Jump to content

Etterregistrering av rifle.


Tomaso

Recommended Posts

Hei. Jeg har en hv mauser som jeg ikke vet om er registrert. Jeg fikk denne fra en kamerat av min far. Han hadde byttet til seg den mot en brennvins flaske for 35-45år siden. Går den ann og få den registrert?

Går den ann og finne ut om den er registret på noen?

Jeg vil ha den lovlig men redd for og kontakte polti med denne i frykt for og bli straffe forfulg vis denne ikke er registrert for da er det er illegalt våpen og straffen er ikke så koselig.

 

Ps jeg vil bruke den til jakt og ingen ting annet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det, som du skriver i det første innlegget, er en HV-Mauser, altså en K98k som er ombygget til .30-06, betyr det at den på et tidspunkt har vært solgt ut av forsvaret. Da er den registrert. Detektivarbeidet ligger i å finne ut av hvem den står registrert på - her spørs det hvor korrekt det sentrale våpenregisteret er.

Link to comment
Share on other sites

Ja sant nok det. Ja det er en k98k 30.06 Må vel ha være registrert på de som bytta rifla mot brennvine. Men hvordan finne eierne og håpe de lever og kunne finne de igjen og få de med på og få den skrevet over på meg.

 

Går det ann på noen måte og spore de opp?

Og er nr som står etter hær registrerings nr?

Er det verdt bryet eller er det bedre bare og demontere den og slenge delene i sjøn?

Link to comment
Share on other sites

TS. Kanskje sjekke om det er noe gennerelt amnesti først. Det har vært annonsert amnesti flere ganger, i mitt voksne liv. Tror de har vært tidsbegrenset. Men mener jeg leste et sted, om et gennerelt amnesti for våpen. Du får sjekke, hvis ikke noen andre her kan avkrefte med sikkerhet.

 

Er våpnet registret på noen, har du nok et forklaringsproblem. Men tidligere (bl.a. på 70 og 80 tallet) florerte det av uregistrerte våpen og jeg har fått tilbud om mye rart. Bl.a. div. pistoler, rifler og ammo.

 

Men en bekjent registrerte for få år siden en salongrifle, som tidligere sto på farens navn. Riflen ble kjøpt for konfirmasjons pengene til min bekjent, men da han var for ung, ble den registret på faren. Faren døde på 80-tallet. Jeg nevnte riflen og omregistrering noen ganger, men det gikk visst i glemmeboken. Omregistreringen gikk greit, men her var jo historien noe anderledes og dette kunne vel betraktes som arv.

 

Det er nok ikke det er mulig å sjekke om våpnet er registrert, uten å gå veien om politiet. Og der har ikke private innsyn. Tviler på om politifolkene her, vil innvolvere seg og undersøke.

 

Editt: Ser det er kommet flere opplysninger og at våpnet trolig er registrert.

Link to comment
Share on other sites

Ja det må jo være registrert på noen når det ble solgt ut fra forsvaret. Og som du sier så har ikke private innsyn i registret. Vis jeg i såfall hadde kommet i kontakt med personen som er våpnet er registrert på, ville jo han ha fått forklarings problemer siden våpnet ikke er i hans eie. Jeg får prøve en gang til og komme i kontakt med han jeg fikk våpnet, så kansje han hadde husket hvem våpnet tilhørte føre han. Vis det ikke lykkes tror jeg kaster det på sjøen. Liker ikke og ha det liggende hjemme. Men jeg oppbevarer det trygt. Sluttstykke er innlåst i fg godkjent safe og resten av våpne er spredd rundt i leiligheten i mange deler. Aldri skutt med det!

Link to comment
Share on other sites

Politiet er ikke så firkantet. Du oppsøker de for å få et våpeneie gjort lovlig. Enten går de med på at du får registrert det på deg eller ikke. Det er dessverre forskjellig hvordan lovverket praktiseres rundt om i landet angående våpen som ikke er registrert. De kommer nok ikke til å straffefølge deg for å ha hatt våpenet så lenge det er du som tar kontakten. Er verre om de plutselig finnner det hjemme hos deg.

Jeg var i samme situasjon som deg for et år eller to tilbake, var totalt uaktuelt å registrere bestefars rifle fra forsvaret. Våpenet var ikke registrert i politiets systemer. Om du ikke får registrert den så er det bedre å destruere våpenet eller plombere det og henge det på veggen.

Link to comment
Share on other sites

Det er en rimelig stor sjanse for at våpenet er "lånt" fra forsvaret.

Hvordan dette skal håndteres er greit forklart i det store rundskrivet, https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf

 

3.9 Søknad om registrering av illegale våpen

På bakgrunn av at det i de senere år har vært gjennomført våpenamnesti med mulighet til å

innregistrere illegale våpen, bør slike våpen ikke lenger tillates innregistrert.

