Jump to content

Effekt av 17 HMR på rype - bilde


Kriegh

Recommended Posts

Denne lirypa ble skutt på ca 70 meters hold. Treff er bak vingen, og utgang....vel den ser dere vel selv.

DSCN0665.jpg

 

Dette er den eneste rypen som jeg føler har blitt rasert av kulen. Regner med at jeg hadde litt uflaks med utgangen på kula, også verdt å merke seg at holdet er litt kort, og at det nok bidro til det noe voldsomme utfallet.

 

Kulen er en CCI Gamepoint.

Link to comment
Share on other sites

når jeg skyter fugl med rifle,så sikter jeg bestandig i halsgropa,og da ungår man store ødeleggelser på kjøttet....

 

Jøss, må ha presis børse du;)

 

bruker v-max,så noe annet enn skudd over brystet er ikke så lurt.....brukte v-max på gåsa,og på anda.....

har ei howa 223 med finjustert avtrekk,toppet med en zeiss8x56...verre er det ikke...

Link to comment
Share on other sites

Når du bruker en så hurtigekspanderende og rask kule som v-max, blir det enten bom eller død fugl. Bommer du på halsen/hodet er det greit nok, treffer du det(uansett bra eller dålig treff) tar det som regel livet av dyret.

Man skal være svært uheldig om man skader et dyr med v-max, så sant man treffer i nærheten av vitalt organ.

Link to comment
Share on other sites

Slik som jeg forstår det, er V-max en type ammo? Hvor mye koster det?

 

Tror ikke du får de ferdiglada men skal ikke si noe sikkert...det veit sikkert gutta. :wink: men det egner seg ikke til rype hvis det var det du hafdde tenkt å bruke det på :wink:

Link to comment
Share on other sites

17 HMR er en randtent patron, så da er det bare kjøpeammo som gjelder.

 

V-max er en type kule som amerikanerne kaller "varmint", med andre ord en kule som ekspanderer veldig fort og fragmenterer når den treffer. Beregnet for skadevilt og når ting ikke skal spises (for eksempel i rev, da kan man oppleve at kula går inn i reven, lager så mye sår at reven tar kvelden lynkjapt, og at kula ikke går ut igjen på andre siden reven, med andre ord ett lite hull i revepelsen, og ikke ett lite og ett svææært på andre siden, som kan bli resultatet med andre kuler/ kalibre).

 

V-max finnes ellers i andre kalibre også (opp til .308 i hvert fall).

 

V-max til 17 HMR koster ca 3 kroner per skudd (kanskje noe mindre).

Link to comment
Share on other sites

17 HMR er en randtent patron, så da er det bare kjøpeammo som gjelder.

 

V-max er en type kule som amerikanerne kaller "varmint", med andre ord en kule som ekspanderer veldig fort og fragmenterer når den treffer. Beregnet for skadevilt og når ting ikke skal spises (for eksempel i rev, da kan man oppleve at kula går inn i reven, lager så mye sår at reven tar kvelden lynkjapt, og at kula ikke går ut igjen på andre siden reven, med andre ord ett lite hull i revepelsen, og ikke ett lite og ett svææært på andre siden, som kan bli resultatet med andre kuler/ kalibre).

 

V-max finnes ellers i andre kalibre også (opp til .308 i hvert fall).

 

V-max til 17 HMR koster ca 3 kroner per skudd (kanskje noe mindre).

 

Så du får kjøpt den ja...Gjelder det alle kaliber? tenker da spesielt på .222( sorry OT)

Link to comment
Share on other sites

Så du får kjøpt den ja...Gjelder det alle kaliber? tenker da spesielt på .222( sorry OT)

 

Nja...:) Det er vel egentlig en av "fordelene" med randtenningspatronene; du får kjøpt v-max-ferdigammo også i Norge. Har sett det i norske importørkataloger både i 17 HMR pg 22 WMR i hvert fall. I andre kalibre (222, 223 og 22-250 fx) tror jeg nok du er "nesten" nødt til å være hjemmelader. I hvert fall kan du ikke stole på at du finner V-max i disse i hyllene hos en hvilken som helst våpenforhandler.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så du får kjøpt den ja...Gjelder det alle kaliber? tenker da spesielt på .222( sorry OT)

 

Nja...:) Det er vel egentlig en av "fordelene" med randtenningspatronene; du får kjøpt v-max-ferdigammo også i Norge. Har sett det i norske importørkataloger både i 17 HMR pg 22 WMR i hvert fall. I andre kalibre (222, 223 og 22-250 fx) tror jeg nok du er "nesten" nødt til å være hjemmelader. I hvert fall kan du ikke stole på at du finner V-max i disse i hyllene hos en hvilken som helst våpenforhandler.

 

Jaktdepotet og Jakt og friluft hadde ballistic tip ferdig rulla i alle disse tre nevnte kaliber sist jeg sjekket, det var i sommer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...