Jump to content

Hylsetrimmer


Daywalker

Recommended Posts

Har hatt litt forskjellige trimmere før, men kjøpte for noen uker en Lyman universal trimmer.

Den ene fordelen med denne er at den kan brukes på de aller fleste kaliber.

 

61gb8TK3DSL._SX522_.jpg

 

Trimming av hylser har aldri vært så enkelt som nå. Tenkte etterhvert å kjøpe et poweradapter, slik at jeg kan koble på skrumaskin.

Link to comment
Share on other sites

Du kan shimsa mellom gjengepartiet og fulldiameterpartiet som styringen brystar mot skjerehovudet på viss du vil ha lengre hylser, eller slipa litt av stiften i enden viss du vil ha kortare hylser (dei pleier å bli rikeleg korte nok med Lee sitt utstyr).

Link to comment
Share on other sites

Om du skal trimme flere kaliber blir ikke Lee sin noe billigere, da du må ha trim-dier til hvert enkelt kaliber.

For min del har ikke Lee noe utstyr for å trimme 6xc, heller ikke hadde de noen planer om å komme med det i fremtiden.

 

Så jeg måtte uansett ha noe nytt, da ble det like enkelt med noe som kan trimme alle kaliber.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg synes Lee quick trim systemet er bra, foretrekker trimmeren uten integrert avgrader. Ellers fungerer det enkle systemet til Lee fint (med en patronspesifikk «trim guide»), hylseholderen kan lett monteres i en batteridrill e.l.

Hvis du ikke skal trimme tusenvis av hylser, spiller det ikke så stor rolle. Men det er deilig med et system som ikke krever innstilling, synes nå jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Frankford Arsenal Hylsetrimmer og Preparingssenter, som @bardp og den er jeg godt fornøyd med. Eneste er at selve kutteren ble litt raskt sløv, men jeg har byttet den ut med en RCBS carbide cutter som varer myyye lenger. Tror det var en slik:

https://www.rcbs.com/accessories/replacement-parts/replacement-3-way-carbide-cutter-head/16-90251.html

 

 

Jeg hadde tenkt å kjøpe Giraud, som jeg tror eg bedre, men det var litt vanskelig å få sendt til Norge da jeg kjøpte:

https://www.giraudtool.com/index.html

 

Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2021 at 6:17 AM, tailgunner said:

Skal du trimme eller bearbeide hylser? Om du ikke skal jåsse med all verdens villkatter, skyteforming osv men har noen kurante kaliber å lade... Lee quick trim eller Little crow. 

I hvilken grad de er mulige å få tak i avhenger av hvilken du skal ha.

 

 

Blir 6,5x55 og 30.06 hylser som skal trimmes. 

Little crow har jeg sett på! Den som frister mest, men ser ut til å være vanskelig å få tak på i disse dager! Noen som har fått tak i siste tiden? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...