Jump to content

Jakt med løshund på storvilt


kfor

Recommended Posts

Mange ganger spør eg meg sjølv om jakt med løshund har noko med jakt å gjere !

Dyrene man jakter på blir stresset osv...

Er det ikkje bedre å jakte sjølv, har hund på storviltjakt noe å gjøre bortsett frå når ein må ha ett ettersøk ?

 

Her er eit filmklipp av jakt med hund:

 

Link to comment
Share on other sites

Mange ganger spør jeg meg selv , er det ikke enklere å kjøpe kjøttet i butikken ?

 

Du stikker huet inn i et vepsebol nå

området jeg skal jakte elg på i neste år er 65km3 og der skal vi finne 5 elger og noen hjort .

Er ganske mye enklere å finne dyra med en god løshund .

 

 

Det må jo være bedre å finne dyra sjølv :wink:

Hund har ingenting med jakt å gjøre bortsett frå ettersøk.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke overrasket når jeg ser du er i fra Bergen :roll: Myten om at vestlendinger hater hunder lever tydeligvis i beste velgående...

Den tradisjonelle måten å drive hjortejakt på vestlandet er jo drivjakter hvor dyr drives frem mot ei postrekke, men det blir tydeligvis ikke dyrene stresset av, eller? Personlig mener jeg at jakt med løshund er mye mer skånsomt for viltet enn hva drivjakter er. En løshund vil nødvendigvis kun jage på noen få dyr, normalt bare 1, mens ved drivjakter setter man jo hele jævla terrenget i bevegelse. Det er også en grunn til at maksimal boghøyde for drivende hunder på storvilt er 41 centimeter. Det er ikke poenget at bikkjene skal ligge i hælsennene på viltet, men ligge å lose i sporene et godt stykke bak. Poenget er at hunden skal være et "irritasjonsmoment" for viltet, det blir støkt ut av sitt dagleie og skal ture i terrenget. Viltet tar sjeldent ut i panikk ved bruk av løshund, men forflytter seg rolig i terrenget. Den filmen du linker til er absolutt ikke sammenlignbar med bruk av løshund i Norge! For det første slipper vi ikke et 10-talls med bikkjer i terrenget, men som oftest bare 1. For det andre så er det kortbeinte hunder vi bruker, de vil aldri kunne gjøre slik skade på viltet som blir vist i filmen. Det vil i de aller fleste tilfeller være hunden som får seg en karamell om det blir en konfrontasjon mellom viltet og hunden.

 

På elgjakt med løshund benytter vi oss av elgen sitt forvarsinstinkt, elgen stiller seg opp og forsvarer seg. En hver elghund med erfaring vet at det å angripe en elg er en særdeles dårlig idé, for å si det slik så er det ikke elgen som vil være den tapende part i en sånn konfrontasjon... Om elgen tar ut skal hunden henge på å lose i gangfart, men om elgen løper er hunden stille. Stopper ikke elgen opp etter kort tid vil hunden slippe og komme tilbake.

 

Slike tråder er etter min mening total mangel på kunnskap, ekstra ille er det når det linkes til filmer som ikke på noen som helst måte har noe med norsk jakt å gjøre.

 

Og om stress på viltet er et argument, blir viltet mindre stresset av menneskelukt og riflesmell enn hva det blir av en hund?

Link to comment
Share on other sites

nå veit jeg ikke hvor eller hva du jakter kfor .

Men til høsten, prøv å bli med et jaktlag og se med egne øyner . Jakt uten hund er som en sildebåt uten sonar

 

Selv jakter jeg også Hjort . tradisjonel hjortejakt på Vestlandet . 10-15 gubber som jager og noen som ligger på post .

Det stresser også opp dyrene . her er det snakk om ca 2000 mål og 15-20 gubber

 

Vi jakter også på bøene og mesteparten av dyrene blir skutt første morgonen . noe vi gjør bevist for å ta ut mest muligt av dyrene som skader innmark

 

smygjakt med og uten hund blir det også , men som regel uten resultat

 

På sein høsten slipper jeg hunden , mye sauebønder som hater hunder derfor tørr jeg ikke slippe henne før 10 oktober da sauen skal være nede . Dette har vist seg å være veldigt efektivt . hunden finner dyret og får det opp i stålos så nærmeste jeger kan gå inn på dyret og eventuelt felle det . etter jakta kommer og saudebonden å spørr om hunden fant den sauen han manglet :lol:

 

Hunden er også som et familiemedlem, jaktkammerat og fotvarmer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mange ganger spør jeg meg selv , er det ikke enklere å kjøpe kjøttet i butikken ?

 

Du stikker huet inn i et vepsebol nå

området jeg skal jakte elg på i neste år er 65km3 og der skal vi finne 5 elger og noen hjort .

Er ganske mye enklere å finne dyra med en god løshund .

Du er nok inne på selve essensen her. Teigdelingen på vestlandet er nok (en av flere) bakenforliggende årsak til den for østlendingen uforståelige holdningen til bruk av hund under storviltjakt. Smale teiger fra fjordkanten og høyt opp i fjellet, tett på hverandre forskjellige eiere på hver teig og så er det plutselig en grunneier som åpner for bruk av hund i jakten - på SIN grunn. Hunder vet ikke hvor teigene går og noen ganger er det neimen ikke klart verken for jaktleder eller grunneieren hvor grensene er. I et slikt sammensurium er det duket for rabalder. Hunder som gneldrer rundt i terreng der andre jakter er aldeles ikke populært. At det i tillegg brukes hunder med høyde langt over det tillatte hjelper heller ikke på akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt er du på vei inn i et vepsebol nå, men målet med tråden er kanskje å provosere?

