Jump to content

Løpsbytte i sauer 202, treffpunktsendring, luggete ladegrep


I.E

Recommended Posts

Er det noen som har tips å komme med angående løpsbytte på sauer 202?

For det første fikk jeg 8 cm treffpunktendring ( likt med begge kikkertene) etter at jeg hadde hatt ut løpet for puss. Selv om jeg bruker momentnøkkel i forbindelse med løpsbytte.

10 cm treffpunktendring når man bruker momentnøkkel synes jeg er mye, med tanke på at kikkerten står på samme plass. ( jeg kan skjønne det om man brukte skur og korn pga forsiktet fikk ny posisjon)

 

I fjor hadde jeg store problemer med ladningen etter hvert. Både tomhylsene hang, og selv når jeg skulle ta ut en ubrukt patron fra kammeret, lugget det veldig. Jeg konkluderte med at det var hylsene som var ladet for mange ganger, men nå har jeg tilsvarende problemer med kjøpeammo, dog i litt mindre skala.

 

Man har jo litt slingringsmonn når man monterer løpet, man får lukket sluttstykket selv om man vrir løpet til sidene virker det som. Dette ser man tydelig på 200 STR, der forsiktet sjeldent blir stående i vater etter at man har hatt ut løpet. Kan problemene komme av at klakkene ligger helt imot på den ene siden, ( man har ikke funnet punktet der man har like mye slingringsmonn til hver side) eller har det kommet grader i forkant av kammeret tro? Noen som har hatt tilsvarende problemer?

Link to comment
Share on other sites

Det ligger vel en kile til løpet på 202 også?, slik som på 200 STR, det er lenge siden jeg har demontert en 202.

Man må vel regne med litt forskjell i treffpunkt ved bytte av løp.

Fulgte du bruksanvisningen ved løpsbytte ?

Hvorfor demontere løp for pussing ?

Link to comment
Share on other sites

Dette ser man tydelig på 200 STR, der forsiktet sjeldent blir stående i vater etter at man har hatt ut løpet

Det er jo et spor på undersiden av pipa, der festeøret for fremre låskasseskrue skal passe inn? På de 200STR jeg har demontert og montert (det er en 15-20stk iallefall) så får en ikke i denne plata om ikke pipa er snudd "rett nok". Mange mener at en ikke får optimal presisjon om denne plata berører kantene i sporet i pipa, så jeg pleier å passe på at den kommer noenlunde midt i.

Da blir iallefall forsiktet rett nok for meg - dvs. så rett at jeg ikke kan se at det er skjevt.

 

Dette med å ta ut pipa for puss vet jeg mange gjør, og gjør det av og til selv. men man pusser pipa like ren og like enkelt om en bruker en skikkelig pussestokkinnfører, og en børste laget for å gjøre kammeret og låseområdet rent.

 

Lugget det i hevarmsløftet, eller ved føring av sluttstykket fram og tilbake?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor demontere løp for pussing ?

Det er vel noe av det viktigeste med en 202, at man tar ut løpet av og til, for å sjekke om det fritt for olje mellom kammer og løp etterpå. Jeg ødela en hel sesong når jeg var i min mest aktive DFS periode, ved ikke å vite om treffpunktendringene som oppstår når oljen mellom løp og løpsinnfestning ble varm. Man unngår mye ved å knipe inn på olje utenpå løpet, og pusse gjennom et rør som går inn i kammeret. Likevel opplever jeg at det ofte er olje mellom løp og løpsinnfesting, selv om jeg har vært svært sparsommelig med oljeflaska.

Dette er en av mine store ankerpunkter mot sauer som jaktrifle, det er veldig behagelig å kunne spraie inn børsa med olje etter endt jaktdag, uten å være livredd for at oljen siver inn mellom løp og løpsinnfestning, og ødelegger innskytingen. ( det merkes ikke før børsa blir skutt varm, men likevel... )

Jeg har derfor vurdert å gå tilbake til sako, siden jeg kun bruker 6,5x55 løpet, og prisen på løpene er såpass hinsides som de er...

Ellers er det jo som du sier en kile som viser grovinnstillingen ja, men jeg mener denne åpner for et visst slingringsmonn. Jeg følger anbefalingene fra Sauer på rekkefølge og moment på skruene ja.

