Jump to content

Vurder lading, kroner og øre


Scitech

Recommended Posts

Vurderer å begynne med lading da det begynner å bli litt mye skyting og mye løping til nærmeste ammunisjonslanger.

Håpet er med andre ord å spare litt penger på å lade selv, samtidig som det er noe jeg kunne tenkt meg å holde på med.

Jeg har én rifle i .308 som jeg kunne tenkt meg å ladet til, da både trenings- og jaktammunisjon. Det blir kun .308 lading til én rifle og intet annet ( :thumbup: )

 

De siste ukene har jeg sittet å lest en del eldre poster (hovedsakelig fra kammeret) for å vurdere om dette er noe for meg. Et spørsmål som stadig dukker opp er da hvor mye man potensielt sparer på hjemmelading, og jeg må ærlig innrømme at dette er den største motivasjonen for å eventuelt begynne med dette. Et beløp som ofte går igjen er 3,x kroner per patron, men når jeg ser på prisen bare på kulene så er det jo nærmere 3 kroner for flere av de. Jeg forstår naturligvis at det er mye forskjellige kuler å velge i og at prisen ofte (men ikke alltid) følger kvaliteten. I tillegg kommer da hylse, krutt og tennhette.

 

Mange av disse postene jeg har lest er noen år gamle og jeg sitter nesten å lurer på om kuler og lading generelt har blitt dyrere enn det var? Når jeg grovregner en pris per patron sliter jeg med å komme ned på 3 tallet, så hva mener folk; Hva er en realistisk pris per patron for følgende scenarier:

 

1. Absolutt rimeligste treningsammunisjon

2. Match-kvalitet treningsammunisjon (denne er mest interessant for mitt bruk)

3. Jaktammunisjon

4. Langholdsammunisjon

 

Takker på forhånd for alle innspill og tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

2. Match-kvalitet treningsammunisjon (denne er mest interessant for mitt bruk)

Du kan sikkert regne like godt som meg, men jeg har nå allikevel regnet for deg:

Kule 2,40 Hette 0,40 Krutt 1,50 = 4,30. Dette forutsetter selvfølgelig at du har hylsa fra før og ikke driver avskriving på ladeutstyr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til trening med 308w så er 155gr nosler cc et meget godt valg. 2200,- for en 1000pk med kuler mener jeg prisen var

Krutt, om du får tak i skytterlagskrutt, så er n11 billig. 500,- pr kg.

Tennhetter er vel litt over 30øre pr stk

Om du vurderer å lade, så er det bare å samle hylser med en gang, om du ikke gjør det allerede.

 

Lee har billige ladesett som har en helt grei kvalitet. Ammoen blir i alle fall like presis som i andre presser.

 

Hjemmelading er nok ikke kjempebillig, du finner fort ut at du vil teste flere typer kuler osv osv

 

Men i hovedsak er jo ladeutstyret en engangsinvestering.

 

Jeg er glad jeg lader selv. Har nå i det siste begynt å gjøre ting litt enklere. Kjøper inn greie mengder kuler og krutt. Finner en god ladning og holder meg til samme ladning og kule helt til det er fritt.

holder du utstyret til et minimum og holder deg til en jaktkule og en treningskule, så er det fort penger å spare på å lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Joda du kan helt sikkert pare penger på å lade selv. Imidlertid forutsetter det at du ikke går i fella med å investere i en haug med dyrt utstyr. Dersom målet er billigere patroner, og ikke selve landingen er jo den største utfordringen at du går lei. En turret presse vil speede opp landingen. Er du av den tolmodige sorten holder det med en enstasjonspresse.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading.no, Jaktdepotet er kurrante på pris?

 

Ta vare på hylsene - 5 bøtter med S & B hylser i bakhånda er langt bedre enn ingen ting. Ikke vær blyg - Spa opp det du finner.

Sortere kan du gjøre neste liv. 50 kilo hylser tar ikke all verden med plass.

 

Les ladeboken - Den er på norsk og det er ikke alle som er like stø i utenlandske språk.

