Jump to content

Aftermarket stokk til Ruger 10/22 (standard)


RugerGutt

Recommended Posts

Den er ikke du! OD og FDE er også velkommen! Håper den er stiv og lett.

 

Ps. Denne er lov til jakt også! Det er vel ikke den andre...

 

Du mener at den jeg linket til ikke er dum, men ikke tillatt til jakt?

 

Hvilke leverandører av aftermarked stokker har vi har i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Kan oppklare. Tapco'en er ok, får endel skryt på Youtube osv. Sikkert fin til plinking eller praktisk skyting i fravær av annet gevær.

 

Rausheim sikter litt til det jeg mener. Det er dessverre ikke en krystalklare enighet i våre politidistrikter ang. om frittstående pistolgrep skal gi en reaksjon eller ikke, og derfor er det en greiere afære å ha med magpulen ut på jakt. Så slipper du å tenke på de misforståelsene som kan oppstå.

 

Har selv et nordic kit, som jeg velger å ikke bruke i fremmede skoger.

 

Denne er en gylden middelvei, og hadde nok valgt den selv.

http://www.ebay.com/itm/271748645454" target="_blank

 

Kjøp det du har lyst på! Jeg har brukt mer penger på kolbene mine enn rifla ny!

Link to comment
Share on other sites

Det er kun haglene den definisjonen om frittstående pistolgrep er diskutabel. Står ingenting om det på rifler :)

 

Så til valg av stokk til 10/22: Tapco T6 er veldig god og gir mulighet for kolbeforhøyer (noe man kan sette på rillene til selve kolben). Frittliggende løp får man også. T6'en har også rom for tykt løp kontra den eldre typen som kun er for de tynne løpene.

 

Minuset imho er at med mindre man lar være å sette på overdelen, så blir størrelse på kikkerten litt begrenset.

 

I likhet med above-poster, så har jeg også brukt mer penger på stokker til rifla enn det den kostet ny :roll:

 

Til presisjonsskyting alà BR50 så finnes det bedre stokker (ikke minst våpen :lol: ) men om man er ute etter en grei stokk til plinking og kos, som ser litt kul ut og har litt greie løsninger så er T6'en kjempebra. Billig er den også, gav 5-600 spenn på ebay for 2-3 år siden eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun haglene den definisjonen om frittstående pistolgrep er diskutabel. Står ingenting om det på rifler :)

 

Godt å vite. Sendte politiet en email for noen dager siden og spurte for å være på sikre siden, men har ikke fått noe svar enda. Sålenge total lengde er i orden så burde det gå greit. Blir T6'en kortere enn 84 cm med stokken helt innslått?

 

Minuset imho er at med mindre man lar være å sette på overdelen, så blir størrelse på kikkerten litt begrenset.

 

Jeg tenkte å bruke en Nikko Stirling Mountmaster 3-9x40. Det er en billig kikkert og blir forhåpentligvis ikke for stor.

 

I likhet med above-poster, så har jeg også brukt mer penger på stokker til rifla enn det den kostet ny :roll:

 

Så lett som det er å bytte på disse, og så mye tøft som det finnes så blir det sikkert mer enn én stokk på meg også etterhvert :P

 

Har selv et nordic kit, som jeg velger å ikke bruke i fremmede skoger.

 

Hvordan ser dette kit'et ut?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da var jeg offisielt medlem i Ruger 10/22 klubben! :D

 

Det ble denne:

 

http://www.jaktdepotet.no/salongrifler/ ... k-blaanert" target="_blank

 

Billig og grei, siden stokken skal skiftes ut likevel :)

 

Noen som kan bekrefte at dette er en variant med "Standard" løptykkelse? Isåfall blir det denne stokken:

 

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /100003109" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Syns den magpul stokken så interessant ut jeg. Endeleig en 22 stokk i voksen størrelse liksom...

 

Må dessverre skuffe deg. Jeg kjøpte den av samme årsak som du nevner, men den er mindre til 10/22 enn til f.eks rem700, selvom det ikke opplyses noen steder :(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tipper hassel tenkte på "svart og skummel og taktisk barnedrepende og sånn", som jo er fryktelig forbudt til jakt.

 

Bortsett fra at det ikke er det. Det er bare det at :evil: -ene i MD er uangripelige, og derfor ikke kan avkreves svar på hva som er kriteriene for å tillate et våpen til jakt...

Link to comment
Share on other sites

Må dessverre skuffe deg. Jeg kjøpte den av samme årsak som du nevner, men den er mindre til 10/22 enn til f.eks rem700, selvom det ikke opplyses noen steder :(

 

Har du mulighet å ta bilde av Hunter 700 ved siden av Hunter X-22? Ser at LOP er 0,5 inch lenger på 700'en men tenker at X-22 kanskje kan forlenges litt med SGA buttpad adapteren og Remington sine stock shims :think:.

 

SPECIFICATIONS

Hunter X-22 Stock

Weight: 2.45 lbs (w/two Spacers installed)

LOP Adjustment Range: ~12.5-14.5 in.

Width of Forend, max: 1.9 in.

Width of Butt, max: 1.5 in.

Butt-Pad Dimensions: 1.5x5.0 in.

 

Hunter 700 Stock

Weight: 3.0 lbs without action and bottom metal (w/two Spacers installed)

LOP Adjustment Range: ~13.0-15.0 in.

Width of Forend, max: 2.3 in.

Width of Butt, max: 1.5 in.

Butt-Pad Dimensions: 1.5x5.0 in.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...