 

M67: Du sentrerer denne kilen ( plata), eller sørger for at "slingringsmonnet" er likt til begge sider altså. Ut over presisjon, har noen nevnt at det kan medføre problemer som jeg beskriver? Det lugger ikke i hevarmsløftet, men akkurat når jeg skal dra hylsa ut av kammeret. ( fabrikkammo)

 

Jeg mistenker at det har oppstått grader i låsingen i løpet, men jeg vil bare høre om jeg kan gjøre noe feil under monteringen av løpet.

Link to comment
Share on other sites

Det lugger ikke i hevarmsløftet, men akkurat når jeg skal dra hylsa ut av kammeret. ( fabrikkammo)

Min lugger slik med NATO, lett hevarmsløft, men når jeg skal dra bakover, så må jeg røske. Ellers ingen problemer.

 

Jeg kan omtrent ikke skjønne hva du kan gjøre feil. Hvilket moment bruker du? Treffpunktendringen ved løp ut og inn har jeg ikke hengt meg voldsomt opp i, og ikke loggført eller noe, men de gangene jeg har hatt ei pipe ute og satt den i igjen, så har det vært godt inne i tieren, gjerne innertier, på DFS-skiva. Har opplevd å ta av ei pipe og siktet, satt på ei anna pipe og sikte - og når jeg bytter tilbake, så er 1. skudd innertier.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser du noen blankere felt på hylsene?

 

Jeg har vært borti lignende i en Sauer 202 med ett spesielt hylsefabrikat. Da var den en tydelig "slipe ring" litt ovenfor trykkringen på hylsa. Tydelig at den klebet litt selv om man var langt innenfor trykkmessig. Hevearmen gikk lett, men når man dro i sluttstykket satt det godt.

 

Løsningen ble en demontering av løp, polering av kammer og endring av hylsefabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Har montert det festerøret til skjefteskruen skjevt en gang, og det gikk ut over presisjonen, samlingene åpnet seg. Forstår jeg deg rett, så har du fortsatt gode samlinger, bare at de har flyttet på seg ?

Men det kan jo være greit å se at det festerøret henger løst alle veier ?

Er man bekymret for treffpunkt, så kan det kanskje være greit å demontere og montere alt på nytt igjen.

 

Til en jaktbørse som en 202 er så ville jeg ikke vært kjempebekymret for olje mellom løp og låsekasse.

Har sauer selv og bruker pussestokkinfører til puss. Har bare opplevd en gang at jeg har fått olje mellom løp og låsekasse. Samlingene åpna seg ikke før det ble god lunk i pipa.

Hvordan oljen havnet der må gudene vite. Jeg bruker pussestokkinfører og er ganske sparsommelig med olje utenpå løpet.

Kanskje jeg har vært for ivrig på å smøre sluttstykket ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er uhyre viktig å få pipa i akkurat samme posisjon som før man tok den ut, man kan enkelt lage seg et verktøy for dette.

Ta en liten eksos klemme som passer sånn någenlunde rundt kammer enden på løpet, bor hull å sett i en skrue som blir stående stift og støtt

ut av klamret på klemma, denne skruen skal legges innat fremmere base eller skinne for så å stramme klemma rundt løpet før demontering,

teip klemma så det ikke er metal mot metal. Ved montering sett i løpet og vri så skruen går innat base/skinne å trekk til løpsskruer. Gjøres dette riktig blir det ingen treffpunkt forandring, stemmer vær gang og mange i DFS gjør dette.

Hvilket moment man bruker på skruene er ikke så viktig men likt moment på alle skruene er viktigst, gå over 2-3 ganger, moment på stål kasse

bør ligge ikke under 4 og ikke over 7nm, på alu kasse ikke over 4,5nm og kanskje ikke under 3-3,5nm.

Pipe byttet blir også mye lettere hvis man vier ut kassa litt, det er kun en riktig måte å gjøre det på, fremre løps skrue og skjefte hylse må skrus helt ut.

Denne løps skruen skrur man inn fra andre siden av kassa og setter skjefte hylsen i klem mellom skruen og sprekken i kassa, skal ikke en kvart omdreining til engang før pipa glir lett og ledig i kassa, bruk av skrutrekker eller liknede blir helt feil, spesielt på alu kasser.

Har man fått olje mellom løp og kasse så er det bare å innrømme at man har vært skjødesløs med bruken av olje både utvendig og innvendig.

