter som limt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har også Warne på en .375, fungerer veldig bra.

 

Jeg har dratt til med MYE mer enn 4 Nm, Er bare å dra til det sitter! Er når siktet får skli det blir merker. Er ikke alltid bruksanvisningen gir deg gode råd, egen erfaring er ofte bedre. Det er du i ferd med å skaffe deg nå.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har hatt Loctite på skruen, løsner og skrur til med mer Loctite: "Mister" man ikke en del moment i friksjonen? Har bare generell erfaring uten momentnøkkel men det er jo merkbart seigere å dra til.

Og for å være helt sikker hadde jeg demontert alt og lest bruksanvisninga ei gang til. Just in case.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det. Rengjør skruer og gjenger så godt det går med sprit før jeg skrur det på igjen. Egentlig hadde det vel holdt å bare bruke noe olje og riktig moment og, slippe den loctite guffa.

 

Jeg føler ikke det er så mange måter å montere de ringene der egentlig. Rekylklakken står riktig vei og i sporet i basene. Strammet til bunn og topp det jeg tør. (Litt mer enn oppgitt moment). Redd for å ødelegge kikkerten.. Skal vel litt til kanskje men..

 

Men enig at det lukter litt svidd når det bare meg som har problemer med de ringene...

Link to comment
Share on other sites

Ville sjekka momentene, både 25tommepund og 3-4Nm er jo vettuge momenter, og i området "skru hardt til med den korte enden av en sekskantnøkkel" - kan momentnøkkelen være på bærtur, være gradert i noe annet enn Nm? F.eks. Tommepumd? Eller bruker du den feil? Er det noe imellom som hindrer ringene i å klemme fast kikkerten? Har ringene rett dimensjon? Og har skinna rett dimensjon? Warneringene er fine, men jeg hater den for at du ikke kan ta kikkerten av rifla uten å løsne ringene fra kikkerten, man 100%sikrer treffpunktendring iallfall.

Jeg bruker aldri loctite og sånt, kontrollerer heller regelmessig momentet, og heller ikke harpiks på ringer, Store Vortexen (1kg kikkert) har stått på 338en i 1500 skudd uten å rikke seg, men det er i Vortex ringer - men som andre har sagt, trodde Warne var bra jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å få lånt en kalibrert momentnøkkel på jobb i morra. Det er tross alt bare en Biltema momentnøkkel jeg har brukt. Står at den ligger på +- 5%.

 

Eneste jeg har mellom ringene er harpikspulver. Veldig fint fordelt uten korn..

 

Baser og ringer skal være riktig dimensjon. Liker ikke den vertikale splittinga av ringene så veldig og at man klemmer både på kikkert og rifle med samme skruer. Har kanskje ikke såå mye å si, men virker som en bedre løsning med separate festeskruer for kikkerten.

 

Hvilke Vortex ringer bruker du?

Link to comment
Share on other sites

De heter vel "Precision Matched", men jeg har de av jern (jern, ikke stål og de er helt like de som fulgte med IOR kikkerter før IOR ble "anerkjent"), og en rekke andre ringer, ARC, Warne, Leupold - men favorittringene er er Ken Farrell sine aluminumsringer. De anbefales. Stålringene er selvsagt også gode, men unødvendig tunge.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd ett sett med slike ringer og ble ikke imponert. Før jeg ga de opp, prøvde jeg og lappe/slipe de for å se hvor mye av kikkerten som egentlig var i kontakt mot ringene. På øyemål vil jeg anslå et sted mellom 25-35% kontakt :roll: Noen er kanskje bedre enn andre? Det ble i hvert fall siste gang jeg kjøpte "billige" montasjer.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ikke det, men idag fikk jeg lånt en kalibrert momentnøkkel fra jobb. Jeg tror kanskje det var hele løsninga. Hååper det hvertfall. Fikk strammet en god del mer nå. Ser glippen mellom ringene også har minsket. Skal få skutt på søndag, krysser fingrene for at det holder da! :)

 

Takk for råd og tips! Lever i håpet fram til søndag.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...