Jump to content

22 ombyggingsett til Colt 1911?


Weholt

Recommended Posts

Har tidligere spurt om slike sett til CZ 75. Har av noen hørt at slike sett til Colt 1911 bare er drit, men leste i et eller annet amerikansk håndvåpen blad at presisjon etc. er helt ok og fikk litt lyst til å undersøke om dette hadde vært en mulighet for god trening. Fikk ikke med meg navnet på alle setta som ble nevnt i testen annet enn Marvel. Har noen her erfaring med slikt, anelse om pris og hvem som selger?

Link to comment
Share on other sites

Kimber har 22-topp som visstnok skal passe på de fleste 1911-modeller. Jaktdepotet selger den for ~3500,- og hadde den på lager sist jeg spurte. Practac selger den for en snau tusenlapp mindre, men hadde den ikke på lager sist jeg spurte.

 

Meget pent laget i sortlakkert eller blank alu. Skrækkelig gyselig magasin i plastikk (men det fungerer upåklagelig). Brukbar presisjon og funksjonering. Kimber anbefaler å bruke forholdsvis kraftig ammo, -- CCI Standard medfører at sleiden en gang i blant ikke beveges helt tilbake, slik at neste patron ikke mates. Har ikke varsler (sleiden blir ikke stående i bakre stilling når magasinet er tomt). Plug & Play på min 1911, en Kimber som såvidt jeg vet er bygget etter standard 1911 specs.

Link to comment
Share on other sites

Pr. idag har jeg et Marvel Unit 1 - som jeg er meget fornøyd med.

Ikke feilfunk i det hele tatt - og presist.

 

Jeg kjøpte et Marvel Unit 2 før dette- men dette fungerte kun med high velocity ammo - og det ble noe "tungvint".

 

På begynnelsen av -80, hadde jeg et Kart ombyggingssett, og det var like "topp" som Unit 1.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

STI settet er Marvel svjv. Bygd i stål med lockback på siste skudd.

Veldig fristende, men dyrt (oppunder 5k) og jeg vet ikke om noen som har testet det.

Har en søknad liggende inne på .22 sett og er veldig fristet :wink:

 

Hvis noen har brukererfaringer så skrik ut :!:

 

22AltTopEnd1911_800w.jpg

Link to comment
Share on other sites

Man får kjøpt pistoler i .22LR :shock:

 

Det var nytt for meg :!:

 

Det hadde nok hverken trådstarter eller jeg tenkt på, så takk til Woff for ett meget viktig bidrag til emne som ble tatt opp :roll:

 

Det har ikke slått deg at vi kanskje har .22 pistoler og er ute etter noe helt annet?

 

Men du fikk jo ett innlegg til på telleren, det var jo hyggelig.

 

@ El Gringo: To innlegg lengre opp skriver Shadob:

 

Pr. idag har jeg et Marvel Unit 1 - som jeg er meget fornøyd med.

Ikke feilfunk i det hele tatt - og presist.

 

Så man får kanskje slike sett som virker?

 

Har selv testet Kimber sitt sett i benk, presisjonen var på høyde med europeiske matchpistoler, og eier har ikke hatt noen grunn til å klage på funksjon....

Link to comment
Share on other sites

Joda, jeg kan lese og jeg leste det Shadob skrev.

Det han ikke skrev var hvor mye han hadde skutt med settet, ergo ingenting om hvordan det funker hver gang, hele tiden, alltid osv., noe som var poenget mitt..you see ?

Om man snakker med folk som har ombyggingssett eller leser på diverse fora rundt omkring, er gjennomgangsmelodien dårlig presisjon og funksjoneringsfeil.

Har Marvel eller Kimber kommet opp med noe som funker upåklagelig, er det jo glimrende.

Link to comment
Share on other sites

:oops: Beklager manglende viktighet av mitt innlegg! Det var nok helt sikkert fordi jeg ikke trodde at dere visste om .22 pistoler ja.. :P Men det er jo gøy at enkelte bruker flerfoldige tusenlapper på noe som funger bare av og til og med sær ammo. Er man som du sier ute etter noe helt annet enn en fungerende og fornuftig .22 pistol er selvsagt en investering i et ombyggingssett fornuftig! (Og forhandlerne elsker jo fornuftige kunder...)

 

(Synd at jeg ikke kan svare uten at innleggstelleren går da? Men det gjelder vel også for dine innlegg tror jeg? :? )

Link to comment
Share on other sites

Marvel Unit 1 som Shadob har, gir vel en presisjonsgaranti på 1" på 50m. Det er nok til å vinne hva som helst.