Mine våpen utenom den med ilafloan er alltid olje våt utvendig og ved innvendig puss bruker jeg ikke sluttstykke innfører og jeg har ikke olje mellom pipe

og kasse, vær veldig nøye med bruk av olje på pipe nær kasse og pass på at olje ikke renner innvendig fra kammer og mot kasse.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Jeg må innrømme at jeg pleier å vie ut kassa litt ved løpsbytte, ikke med skrutrekker men med en plastkniv. Godt tips dette med å skru inn løpsskruen og eksosklemma!

Ellers tror jeg dette løpet er gåent, på jaktfeltstevne i helga opplevde jeg at samlingene vandret rundt. Det har jeg opplevd med banesauera når løpet begynner å få det, at den fremdeles samler bra, men flytter rundt på samlingene etter som temperaturen endrer seg. Jeg pusset nylig rent mellom løp og løpsinnfesting, så det er ikke olje der.

Link to comment
Share on other sites

Løpet ditt er mest sannsynlig utslitt, men det kan også være en annen faktor som kan være årsak til spredning og det er at det har blitt brukt

for mye moment på løps skruene, dette hendte med eldre 200STR da det sto i bruksanvisningen et moment mellom 10 til 12nm,

i senere tid praktiseres maks 7nm, dette gjelder også 202 og maks 4,5 på alu 202.

Det som skjedde var at løps muffa som omslutter pipa ble trukket ovalt og det er ikke bra for det ene eller det andre.

Det er også viktig som andre også har nevnt og det er pipa skal stå så rett i kassa at skjefte hylsa har likt spillerom på vær side i løps sporet.

Dette med lugging i sluttstykket ditt kan også være så mangt. Hvor gammel er rifla? Hvor mange skudd har den gått?

Har den blitt skutt med maks skjev montert pipe?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kassa er helt ny, den gamle hadde jeg kjøpt brukt hos jakt og friluft, og den var ødelagt med for mye moment slik du beskriver. Jeg bruker 4,5 NM med momentnøkkel.

Luggingen skyltes hovedsakelig det gamle magasinet fant jeg ut her om dagen. Verre er det med treffpunktendringene. Jeg har et 30-06 løp til den, fluta som bare har gått 200 skudd. Får vel sette inn dette, til jeg får kjøpt nytt løp. Var ikke avskrekkende priser på løp hos våpensmia.

 

Alternativet er å bytte inn Sauera i en "gammeldags" jaktrifle uten løpsbytte. Det er veldig behagelig å kunne spraie over børsa, samt dra gjennom en oljefille etter endt jaktdag, uten å tenke på dette med løpsinnfesting og treffpunktendring. Jeg har ikke bruk for løpsbytte egentlig, 6,5x55 løpet bruket stil ALT, selv om jeg har grovere kaliber stående.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kassa er helt ny, den gamle hadde jeg kjøpt brukt hos jakt og friluft, og den var ødelagt med for mye moment slik du beskriver. Jeg bruker 4,5 NM med momentnøkkel.

Luggingen skyltes hovedsakelig det gamle magasinet fant jeg ut her om dagen. Verre er det med treffpunktendringene. Jeg har et 30-06 løp til den, fluta som bare har gått 200 skudd. Får vel sette inn dette, til jeg får kjøpt nytt løp. Var ikke avskrekkende priser på løp hos våpensmia.

 

Alternativet er å bytte inn Sauera i en "gammeldags" jaktrifle uten løpsbytte. Det er veldig behagelig å kunne spraie over børsa, samt dra gjennom en oljefille etter endt jaktdag, uten å tenke på dette med løpsinnfesting og treffpunktendring. Jeg har ikke bruk for løpsbytte egentlig, 6,5x55 løpet bruket stil ALT, selv om jeg har grovere kaliber stående.

På nye løskasser til 202 og 200STR har jeg erfart at sluttstykket kan ha litt luggete gange og på 200STR kassene kan også skinna til diopteret gå tregt eller rett og slett ikke lar seg gli i skinna, dette skyldes at kassene blir stemplet for hardt med modell betegnelse og tall og streker på skinne (200TR).

Dette gjør at godset blir litt deformert og skinner vill få buler og daler, de skulle vært godt over å frest og brosjet på nytt etter stempling.

