Jump to content

Tunge blykuler til 308Win


M67

Recommended Posts

Vet ikke om noen som selger disse kulene, eller støpeblokkene.

 

Jeg ville vel ha "slugget" løpet, når du skal bruke blykuler. Da vet du eksakt hva du har. Og eksperimenrte du en del som revolverskytter med dim., legeringer, o.s.v. kan du resten. Jeg bruker ekspanderen forsiktig. Om det er nødvendig på de kulene, vet jeg ikke. Test - så ser du nok om de entrer greit.

Link to comment
Share on other sites

Clarry Haglund har liknende kuler i alle fall: http://home.broadpark.no/~trudlang/rifle.html" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Selv så bruker jeg ei Lee-kule på 190 grains.bare så vidt testet et år og ikke kommet særlig lengre med testingen etter jeg gikk vekk fra kulefett og over til coatede kuler.

Benyttet Lee sin universal expanding die for å utvide halsen, klarte ikke entre .309 sizet kule uten å skrape litt bly uten expanderdie.

 

Edit:

Lee Universal Expanding Die

Link to comment
Share on other sites

Takk for linker. Finner jo ut at jeg er helt grønn på dette. Må vel ha ei krympedie også da - fryktelig mye bal å sette slike kuler... Mulig jeg bare må ha ei egen isetterdie til slike kuler? VLD-isetteren fra Redding er muligens ikke greia...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

til rundt 4 kroner stk

Det er jo helt uinteressant å skyte kuler til 4,- /stk. Da kan jeg fortsette å skyte Mega, som virker utmerket.

Jeg skyter jo match 6.5 patroner under det. Jeg vil ha blykuler fordi de er mye tryggere i Sub - de stopper sjeldnere i løpet, og det er mye lettere å få ut om de gjør, fordi de er billige (dvs. iallfall under 2,- /stk, og fordi våpnet ikke blir varmt med 8gr krutt om gangen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å kunne lade blykuler til patroner med hals trenger du expander-dien til Lee eller så vil kula bli skrapt til kingdom come når du seater den. Seater-dia vil nok krympe en del, men for å være på den sikre siden kan du kjøre på med ei ekstra crimp-die.

 

Om du går med planer om å støpe kulene selv, les opp på hvordan tilsette antimon til blyet. Du må få det hardt som f**n for at ikke kula bare skal splintre :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om du går med planer om å støpe kulene selv, les opp på hvordan tilsette antimon til blyet. Du må få det hardt som f**n for at ikke kula bare skal splintre :roll:

 

?? Kuler støpt med legering tilsvarende hjulvekter er akkurat passe harde for ladninger opp mot 6-650m/s; og ekspanderer pent.

 

Uansett hvor mye antimon du bøtter på blir ikke kula hard som f**n; tvert om blir den sprø... Sammenlign feks hjulvekter med monotype.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si. Jeg har støpt mye bly, og mange andre metaller, inkl. noen som folk flest ikke har hørt om - ikke noe særlig kuler - men bly, støpt, pleier å være bunnsolid, særlig om det er litt tinn og antimon i det.

Hjulvekter blir ikke voldsomt harde, men ikke om de går i oppløsning av seg selv

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har fått de hardere med bly som inneholder arsenikk i tillegg til antimon. Tilsetter litt tinn også.

 

Planlegger å leke litt mer med legeringer når det blir fint vær (Regndråper og varmt bly er som kjent en dårlig kombo). Har en smieovn som oppnår høye temperaturer så kommer til å teste litt.

Link to comment
Share on other sites

Til rifle er kuler som er ca en tusendel tomme større enn riflingsdiameter et godt startpunkt. Dersom kulene direkte fra støpetangen er mindre enn tre tusendeler større enn riflingsdiameter så prøv å smøre uten å size kulene. Sizing gjør kulene bløtere, og de blyer lettere.

Kuler som er mindre enn riflingsdiameter blyer nesten altidi, større gjør ingenting, de blyer sjelden.

I min 375 sizer jeg ikke kulene i det hele tatt, jeg smører dem i en 379 sizer. De samler på ca håndflaten på 100 m og det er OK til jakttrening.