Les på morsmålet så er sjansen god for at du unngår grusomme misforståelser.

http://www.nb.no/nbsok/nb/6132429550e61 ... ?lang=no#1" target="_blank" target="_blank

Din lokale ammo-pusher og forlaget har den seneste utgaven - ver. 7.

 

Sikre deg digital vekt og digitalt skyvelær prisgunstig.

Les tidligere poster så finner du fram.

Du bør passe på her og velge riktig kvalitet.

Det er forskjell på det billigste skyvelæret i plast til USD 2 og ett mere påkostet i stål til USD 8-10.

Husk at det ikke følger med batteri.

Du får selv velge hvilken kvalitet som passer deg.

Selv er jeg godt fornøyd med det aller billigste batteriet og setter overskuddet i kjøleskapet sammen med hodepinetablettene fra Tesco kjøpt i 2006.

Greie AAA batterier til den digitale vekta finner du på IKEA.

 

Hvis du trenger kontorstol/belysning/bein til benken/benkeplate så kan du som regel finne noe prisgunstig på IKEA.

Ikke glem finn.no og det lokale loppemarkedet.

En manns avfall - en annen manns ressurs.

Kunsten er å bruke hårdt beskattede midler effektivt.

Da blir det kanskje penger til overs til jakta i Skottland 5 år senere.

 

Det ser ut til at folk har brukt feriepengene fornuftig.

Det er litt tynt med krutt, ladeutstyr. tennhetter og annet.

 

Pass på at du kjøper krutt som har ladetabell for kulene du skal bruke. Det er en del som tryner her.

 

Husk at XXL.no har enkelte typer Norma krutt.

Da slipper du å betale for ADR gods hvis du kan stikke innom.

 

Det er fremdeles 2.5 år senere mangel på en del varer.

Kjøp så du har så slipper du å forbanne deg selv

en mørk stormfyllt høstnatt.

 

LEE Ladeutstyr finner du på Titan Reloading.

Jeg pleier å anbefale LEE Classic Turret Kit i støpejern.

Den kan du bruke til 1-stasjons presse ved å nappe ut senterpinnen.

Dier, billigere presser i aluminium og annet finner du også.

Husk forsikring USD 7 - Pakker som forsvinner er din eiendom.

Velg billigste frakt med mindre du er rik og utålmodig.

Ei presse varer gjerne 20 år eller mer og hvis du går lei kan du selge den på f.eks finn.no eller pakke den pent i en eske og la arvingene få en ekstra gave.

 

Dyrere og finere utstyr finner du f.eks på brownells.no og hjemmlading.no

 

Utstyr til støping av blykuler finner du også.

 

Greie Gas Checks til .308 pleier å ligge prisgunstig på ebay.co.uk

Dyrere finner du også.

 

Hvis du skal vaske hylsene så kanskje du vil ha en universal decapper die og en ekstra tallerken til tårnpressa skader ikke.

Hvis du ikke decapper før du vasker så blir hettelommen ikke vasket og det er litt av poenget hvis du skal vaske.

Med mindre du er frekk nok til å tørke hylsene i stekeovnen på 90 grader eller noe så tar lufttørking av hylser med tennhette gjerne flere dager ekstra.

Hylseristere finnes men det er ikke noe for meg - Jeg bor i leilighet og liker ikke støvet og holde meg selv og naboer våken med snåle lyder.

En vaskemaskin og ett sterkt bærenett i bomull eller alternativt 2

trekk til hodeputer og ett solid tau er en prisgunstig mulighet.

Pass på å ikke velge ett vaskeprogram med sentrifugering.

Les tidligere tråder på kammeret.no så finner du veien.

 

Den som intet våger intet vinner.

 

Det viktigste er at du kommer i gang.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at folk har brukt feriepengene fornuftig.

Det er litt tynt med krutt, ladeutstyr. tennhetter og annet.

 

Det var det vel tynt med før feriepengane og. Er vel amerikanerane som panikkhamstrar fordi nokon har nevnt 'Hillary Clinton' igjen.

Link to comment
Share on other sites

holder du utstyret til et minimum og holder deg til en jaktkule og en treningskule, så er det fort penger å spare på å lade selv.