Dette gjelder ikke nye komplette rifler da disse blir testet å godt nøye over.

Problemet med løskasser har blitt forbedret da dette var et problem, du har antakelig en kasse fra den tiden og det er bare å kontakte forhandler for bytte,

sånn skal absolutt ikke en Sauer være. Kassene ble rett og slett stemplet for hardt og dypt.

Denne lugget gangen av bolten vil bli forsterket i en sånn kasse med uttrekking av patron (hylse) pga press på utstøter på bolten som vil bli presset litt skjeft i kassa og når ikke bolt kanalen er rett og jevn så vil man få denne luggingen.

Det går for øvrig helt fint å ha olje mellom løp og kasse som beskyttelse mot tegn vann, det er som oftest når rifla blir ordentlig god å varm spredningen kan komme, men til jakt, ingen ting å si.

Det er også helt greit å skaffe seg en gammeldags rifle, men å BYTTE til det FY FY FY :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble iallefall positivt overrasket ang løpsbytte med min 202 idag.

Har tidligere dradd til pipa/skjefte på feelingen. Men var opp med skruene idag, å dro til med rett moment (endelig rota meg til å kjøpe momentnøkkel)

 

Skudda satt dønn midt i, jeg var i utgangspunktet forberedt på å skru noen knepp, men det var altså ikke nødvendig.

Satser på likt treffpunkt neste gang det draes til med likt moment.

Link to comment
Share on other sites

Det er nettopp slik 202 er, setter man løpet nøyaktig likt inn i kassa og trekker til løpsskruene med LIKT moment så er det så og si 100% repeterbart.

De som sier noe annet har bare trukket en konklusjon ut i fra hva de har hørt eller rett og slett ikke skjønt eller vært nøye nok.

Med en liten grei momentnøkkel som man kan stole på så kan man faktisk putte 202n i biter i sekken og montere den for jaktbruk, eller putte den i en liten

koffert å reise på tur i utlandet og en oppfyller alle krav til en system rifle som den selvutnevnte gudebørsa B....r og det også på en tryggere måte :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Joda, Kuli. Men som jeg sa til en kompis som klaget over at Bl**eren hans stadig klikket, sist gang på et reinsdyr: "Det er jo bedre at den klikker, enn at den eksploderer i trynet ditt :lol: "

 

Treffpunktendringene jeg opplevde under sist jaktfeltstevne må skyldes dårlig rekylkopptak pga lite trening, eller muligens kikkerten. Jeg satt på Zeissen og testet på 100, 200 og 300 meter i går. Jeg startet med kaldt løp på 100 meter, og avsluttet på 100 meter med glovarmt løp. Der var det bare et avlangt hull. Samlingene på 200 og 300 var også bra. Som nevnt skyldes den verste "luggingen" et defekt magasin, samt at hylsene nok var ladet for mange ganger i fjor, uten å ha blitt trimmet.

 

Børsa inkludert løpet er friskmeldt, selv om den altså endret treffpunktet med nesten 10 cm etter løpsbytte. Det lever jeg greit med, siden jeg stort sett bare bruker det ene løpet. Da er det bare å være forsiktig med oljen fremover. Jeg vet det betyr lite i jaktsammenheng, men jeg vil gjerne kunne hive meg rundt på et jaktfeltstevne uten å måtte ha ut løpet, samt skyte inn på nytt først.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men jeg satt å så på litt videoer av sauer 404 i går. Er den forbedret mtp treffpunktforandring ved av og påmontering av løp? Så også at sauer har laget en montasje som var lik blasermontasjen, kan denne også bli tatt av og på uten forandringer i treffpunkt?

Link to comment
Share on other sites

Nå har heller ikke jeg fått gjort annet enn å sett på video, men for meg så ser det ut som om løpsinnfestingen er tilnærmet den samme som på 202, med unntak av at det nå ikke er nødvendig å ta ut den fremste skruen og festet for forskjeftet, en vipper bare festet for forskjeftet rett nedover. Dvs at treffpunktforandringen nok er i samme størrelsesorden som på 202, eller med andre ord ikke så veldig stor (gjelder for meg ihvertfall... Med momentnøkkel er jeg i 10'eren fra benken hver gang når samme pipe går ut og inn... treffpunktforandring får jeg med en annen pipe, men det er jo en litt annen sak).

