Jump to content

Villsvinjakt på vårparten


erikraude

Recommended Posts

Jeg forstår det som at svenskene driver og skyter villsvin om dagen. Tanken på en lekker liten hårete gris på grillen er unektelig fristende, så jeg tenkte jeg skulle høre om noen her hadde oversikt.

 

Er det noen som veit om muligheter for å skyte villsvin i noenlunde nærhet av oslo på denne tida av året? All info, spesifikk og generell, om organisering, pris, jaktmåte etc av interesse.

 

Jeg er mer lysten på mør smågris enn seigt trofesvin, bare så det er på det reine.

Link to comment
Share on other sites

Langs E-18 østover så er vel første mulighet der de driver aktiv utleie av jakt på Dylta Bruk ved Örebro. Tror det er et firma nede i Bohuslän som leier ut litt jakt også, men jeg kjenner ikke navnet. Sjekk på www.blocket.se Det er en god del annonser der. Ei fin forsommernatt ute er en god opplevelse, uansett gris eller ei.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk på http://www.blocket.se" target="_blank Det er en god del annonser der.

Her må det ha vært noe jeg ikke fikk til, for jeg fant ikke stort. Noen tips?

 

Er det ellers forskjellige varianter av dette? Noe av det jeg har sett ser ut som å fiske i oppdrettsanlegg, mens på robsoft.nu ser jeg noen bønder som tydeligvis bare vil ha skutt ville svin som eter opp avlinga. Det siste virker jo klart mer fristende.

Link to comment
Share on other sites

WildboarSweden skal ha en jakt helgen 7-10 mai som jeg tror det er ledige plasser på.

Veldig trivelige og dyktige folk som arrangerer det, terrenget er kompakt med behagelige tårn på godt etablerte åter. Det er mye gris i terrenget der.

Jeg har vært der to ganger i forbindelse med ungdomsarrangementer gjennom Solemskogen JFF (jeg er en av to som driver ungdomsarbeidet til foreningen) og alle ungdommene vi har hatt med oss har sett godt med gris og har mange veldig gode sjanser.

 

Så min anbefaling er å ta kontakt med dem!

 

Bare for å avslutte med litt egenreklame så samarbeider Oslo JFF og Solemskogen JFF om å arrangere 4 jakter i terrenget til WildboarSweden i løpet av 2015, mer informasjon om det kan du finne på nettsidene til begge foreningene om det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Takk, nhaak!

Sjff er mitt lag, så det er klart verdt å ta en titt på. Men jeg kjenner jeg har litt motforestillinger mot åtejakt fra tårn. Er det sånn all jakt på gris foregår? Å sitte i jordekanten og skyte svin som eter såkornet eller erter eller hva det nå måtte være kjennes riktig og naturlig. Å snike seg innpå dem i skogen enda bedre, men å skyte griser som kommer for å spise av troa, det tror jeg ikke ligger for meg. Er det det som er villsvinjakt?

Link to comment
Share on other sites

Hva som er jakt eller ei er jo avhengig av veldig mye, alt fra lokal kultur og tradisjon via lover til egen etikk og moral.

I det terrenget vil hovedvekten av jakten være basert på jakt fra tårn ved etablerte åteplasser, men det er (avhengig av når på året) også mulighet for noe smygjakt og drivjakt. Det finnes også tårn der uten åter som kan brukes om man heller vil det.

 

Så vidt jeg vet så ønsker de fleste som tilbyr villsvinjakt at det skjer i tårn ved åter, der åtene helst er et stykke unna dyrket mark, dette gjelder også i det området vi snakker om nå.

Bestandene av gris er lokalt ganske store og gjør utrolig mye skade på jordbruksarealene der, både med hensyn til at de bøker opp mye på jakt etter mat og fordi de spiser mye av det som plantes ut.

Åtene etableres derfor av to hensyn det ene for å trekke grisen vekk fra dyrket mark og for det andre å gjøre jakten på et raskt og sky vilt marginalt mer effektiv.

 

Samtidig vil jeg ikke si at åtejakt etter gris på noen måte er en enkel og lite krevende jaktform med nærmest garantert felling. Tror det nok er flere en meg som har sitte ved et åte og hørt grisen romstere i krattet rundt, for så bruke åtet som express driv-in og løper gjennom åtet alt den makter i håp om å sparke noe inn i krattet eller snappe opp noe med kjeften. Men så klart sitter jegeren i ro og ikke støkker dyrene så kan man få veldig fine situasjoner med mulighet for veldig gode skudd.