 

Dette er det jeg håper på å kunne oppnå (i første omgang). Finne en kule/ladning som jeg kan trene med og deretter finne en kule/ladning som jeg kan jakte med (fra elg til rådyr ideelt sett). Sistnevnte er kanskje en illusjon, men håpet er nå iallfall å få en ålreit trenings- og jaktpatron som går likt. Utover dette har jeg ingen ambisjoner om å eksperimentere noe særlig.

 

En turret presse vil speede opp landingen.

 

Jepp, det er en turretpresse jeg har sett på. Uten å forhaste meg inn i noe jeg ikke har greie på så frister dette betraktelig mer enn en enstasjonspresse.

 

LEE Ladeutstyr finner du på Titan Reloading.

 

Jepp, jeg snappet opp din lille "kjøpeguide" i en annen tråd og har egentlig satt sammen følgende shopping-liste fra Titan Reloading:

 

1. LEE CLASSIC CAST TURRET PRESS KIT

2. LEE .308 WIN ULTIMATE RIFLE 4 DIE SET

3. TURRET PRESS SQUARE RATCHET (x3)

4. LEE AD2310E POWDER DISK SET

5. LEE CASE CONDITIONING KIT

6. 308 WIN LEE CASE LENGTH GAUGE/SHELLHOLDER

7. LEE ZIP TRIM

8. LEE PRIMER POCKET CLEANER

 

Ennå ikke bestilt da jeg ikke har bestemt meg helt enda og var usikker på den reelle lønnsomheten ved å lade selv. Jeg har skjønt på andre (og skjønner det godt selv) at det fort blir et utstyrsjag med hjemmelading, men jeg håper å kunne klare meg med det essensielle.

Link to comment
Share on other sites

Kjøper du treningskule og jaktkule i samme vekt, så er sjangsen stor for at de går likt eller tilnærmet likt.

Man trenger ikke en egen kule til hver type jakt.

En god jaktkule gjør jobben på alle typer jakt, alt fra rev og opp.

 

Jeg har skutt rev med varmintkuler, klart det er morro! Men en blykule gjør jobben godt nok

Link to comment
Share on other sites

For å svare enkelt, det lønner seg om du skyter MYE! Har ladet hos en kammerat som har alt utstyr i år. Det eneste jeg har måttet kjøpe inn er kuler og krutt. Allikevel har jeg klart å bruke 1500kr på 35 ferdige jaktpatroner i 6,5x55 :lol:

Når det er sagt så har jeg jo muligheten til å lade opp jaktammo for 10år til en rimelig penge nå når jeg har funnet godladningen. Problemet for meg var at jeg fikk "ladesyken" der jakten etter "hull i hull" holder deg våken om natta. Om det var verdt en pakke kuler å gå ned 5mm i samling kan diskuteres, skal brukes på rådyr og hjort :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat det som fort kan gjøre det mere kostbart enn nødvendig.

Selv har jeg sluttet med å lete etter hull i hull på jaktammoen. Setter jeg 5 skudd på 25-30mm så er det mer enn godt nok for meg og min jakt.

Har før brukt en 50pk med kuler bare til testing :)

Men det er jo morro når man setter skudd ettet skudd i samme hullet :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du begynner og skyte veldig mye og dernest skal lade veldig mye så må du ikke drive med slikt dill som tar unødvendig tid og ekstra operasjoner... Har ladet mine Norma hylser for 9 gang nå og har alltid tumblet med hetta i og necksiza eller fullsiza etterpå... og decappe først så vaske så romstere i hylselommene på hver enkelt hylse dernest for og size dem er gledesdreper.. nei jeg tar ett skikkelig sjau og lader 1000 på en kveld når jeg først driver på med treningsammo.. tumbler, necker, tar med meg Nato kasse med hylser forran tv`n og setter hetter.. så er det ett par timer på enstasjonspressa så er det finito.. skyvlær og mikrometer og anna fjas trenger du hvis du driver med noe helt anna enn treningsammo lading..