Når det gjelder montasjen så kan en nok forvente at treffpunktforandringen er i samme størrelsesorden som andre montasjer i samme prisklasse, også Blaser sin. For det er jo ikke slik at Blasermontasjen er så fantastisk mye bedre enn andre montasjer i samme pris- og kvalitetsklasse... Det spesielle med Blasermontasjen er jo at den sitter på selve løpet, så når en tar ut og inn et løp med kikkert på så er det jo ingen forandring. Sauermontasjen sitter jo på låskassa som før, så den er vel på høyde med en god svingmontasje på 202en vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord er 404 ikke ordentlig systemrifle den heller. :lol:

Si til kompissen at han må skifte slagfjær, eller necke patronene ordentlig :wink: (har ikke hatt et eneste klikk med min "dødsrifle")

Blasermontasjen er 100% ved av og påmontering. Bruker samme kikkert på begge løp, det kaller jeg system :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, etter 25 år som kommunens ivrigste hjemmelader, har han erkjent at det kun er fabrikkpatroner som gjelder i Blaseren.

 

Men for å være litt seriøs: Blaser sitt system med kikkert på løpet og ingen problemer med olje i løpsinnfestningen er svært bra for en jaktrifle. R8 har vel ikke de samme utfordringene knyttet til sikkerhet som R 93 hadde. Jeg hadde selv en R93, men byttet den i en sauer av flere årsaker, mest pga den bråkete oppspenneren. Hvilket gjør 404 TOTALT uaktuell for min del...

Link to comment
Share on other sites

Highpower: Selv ikke en representant for importøren klarte å spenne den uten at den bråkte for mye for min smak.

Blaserproff: 202 har justerbart avtrekk ( i motsetning til Blaser der du må bytte). 404 har oppspenner, det er vel hovedforskjellen. Litt selvmotsigende egentlig: Blaser profilerer seg på sikkerhet pga dette oppspenner. Likevel er det mange som mener at R 93 burde vert trukket tilbake fra markedet pga sikkerhetsmangler. Samtidig tror jeg at jeg har til gode å høre om et vådeskudd som skyldes mekanisk/ teknisk feil på en sauersikring.

Link to comment
Share on other sites

Må skru minimalt på min 202 ved løpsbytte. Passer på hver gang å sjekke at det er oljefritt mellom løp og låskasse. Som det står i bruksanvisninga, er det en fordel med riktig moment på skruene hver gang. God børse!

Ser at vi er i gang med Blaser vs Sauer igjen.

Får assosiasjoner med Heide Steen og Wesenlund i tannlegestolen :D

Blir vel sånn med oss jegere, må skaffe oss ei sossebørse med åra :winke1: og sier noen noe gæli om den, da blir vi jaggu sint :oops::D

Link to comment
Share on other sites

Siden treffpunktsendring ved løpsbytte er temaet for tråden har jeg også stusset over at min Sauer har mindre endring av treffpunkt enn en i laget som har en R8. Han påsto at han måtte skru 16, 17 knepp ned og 14 til venstre etter bytte av løp. Jeg måtte skru 5 ned og 4 til høyre.

Jeg syntes dessuten at Blaser ga en litt mer "skranglete" feeling enn Saueren når jeg valgte børse. Det er ingen tvil om at begge skyter så og si rett.

Etter min smak er Saueren penere og litt "tightere" enn Blaseren.

Link to comment
Share on other sites

Som det står i bruksanvisninga, er det en fordel med riktig moment på skruene hver gang.

Jeg bruker momentnøkkel, og drar til med likt moment hver gang, men måtte altså likevel skru nesten 10knepp/ 10 cm etter at jeg hadde hatt ut løpet i 10 minutter...

Derfor startet jeg denne tråden.

Når du snakker om 16, 17 ned og 14 venstre etter løpsbytte med Blaseren, er det to forskjellige løp det er snakk om? I så fall er det helt normalt. Om ikke er det noe steingalt på ferde...

Link to comment
Share on other sites

"Så og si 100% repeterbart"? :wink: Gudebørsa B......r er 100% repeterbar, uten momentnøkkel :wink:

Å kongebørsene 202 Take Down, 303, 404 er 100% repeterbare ved demontering/ montering av pipe, den første helt uten verktøy, de andre med kjempe mulighet til å bytte stokker uten å søke politet, magasiner, kikkert på kassa og oppspenner som er lett og ikke bråker, justerbart avtrekk,

Det er system børser det.