Illegale våpen som oppdages i dødsboer eller ved andre anledninger, bør fortsatt kunne tas i

mot for destruksjon etter forutgående avtale. I hvilken utstrekning det skal iverksettes

etterforskning, vil bli avgjort av påtalemyndigheten

Link to comment
Share on other sites

Rundskrivet det vises til i innlegget over er ikke noen absolutt fasit. Det bestrides bl.a. fra justisdepartementet. Det enkelte politidistrikt har anledning til å utvise skjønn i slike saker, og vil i mange tilfeller være positiv til å få ryddet opp i registeret. Men kontakt med politiet er nok uungåelig i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

Poenget med registere og regler er vel å opprettholde sivilisasjonen, i den form vi liker den.

Hvis noen stakk av med bilen min som stod parkert i Drammen, og kjørte til Haugesund og registrerte den på seg selv hos en "snill" tante eller onkel der, kanskje for et lite bidrag, ville jeg blitt veldig sur.

 

0.jpg

(husker dere denne polisen?)

Link to comment
Share on other sites

Hvis den ikke er registrer kan du glemme å få den inn da POD har besluttet at det ikke skal etterregistreres noen våpen pga tidligere amnestier. Du kan få plombert eller levere den inn...

 

K.

 

Jeg synes ikke at dette er lurt. Hvis en seriøs kar får et gunstig tilbud om et våpen som er glemt, uregistrert, synes jeg at politiet burde vise skjønn og tillate registrering. Alternativet er ingen handel, og våpenet vil flyte rundt som et objekt utenfor kontroll. Jeg snakker selvfølgelig ikke om tjuegods og heleri, men folk som har peiling på hvem de omgåes.

Link to comment
Share on other sites

Synes @Snapphane har et godt poeng og tar opp en viktig problemstilling. Det måtte være mye bedre å få innregistrert eventulelt innlevert, de våpna som flyter rundt.

 

Våpenamnestia var gode initiativ, men de har tydeligvis ikke fanget opp alt. Det kan være flere gode grunner til det.

 

Når det i tillegg er en del rot i registra og liten kontroll med hvor en del våpen etter feks dødsbo befinner seg, så er vel kanskje tiden inne for en periode med amnesti samtidig som det settes av ressurser til å vaske og oppdatere registeret.

 

Jeg hadde ikke lenger tatt sjansen på å prøve å få registrert eller innlevert noe slikt. Her leser den lokale forvaltningen Våpenloven som Fanden leser Bibelen. Har tidligere levert inn ei pipe som dukket opp under renovering, sånn som det er blitt nå så hadde den nok heller endt som armering eller på dypt vann.

Link to comment
Share on other sites

Begrunnelsen er enkel (det står beskrevet i bakgrunnsarbeidet til forslaget om ny våpenlov)

Man opplever at folk som blir stanset, som har ulovlige våpen, oppgir at de er på vei til åpolitet med våpen de har kommet over...

Jeg er helt enig med Snapp hane her forøvrig, men virkeligheten vil det anderledes.

 

Ved behov, så kan trådstarer sende et PM så kan jeg nok få sjekket opp det våpennummeret.

Link to comment
Share on other sites

Om du finner en mauser på loftet etter gamle onkel Tor (som ble hundre år i fjor) og leverer den til Politiet risikerer du ingenting.

Sitter du i årevis med en HV-mauser du egentlig ikke aner opphavet til ja-da sliter jeg med å se at en bør kunne få den registrert på seg. Da bør en strengt att bare være smilende glad om en får beholde våpenkort på andre våpen...

Link to comment
Share on other sites

Sitter du i årevis med en HV-mauser du egentlig ikke aner opphavet til ja-da sliter jeg med å se at en bør kunne få den registrert på seg. Da bør en strengt att bare være smilende glad om en får beholde våpenkort på andre våpen...

 

Hva om da fornuften tar deg.............hva skal du da gjøre med det våpenet? Drukne den i den dypeste fjord?

Link to comment
Share on other sites

Sitter du i årevis med en HV-mauser du egentlig ikke aner opphavet til ja-da sliter jeg med å se at en bør kunne få den registrert på seg. Da bør en strengt att bare være smilende glad om en får beholde våpenkort på andre våpen...

 

Hva om da fornuften tar deg.............hva skal du da gjøre med det våpenet? Drukne den i den dypeste fjord?

 

 

Ligger en del sånne i sjøen rundt om, to snitt med kappskive og plopp.

men ja, en burde kunne levere slikt rimelig risikofritt, men klart-finner polisen ut at dette er tyvegods eller matcher noe i en eller annen krimsak.. Alle skjønner vel da et en bør ha en veldig god forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...