Link to comment
Share on other sites

Har allerede digitalt skyvelær, mikrometer og vekt.

 

Takk for alle innspill forresten. Dersom dere skulle gitt et antall skudd som må skytes hvert år for at dette skal lønne seg, hva ville dere sagt (type treningsammunisjon): 500 skudd, 1000 skudd eller mer?

Link to comment
Share on other sites

300-500 rifle-skudd per år.

 

Men den største gevinsten ligger i at du kan skreddersy ammunisjonen til din rifle og ditt behov.

 

Det blir litt som om når jeg skreddersyr en datamaskin.

Jeg kan velge kvaliteten på komponentene og operativsystemet etter behov i stedet for å velge noe ferdigkokt på Elkjøp/Lefdal

og bli påtvunget ett operativsystem jeg bare sletter uansett.

Da gjelder det selvsagt å velge akkurat den kvaliteten man trenger og ikke blir fristet av en rålekker dual strømforsyning på 1000 watt. kabinett i børstet maskinert aluminium

og system for vannkjøling av CPU man slett ikke trenger.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er i tenkeboksen har du sikkert litt tid.

Nå og da dukker det opp brukt ladeutstyr, ikke vær redd for å kjøpe dette.

Utstyret er nærmest uslitelig, min 1991mod RCBS RockChuker har passert 50' og har nesten ikke lakk igjen, men er like god :D

Sett inn en annonse om du ikke har anledning til å sjekke bruktmarkedet veldig ofte!

 

Hvilken kvalitet/presisjon du skal søke etter i ammunisjonen din, avhenger litt av kvaliteten på våpenet og skytteren. Kan ikke skyterøret ditt prestere bedre enn 30-50mm med god kjøpe ammo skal du ikke begyne å jakte på 7-10mm samlinger med hjemmeladningene dine!

 

Skaff de beste hylsene du kan.

Personlig ville jeg kjøp, 1000stk Nosler CC 168grain til trening og x-antall 165grain AcuBond til jakt, fra Jaktdepotet. Er det behov for en ennå sterkere kule til det største viltet du jakter på, kjøp 165grain Swift A-frame på XXL.

Kjøp 3,5kg VV N150. Bruk 43grains ladning!

Bruk myke heter av grei kvalitet som er lette å sette, fx Remington 9 1/2.

Lev lykkelig alle dine dager, i visshet om at ting kanskje kan bli bedre, men bare marginalt!

Link to comment
Share on other sites

300-500 rifle-skudd per år. Men den største gevinsten ligger i at du kan skreddersy ammunisjonen til din rifle og ditt behov.

 

Jepp! Motivasjonen er i all hovedsak økonomisk, men jeg liker tanken på å lage go' ammunisjon på egenhånd.

 

 

Hvilken kvalitet/presisjon du skal søke etter i ammunisjonen din, avhenger litt av kvaliteten på våpenet og skytteren. Kan ikke skyterøret ditt prestere bedre enn 30-50mm med god kjøpe ammo skal du ikke begyne å jakte på 7-10mm samlinger med hjemmeladningene dine!

 

Børsa og skytter presterer hull i hull med god kjøpeammunisjon og det hadde vært moro å kunne replikert dette med hjemmeladet ammunisjon. Jeg er dog mer opptatt av pris per patron enn "hull i hull" på treningsammunisjon. Oppnår jeg hull i hull med hjemmeladet ammunisjon er det win-win.

 

En vellprøvd presisjonsladning mange har prøvd. Godt inne på tryggt-trykk-siden. Viettig hastighet. Som begynnende hjemmelader er dette veldig forenklende

 

Tenkte jeg skulle ta dette i en annen tråd eventuelt, men; N150 nevnes. Er det noen grunn til å velge noe annet enn en type krutt dersom man ønsker å holde ting enkelt og billig? Eksperimentering interesser ikke per dags dato så lenge jeg får god trenings- og jaktammunisjon med en type krutt er jeg fornøyd. Er N150 svaret (Eventuelt et svar)?

 

 

Da har jeg gode hylser, bare hylsene koster vel rundt 8,99 omtrentlig. Jeg plukker bare opp egne hylser.

