Jump to content

22LR, 17HM2 eller 22 WMR?


Nyhobby

Recommended Posts

22 lr. Generelt god presisjon og billigere enn de to andre, samt stort utvalg som sikrer sjansen for å finne presis ammo til akkurat rifla di (samt mulighet for underlydsammo - om det er intressant)… Tren mye for å bli en god skytter.

Link to comment
Share on other sites

22lr er tingen for trening. Billig og lett tilgjengelig trenings ammo.

17HM2 skal du bare glemme først som sist. Den har aldri tatt av. Ammo er knapt i salg.

17 HMR derimot har blitt en stor suksess til småviljakt, Ammo har også her vært vanskelig å få tak i, men dette har vært grunnet stort salg. CCI Gamepoint i 17HMR var utsolgt i hele landet tidlig på høsten ifjor.

22WMR og 17HMR er ypperlig til trening de også, men med adskillig dyrere ammo 3-4 kr pr skudd.

Link to comment
Share on other sites

Tja er de det? I tabellen over ammunisjonsbestemmelser fra 2006 så er kravet til rødreven, grevling og Mårhund 490 joule på 100 meter..

 

22 WMR og 17 HMR har ligger vel pluss minus på 200-250 joule i anslagsenergi.. Det vil vel si at de ikke er godkjente?

 

Har selv skutt pluss minus 20 rever med 17 HMR og ble betenkt selv når jeg oppdaget at det strengt tatt ikke er lovlig..

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å prøve 17 hm2 til trostjakta da 17 hmr av og til kan bli litt over kill til trosten. det er jo ikke så mye kjøtt i utgangspunktet på en trosteskrott og da er det greit å bevare det som er. cz produserer vist ikke piper i 17hm2 men et firma som heter Silja dreier piper til cz i dette kalibret.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å få klarhet i lovverket angående kaliber for småviltjakt siterer jeg fra fra viltlovens rundskriv om utøvelse av jakt, felling og fangst fra 2013

 

"Jegerne skal selv innenfor forskriftens bestemmelser vurdere hvilken

anslagsenergi som egner seg for jakt etter de ulike småviltarter med

rifle, og dermed oppfylle kravet om sikker og human jaktutøvelse, jf. § 1."

 

Dette er med unntak av 22lr som har egne bestemmelser(opp til hare men ikke hare)

Med andre ord kan du bruke 17 hmr og 22wmr på alt av småvilt dersom du mener det er forsvarlig! :D

Link to comment
Share on other sites

Når man er pålagt å vurdere dette selv bør man ikke strekke holdene med de minste kalibrene på rev, men bruke kaliberet som ett verktøy for å ta ut viltet sikkert, lydløst og humant. Det vil si at en skadeskyting grunnet dårlig effekt i viltet er man selv ansvarlig for, og å skylde på kaliber er ikke innenfor.

 

Du bør vurdere skuddavstander ift jaktområdet ditt, samt om du av sikkerhetshensyn har behov for ett spesialvåpen.

Jeg har valgt CZ455 i 17hmr med demper til jakt nær bebyggelse. Jaktes det i skog og plasser med lite bebyggelse brukes 6,5'n. Kan trygt anbefalt cz455.

 

Min erfaring er knall og fall fra 0-80 meter. (avstanden 80 m er min vurdering oppmot hva jeg erfaringsmessig kan si gir så nær 100% sikre fellinger utfra lysforhold og kikkertsikte ved åtejakt på natt.)

 

Erfaringene er basert på nærmere 50 fellinger av to jegere fra 2011-2015

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har 2stk 5-skudds til min egen 452. Disse er supre å skyte med på både bane og jakt. (ett stål og ett plast- stålmagasinet føles mer solid og mater alltid fint, plast har jeg ikke hatt problemer med men vil egentlig heller ha stål..)

 

Ti-skudds er ubrukelige på bane, de stikker veldig langt ut. Jeg skyter alltid over sekken på bane og da er det et eneste kav. Sikkert greit på jakt men tenk på hvordan magasinet stikker ut om du skal bære rifla mye.

 

25-skuddsmagasinet er noe kjipt ræl som er ment for halvautosalongen til CZ men som også passer i 452/455. Ville ikke kjøpt det. Bruk heller pengene på et par ekstra 5-skudds ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...