Jump to content

Ikke akkurat kniv, men nesten...? (Øks!)


ChristerM

Recommended Posts

Kjapt spørsmål...

 

Noen som kan anbefale en smed som smir økser?

Skulle hatt et par øksehoder som skal brukes til konfirmasjonsgaver...

 

Alternativet er jo å skafte om et par Gränsfors, men... Skulle gjerne hatt en litt annen fasong, så et par "custom" hoder hadde vært knall! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Fiskars med syntet utgår.... :winke1:

 

Øksene er en del av ei "gavepakke" bestående bl.a av SS hagle med trekoffert, håndlaget kniv, skinnsekk, trekopp, sveipet matask osv...

 

Gjennomgangstemaet er som du forstår litt "Old school" men etter å ha pratet en del med mottagerne, så er det helt tydelig at de faktisk foretrekker det fremfor syntet, "svarte våpen" osv..

Begge har interessen for gamle håndverk og materialer...

 

Og det er sjelden jeg ihvertfall møter noen med det synet. :winke1:

Ihvertfall i den alderen.. :shock:

Så i samarbeid med foreldrene så prøver vi så godt vi kan å støtte opp under det! :)

Link to comment
Share on other sites

Den øyo-øksa har fått plass lengst bak i skapet. Jeg syns den er håpløs å hugge med.

 

Samme her, eldstemann fikk en slik når han ble 7, men den er forlengst erstattet med en Granfors. Som øks å betrakte vurdere jeg den omtrent som jeg vurderer Hunter fra samme produsent, når det kommer til brukskniv... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode forslag!

 

Hadde planer om en tur til Elverum, men det kolliderer med jobben. Men regnet med at det skulle være noe brukbart der ja...

 

Har selv hatt en Hunter..... :winke1: Så den Øyo øksa blir det nok ikke noe av.... :lol:

 

Ser ut som det enten blir noe fra Telemark... Eller en omskafting av Gransfors...

Mye fint på e-bay, men jeg er av den litt "gammeldagse" sorten, som liker å kjenne på ting før jeg kjøper...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...