 

Når det kommer til hylser har jeg bestemt meg for å bruke Norma og Lapua da jeg har hørt mye godt om disse. Grunnen til dette er i hovedsak på grunn av trygghet rundt hylsekvaliteten. Jeg kommer til å være veldig opptatt av sikkerhet dersom jeg skal begynne med dette, og kommer sannsynligvis til å kaste hylsene lenge før de er utbrukt i mange andres øyne. Dette i seg selv øker vell kostnaden min noe, men det får heller være. Med erfaring så strekker man seg kanskje lengre, men jeg vil nødig leke med disse tingene mens jeg er fersk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

skytterlaget har billig krutt. N-11/ ra-11 er helt ypperlig i .308! kan også skaffe hetter og kuler der, men jeg har nå kjøpt 155 gn norsler cc for å spare de ekstra kronene vs sierra matchking. (P.S. det er nesten umulig å ikke få en god ladning med noen og 40 grains n-11 og ei 150-168gn matchkule)

Link to comment
Share on other sites

Ladetabeller.

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... -data.html

 

http://www.norma.cc/en/Ammunition-Academy/Loading-Data/

 

Selv bruker jeg Norma av den grunn at jeg bor 1110 meter fra XXL og synes det er greit å unngå kostnaden med ADR-frakt.

Jeg synes metall boksene er kjekke men jeg regner med at de blir erstattet med plastbokser etter hvert.

 

Jaktdepotet.no har amerikansk krutt for den som vil det.

 

Hvis noen forsøker å pushe på deg ett lade-data-hefte i siste versjon for € 5 så hugg til. Litt ladedata på papir skader ikke.

En tabell for mye er bedre enn 1 tabell for lite.

Om ikke annet så kan du selge den til noen som ser nytten.

 

Pass på at du velger krutt med ladedata til den kula du har tenkt å bruke.

Å utvikle ladetabeller tidlig i ladekarrieren kan gi en voldsomt bratt lærekurve.

 

Skriv ut etter behov og putt i en perm hvor du har godladingene skrevet opp.

Penn og papir er tingen når kråka har gnagd av den optiske fiberen som er snurret på null-lederen på høyspentlinja

og alle i nabolaget er uten Internett i 2-3 dager til fagfolk har snurret optisk fiber til erstatning.

Norge er stort sett langstrakt og tynt befolket.

Ikke stol på at Smart-Telefonen redder deg. Det kan tenkes at basestajonen er koblet til den samme optiske fiberen.

Kanskje er strømmen borte også og batteriet på klaptopen er tomt. Lort happens.

(Selv jeg - som bor 12 minutter gange fra Oslo S har for snart 15 år siden opplevd at Internett knelet en hel dag - ei kråke utenfor Stockholm hadde gnagd over den optiske fiberen på null-lederen og jeg måtte traske ned gata til nærmeste Internett kafe og betale med mine surt ervervede og hårdt beskattede lommepenger - bittert.

Bredbåndsfabrikken hadde elegant koblet alle kundene i Oslo direkte på Stockholm - Nordmenna trodde de kunne kreve alt for mye for å slippe en uønsket konkurrent inn på deres internett. Resultatet var at jeg surfet innom Norge og av og til bemerket med skadefryd - "Norge er dårlig koblet til Internett i kveld" - Forbindelsen til Tokyo, Moskva og San Francisco var kjappere enn til Oslo :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har ikke lest innleggene i tråden.

 

Men for min del så lader jeg kun jakt ammo i std kalibre.

Som 6,5 308, 3006, er ikke nok å spare vs tid brukt for min del til å lade treningsammo.

Du får bra ammo til 6-8kr smellen i disse, og skal skyte noen tusen skudd før det utgjør den store sparegrisen.

Jakt ammo lader jeg heller ikke pga pris, men for å kunne bruke ønsket kule og ladning som passer best mitt bruk.

 

Det som derimot er en besparelse er lading av ukurante kalibre og magnum.

Der kan man raskt spare minst 10kr smellet på lading av treningsammo og mer på jakt.