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord er 404 ikke ordentlig systemrifle den heller. :lol:

Si til kompissen at han må skifte slagfjær, eller necke patronene ordentlig :wink: (har ikke hatt et eneste klikk med min "dødsrifle")

Blasermontasjen er 100% ved av og påmontering. Bruker samme kikkert på begge løp, det kaller jeg system :mrgreen:

Prøv å ha en Blasermontasje til 10 Blaserpiper uten å løsne/stramme etter montasjen, det går ikke å det er flaks at du har to piper som

montasjen din passer om vær andre.

På en Take Down og 404 kan du ha en montasje og kikkert til ti piper, der henger påliteligheten på kikkerten om den er repeterbar på klikka og ikke rifla.

Dette kaller jeg et pålitelig system :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hatt for mye sukker på cornflakesen Take down? :lol:

Blir interessant og se om 404n holder treffpunkt med superverktøyet, eller om man må drasse på momentnøkkelen :wink:

PS: hvor mange klikk man må stille når man skifter kaliber har jo ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Jeg bruker en kikkert på begge løpene mine, og må stille 6klikk i høyden og et til siden.

Edit: jeg venter i spenning til noen har prøvd ut dette og bevist at det holder treffpunk med en kikkert og forskjellige piper. Fin rifle har det blitt uansett, ikke så rart, den ligner jo mer og mer på en R8

Link to comment
Share on other sites

Nå har heller ikke jeg fått gjort annet enn å sett på video, men for meg så ser det ut som om løpsinnfestingen er tilnærmet den samme som på 202, med unntak av at det nå ikke er nødvendig å ta ut den fremste skruen og festet for forskjeftet, en vipper bare festet for forskjeftet rett nedover. Dvs at treffpunktforandringen nok er i samme størrelsesorden som på 202, eller med andre ord ikke så veldig stor (gjelder for meg ihvertfall... Med momentnøkkel er jeg i 10'eren fra benken hver gang når samme pipe går ut og inn... treffpunktforandring får jeg med en annen pipe, men det er jo en litt annen sak).

Når det gjelder montasjen så kan en nok forvente at treffpunktforandringen er i samme størrelsesorden som andre montasjer i samme prisklasse, også Blaser sin. For det er jo ikke slik at Blasermontasjen er så fantastisk mye bedre enn andre montasjer i samme pris- og kvalitetsklasse... Det spesielle med Blasermontasjen er jo at den sitter på selve løpet, så når en tar ut og inn et løp med kikkert på så er det jo ingen forandring. Sauermontasjen sitter jo på låskassa som før, så den er vel på høyde med en god svingmontasje på 202en vil jeg tro.

Jeg vil kalle 404 for den perfekte 202, den har samme innfesting av løp som 200 202 da dette er Sauers system å har alltid vist pålitelighet og presisjon samtidig som det er noe av det sterkeste og sikreste som finnes på markedet, det nye med systemet er at pipe og kasse har fått styrespor som Take Down og 303 har, dette gjør at pipa alltid havner i samme posisjon, det er dette man må være så uhyre nøye med på 202 for å ikke få treffpunkt forandring.

Løpsskruene er nummerert i en rekkefølge man må overholde, her gjelder det å trekke til likt skruene med håndmakt, feste for forskjeftet har også en annen funksjon en bare å holde forskjeftet, den vier også ut kassa ved å vippe den ned og pipa glir lett ut og inn og systemet er 100% repeterbart og alt gjøres med et verktøy som er en del av våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Gudebørse=børse som øker sjansen for å få hilse på Gud?

 

Har ikke klådd på 404 men liker det jeg ser og leser om den. Eneste to ting jeg misliker er valg av montasjesystem og at de kjører på med en ny type løp/sluttstykker. Betyr ikkeno, men liker det ikke allikevel:-)

 

Resten ser genialt ut!

Link to comment
Share on other sites

Hatt for mye sukker på cornflakesen Take down? :lol:

Blir interessant og se om 404n holder treffpunkt med superverktøyet, eller om man må drasse på momentnøkkelen :wink:

PS: hvor mange klikk man må stille når man skifter kaliber har jo ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Jeg bruker en kikkert på begge løpene mine, og må stille 6klikk i høyden og et til siden.