 

Dersom hylsehalsen er for trang skaves noe av blyet av kulene, det er ikke bra. Lyman har noe som kalles M die, det er en ekspander som ekspanderer halsen til en passende diameter. For trang hals vil deformere kulene slik at de blir underdimensjonert der hylsehalsen presser på dem. Det bør være litt trompetform når kulen settes, men ikke mer enn at krymping i vanlig seater presser tilbake til samme dia som resten. Det bør ikke krympes inn i blyet.

Jeg har bare erfaring med alox basert smørefett, det fungerer bra i moderate hastigheter.

Link to comment
Share on other sites

Hei Krister, jeg tror den viktigste faktoren for om prosjektet ditt blir en en suksess er pipelengden. Hvor lang er pipa det er snakk om?

Min erfaring er at i standard piper for mantlede prosjektiler og små høl, 358 og mindre, virker det som kula slipper opp for fett etter ca 16".

Hadde en gang en eske fra Hunters Suply med 500stk 0,311" 165grain for 30-30. Det funket ikke i 308 eller 30-06 uansett hvordan jeg snudde meg.

0,311" er nære nok til å gi et svar på om det funker i din pipe!

Jeg TROR det er en ubetinget fordel å utvide hylsehalsen slik at du ikke "skaver" av fettet.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, og jeg vet ikke!

Raske krutt virker og ha positiv effekt, prøvde med tilnærm lik V0 i 358'en 300grain Hunters Suply m/GC, lad med N110 og N140, ca 400m/s. Har ganske bestemt oppfatning av at det ble mer bly i pipa med N140!

Samme kule i underlydsfart med N340 funker greit i 12-15 skudd, men alt det hersens fettet blir igjen i demperen og er vondt å bli kvitt etter at Hauskendemperen fikk seg en bulk og ikke lenger kan demonteres.

Link to comment
Share on other sites

Godt poeng, og jeg vet ikke!

Raske krutt virker og ha positiv effekt, prøvde med tilnærm lik V0 i 358'en 300grain Hunters Suply m/GC, lad med N110 og N140, ca 400m/s. Har ganske bestemt oppfatning av at det ble mer bly i pipa med N140!

Samme kule i underlydsfart med N340 funker greit i 12-15 skudd, men alt det hersens fettet blir igjen i demperen og er vondt å bli kvitt etter at Hauskendemperen fikk seg en bulk og ikke lenger kan demonteres.

Link to comment
Share on other sites

jeg har bladd litt i gamle ladejournaler og funnet at jeg har god presisjon med en RCBS 30-180 kule støpt av 50/50 hjulvekt og linotype vekt 181,7 gr og med hornady gas check, Kulen sizet 309 og smurt med RCBS alox kulefett.

kutt i sako løp med 308 riflingsdia.

Ladd med 24,9 gr N-135 krutt og l 69,5 mm

Link to comment
Share on other sites

Lyman M-die og så bruke expander plug :oops: i for .308" gir muligheter til å ekspandere munningen på patronen som for en revolver patron. Bruk av M dien letteregjør setting av blykulerra

Står mye om lading av blykuler i rifle i ladeboken utgave 2. Ladedata for flere kalibre finnes også i boken. Nivåene dataene dekker, går fra hastigheter rundt 1000fps til opp mot normale hastigheter for kaliberet. Disse skribleriene fra Svein Sollie og co gav meg god hjelp til å leke med kalibrene 9,3x62, 375 H&H, 308 og 30-06 og blykuler.

I dag er det støping til 375, 416 og 458 som står for tur. I disse kalibrene kan jeg støpe kuler og trene med normale hastigheter for kaliberet og slippe å betale formuer i kulekostnad for hvert skudd.

Tenger til rifle er mest tilgjengelig i kalibre som 30-30, 375 Win, 45/70 o.l., men det er også blitt mer tilgjengelig gode design til normale for Norge riflekalibre.

Jeg har kjøpt noe tenger fra Veral Smith, LBT. Han har fine kuledesign som Ross Seyfrid i sin tid brukte og skrev om.

Veral Smith tilpasser kulene til dine ønsker uten ekstra kostnad. Tengene er ganske dyre, men for meg verdt hver en krone.

Gamle rifler for blykuler hadde betydelige løpslengder, det med å få fettet til å vare gjennom hele løpet er et problem med fettet og ikke løpslengden. Er fettet tilpasset hastighetsområdet så er det gode muligheter for å unngå blying.

Men jo høyere hastighet jo høyere krav må man stille til kulefettet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...