 

Så om du kun skal ha i 308 vil du nok være bedre tjent med å kjøpe store kvanta for en rimeligere penge.

Link to comment
Share on other sites

her er min personlige utregning av ladepris/ penger spart vs penger brukt

 

Ladeutstyr:

lee 50th anniversary kit: Ca 1500 kr fra norge ett sted eller ca det samme fra utlandet inklusiv mva

Dier og hylseholder: ca 250+50 kr

Lee trim pilot: 65kr

kuler 1000 stk 155gn nosler cc: 2200 kr

100 jaktkuler (speer deepcurl): 500 kr

100 jaktkuler (swift A-frame):1100kr

1100 tenhetter : ca440kr

3 kg Norma 11 krutt: 1500 kr

Totalt: 6500kr - 7100kr

 

Man kan sikkert legge til noen hundre for ammobokser om man er for fin på det til å bruke isboks osv

 

Dyrt alternativ med skikkelig kvalitetsammo:

Treningsammo 1000 skudd

Norma jaktmatch 10kr stk på banen (14.2kr på jakt og friluft) = 10000kr (14200kr J&F)

Jaktammo 100 skudd

Norma oryx 30 kr stk = 3000kr

Totalt: 13000kr (spart på lading 6000kr - 6500kr ) (10200kr - 10700kr ved treningsammo fra J&F)

 

Billig alternativ

partisan helmantel 6kr stk = 6000

Billig jakt ammo ymse slag ca 10 kr stk? = 1000kr

 

Totalt: 7000kr (Spart på lading 0kr - 500kr)

Her er ikke prisorskjellen så stor, men hvis du er en ansvarlig jeger og skyter litt mer enn 30 trenings skudd i året (kanskje 2-300+) vill neste runde med 1000 treningskuler bli "billigere" når man ikke regner med ladeutstyret. og kanskje har man litt krutt til overs fra forrige gang som man sparer 100 kr på osv.

Men det viktigste av alt med lading er at det er en enorm tilfredshet når ammunisjon man har laga selv samler bra, når dyret detter og slakte er fint og ikke minst den sjelefreden det er å sitte ved ladepressen, kanskje litt musikk og bare la problem være problem uten å ofre det en tanke.

Link to comment
Share on other sites

siste settning i malfsens innlegg beskriver meget bra hva jeg fikk ut av å begynne med lading,tilfreds med resultatet.

startet med hjemme lading for ca et år siden,kjøpte et Lyman sett og lyman gen 6 kruttvekt,elektronisk skyvelær på biltema,etter det har det balla på seg med div dier,og must have things.

men prisen jeg betaler er liten syns jeg, sammenlignet med det å exprimenter seg frem til den patronen som gir best presisjon i min rifle.

timene i "ammo outlet" som kona kaller ladebua mi,i fred og ro fra støy og mas er jeg villig til å betale for,en fantasisk hobby.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange gode tilbakemeldinger og henvisninger til både rimelig krutt og kule har jeg besluttet å ta steget. Mange tusen skudd i året skyter jeg ikke, men jeg er nok godt over 600-700. Som mange påpeker så er muligheten til å lage sin egen kvalitetsammunisjon også noe som interesserer.

 

Dersom en skulle hensynta alternativkostnaden ved å lade kontra jobbe en time ekstra så ser jeg at dette i all sannsynlighet ikke lønner seg. Nå har det seg dog slik at jeg allerede jobber godt med overtid slik at det ikke er så mye å hente her for mitt vedkommende (dersom en skulle leke med økonomien i det. Én time overtid er én time overtid enten man lader eller ei :) ).

 

her er min personlige utregning av ladepris/ penger spart vs penger brukt

 

Takk så mye for eksemplene, noe i den dur jeg var ute etter :thumbup:

 

Norma Diamondline koster 7-8 pr stk fra DSF eller norma.as

 

Diamondline har jeg brukt endel og er godt fornøyd med den. Kan jeg lade denne til 4-5 kroner så kommer jeg til å spare mye etterhvert som tiden går.

 

Atter en gang takk til alle bidragsytere :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...