Og tar jeg ikke helt feil så bruker en av landets beste feltskyttere et slikt sett i finfelten, der han har tatt medaljer i NM med det. Var vel nær på i år og. Så at det kan være et godt treningsalternativ er det ikke tvil om, men erstatning for en god .22 blir det aldri om det er baneskyting man satser på. Sel har jeg et orginalt Colt ombyggingssett på min STI, med god ammo holder den innertier på 25m, men superpresisjon blir det nok aldri pga det flytende kammeret. Men det er pent da 8)

 

DSCF2928.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fins det egentlig noen sånne som funker hver gang ?

 

Ja det gjør det. Jeg har et originalt Colt (som OlavM over) og det virker alltid, uansett ammo og ytre forhold. Det har gått 1000vis av skudd uten hikk.

 

:roll: Og hva er vitsen? Gir vel heller elendig trening i å skyte med .45 i 1911? Kjøp heller en egnet pistol i .22 for mengdetrening.

 

De originale Colt settene har dette berømte flytende kammeret. Og det gir en mye sterkere følt rekylimpuls. Den kan faktisk sammenlignes med 9mm som akkkurat holder faktoren (min pistol, som er en 1991 med .22 ace topp).

 

Colt settene er forøvrig laget til samme standard som en Gold Cup fra -60-tallet - altså flawless. Accro justerbare sikter, super polering og smart løsning. Men de er jo ikke tilpasset rammen, så det kan gjenstå noe arbeid der.

 

Dessverre så lages de ikke mer, så Marvel er vel et alternativ? Men legg merke til Marvel sitt, det er kun en del av sleiden som rekylerer - er den delen laget i alu? Jeg tror det finnes helstål utgaver for de som vil ha det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

patrick sweeney(som er den amerikanse våpenskribenten jeg stoler mest på ) påstår at marvelsettet har sleide å stål, og at dt fungerer godt, og at det er meget presist.

dette settet har ikke en sleide som går på sleideføringene som den valige sleiden går på, og dermed sliter det ikke noe annerledes på rammen, det sliter antagelig meget lite på rammen.

selv skyter jeg vanvittig mye bedre med en 1911 enn en baneinnretning, kanskje fordi jeg skyter mest med 1911er, og dermed hat jeg behov for et slikt sett, nettop for å forsøke å puste finfeltgutta med rørtengene deres i nakken...

 

et annet alternativ som følger samme prinsipp som Marvel kittet er Peter Stahl, veit noen hvor man finner et slikt?

 

Goatboy, hvor har du tenkt å kjøpe STI/Marvel toppen? kjøp den, jeg vil prøve!

Link to comment
Share on other sites

patrick sweeney(som er den amerikanse våpenskribenten jeg stoler mest på ) påstår at marvelsettet har sleide å stål

 

vel, der feilsiterte jeg ham igjen. sweeny seier at sleiden er av aluminium på marvel-settet.

av bildene jeg har sett kan det se ut som sleiden bruker de normale sleideføringene, men det er ikke lett å bli klok på det.

 

jeg så et peter stahl sett for noen år siden, men studerte det ikke så nøye, men jeg er 99% sikker på at alle delene er i stål.

Link to comment
Share on other sites

Goatboy, hvor har du tenkt å kjøpe STI/Marvel toppen? kjøp den, jeg vil prøve!

 

Både sportsvapen.no og Sandnesarms fører den. Prisen er ca. den samme og siden jeg har handlet hos sportsvapen.no før og synes det er hyggelige karer (som også er her på forumet) handler jeg der.

 

Så vidt jeg har skjønt har de hatt litt leveringsproblemer, så settet er ikke på lager ennå, men det gjør ikke så mye siden Oslo Våpenkontor nå har brukt nærmere 6 uker uten å behandle søknaden!

Må ringe den normalt sett meget hyggelige damen på kontoret snart og høre hva som skjer.

 

Som jeg ser det er det det beste alternativet for øyeblikket. Settet er lagd helt i stål, varsleren skal fungere, Marvel har et godt rykte, STI har et godt rykte og jeg skal mest sannsynelig ha både pistolen og settet resten av livet så en tusenlapp fra eller til er ikke så viktig.

Link to comment
Share on other sites

"Det han ikke skrev var hvor mye han hadde skutt med settet, ergo ingenting om hvordan det funker hver gang, hele tiden, alltid osv., noe som var poenget mitt..you see ?"

 

Skeptisk :wink::?:

 

Jeg var vel lite presis - men har vel skutt ca. 6-7000 skudd uten funkfeil.

 

Evert: Jeg tok mitt fra Marvel i USA, men tror at Midway skaffer.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Settet er lagd helt i stål...

 

date: deg, meg, din nye .22 topp, og en magnet?!?!! neida, bare tuller. men jeg SKAL prøve nårn kommer...

 

 

Hold den magneten unna visse vitale deler, men det er uansett en date.

Må jo ha noen til å teste presisjon :mrgreen:

 

Det med lagd helt i stål kan kanskje blackops svare på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...