Link to comment
Share on other sites

When in Rome-do as the romans

Godt poeng, men om man ikke liker kandiserte otersnuter kan man jo la være å dra til roma. :P

 

Det kan godt hende åtejakt på villsvin er helt strålende og den beste måten å gjøre det på, men jeg veit ikke helt, det strider mot et eller annet i meg.

Link to comment
Share on other sites

Prøv; det er en fin opplevelse; og svina er vare nok til at det fint kan kalles jakt.

 

Noe annet er nå er det regler for hvilek dyr som kan skytes osv, å sitte i ei bu eller tårn gir deg tid til å skyte rett dyr (om det kommer noe-det er ikke slik at det kommer gris på alle åter-alle netter..).

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld, jeg mener ikke nødvendigvis det er lett (selv om noen av videoene jeg har sett virker som jakt i en dyrehage). Jeg mener bare at det ikke virker som jakt. De som liker sånt må for all del gjøre det, men for min del kjennes det like fremmed som catch and release-fiske. Og igjen, ikke til forkleinelse for dem som liker sånt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fra 15 april kan alle typer dyr skytes, hund er ikke lov på denne tiden av året :wink:

Har eget terreng i Sverige med 8 åter, de som tror det bare er å sette seg på et åte å skyte en gris tar skrekkelig feil!

 

Ingen jakt er som på film!

Når Kristoffer Clausen jakter stor fugl ser det ut som det kryr av tiur, mener jeg har hørt han si en gang at han i gjennomsnitt har 75 timer i skogen mellom hver felling. (Uten at jeg er sikker på at jeg gjengir riktig)

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Ser du ikke fant stort på Blocket. Var inne og søkte nå, og det lå da en del muligheter der. Riktignok var det vel stort sett vakjakt fra tårn/koie som er den vanlige jaktformen denne tiden på året. Vil du ha smyg nå, så er det helst på nysådd åker det foregår og det meste av det er nok ikke gjennom utleie til utlendinger. Drivjakt finner du ikke på denne tiden av året.

Har skutt gris på litt ulike jaktformer, med unntak av drivjakt. Skyting på rullende villsvin er jeg ikke gira på. Det du kan regne med ved vakjakt er at du stort sett har litt tid på deg når den/de endelig dukker opp, bare du sitter stille. Da kan du plassere et godt skudd på stillestående gris i god vinkel. Den vet du at ligger innenfor temmelig kort avstand. Føles egentlig veldig godt. Vær imidlertid forberedt på at de ikke oppsøker hver plass hver natt, så langt derifra.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt hva som er galt med vakjakt på villsvin ?? Det er klart, liker du ikke jaktformen, så gjør noe annet. Denne formen for jakt er den sikreste form for selektiv jakt, der en kan velge ut det dyret en vil felle. Hva er forskjellen fra å felle en bever som hver kveld kommer og gnager på ei buske han har felt ?

Eller en rådyrbukk som hver kveld feier den samme buska ?

 

Tårnet gir deg god oversikt. I f eks Skåne er det aldri langt til bebodde områder, og ved å sitte i tårn går skuddet i bakken, sikkert som noe.

 

En kan selvsagt kjøpe seg en drivjakt på gris i Polen. Men etter min mening er det forbeholdt folk med overordentlig vanvittige evner med børsa. Ser for meg at det er en del skadeskyting på sånt.

 

"Lett" ble nevnt som et stikkord. Jeg har aldri ansett det som "lett", ikke lettere enn noe annen jakt i hvert fall. Helt musestille i skogen, den minste lyd skremmer dyra unna. Dette er vel fra noen som ikke har prøvd.

Det blir litt som nordlendingene som ikke forstår noenting når jeg snakker om reinsjakt, de har kun sett tamrein.

 

Når det er sagt, er min favorittmåned mai. Har jaktet villsvin året rundt, og mai er desidert favoritten. Da holder suggene med unger seg stort sett inne i skogen. Det du får på åtet er ofte årsgriser i små flokker, eller større galter. Eller de to alternativene i en kombinasjon.

 

De som ikke liker jaktformen kan jo la vær. Jeg gleder meg i hvertfall som en unge til torsdag om halvannen uke, da er det ned til Skåne igjen på den årvisse maituren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...