Edit: jeg venter i spenning til noen har prøvd ut dette og bevist at det holder treffpunk med en kikkert og forskjellige piper. Fin rifle har det blitt uansett, ikke så rart, den ligner jo mer og mer på en R8

Du har tydeligvis ikke forstått hva jeg mener Kuli, det jeg mener er at med en kikker og eks 10 piper kan jeg notere klikk forskjellen mellom pipene som du har flaks å kunne gjøre med dine to, skaffer du deg ei pipe til så må du med ganske stor sikkerhet justere montasjen din til den pipa å da er du ute å kjører med å få det stabilt og repeterbart med denne pipa, du må skyte inn vær gang du skal bruke den pipa med mindre du kjøper en montasje til og kikkert.

At 404 holder treffpunkt skal du ikke tvile på, 404 har allerede vært brukt og testet på laboratorium bane og i naturen i 6 år, å hadde du hatt et snev av innsikt i hvordan en Sauer er konstruert og fungerer så hadde du forstått at essensen er hvordan pipa havner i kassa på samme måte vær gang og ikke nødvendigvis hvordan den blir klemt fast. Take Down pipa bare suger deg fast i kassa og forhindret at den skal gli ut av kassa med en plate som sitter i forskjeftet, den blir ikke klemt fast av klammer systemet som en vanlig 202 har.

Grunnen til at Sauer har valgt å benytte klammer systemet på 404 er at Take Down systemet krever stål kasse og dette sammen med låse systemet i forskjeftet hadde 404 blitt alt for tung til å bli en rifle til all jakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstod godt hva du mente, og jeg avventer og ser om dette fungerer med mange piper og en kikkert i praksis.

Om jeg må justere montasjen mellom piper, så er den allikevel stabil siden anlegget på ene siden er likt hver gang :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen piper er like, neste pipe kan ha variasjon som gjør at kikker havner litt skjeft, du skjønner at dette ikke er godt nok eller hva.

På et stabilt pipebytte system er det ALLTID ALLTID mest optimalt at kikkert står på låskasse (for de som har det :lol::lol: ) da dette alltid

blir likt.

Også var det dette med verktøyskrinet da :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke kverulere mer med deg, men jo jeg skjønner hvordan dette virker, og selv om det ene løpet "har litt skjev innfestning" så er det likt hver gang p.g.a at motholdet på ene siden er "like skeivt" neste gang man monterer kikkerten. Tenk litt, så skjønner du hva jeg mener :wink:

Edit: nå blir dette en B.....r- tråd, det var ikke meningen(selv om det alltid blir slik, rart hva?)

Link to comment
Share on other sites

Ja dere Blaser eiere kan minne meg litt om Jehovas vitner, må på døra for å forstyrre normale folk :lol::lol::lol:

Neida, liker en Blaser diskusjon jeg, og neste gang jeg skal på banen så tar jeg med meg krusifiks og vievann for der er det en innpåsliten R93 eier

som hele tiden skal flashe børsa, og en svoger med R8 suksess som må gi meg godtgjørelse for å bli med på banen for jeg har nøkkelen :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja stemmer, det så jeg. Var litt nyfiken på 404, men det virker som om den ligger milevis bak r8'en

Å det er vell R8 som er milevis bak 404n :wink: Har du i det hele tatt holdt i en 404 :?:

 

Nei, har ikke prøvd en 404. Var bare skuffet over at det ikke går an å ta av og på løpet og vite med 100 % sikkerhet at børsa går likt. Hvordan kan da 404 ligge milevis foran r8? Et system som ikke er repeterbart er jo tungvindt.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til topic takk!

 

Sako_35

moderator.

 

Sånn, moderator hatt av: Når jeg bytter løp fra 9.3 til 6.5 må jeg kneppe 15 høyre på min Zeiss Victory 2.5-10x50.

Samme hver gang, lært meg å leve med det, om det er den kikkerten jeg ønsker å bruke.

 

Har også en 1.1-4x20 Hakko som jeg bruker sammen med 9.3løpet, så har sluppet å skru så mye de senere årene ved løpsbytte. Da blir Zeissen brukt stort sett bare på 6.5 løpet

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...