 

Anyways, løshundjakt har sterke røtter og lange tradisjoner i Norge og Norden. Vi har flere hunderaser avlet frem til denne bruken og jakt med løshund er for meg jakt med stor J: Det å gå en stille høstdag med sin beste firbeinte kamerat, fra plutselig å høre losen og kjenne hjertet dunke til å forsøke å stille innpå losen mht vind og terrengforhold, til å vurdere om dyret er skytbart, om om det lar seg felle i losen på en sikker måte. Denne dagen jobbes det mot hele året, fra valpen kommer i hus gjennom utallige timer i skogen og annen trening.

 

Jakt er i tillegg til matauk en hobby og en livvstil, og for meg og mange andre løshundjegere er det ikke viktig om bandhundjakt eller smygjakt/posteringsjakt er mer eller mindre effektivt, jakt handler ikke om å plaffe ned flest mulig dyr på kortest mulig tid. Løshundjakt er rett og slett slik jeg ønsker å jakte.

 

Videoen du linker til har ingenting å gjøre med løshundjakt slik den er i Norden. Tror du har et forvrengt bilde av det hele. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette er helt åpenbart en ny "Min jaktform er mer verdt enn din jaktform"-tråd. Pissekonkurranse, hverken mer, eller mindre, er det en slik tråd er :(

 

TS får huske på at folk har forskjellige preferanser og interesser. For en del er det for eksempel slik at hundearbeidet er like, om ikke mer, interessant som selve jaktresultatet.

Link to comment
Share on other sites

Vi har sett tendenser til "jaktformen" videoen viser i Norden også.

 

 

Kutt ut hunden, jakt uten hund.

 

 

Du hadde en "osv" i åpningsinnlegget, rams gjerne opp hva du da tenker på utover at dyrene blir stresset.

Kan du ikke det, så bekrefter det en gryende mistanke om at du enten troller eller stiller spørsmål bare for å messe om din egen mening. Da blir diskusjonen og tråden temmelig meningsløs.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel sett flere tråder der noen messer og misjonerer for det eneste sanne og rette her på Kammeret? For eksempel tråder om Blaser's uovertreffelighet, 6,5x55 til storviltjakt og så videre....

Noen mener hund er det eneste saliggjørende når det gjelder jakt- andre mener hund og jakt er en u-ting.

Link to comment
Share on other sites

Mange ganger spør jeg meg selv om raringer og særpunger har noe på jakt å gjøre...

 

Svaret er dessverre ja...

 

Teigdelingen på vestlandet ja.. vi har tilnærmet lik teigdeling her på nordvestlandet og hundbruk er stuerent her. Løsningen er jaktterreng som strekker seg over flere teiger. :idea:

 

Hvordan andre jakter kan du bare drite i, sålenge jakten foregår innenfor lovens rammer. :!:

Går jaktutøvelsen utover din jakt blir det selvfølgelig litt annerledes.

 

Tror trådstarter er en tullebukk.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Svaret er vel at begge jaktformer er skikkelig moro når de utøves der det er fornuftig. Hvis noen har lyst til å bedrive smygjakt på elg så skal ikke jeg nekte dem, men det er ikke noe jeg kunne tenkt meg. Og til dem som lurer på om hunden stresser elgen så er ikke det min erfaring.

Allikevel vil en elgjeger oppleve situasjoner hvor elgen er stresset. Som ethvert annet vilt dyr med sansene i helspenn kan også elgen bli stresset, men ikke nødvendigvis av hunden. Min erfaring er at det er mye viktigere hva elgen har erfart nylig. Hvis for eksempel det er rovdyr i nærheten skal det veldig lite til og da kan også hunden skremme elgen p... i vold, men jeg skulle like å se den smygjegeren som kom seg innpå en slik elg.

Link to comment
Share on other sites

Mange ganger spør eg meg sjølv om jakt med løshund har noko med jakt å gjere !

 

Er det ikkje bedre å jakte sjølv, har hund på storviltjakt noe å gjøre bortsett frå når ein må ha ett ettersøk ?

Gjør som så mange ganger før.................spør deg selv :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Trolljakt; enkelt som fy. Bare sitte stille så dukker de opp...

 

Jeg har lært at å sette ut en sau/geit på ei gammel steinbru er en god taktikk ved trolljakt.

Men spørsmålet er om det er sportslig nok å jakte dem med åte.

 

Er det forresten lovlig å jakte troll med løshund?

Blir de veldig stresset av det?

Og har det evt. noe med jakt å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hvordan går kabalen opp i disse områdene med tanke på tilgang på godkjent ettersøkshund.

 

langt de fleste ettersøkshunder er jo jakthunder,

 

hvis vald som er godt egnet for bruk av hund skal nekte hunder,,, Men samtidig så er de avhengig av dette er dette riktig.

 

Det er vel ikke så mange statligt eigde ettersøkshunder runt om i kommunene. Disse hundene er det pålakt og ha tilgang på, men det er ingen som kan pålegges og eige trene og gi tilgang på dem. Rent praktisk så kan jaktområder bli verdiløse for klavvilt hvis det ikke er tilgang på ettersøkshund.

 

det er vel heller ikke særligt motiverende og ha hund heller i disse områdene hvis en ikke kan få brukt dem.

 

hva hvis hunde eigerene velger en tilsvarende restrektiv linje som disse valdene.

 

Er hundeeiger og blir lei meg når jeg møter slike uvitende og ofte feilbaserte avgjørelser.

Tror nokk att både jegere grunneiere valdledere bør ha en sunn innstiling til att alle parter må slipe til med meninger og muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...